Frågor om SM för 3-månaders pojke

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Kalle&Julia

Frågor om SM för 3-månaders pojke

Inlägg av Kalle&Julia »

Hej!
Vilket fantastiskt forum detta är! Vilket engagemang! Jag blir alldeles rörd...Nu behöver jag lite vägledning! Kalle är 3 månader (född 130711). Jag har hela tiden haft SM i bakhuvudet, men jag har velat lite hur/när jag ska sätta schemat. Velandet beror till delvis på att storasyster Julia (född 120131, ”semi- SM”-barn) precis har börjat på dagis, så hämtning (kl 9) och lämning (kl 15) påverkar ju Kalles tider då stackarn ska plockas upp/läggas ner hitådit...

Lite info om Kalle:
- En liten tröttis, morgonpigg/kvällstrött
- Äter snabbt, på ca 10 min
- Växer ok, väger knappt 6 kg (föddes 3,4 kg)
- Magsovning infördes för drygt 1v sen och funkar strålande! Peppar, peppar... Ibland sover han fortfarande på sidan i vagnen dagtid.
- Han sover i egen säng bredvid vår på natten (med larm), på dagen säng eller vagn
- En mycket glad pojk (om han inte trött, hungrig eller uttråkad förstås!)

Nu har jag i alla fall hittat ett schema som vi kört drygt 1 v och det funkar ok:
06.30 – vakna, äta
08.30 - sova (1,5 h)
10.00 - vakna, äta
12.00 - sova (2 h)
14.00 - vakna, äta
16.00 - sova (45 min)
16.45 - vakna
17.00 - äta
18.30 - Extraslurk med flaska 50-100 ml
19.00 - sova natt
Ca 00.00 - nattmål
Ca 04.00 - nattmål

Nu till mina frågor:
1. Natten:
a. Kalle sover just nu i säng på natten och buffas om han vaknar när han inte ska eller har svårt att somna. Är det generellt bättre att välja vagnen istället och därmed vagna istället för buffa m t p hans ålder?
b. Jag styr inte natten ännu och behöver lite hjälp med hur jag ska tänka. Kalle får mat när han själv vaknar, dvs ca midnatt och ca kl 4. Jag har provat att ge honom påfyllning kl 22 i sömnen, men han vaknar innan kl 4. Eftersom han är tillräckligt gammal för att inte äta 2 nattmål undrar jag om han får för lite mat (fastän jag tycker han äter bra och dessutom får extra flaska på kvällen), eller om jag helt enkelt borde införa vagnen för nattsovningen?
c. Jag läste att ramsan används på barn äldre än 3 månader. Kalle blir ju 3 månader nu, ska jag då införa detta?
d. Jag antar att vi sätter 2 tider för nattmål först och sedan inför endast 1 mål om någon vecka. Stämmer det? Hur ska jag tänka där?
2. Sista målet:
a. Vi tänker oss ge ersättning som extraslurk innan Kalle somnar för natten. Hur mycket ska man sikta på att ge? Eftersom jag ammar vet jag ju inte exakt hur mycket han äter under dagen, men jag har mycket mjölk och brösten ”töms”. Eller är han för stor för extraslurk och vi bör köra flaskan som en del av sista målet kl 17-17.45?
3. Buffning/vagning:
a. Ibland när vi lägger Kalle dag/natt och säng/vagn, så vill han inte lägga ner huvudet utan trycker upp sig och ska titta (särskilt vid luren kl 16). Buffar/vagnar jag ändå eller ska man hålla ner huvudet? Han är stark, så jag måste hålla mycket bestämt.

Tack så jättemycket på förhand!
Julia 120131
Kalle 130711
SaraMilana

Re: Frågor om SM för 3-månaders pojke

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Varmt välkommen hit och stort grattis till lille Kalle! :heart:

Ett klassiskt 3-månadersschema är ju 12-45-2-45, men fungerar det med en lång lur på morgonen så kör på det!

1a. Det är en smaksak! Jag får ont i ryggen av att buffa så jag vagnar istället.

1b. Tja, jag gör som du, matar vid uppvak. Min erfarenhet är att nattmålen försvinner av sig självt i takt med att matintaget ökar. Kanske kan ni tjuvstarta med lite smakisar? Annars kan du alltid vagna eller buffa bort envisa nattmål.

1c. Ja, säg ramsan mjukt vid varje läggning, olika för dag och natt. Då förknippas den med sömn. Sedan vid 4 månader kan du börja använda den som verktyg!

1d. Jag hänger inte med riktigt här...?

