Hjälp med frågor om att kura en tjej som har svårt att somna

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
anna@acm-form.com
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 31 aug 2013, 13:54

Hjälp med frågor om att kura en tjej som har svårt att somna

Inlägg av anna@acm-form.com »

Hej,

Vi ska kura vår dotter på 4,5 mån om en vecka och jag läser Annas böcker för fullt. Men det har dykt upp en del frågor som jag inte hittar svar på. Jag skulle verkligen uppskatta om någon har tid att hjälpa mig för idag har jag verkligen problem med att söva min dotter.

Problemet idag är att på dagarna vaknar hon efter exakt 30 min (inte 20 eller 45 min). Hon är ganska lätt att söva då, men vi vagnar henne till sömns och det tar kanske 10 min. Oftast går det då att söva om henne efter 30 min så att hon sover enligt hennes sovschema. Men eftermiddagsluren är helt omöjlig att få till 45 min. På kvällarna tar det dock 45-60 min att söva henne och ibland kan hon skrika i nästan 1 h, trots att jag vagnar henne enligt Annas sätt.
Jag har även haft en ramsa för dagen och en för natten som jag säger innan jag lägger henne i vagnen.

Så mina frågor är då:
1. Bör jag ta nya ramsor nu när jag ska börja kura henne eftersom jag vagnat henne till sömns innan?

2. Eftersom hon inte slutar skrika efter 2 min vagning, som hon bör enligt Anna, ska jag ändå sluta vagna då och ramsa och gå ut mitt i skriket?

3. Jag har läst att det ska vara kolsvart i rummet där de sover, men också att dörren ska stå på glänt med ljud och ljus utanför. Men då blir det ju inte kolsvart i rummet om dörren är öppen?

4. hur gör jag för att hon ska sova sina 45 min på eftermiddagen, när hon inte går att söva om?

5. ska jag först lära henne att somna själv innan jag tar bort nattmålet och får henne att sov 12 h?

Tacksam för all hjälp jag kan få, för jag börjar bli ganska slutkörd här med allt vagnande!
Wilma född 130525, kurad vid 4,5 mån
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Hjälp med frågor om att kura en tjej som har svårt att s

Inlägg av Manfred10 »

Hej och välkommen hit! :-)
Det finns filmklipp under shn-fliken på hur vagning ska gå till. Om hon skriker i en timme trots att du vagnar är det nog inte bara tekniken som strular. :-) hur ser ert schema ut? Tills kuren drar i gång råder jag dig att mata på så mycket det bara går och fortsätt att läs på.


anna@acm-form.com skrev:

Så mina frågor är då:
1. Bör jag ta nya ramsor nu när jag ska börja kura henne eftersom jag vagnat henne till sömns innan?

Har du ramsat samtidigt som du har vagnat? Jag tycker att du kan behålla samma men var noga med att mena det du säger! Det är natt du ska sova nu. Jag håller vakt. Typ.

2. Eftersom hon inte slutar skrika efter 2 min vagning, som hon bör enligt Anna, ska jag ändå sluta vagna då och ramsa och gå ut mitt i skriket?

Du ska vagna henne helt lugn. Kommer du att köra alla lurar i vagnen?

3. Jag har läst att det ska vara kolsvart i rummet där de sover, men också att dörren ska stå på glänt med ljud och ljus utanför. Men då blir det ju inte kolsvart i rummet om dörren är öppen?


Jag har hyfsat mörkt utanför oxå men gärna ljud. Mycket ljud.


4. hur gör jag för att hon ska sova sina 45 min på eftermiddagen, när hon inte går att söva om?

Ja det blir svårt. :wink: 8) du måste börja med att ändra attityd till en lite mer positiv och läs på ännu mer. Du har verktygen för att lugna henne.

5. ska jag först lära henne att somna själv innan jag tar bort nattmålet och får henne att sov 12 h?

Inget nattmål när du kurar.

Tacksam för all hjälp jag kan få, för jag börjar bli ganska slutkörd här med allt vagnande!

Plugga på vagningstekniken och överväg om du inte ska gå över på buff i stället med tanke på all tid du tycks lägga ner på vagnandet varje dag.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hjälp med frågor om att kura en tjej som har svårt att s

Inlägg av TorsMamma »

Hej Jenny har gett dig strålande fina svar ovan och det är så att vi alla gör saker en aning annorlunda, det viktiga är att vi gör det med "attityden", det är den som styr hur lyckad sömn vi har.

