Dödströtta föräldrar. Nu ska Jack snart 5 månader kuras.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Gabriella

Inlägg av Gabriella »

Hej,

Vår son Jack har fram till för två veckor sedan gått att lägga klockan 18-19, antingen genom att han har somnat vid matning och blivit buren in till sin säng eller genom att vi har vaggat honom till sömns för att sedan lägga honom i sin säng. Sedan han började att äta bara ett mål mat på natten har han vaknat och ätit klockan 03 eller i vissa fall klockan 05. Vid 05 senast klockan 05.30 har han sedan velat ha morgon.

Det går fortfarande bra att lägga honom som ovan men han har börjat att snurra/vakna till/gny till och från hela natten från klockan 22 ungefär. Istället för att vakna och vilja äta vid 03 tiden har han istället vaknat och velat ha mat även vid 00-01 tiden. Som det är nu springer jag och min man fram och tillbaka och tittar till honom/vänder honom för att han ska fortsätta att sova. I natt höll jag på att gå under och la honom till sist i hans vagn som jag ställde bredvid min sida av sängen så att jag kunde vagga honom lite varje gång han vaknade till.

Jack får ersättning, 180 ml, 5-6 gånger per dygn.

Min man och jag har bestämt oss för att göra shn kuren men jag undrar om det går att göra då han fortfarande äter på natten? Han har alltid sovit på rygg eller på sidan, kan man kura på rygg och hur går det i så fall till? Vi har lusläst boken men skulle även vilja ha hjälp med ett schema för honom. Vi har inga problem att lägga honom på dagen och det konstiga är att han sover hur gott som helst på dagtid.

Jag är tacksam för alla råd och tips jag kan få.

Hälsningar Gabriella
Gabriella

Inlägg av Gabriella »

Hej,

Vår son Jack har fram till för två veckor sedan gått att lägga klockan 18-19, antingen genom att han har somnat vid matning och blivit buren in till sin säng eller genom att vi har vaggat honom till sömns för att sedan lägga honom i sin säng. Sedan han började att äta bara ett mål mat på natten har han vaknat och ätit klockan 03 eller i vissa fall klockan 05. Vid 05 senast klockan 05.30 har han sedan velat ha morgon.

Det går fortfarande bra att lägga honom som ovan men han har börjat att snurra/vakna till/gny till och från hela natten från klockan 22 ungefär. Istället för att vakna och vilja äta vid 03 tiden har han istället vaknat och velat ha mat även vid 00-01 tiden. Som det är nu springer jag och min man fram och tillbaka och tittar till honom/vänder honom för att han ska fortsätta att sova. I natt höll jag på att gå under och la honom till sist i hans vagn som jag ställde bredvid min sida av sängen så att jag kunde vagga honom lite varje gång han vaknade till.

Jack får ersättning, 180 ml, 5-6 gånger per dygn.

Min man och jag har bestämt oss för att göra shn kuren men jag undrar om det går att göra då han fortfarande äter på natten? Han har alltid sovit på rygg eller på sidan, kan man kura på rygg och hur går det i så fall till? Vi har lusläst boken men skulle även vilja ha hjälp med ett schema för honom. Vi har inga problem att lägga honom på dagen och det konstiga är att han sover hur gott som helst på dagtid.

Jag är tacksam för alla råd och tips jag kan få.

Hälsningar Gabriella
Gabriella

Re: Dödströtta föräldrar. Nu ska Jack snart 5 månader kuras.

Inlägg av Gabriella »

Så nu sitter man här igen, med ena foten på babysittern frenetiskt vaggande. Jack har ännu en orolig natt och har precis fått mat. Provade att lägga honom på mage i sin säng efter att han hade somnat på mig men det resulterade i att han kräktes ner hela sängen och bajsade ner sig. Jag är iochförsig alltid själaglad när han bajsar själv då han har haft problem med förstoppning sedan han föddes. De första tre månaderna bar vi honom i bärselen eller i famnen dygnet runt för att det var det enda som gjorde att han kunde komma någorlunda till ro. På BVC fick vi ingen hjälp och de ville inte lyssna på oss när vi sa att vi inte trodde att han tålde ersättningen han fick. Efter att vi på eget bevåg provat en ersättning utan mjölkprotein, som visade sig göra under för hans mage (iallafall jämfört med tidigare), fick vi den utskriven på recept om än under protester från vår BVC sköterska. Efter tre månader utan sömn började han äntligen kunna slappna av och så även vi. Nu känns det som att vi är tillbaka på ruta ett när det gäller sömnen. Det är nu det gäller att vara stark och bestämma sig för att det här kommer att gå, kuren kommer att fungera.