2a. Fyra stora SM-mål per dag ska han ha och så en kvällsslurk som kan komma ganska tätt inpå sista målet. Ge honom alltid så mycket mat han vill ha, se till att det är lite kvar i flaskan när han är klar.

3a. När man buffar kan man ju hjälpa det lilla huvudet att hålla sig nere, men om man vagnar kan man ju ta det lite försiktigt så att han inte gör sig illa. Ligga och titta kan man ju få göra, så länge man inte är ledsen. Tittas det så mycket så det blir svårt att komma till ro kan man lägga över ett lakan.

:heart:
Kalle&Julia

Inlägg av Kalle&Julia »

Tack för ditt snabba svar SaraMilana!

Schema:
Tack för tipset! Då gör vi morgon kl 7 och kör 45 min som första lur istället. Kalle vaknar ändå alltid vid 45-minutersskarven :D Apropå den skarven, lär de sig själva att sova över den eller gör man något aktivt åt den?

1a. Ok! Så det spelar egentligen ingen roll om man buffar eller vagnar?

1b. Ok! Då kör vi på som nu ett tag till!

1c. Det låter bra! Ramsan känns så smidig. För jag vill ju inte behöva buffa/vagna Kalle tills han är 18 år ;)

1d. Förlåt min otydlighet! Egentligen svarade du på detta på 1b :) Jag trodde att vi "låg lite efter" med SM eftersom jag inte infört schema förrän nyligen. Jag tänkte att det är hög tid för endast ett nattmål, men det kanske är idé att antingen först sätta schemat med två nattmål eller avvakta att Kalle kanske sover över det ena av sig själv?

Nya frågor:

4. Innan ökningsperioden nu vid 12 v var Kalle lite svårammad. Samma sak nu igen... Han blir lätt distraherad och ska titta på annat. Jag trugar ordentligt och har testat ömma järngreppet, men måste ge mig när han blir förtvivlad :( Har någon erfarenhet av detta eller tips på vad man kan göra? Det kanske bara är en fas...

5. Visst är det så att vid 3 månader ska den lille äta inom 45 minuter? Pga punkt 4 ovan så har det varit lite trixigt att få till... Hur stor "skada" är det att det blir inom 1,5h?

6. Vid eftermiddagsluren kl 16 har vi kommit hem efter att ha hämtat syster på dagis. Det är ofta stojigt så Kalle ha svårt att komma till ro, jag måste alltid vagna lite. Sen vaknar han ett par gånger innan 16.45 när t ex syster skriker till. Detta löses återigen med vagning. Dock undrar jag om det är något jag kan göra för att han ska få ro? Eller om det bara så här det är när syskon finns :)

Tack igen!
Julia 120131
Kalle 130711
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Hej och varmt välkommen säger jag också! Det låter som att ni har det riktigt bra tillsammans! Och tätt mellan juvelerna är det också - det gillar jag! Stor glädje! :D :!:

Man får prova sig fram när det gäller vagning eller buffning, det finns inget rätt eller fel. Man ska känna sig bekväm i det man gör, så att man har en fin attityd gentemot barnet, om man ex känner sig osäker på vagning (som jag gjorde), då förmedlar man inte riktigt den här goa känslan till barnet, att sov här nu så gott. Men när jag tog till buffningen blev det en helt annan grej. Så jag vill säga, att det viktiga är att föräldern känner sig bekväm, så då blir det bra! Det är en god idé att öva öva öva innan man tar till det i verkligheten. Vagnar man utan barn, kan man lägga tjocka böcker i vagnen o därmed få till knycket. Buffar man, kan man ta till sin kära make o buffa på honom o då få till "flödet".
Känner igen det här med att det kan bli svårt att få till matning med flaska vid 3 mån - det är som att de får upp ögonen för omvärlden på ett helt annat sätt. Försök att avskärma, sitta i ett annat rum, en stund för att få till en skön matstund. Kanske ha på lite lugn musik, som du enbart har på vid matning.

Em-lurar är trixiga. :roll: men det måste inte nödvändigtvis bli det. Får du till vagning/buffning klokt, så kommer du att bli säkrare o tryggare.

Har du provat lite smakisar? Sötpotatis med persilja o smör. I den här åldern är de mer mottagliga o glada i att få prova annat än flaska. Vad tror du? :?: :wink: lite variation!

Vi har haft skarvbekymmer, men jag tycker att det gav med sig mer o mer, ju mer hon åt, mätt mage ger god sömn. Så därför körde vi på mer mat o puré o välling sen vid 4 mån.