Så jag vill bara säga att jag har alltid dörren HELT stängd inget på glänt förrän han blev över 4 år. Men inte ens efter det är dörren på glänt utan regeln vi har är att han får somna med den öppen max 5 cm och sen stänger jag när han somnat.

Vagning och verktyg är inte till för att "söva" barn utan för att "lugna" upprörda barn.

Jag tror dels du måste få igång en del "riktig" mat på schemat och sen göra ett schema för 30 min sovare. :D Jodå, det finns ett fåtal såna också. Ett exempel kan vara 12+60+2+30. Kanske kan passa.
Återkom gärna med ett nytt schema så kan vi bolla. Och nej du skall inte behöva ändra dag och natt ramsa, utan bara se till att du KAN den. Inga tveksamheter får råda. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
anna@acm-form.com
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 31 aug 2013, 13:54

Re: Hjälp med frågor om att kura en tjej som har svårt att s

Inlägg av anna@acm-form.com »

Hej,

Tack för svar!

Skönt att höra att det finns 30 min-sovare, började undra vad jag gjorde mer för fel.

Vårat tänkta schema ser idag ut såhär:

7.30 vakna och äta
9.15-10.00 sova (45 min)
10.30 äta
12.00-14.00 sova (2 h)
14.00 äta
16.15-17.00 sova (45 min)
17.00 äta (smakportion 1/2 burk tex potatis och 1/2 burk katrinplommon + bröstmjölk)
19.00 kvällsslurk
19.30 sova natt

Men så fungerar det inte riktigt än i praktiken. Hon somnar inte förrän ca 20.30 och vaknar vid 4-5. Sen vagnar jag henne till och från till kl.7. Lurarna på dagtid fungerar ganska bra förutom den sista då hon bara sover 30 min.

Tänkte testa lite till med det här schemat nu när jag ska börja kura och fungerar inte det så testar jag ditt förslag med 30-min istället.

Hur mycket riktig mat bör en 4-mån äta?

Jag funderar också på om jag ska fortsätta vagna henne lugn eller om jag ska buffa henne istället nu när jag ska börja kura? Det känns lättare att vagna henne när hon vaknar på natten, då hon har svårt att somna.

Tack för hjälpen!
Wilma född 130525, kurad vid 4,5 mån
anna@acm-form.com
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 31 aug 2013, 13:54

Re: Hjälp med frågor om att kura en tjej som har svårt att s

Inlägg av anna@acm-form.com »

Hej,

Tack för svar!

Skönt att höra att det finns 30 min-sovare, började undra vad jag gjorde mer för fel.

Vårat tänkta schema ser idag ut såhär:

7.30 vakna och äta
9.15-10.00 sova (45 min)
10.30 äta
12.00-14.00 sova (2 h)
14.00 äta
16.15-17.00 sova (45 min)
17.00 äta (smakportion 1/2 burk tex potatis och 1/2 burk katrinplommon + bröstmjölk)
19.00 kvällsslurk
19.30 sova natt

Men så fungerar det inte riktigt än i praktiken. Hon somnar inte förrän ca 20.30 och vaknar vid 4-5. Sen vagnar jag henne till och från till kl.7. Lurarna på dagtid fungerar ganska bra förutom den sista då hon bara sover 30 min.

Tänkte testa lite till med det här schemat nu när jag ska börja kura och fungerar inte det så testar jag ditt förslag med 30-min istället.

Hur mycket riktig mat bör en 4-mån äta?

Jag funderar också på om jag ska fortsätta vagna henne lugn eller om jag ska buffa henne istället nu när jag ska börja kura? Det känns lättare att vagna henne när hon vaknar på natten, då hon har svårt att somna.

Tack för hjälpen!
Wilma född 130525, kurad vid 4,5 mån
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Hjälp med frågor om att kura en tjej som har svårt att s

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Jag kommenterar lite ditt schema och passar på att fråga vad tösen äter på dagarna?
Helst smakisar vid varje måltid påfyllt av amning då. Tex gröt på morgonen pureer till lunch och middag. Det gäller att känna av hur hennes mage klarar av den fasta maten - men verkar hon hungrig så är det bara att mata på :)

Jag skulle föreslå att ni flyttar lunchen fram till 11 om hon verkar klara av det. Då har ni den närmare långa vilan och garanterar en skön sömn på den. Alternativt kan hon få sig en extra matbit ex. banan eller amning innan långvilan.

Kvällsslurken kan även vara gröt eller välling om hon verkar hungrig på kvällskvisten!