Nu sover äntligen lilleman så nu ska jag bära in honom till sängen.
Godnatt :sleep:
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Ni behöver en kur, det kommer bli superbra! Han är gammal nog att sluta äta på natten så det är absolut inga problem att genomföra kuren även om han fortfarande får mat på natten nu. Den slutar ni bara ge i och med att ni börjar kura. Härligt att han sover bra på dagen redan :)
När jag kurade min pojke vid 4 mån var han en ryggsovare, dagarna var katastrof och nätterna fungerade ganska bra. Jag valde att börja lägga honom på mage när jag kurade eftersom det är et som rekommenderas och det är mycket enklare att buffa på mage. Oftast kan de ju vända sig och lägga sig som det vill sen ändå så jag skulle rekommendera dig att lägga på mage. Barnet brukar ofta bli riktiga magsovarbarn efter ett tag :)
Vad äter han förutom ersättning? Redan nu kan ni börja införa mera mat som är en förutsättning för att kunna sova hela nätter. Katrinplommon är bra att ge mot hård mage. :)

Ett klassiskt 5 månaders schema kan se ut såhär: 12-45-2-20
Alltså tex:
Natt 19-07
Frukost 07
Sova 09-09.45
Lunch 10.30
Sova 12-14
Mellis 14
Sova 16.20-16.40
Middag 17
18.15-19 bad, nattslurk, skratt till godnatt

Detta är det schema jag har haft till mina barn i den åldern och är somnat ett exempel. :)

/emelie
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Här är en tråd med schemaförslag

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=46229

Finns mer tips under anslaget: vanliga frågor, läs här först

:)
Gabriella

Inlägg av Gabriella »

Tack så hemskt mycket för ditt svar!

Schemat du har använt ser ut att kunna passa Jack väldigt bra utifrån hur han äter och sover idag :D

Vi började med smakportioner i helgen som var. På BVC sade de att han bara skulle få ett kryddmått en gång om dagen. Vi började med att ge honom lite gröt som han slukade följt av en flaska ersättning. Han fick betydligt mer än ett kryddmått, ett par teskedar minst. Han har även fått potatis och igår katrinplommonpuré. Han bajsade som sagt första gången själv på ett par dagar igår, det var säkert purén som hjälpte honom på traven :) Hur mycket mat tycker du att jag kan ge honom? Har helt tappat förtroendet för BVC.

En annan fråga jag har är hur jag ska göra när jag lägger honom första natten på kuren. Han skriker nästan aldrig vid läggning, ska jag buffa honom ändå? Eller räcker det med att efter beskedet markera med solfjädern innan jag ramsar mig ut?

Jack kräks väldigt mycket så jag kanske får vänta lite med att lägga honom efter nattslurken framförallt om jag ska prova att få honom att somna på mage.

:) Gabriella
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Ja, jag tycker man ska ta BVC med en nypa salt. Dom är så olika oxå. Vår "tant" är rätt bra. Med storebror rekommenderade hon att jag skulle ge katrinplommonpure fr.o.m. Hans tremånadersdag för att han var så hård i magen, och jag minns att hon sa:" ja men ge minst ett par matskedar i alla fall." Betydligt mer än ett kryddmått alltså ;)
Man kna nog gå väldigt fort fram med maten så länge liten accepterar det och så länge magen hänger med. Hos oss har magarna bara blivit bättre iom fast föda, dom blev hårda av ersättningen. :) är man fem månader så kan man lätt äta 2 fulla puremål om dagen så mata på du:)
Jag tycker du ska buffa ändå, men om han förblir lugn och avslappnad så lär det väl räcka med några buff som markering. Men om han stretar emot så kör på som det står i boken tills han är helt sömntung.
Min lilla tjej är oxå en kräkis och vi har haft en del läggningsproblem pga det. Försök rapa innan du lägger honom och som du säger så ge slurken en liten stund innan läggning. Min tjej kan nu krypa lite så om hon kräks i sängen så kan hon ta sig därifrån så nu låter jag henne vara, men misstänker man att barnet ligger och skriker i kräks så får man ju åtgärda det så smidigt som möjligt.

Kram emelie
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej och välkommen hit! :D

När ni kurar tar ni bort nattmålet och kura på rygg eller sida går bra, men solfjädern kan ni inte använda påsamma sätt överbarnets mjukdelar, magen etc

. Att ni springer in och kollar läget på natten gör att ni signalerar fara och killen blir naturligtvis orolig när ni är det. Inte ifrågasätta barnets sömn. [-X

Innan ni bestämmer er för start på kuren så försök införa mer fast föda dagtid. Att han sover gott om dagen kanske inte är så konstigt om han sover som en kratta på natten. :wink:

Schemat är en individuell sak som ska passa er. Men vissa riktlinjer finns det.
Sömnbehovet ligger nu på 15h. 4 mål mat (mycket mat) ska rymmas samt en nattslurk. Det ska finnas tid för utevistelse, golvtid med fysisk aktivitet och social delaktighet där barnet finns med och tas i bruk efter ålder. Är man 5 månader kan man sitta och diska i diskhon, sitta med vid familjens måltmåltider och sitta i tvättbaljan med tvätt osv. :D

Så här har vårt schema sett ut vid 5 månader.

7.00 god morgon. Välling 200 ml (vi har börjat med smakportioner av fast föda vid sidan av amning sen ca 4 månaders ålder).
9.00 sömn 45 minuter
11.00 lunch riktig mat
12-14 sova 2 h
14.00 mellis, amning, välling/gröt och/eller fruktpure
16.00 sova 20min
17.00 middag, vanlig mat
18.00 bad
18.45 amning eller välling
19.00 godnatt.

Alla lurar i säng ( har vi haft från ungefär 5-6månaders ålder).

Återkom gärna med frågor och reflektioner.
Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
Du har två trådarser jag nu. Jag har svarat i den andra, ska be admin klippa ihop dem.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
videunge

Inlägg av videunge »

Det har jag gjort :mrgreen:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Tanx! :mrgreen: =D>

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Gabriella

Inlägg av Gabriella »

Manfred10 skrev:Hej och välkommen hit! :D

När ni kurar tar ni bort nattmålet och kura på rygg eller sida går bra, men solfjädern kan ni inte använda påsamma sätt överbarnets mjukdelar, magen etc

. Att ni springer in och kollar läget på natten gör att ni signalerar fara och killen blir naturligtvis orolig när ni är det. Inte ifrågasätta barnets sömn. [-X

Innan ni bestämmer er för start på kuren så försök införa mer fast föda dagtid. Att han sover gott om dagen kanske inte är så konstigt om han sover som en kratta på natten. :wink:

Schemat är en individuell sak som ska passa er. Men vissa riktlinjer finns det.
Sömnbehovet ligger nu på 15h. 4 mål mat (mycket mat) ska rymmas samt en nattslurk. Det ska finnas tid för utevistelse, golvtid med fysisk aktivitet och social delaktighet där barnet finns med och tas i bruk efter ålder. Är man 5 månader kan man sitta och diska i diskhon, sitta med vid familjens måltmåltider och sitta i tvättbaljan med tvätt osv. :D

Så här har vårt schema sett ut vid 5 månader.

7.00 god morgon. Välling 200 ml (vi har börjat med smakportioner av fast föda vid sidan av amning sen ca 4 månaders ålder).
9.00 sömn 45 minuter
11.00 lunch riktig mat
12-14 sova 2 h
14.00 mellis, amning, välling/gröt och/eller fruktpure
16.00 sova 20min
17.00 middag, vanlig mat
18.00 bad
18.45 amning eller välling
19.00 godnatt.

Alla lurar i säng ( har vi haft från ungefär 5-6månaders ålder).

Återkom gärna med frågor och reflektioner.
Jenny
Hej! Tack så mycket och tack för all information :)

Vi har försökt att öka på den fasta födan den här veckan. Jack verkar tycka om allt han har fått smaka på och äter med god aptit. I morse åt han en halv portion gröt och katrinplommompuré. På BVC har de som sagt sagt att han bara skall få ett kryddmått en gång om dagen så det har känts lite nervöst att ge honom så mycket som vi har gjort. Vi har inte börjat kura än men i natt sov han från klockan 20.00 till klockan 06.00 med en del tillrättalägganden från klockan 03.00. Vi ser fram mot att börja kuren så snart vi ökat på maten ytterligare. Från när kan man börja ger välling istället för ersättning? Han får en ersättning fri från mjölkprotein nu.