Buffa till 18 år - du milde! Snart så, så kommer Kalle kunna somna gott av sig själv, men Rom byggdes inte på en dag, men när det väl var klart, så blev det himla vackert, o du kommer få skörda frukter av finfint jobb. Du är målmedveten!
Fint att du "ramsar" nu, så han tar till sig ramsan nu, det är mysigt att ge barnet en härlig trygg ramsa.

Kram Linda
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Kalle&Julia

Inlägg av Kalle&Julia »

Tack, Dumlekolan :) Jag känner mig verkligen välkommen!

Ja, det råkade bli lite tätt mellan skruttarna! Inte planerat och lite småtufft nu, men i det långa loppet blir det såklart toppen :)

Vagning/buffning:
Vilka fantastiska uppfinningar! Med Julia hade jag inte riktigt Attityden på plats, men nu med Kalle är jag inte lika känslig och osäker. Jag gör säkert inte helt korrekt, men Kalle svarar på båda och blir lugn ganska snabbt. Otroligt häftigt att kunna kommunicera och förmedla trygghet på detta sätt!

Amningsstrul:
Tyvärr verkar det inte spela ngn roll hur lugnt det är kring Kalle när det ska ammas. Egentligen gäller det mest vid påfyllningen från B2 inom 45-60 min. Han trycker sig ifrån bröstet och vrider bort sitt lilla ansikte. Det går lättare efter ca 1h15min. "Får" man vänta så länge med påfyllning nu när han är 3 månader imorgon? Det verkar bara gälla mina bröst, flaskan han får 18.30 är alltid mums... Det rinner väl snabbare då. Busunge. Problemet blir ju att han kanske inte äter så mycket som han skulle behöva! Är det en idé att köra flaska ytterligare en gång per dag?

Smakisar:
Det ska vi prova! Har varit lite "låst" vid 4 månadersgränsen, men eftersom han är en lång kille (som inte är så rund än) kanske han behöver lite extra.

Napp:
Ja, det har vi :oops: Kalle suger som en galning på sina händer (inte hungrig, jag looovar att jag testat!), så han verkar helt klart ha ett sugbehov. Därför har han fått napp. Det hjälper honom också idag när vi ändrat schemat (enligt TorsMammas förslag för 3-månaders här på forumet!) att vänta på maten. Problemet blir ju såklart på natten... Han kan ibland somna och sova utan napp, men ibland inte. Hur resonerar ni kring detta?

Tack och kram!
Julia 120131
Kalle 130711
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej igen!

Vagning/buffning
Attityden är allt! Bättre att göra helt fel med attityden av självklarhet än att göra alla rätt utan... :D

Amningsstrul
Sikta på att ge all mat inom en timme. Lite fysisk aktivitet i form av magläge på golvet (eller ute i en lövhög) kan göra underverk för aptiten! Kanske kan du ge påfyllningen från flaska?

Smakisar
Jaaa! Mer mat åt småfolket! \:D/

Napp
Jag skulle rycka den så fort den blev ett problem, dvs nu. ;) Jag tror de flesta barn suger på sina händer mer eller mindre, sätt nån skojig slev i händerna på honom istället. Läs kapitlet om napp i Barnaboken och den här tråden: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=19113

Kalle&Julia

Inlägg av Kalle&Julia »

God morgon! Härligt med helg :)

Amningsstrul
Tack för tipsen! Blir det inte bättre, så får han flaskan.

Napp
Ja, det är ju det enda rätta att sluta! Det ironiska är ju att varannan natt är en "bra" natt utan nappinstoppningar och då tänker jag "nämen, detta är väl ingen fara!". Nästa natt är det 10 nappinstoppningar :^o

Sovläge
Kalle sover på mage på natten, men ibland på sidan i vagnen på dagen när jag går ärenden. Blir det rörigt för honom? Bör man köra samma sovläge alltid? Anledningen till att jag frågar är att vi ofta måste buffa/vagna lite när han ska somna på mage vid 15.30 och natten... Jag vill ju inte hamna i vagnträsket!

Ramsan
Hur smyger jag in den? Är det när jag går ut? Eller stör jag honom då m t p att han är så liten än?

Nattmål
Kalle äter som sagt ca midnatt och ca 4. Han är alltid superhungrig vid midnatt, men han är inte längre lika hungrig kl 4 (äter från ena bröstet). Detta medför att han inte heller är speciellt hungrig vid 7. En "vild" ;) gissning är att han egentligen inte behöver två nattmål... Hur ska jag tänka? Var är det bäst att placera ett enda nattmål? Det känns lite som att han inte klarar att vänta till 4.