Att ta tid på sig att somna får man göra - likväl är de tidiga mornarna en klassiker som brukar vara det sista som ger med sig då man kurar. Vi slet med för tidiga uppvak i en månad innan schemat satt som det skulle!
Hur är det med er mörkläggning?? Kolsvart skall det vara i sovrummet som i en gruva. Vi har alltid dörren stängd så inget ljus kommer in den vägen. Målet är att sätta ungen i säng tjoff! och gå ut med glad ramsa - insomnandet sköter barnet sedan själv, oberoende hur lång tid det tar. Nu i början får ni lov att hjälpa henne lite så att hon inte ligger och ängslas och är otrygg, men somnandet får hon lära sig att göra själv :)

Jag skulle säga att det kommer att lösa sig då ni väl sätter igång. Förbered er mentalt för hur ni skall göra så att ni vet exakt vilka verktyg ni använder och hur ni går till väga! Så är det bara att tuta och köra och ta allt det nya på en gång! Det tar ju sin tid att bryta gamla vanor och sätta in nya men är ni konsekventa och handlar lika varje gång så kommer ni alla att bli vana med det nya sköna livet där alla sover gott ;)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
anna@acm-form.com
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 31 aug 2013, 13:54

Re: Hjälp med frågor om att kura en tjej som har svårt att s

Inlägg av anna@acm-form.com »

Hej,

Hon äter nästan bara bröstmjölk förutom en smakportion på kvällen. Men idag gav jag henne också potatis till lunch + bröstmjölk, en hel burk katrinplommon till mellis + bröstmjölk och potatis till middag.
Den långa luren mitt på dagen är aldrig något problem. Hon skulle nog sova en timme till om jag inte väckte henne.

Mörkläggningen i hennes sovrum är bra, i stort sett kolsvart.


Nu ska vi börja kura imorgon och jag känner mig lite orolig över att hon kommer skrika så länge. Men jag ska försöka mota bort oron och jobba på attityden.

Min största fundering nu är om vi ska kura henne i vagnen på kvällen (på dagen sover hon i vagn ute) eller flytta över henne till sängen och buffa stället. Vi känner att hon snart måste flytta över till sängen för vagnen börjar bli för trång. Men det skulle kännas lättare att vagna henne lugn under kuren eftersom vi kan den biten. Jag testade att buffa för ett tag sedan och fick inte alls till det, då hon sparkade bak med benen så jag inte kom åt rumpan. Kan man börja kura i vagnen så att ramsan börjar sitta och sen flytta till sängen och buffa? Eller får man börja om då?
Wilma född 130525, kurad vid 4,5 mån
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Hjälp med frågor om att kura en tjej som har svårt att s

Inlägg av Manfred10 »

Visst kan ni kura i vagn. Sover hon i vagn även nattetid normalt sett? Bestäm var lurarna ska ligga och håll er till det. Visst kan det komma en del frågor om det är sovpremiär i säng men då har ni verktygen till hjälp. Allt är som vanligt, du kan sova gott! !! Man kan ju boa in spjälsängen lite om den upplevs väldigt stor. Mina kids har älskat sina sängar där det finns gott om plats att sträcka på sig när man sover. :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
anna@acm-form.com
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 31 aug 2013, 13:54

Re: Hjälp med frågor om att kura en tjej som har svårt att s

Inlägg av anna@acm-form.com »

Nu har vi kört kuren i snart två veckor och jag tycker det har gått väldigt bra. Hon sov sin första hela natt efter två dagar och dagslurarna går strålande. Hon somnar nästan direkt efter en eller två ramsor i vagn utomhus. Ibland helt utan skrik och det känns fantastiskt.

Dock har vi problem med kvällsnattningen. Hon blir väldigt ledsen så fort vi lägger ner henne i sängen och ännu mer ledsen när vi släcker lampan och börjar ramsa. Det känns som att hon inte gillar mörkret. Sen när vi fortsätter ramsa efter ett tag så tar den inte alls, hon blir bara mer arg. Hon skriker ungefär 20-30 min innan hon somnar. Igår gick jag in och solfjädrade två gånger och då blev hon lugn ganska snabbt men så fort jag gick ut så skrek hon upp sig. Nu funderar jag på om vi verktygade för lite i början så att hon inte känner sig varken lugn eller säker i sin säng. För vi var rädda för att hamna i ramsaträsket och störa henne för mycket. Ska vi nu backa och gå in och solfjädra när hon skriker upp sig tills vi märker att ramsan tar lite mer? Eller ska vi bara avvakta och köra på som vi har gjort?

