Har ej börjat kuren ännu, men lägger oftast bebisen på mage när han ska sova (ibland på sidan). Dock är han blixtsnabb att "skjuta rygg" när man lägger honom. Jag hinner inte släppa huvudet innan rumpan står rätt upp, och huvudet rätt ner i madrassen. Och han är STARK! Ska jag trycka ner honom känns det som att lilla ryggen ska gå av!
Han är mitt inne i att lära sig krypa, så han vill upp på alla fyra hela tiden. Jag hinner helt enkelt inte börja buffa innan han är uppe igen, jag vet inte riktigt hur jag skall få bukt med detta? Känns som jag bör vara helt på det klara med hur jag ska göra, innan jag kan sätta igång att kura. Vill ju inte stå där som ett frågetecken då...
Sedan undrar jag gällande schema.
Hur ser detta ut:
19.30-07.00 sova natt (11,5 h)
08.00-09.00 Äta frukost
09.15-10.00 sova förmiddagslur (45 min)
11.00-12.00 Äta förmiddagsmål
12.00-13.30 sova daglur (1,5 h)
14.00-15.00 Äta lunch
16.00-16.45 sova eftermiddagslur (45 min)
17.00-18.00 Äta middag
18.30-19.30 Kvällsrutin: bad, mys, nattslurk
19.30 sova natt.
Totalt 14,5 h sömn, 4 riktiga mål per dag, var tredje timme + nattslurk.
Litet tillägg: Han hatar vagn, har alltid gjort. Sittvagn är OK och där sover han halvsittandes ibland, men liggvagn är big no-no. Så kan man skippa vagnandet och bara köra buff direkt i spjälsängen? För det verkar han svara rätt bra på (förutom när han skjuter rygg...)
Hjälp med schema och tillrättaläggning 7 mån-bebis
Re: Hjälp med schema och tillrättaläggning 7 mån-bebis
Hej och välkommen hit! 
Klokt av dig att göra det innan du kör i gång. 8)
Jag svarar dig i morgon. Under tiden kan du läsa på i internationella shn om du har den.
Jenny
Klokt av dig att göra det innan du kör i gång. 8)
Jag svarar dig i morgon. Under tiden kan du läsa på i internationella shn om du har den.
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
checker skrev:Har ej börjat kuren ännu, men lägger oftast bebisen på mage när han ska sova (ibland på sidan). Dock är han blixtsnabb att "skjuta rygg" när man lägger honom. Jag hinner inte släppa huvudet innan rumpan står rätt upp, och huvudet rätt ner i madrassen. Och han är STARK!
Det gör inte så mycket. Jag skulle buffa några gånger som markering men sen göra solfjädern som lugnande verktyg istället. Läs på i verktygslådan och titta gärna på annas filmklipp under fliken shn här på hemsidan. Hade du boken hemma?
Ska jag trycka ner honom känns det som att lilla ryggen ska gå av!
Ingen fara för det. Du ska inte trycka ner. Håll en stadig, bred hand på övre delen av ryggen och buffa/fös med den andra i rumpan även om den pekar uppåt. Hela kroppen ska röra sig framåt.
Han är mitt inne i att lära sig krypa, så han vill upp på alla fyra hela tiden. Jag hinner helt enkelt inte börja buffa innan han är uppe igen, jag vet inte riktigt hur jag skall få bukt med detta?
Mycket GOLVTID! Så han får öva sig trött dagtid. Se även ovan.
Känns som jag bör vara helt på det klara med hur jag ska göra, innan jag kan sätta igång att kura. Vill ju inte stå där som ett frågetecken då...
Klokt! Läs på så mycket du kan innan och fråga här.8)
19.30-07.00 sova natt (11,5 h)
08.00-09.00 Äta frukost
09.15-10.00 sova förmiddagslur (45 min)
11.00-12.00 Äta förmiddagsmål
12.00-13.30 sova daglur (1,5 h)
14.00-15.00 Äta lunch
16.00-16.45 sova eftermiddagslur (45 min)
17.00-18.00 Äta middag
18.30-19.30 Kvällsrutin: bad, mys, nattslurk
19.30 sova natt.
Totalt 14,5 h sömn, 4 riktiga mål per dag, var tredje timme + nattslurk.
Jag skulle ge frukost redan 7.00 och lunch klockan 11.00. Upplever du honom som hungrig innan lunch kan du ge ex lite banan klockan 8.00. Bra med mycket mat i magen innan långluren. Mellanmål klockan 14.00 och middag 17.00. Måltiden ska max ta 30 minuter. Om du ammar fortfarande så gör det i direkt anslutning till målet. Fast föda och direkt bröstet som påfyllning/efterrätt efteråt.
Lägga till förmiddagslur klockan 9.00.
Nån anledning till 11, 5h natt istället för 12? Och jag föredrar oxå 2 h lunchlur istället för 1, 5 h. Den luren kommer finnas med lääänge.