Tack för er tid!
Julia 120131
Kalle 130711
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Hej hej!

Här kommer en solig hälsning från Visby! Härlig höstdag. Hoppas att ni också har det bra!

När jag kurade Nomi vid 5 mån tog jag bort nappen, det gick hur BRA som helst, det tog en dag eller två, sen hade hon glömt den. Jag var helt fascinerad över hur bra det gick, att det skulle vara såå smidigt. Nappen som varit så mysig o snuttig. Men, med en attityd fixar man det mesta, skulle jag vilja lova :wink: så ha det i bakhuvudet - om du tycker att det funkar fint att han sover på magen på natten, och sen på sidan på dagen i vagnen, så kommer det göra det, börjar du tvivla - ja då kan du ge dej på att det kommer knorra. Så lyssna på DIN mage och fundera på vad du tror är det bästa för din sork! :!: du har svaret inom dej.

Väcker du honom på natten för käk? :?: vad skulle hända om han fick nattmål vid 01, kan han vänta tills dess? Tänker att det blir en tid mitt på, att han då är rejält hungrig och sedan står sig till 07, och äter frukost, hungrig som en varg. Hur äter han på dagen?

Ramsan införde jag först när jag kurade vid 5 mån, varför inte tidigare? Så jag är lite osäker på hur man inför den på bästa sätt när han är liten, men bra är det att han blir van den allra redan :wink: någon annan? :?:

Kram :heart:
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Ramsan kan man smyga in lite försiktigt från säg 3 månader. Säg den mjukt vid varje läggning så förknippas den med sömn. Olika dag- och nattramsa. Sen vid ca 4 månader går det bra att använda den som verktyg!

Kalle&Julia

Inlägg av Kalle&Julia »

Vi har härliga soliga dagar i Stockholm också! Lite bredbandsproblem har dock hindrat mig från att svara här :(

Det är svårt att veta hur bra äter Kalle på dagen... Jag kan pumpa ur minst 1 dl per bröst när det är fullt. Han äter som sagt fort, 5-10 min, så jag har testat pumpa ur när jag tycker han ätit dåligt och får aldrig ur mer än ca 10 ml. Han verkar alltså äta bra fastän det går fort. MEN, han kan kinka med påfyllningen ur B2 eftersom han ibland verkar vilja vänta längre än inom timmen.

Jag ger mat när Kalle vaknar, ungefär kl 0 och kl 4. Natt till lördag vaknade Kalle kl 1 och sen blev det inte mat förrän 6.30! Jag hoppades att det skulle hålla till kl 7, men det Kalle var jättevaken och jag gav nog upp för att jag ändå var så nöjd. Dock åt han inte så mycket (i vanliga fall är det 5 min hetsätning...), så jag hade kanske kunnat pressa fram målet till kl 7. Nätterna till söndag/idag blev det 2 nattmål igen, så jag ska köra på det ca 1 vecka och sen gå över till 1 nattmål permanent.

En ny grej är att Kalle i helgen vaknat ca 5.30 och smått missnöjd. Han gnuggar ansiktet i madrassen en stund, somnar en stund, vaknar igen. Och så håller det på fram till ca 7... Jag vet inte riktigt vad han vill säga och hur jag ska bete mig. Hittills har jag valt att ignorera, så att han ska förstå att det är jättetråkigt att vara vaken på natten och han lika gärna kan somna om. Har någon erfarenhet av detta?

Angående nappen. Trots att han inte ville äta mer än en gång fredag natt, så var det alldeles för många nappinstoppningar :( Jag ska arbeta upp lite attityd och ta tag i det där!

Då kör vi vidare på sidsovning eftersom det funkar himla bra på långsovning i rullande vagn. Skönt att det faktiskt handlar så mycket om attityden angående vad som fungerar och inte! T ex, i fredags fick jag inte till vagningen alls när storasyster hängde i mitt ben och protesterade högljutt mot att jag inte lekte med henne heeela tiden. Det kände Kalle såklart direkt, så em-luren blev bara 25 min... Jag måste lära mig att ha attityd OCH handskas med mammig 1,5-åring
:) Några tips på hur Kalle kan sova trots tjoande syster? Han kanske lär sig med tiden? Det är just em-luren som är trixig.

Ha en fin dag!
Julia 120131
Kalle 130711
Tutan

Inlägg av Tutan »

Hej! Välkommen till forumet och grattis till lilla Kalle får jag också säga, eftersom jag inte sagt det till dig förut :D .

Ja, en del människor kastar i sig maten och andra tar längre tid på sig. Så är vi - stora som små. Kalle verkar vara den första sorten. Men ge dig inte med trugande, utan servera igen och igen :wink: .

Det där gnuggandet med näsan i madrassen, låter kanske som en näsa som är på väg att bli förkyld? Näsan kliar, stör och snorar kanske? Hoppas det det ger sig snart. Helt rätt av dig att inte agera utan låta det vara och låta honom vara.

Att vänja honom vid storasysters ljud är att föredra, och alla andra husljud också :D .

Det låter som en bra plan, att du laddar upp med attityd till att ta bort nappen och ett nattmål snart. Bra jobbat!

:heart: Kram!
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Kalle&Julia

Inlägg av Kalle&Julia »

Tack, Tutan! Ni är så välkomnande här :)

Ja, Kalle är sannerligen sin systers motsats! Han har ALDRIG legat och snuttat vid bröstet... Han vräker i sig och sen vill han BORT. Jag trugar och trugar, men han trycker sig bort med de små nävarna och blir till slut förtvivlad :( Som sagt, han suger för kung och fosterland (det gör faktiskt lite ont), så han får nog i sig en del.

Kalle har varit småsnorig ända sen Julia började på dagis för 2 månader sen... Det rinner inte, utan torkar en bit in och täpper till. Det kliar säkert! Bra tanke! Tyvärr blir han ju förbannad (inte vrålhungrig, bara arg) efter en stund, så jag får göra morgon 6.30. Sen fortsätter jag med schemat som vanligt. Detta betyder att han får vara vaken 30 min längre per dygn. Är det dumt? Jag vill ju att det rättar till sig.

Angående att vänja vid ljud, så är det ju faktiskt det enda rätta. En 1,5-åring kommer ju aldrig gå med på att inte göra ljud kl 15.30-16.15 varje dag ;)

Och nätterna. De hackas ju upp lite nu. Antingen av ålande, nappletande eller förkylning eller en kombination. Kalle ålar sig nämligen under natten uppåt i sängen. Flera ggr vaknar jag av att han är arg för att han ligger och trycker mot huvudändan. Jag får flytta ner honom och då vaknar han till mer. Hmm... Det gick ju så bra för 1 vecka sen!

Kram!
Julia 120131
Kalle 130711
Kalle&Julia

Inlägg av Kalle&Julia »

En ny liten fråga! Nu har Kalle tydligen lärt sig att man kan rulla från mage till rygg på natten... Mer natthålligång alltså. Jättekul tycker Kalle. Inte lika kul tycker mamman. Detta måste väl vara ganska vanligt? Ska jag bara att vända på honom och sen låtsas som inget, eller ska jag inte "störa" och låta honom ligga på rygg?

Tack på förhand!
Julia 120131
Kalle 130711
Kalle&Julia

Inlägg av Kalle&Julia »

HJÄLP!!! Kalle vägrar amma dagtid! Han har ju som sagt varit lite kinkig innan, men sedan igår lunch vill han inte amma alls... Han trycker ansiktet ifrån bröstet och blir helt hysterisk nästan direkt. Som TUR är tar han flaskan, så jag pumpar och blandar ersättning som en galning. Men jag vill ju amma... I natt ammade han, konstigt nog.

Vet inte om det spelar ngn roll, men han fick första vaccinationssprutan för 2 dagar sedan och fick feber nästan direkt som har suttit i tills idag.

Jag har googlat lite och sett att det händer att bebisar vägrar att amma vid ca 3 månader. Är det ngn som har ngn erfarenhet av detta eller tips på vad man kan göra?

TACK på förhand! Och ha en fin helg!
Julia 120131
Kalle 130711
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Vad jobbigt att det har blivit sånt strul med maten :? Här har det aldrig hänt att de vägrar äta över huvud taget men det har krånglat ungefär som du beskrivit det. Det jag har märkt är iaf att det blir svårare att få till det ju mer jag trugar och försöker. När det låser sig brukar jag helt enkelt lägga barnen så bröstvårtan är inom räckhåll men utan att försöka truga till att ta bröstet. Sen håller jag mig upptagen med annat och oftast lugnar de sig och börjar leta efter bröstet efter ett tag. Gör de inte det så bryter jag helt enkelt och uthärdar ett kinkigt vakenpass och en vila full av skarvar. Sedan är de oftast hungriga och äter desto mer nästa mål.

Själv är jag nog ibland lite väl ivrig att få i massor med mat och då reagerar bebis med att matvägra. Kanske har bröstet men ännu inte flaskan blivit associerad med den stressen? Eller så är det nåt helt annat... Hoppas det löser sig!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"