Aktiviteterna på dagen ser ut ungefär som de du beskriver. Vi är ute två gånger om dagen så att han ska få frisk luft och han har tid både för lek på mage och tid när han är med mig/oss när vi grejar hemma och när vi äter.

Jack har alltid sovit i sin egen säng och sover även där de gånger vi inte är ute och promenerar och han somnar i vagnen. Än så länge sover han i vårt sovrum men om en månad flyttar vi och han får då eget rum. Vi har möblerat om inför kuren så att hans säng står längst in i sovrummet i det mörkaste hörnet, utan risk att få ljus på sig om vi öppnar dörren. Han kommer att få ha rummet för sig själv så länge som kuren pågår.

Om barnet vaknar tidigare under lunchluren och är piggt , ska man ändå försöka att söva om det då? Som det är nu så sover Jack gärna 1.5 h vid 09.00 och sedan 40 minuter vid 11-12 tiden. Det kanske rätar till sig när man kurar och mer håller fast vid sov och mattiderna? Jag undrar också hur vi gör om vi inte får honom att somna vid t.ex förmiddagsluren under kuren utan först 30 minuter senare. Ska han bara sova i 15 minuter då eller skjuter vi hela dagen istället?

/Gabriella
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Som sagt, ta BVC med en nypa salt.. ;)
O han gillar maten då lassa på, min kille sluta helt med ersättning innan han var 6 månader och åt bara fast föda då.
Välling var för 2 år sen från 4 månader men är nu från 6 månader. Inget har ändrats dock förutom rekommendationen, så du kan nog börja ge välling nu :)
Man kan även ge hemmagjord välling vilket jag föredragit till mina barn och det kan man oxå ge från 4 månader. Finns bovetevälling, äggvälling och massa annat man kan göra, sök på google :)

När man kurar ska schemat hållas, oavsett hur mkt sömn det blir. Skulle han nog somna två minuter innan han ska upp kan man bjuda på Max en kvart, marginalkvart, men annars så följ schemat slaviskt :)
Gabriella

Inlägg av Gabriella »

Hej igen!

Nu äter Jack bara fast föda och vi har kurat en gång. Det gick bra att kura och han lärde sig snabbt att somna själv med hjälp av ramsan. De första veckorna sov han hela nätterna men nu har någonting hänt. Han somnar när vi lägger honom i sin säng och säger ramsan på vägen ut. Problemet vi har nu är att han har börjat att vakna flera gånger per natt. Ramsan hjälper inte då om vi inte går in, lägger honom på sidan och ger honom nappen. Då somnar han om direkt. Som det är nu springer vi fram och tillbaka 8-10 ggr per natt. Hur kommer vi vidare?

Hälsningar Gabriella
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Hur gick det till då ni kurade? Hade ni nappen då också?

Har ni läst den här?
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=24644

Åtgärd nr1: Släng alla nappar ni har i huset så ni inte är frestade att stoppa in den ;)

Åtgärd nr2: Kura om.
Börja från natt2 dvs gå in och lugna vid kris men avvakta redan lite mer. Han måste känna sig trygg i att somna om själv utan hjälp av napp eller förälder och det kommer ramsan att hjälpa honom att göra!

LYSSNA till hur han låter - är han arg skall han få svära och ni svarar i lämplig paus med lugn och fast stämma med tanken : jo jag hör ditt argument men nu skall vi sova ;)
Är han ledsen får ni svara mer betryggande och tröstande i tonen. Tänk alltås mycket på hur ni ramsar - tonvikt rytm! Man kan ha-ckaupp-ry-tmenidet-man säger på olika sätt ;)
Och kom ihåg att ni skall ha sista ordet nu till en början!

Jag hade svårt att sätta dit ramsan och var frestad att tro att den inte funkar och ville gå in, tills jag bestämde en kväll att jag inte skulle gå in i rummet om det inte var akut livsfara i huset och ungen skulle räddas - jag stod med stoppuret utanför och tog tid - det som för mig kändes som om hon skrek i en evighet varade i 45 sek - 1 min :roll: så jag vågade avvakta mer och svara på hennes frågor i lämpliga pauser.

Det går bra att få ordning på det hela igen - men ni måste lita på er själva och på att han klarar av det ;)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"