Litet tillägg: Han hatar vagn, har alltid gjort. Sittvagn är OK och där sover han halvsittandes ibland, men liggvagn är big no-no. Så kan man skippa vagnandet och bara köra buff direkt i spjälsängen?
Absolut!
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Hej, tack så mycket för svar!
jag har boken hemma, har bara läst igenom den en gång och skall börja gå igenom den lite noggrannare nu.
Att jag valt 11,5 timmars natt beror på familjens schema i övrigt: min man går upp 7 och på kvällarna har det blivit lite tight att hinna med en lugn kvällsrutin när jag la bebisen 19. Så vi sköt lite på det och nu känns det lugnare och bättre.
Tyvärr ammar jag inte längre, vi har precis varit tvungna att lägga ner det pga lite olika omständigheter. Av denna anledning tänker jag också vänta lite med kur, eftersom det känns oklokt att börja kura när bebisen håller på att lära sig äta. Jag tror han är lite hungrig hela tiden, för det har gått väldigt långsamt att lära honom acceptera någon annan mat än bröstet. Så jag vill att han ska vara en stabil ätare först, så han kan vara mätt och belåten när vi sätter igång med kur. Tänker jag rätt?
Tack igen för tips och råd, jag noterar och sparar det tills dagen då vi sätter igång med kur!
En sak som slog mig nu:
han sover egentligen hyfsat bra på nätterna. Alltså, vaknar ett par gånger per natt eller så, äter lite och somnar om. Det jag upplever svårt är att få honom att somna i sin säng på kvällarna och daglurarna, nu när vi inte har amningen att ta till. Han har alltid somnat vid bröstet. Är det rätt att göra kur, trots att bebisen inte är en skrikis som vaknar tio gånger per natt?
Han har alltså hittills fått bra mängd med sömn hela sitt liv, men jag är oroad att det kommer bli sämre med det nu eftersom jag lixom lärt honom somna på ett sätt som nu försvinner...
jag har boken hemma, har bara läst igenom den en gång och skall börja gå igenom den lite noggrannare nu.
Att jag valt 11,5 timmars natt beror på familjens schema i övrigt: min man går upp 7 och på kvällarna har det blivit lite tight att hinna med en lugn kvällsrutin när jag la bebisen 19. Så vi sköt lite på det och nu känns det lugnare och bättre.
Tyvärr ammar jag inte längre, vi har precis varit tvungna att lägga ner det pga lite olika omständigheter. Av denna anledning tänker jag också vänta lite med kur, eftersom det känns oklokt att börja kura när bebisen håller på att lära sig äta. Jag tror han är lite hungrig hela tiden, för det har gått väldigt långsamt att lära honom acceptera någon annan mat än bröstet. Så jag vill att han ska vara en stabil ätare först, så han kan vara mätt och belåten när vi sätter igång med kur. Tänker jag rätt?
Tack igen för tips och råd, jag noterar och sparar det tills dagen då vi sätter igång med kur!
En sak som slog mig nu:
han sover egentligen hyfsat bra på nätterna. Alltså, vaknar ett par gånger per natt eller så, äter lite och somnar om. Det jag upplever svårt är att få honom att somna i sin säng på kvällarna och daglurarna, nu när vi inte har amningen att ta till. Han har alltid somnat vid bröstet. Är det rätt att göra kur, trots att bebisen inte är en skrikis som vaknar tio gånger per natt?
Han har alltså hittills fått bra mängd med sömn hela sitt liv, men jag är oroad att det kommer bli sämre med det nu eftersom jag lixom lärt honom somna på ett sätt som nu försvinner...
Börja nu med maten precis som du säger. Mätt i magen sover man gott! Du kan redan nu börja hålla dagen efter schemat mata på rejält vid varje mål, inget småätande titt som tätt. Håll dig till måltiderna så att aptiten infinner sig rejält. Så länge magen hänger med är det bara att mata på. Ge gärna plommonpure för att hjälpa den lite på traven. Några mål ex frukost och nattslurk eller mellis kan ju vara välling eller gröt och jobba med förutsättningar för god sömn så kanske ni har en säker sovare snart utan större problem.
kuren tycker jag ni kan göra ändå för att introducera verktygen. Dessa kommer ni ha nytta av framöver när eventuella fnurror dyker upp.
FÖRUTSÄTTNINGAR för sömn
mat, mat och mera mat
mycket golvtid med fysisk aktivitet
frisk luft, gärna utevistelse både för och eftermiddag
social delaktighet, vara med där det händer, hjälpa till med det man kan utifrån ålder
dagtid och inför varje läggning
mörkt och svalt rum med en rymlig sovplats
Hör av dig igen vid fler frågor och undringar.
Jenny
Hör av dig igen vid fler frågor och undringar.
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Tack så jättemycket!!!
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903