Nu ser läggningen ut såhär:
Vi busar och sätter på pyjamas på nedervåningen och säger godnatt till familjen. Sätter på musik utanför hennes rum, då hon är själv på övervåningen och det inte hörs så mycket husljud upp dit.
går in i hennes rum och försöker busa mer men då har hon väldigt svårt att dra på smilbanden. Drar en inledande ramsa medan jag lägger ner henne och på med täcket. Säger godnatt till lampan, solfjädrar och drar ramsa n igen medan jag går ut. Hon börjar skrika rejält direkt, men då avvaktar jag några minuter innan jag ramsar igen. Då börjar hon skrika ännu mer. Så fortsätter vi så tills hon somnar av sig själv. Det känns helt lönlöst att ramsa.
Här vet jag att det är lite långdragen läggning och att jag ska ut på första ramsan. Men när drar jag då den inledande ramsan? Och ska jag ändra på det nu? För man ska väl inte ändra så mycket utan göra likadant varje gång?

Väldigt tacksam om någon orkar hjälpa mig med lite tips, för nu är kvällarna lite jobbiga med skriket. Jag har läst massor med trådar, men får ändå inte till det.

Sen undrar jag hur vi ska dela upp det mellan oss föräldrar? Jag är mycket mer påläst än min sambo. Ska jag då ta alla läggningar tills det sitter eller blir det bara svårare för honom sen att lägga? Jag upplever inte riktigt att han vet hur han ska göra.

Tack!
Wilma född 130525, kurad vid 4,5 mån
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Hjälp med frågor om att kura en tjej som har svårt att s

Inlägg av Manfred10 »

Jobba mycket med skrattet, hela vägen ner i sängen. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :lol: :lol: :lol: tala med klar och tydlig röst hur skööööönt det ska få bli att sooova! Åååå vad skönt! Och leeee :mrgreen: hela tiden du måste förmedla SÄKERHET 8) 8) 8) parkera i sängen, alltså kort men tydlig solfjäder. Dra första versen på ramsan då, samtidigt som du trycker till, reser dig och fortsätter ramsa ut, allt i ett svep, släck lampan i förbifarten. Fortsätt ramsa bort från rummet, med klar och tydlig röst, sammanlagt 4 verser. Tänk extra mycket på tonfallet om hon protesterar redan från början, sen dånar du på med husljud, dammsug i trappan eller utanför hennes rum om det hehövs. Du har mycket viktiga saker att göra och oroar dig inte för dotterns sömn, för du vet att hon fixar det själv. :wink: 8) Blir hon ledsen ramsar du igen, men är hon bara ilsken fortsätter du med husljuden.

Vid själva läggningen måste hela du förmedla :mrgreen: och 8) du är trygg, du kan sova! Inte :shock: :roll: :? hoppas nu att det här går bra....du skriker väl inte.... [-o< :oops:

Det kan mycket väl vara så att ramsan visst stör. Tjejen säger jag kan inte sova! Du säger sov så gott. Hon blir arg, jag försöker ju! :evil: du säger igen, sov så gott! Jaaaa, säger hon, jag försöööker ju!!! Osv, är du med? :mrgreen:

Ni kan lägga tillsammans några gånger. Men dra inte ut på det. Bus ner i sängen, parkering, ramsa ut. Stressa inte, gör momenten lugnt och metodiskt men bestämt.

OCH, sist men inte minst. Känns hon övertrött? Kanske läge att lägga 15 minuter tidigare, är man övertrött jobbar kroppen och huvudet på för att hålla sig pigg och vaken och då är det ju svårt att somna. :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
anna@acm-form.com
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 31 aug 2013, 13:54

Re: Hjälp med frågor om att kura en tjej som har svårt att s

Inlägg av anna@acm-form.com »

Tack för alla tips jag har fått.

Nu har vi kört i nästan 1,5 mån och ändrat lite på schemat så dagslurarna fungerar prima.
Men, kvällarna är hopplösa just nu. Det är jättejobbigt och jag håller på att ge upp. Ikväll skrek hon i 1 h till och från.
Samt så har hon börjat vakna vid 6 istället för 7, men det tror jag ger med sig nu när vi börjar med lite mer mat.

Jag vet inte vad jag gör för fel på kvällarna eftersom dagarna går så bra när hon sover ute i vagn. en tanke jag har är hon inte gillar mörkret. För eftermiddagsvilan i vagn strular lite nu också när det är mörkt ute. Samt att hon gillar inte att åka bil när det är mörkt. