Från en lur tillbaka till två?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Embla

Från en lur tillbaka till två?

Inlägg av Embla »

Hej!
Min dotter fyller ett år nästa vecka, så jag vet inte om tråden ska vara här, eller..? Hon är ju precis på gränsen åldersmässigt.
Nåväl! Hon har varit kurad med stor framgång sen ett halvår (Anna, vi älskar dej! :heart:) och vi har de senaste månaderna haft 19-07 och 11:30-13:30 (ungefär, kan diffa en kvart beroende på matningen innan etc, normalt sett äter hon ungefär 11:00) som sovtider. Nu, senaste veckan, är lillan plötsligt helt utslagen vid 9:30 redan. Jag försöker aktivera henne och så, men idag somnade hon nästan i gungan... ;) Det går inte att hålla henne vaken utan att hon blir väldigt ledsen, och så ska det ju inte vara. Hon behöver helt klart en liten lur på förmiddagen, igen. Är detta vanligt? Känns lite som ett steg tillbaka, men hon somnar gärna i vagnen igen, som hon totalvägrade mellan 7-10 månaders ålder.
Ska vi gå tillbaka till två, lite kortare, lurar? Ska de då vara 1 timme var, eller kanske 45 min och sedan 1 tim 15 min..? Tips, tankar och ideér mottages tacksamt :)
Mamma till Alva, född 121017, kurad 26 april 2013. Stor lycka!
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Från en lur tillbaka till två?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Kanske en 20 min lur på fm räcker och sen 1,5 tim vid säg 12.30 tiden? Är hon tröttare än så efter säg 10 dagar du kört detta så skulle jag öka fm luren till 45 min. Men inte minska middagsluren. Förutsatt att hon sover alla sina timmar på natten och dagen. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Embla

Inlägg av Embla »

Mmmm, får nog testa det. Men är det inte konstigt att hon plötsligt vill ha två igen? :?
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hur ser dagarna ut annars? kan ju vara någon utvecklingsfas som gör att hon är tröttare just nu under en period bara. Har du läst om 1-åringen i Barnaboken? :D Jag skulle erbjuda 5-20 minuter på förmiddagen, men behålla 2 h luren i alla fall så länge du inte märker någon skillnad på dagsömnen eller råkar ut för tidiga mornar.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Vi bytte till en lur när sonen var ca 11,5 mån. Eftersom vi ansåg att han var i en övergångsfas i att klara/inte klara hela fm så lät vi honom sova i princip tills han vaknade av sig själv varje morgon, då hade vi natten typ 19-08. Så hade vi typ från 12-16 månader sen började han vakna tidigare. Så det kan ju vara ett alternativ men även om hon är så trött vid den tiden på fm som du beskriver skulle nog jag bara slänga in 20 min vid behov utan att ändra något annat på schemat (så länge det funkar att göra så) min sön har iaf varit tröttare/piggare i perioder och har då sovit längre på morgnarna när han behövt :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Embla

Inlägg av Embla »

Har kört med fm-lur nu ett tag (sen jag skrev, typ) och hon verkar både gilla och behöva det. Är säkert en utvecklingsfas. Jag har läst om 1-åringen i BB, självklart ;)
Dock har hon börjat vakna ca 6:20 istället för 07...tror att det beror på mammas "slarv"/"snällhet". Hon behöver nog 20 min + 1,5 timme, men ibland har jag varit "mitt uppe i nåt" vid middagsluren och låtit henne sova för länge. Kanske bara en 10-15 min men det är kanske därför hon vaknat tidigare morgonen efter. Nu ska jag vara striktare igen så får vi se hur det går. Kan ju tilläga att hon varit superförkyld och då har det känts lite bra att låta henne sova på dagen eftersom hela allmäntillståndet påverkas så mycket. Nåja! Ibland får man väl pröva sej fram, tror att envishet och rutiner är det viktiga i långa loppet. Men är ändå förvånad över att hon vill ha två lurar igen; kanske är det förkylningen, slår det mej nu. När hon är frisk igen så kanske hon inte behöver det och då blir det nog 1,5 tim lur för den här lilla tösen.
Embla

Inlägg av Embla »

Hej!

Skriver en fråga här och hoppas det hamnar "rätt".
Min dotter är nu ca 16 månader och är/har varit en SS, tycker vi. Men för några veckor sedan började hon vakna lite för tidigt; 6 istället för 7.
Hennes dagar är 07-19 och innan sov hon ca 1,5 timmar.
När hon började vakna tidigare drog vi ner på lunchsömnen, till 1 tim 15 min. Det har inte funkat så bra, hon vaknar fortfarande för tidigt. Idag vaknade hon 5:30 :(
Sover hon för mycket mitt på dagen?
Kan tillägga att jag senaste veckan varit snabb att gå in, då det varit det snabbaste sättet att få henne att komma till ro (maken är utomlands och att göra en minikur själv, nej tack, då får han vara med :D ). Då har jag stoppat om henne, buffat och andats tungt och solfjädrat. Kanske är det det här myset som gjort det till en vana, i a f den senaste veckan?
Två frågor, summa sumarum; sover hon för mycket och är det bara ramsor som gäller för att få sova 19-07 igen? (Anar svaret, nu när jag skrev det i text så blev "goset" uppenbart... :wink: )
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :D
Sover hon för mycket mitt på dagen?

NEJ! 8) Mina kids har utan problem sovit 2 h på dagen och haft 12 h natt fram till ca 2,5 års ålder, sen har jag dragt ner till 1,5. Behåll hennes 1,5 h lur tycker jag. 1 h och 15 min är inget bra sömnpass förstår att det inte funkar bra. Hur är hon vid läggdags? Övertrött? Lägg gärna 15 minuter tidigare, det kan konstigt nog ha positiv effekt på natten.

Kan tillägga att jag senaste veckan varit snabb att gå in, då det varit det snabbaste sättet att få henne att komma till ro (maken är utomlands och att göra en minikur själv, nej tack, då får han vara med :D ). Då har jag stoppat om henne, buffat och andats tungt och solfjädrat. Kanske är det det här myset som gjort det till en vana, i a f den senaste veckan?

Förmodligen! 8) :wink:
Det behöver inte alls bli en ansträngande minikur, du ska göra så lite som möjligt! 8) Backa! Jag skulle bara gå in kort, lägga tillrätta och ramsa ut igen direkt. Sen skulle jag fortsätta med enbart ramsan. Så tidigt på morgonen ska det vara så lite underhållning som möjligt. Så att gå in och parkera om skulle jag bara göra första morgonen. Sen bara använda ramsa EN gång och sen om hon fortfarande protesterar använda mig av musik som husljud. Ni kan ha lite förtrots på G. Läs gärna på om detta i trådar på forumet. :D

Är rummet kolmörkt? Äter hon tillräckligt dagtid?

Alltså ingen trafik! Utom eventuellt "första morgonen" sen EN påminnelseramsa och musik om hon inte vill lyssna på ramsan. Inför även väckarklocka om du inte har gjort det. Ställ mobilen då hon ska upp ta med den in till henne på morgonen och låt henne stänga av. NU är det morgon, för NU ringer klockan! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Embla

Inlägg av Embla »

Tack snälla du! Ska testa direkt att låta henne sova längre på dagen och även testa de andra tipsen. (I natt sov hon för övrigt 19-6:45, inget att klaga på där :) )
Hon har ätit lite sämre nu under förkylningen, men jag är säker på att hon somnat proppmätt. Läggningarna går alltid bra, inte ett knyst. Och det är verkligen kolsvart i hennes rum.
Skönt med info att jag inte behöver köra en minikur!
Jag har för mej att jag sett en "mall" över olika sömnbehov vid olika åldrar här på hemsidan, men jag kan inte hitta den...Du/någon råkar inte veta var den finns? Söker man på schema blir det ju för mycket svar. Skulle vara bra för framtida justeringar!
Återigen stort tack.
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Kanske hittar du något här och i länkarna under? jag har som sagt haft 2h lunchlur långt över 2 år fast behovet är 13,5 h :wink: 8)
Internationella SHN, sid 30 skrev: Hur mycket sömn behöver barnet?

En månadsgammal baby: ca 16,5 tim / dygn
Två månader: ca 16 tim / dygn
Tre och fyra månader: ca 15,5 tim / dygn
Fem och sex månader: ca 15 tim / dygn
Nio, tio och elva månader: ca 14 tim / dygn
Tolv månader och hela andra levnadsåret: ca 13,5 tim / dygn
Tredje och fjärde levnadsåren: ca 13 tim / dygn
Femte och sjätte levnadsåren: ca 12,5 tim / dygn
Sjunde till elfte levnadsåren: ca 12 tim / dygn
schemainspiration

svar på vanliga frågor

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Embla

Inlägg av Embla »

Tack! Det var precis det här jag letade efter! :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "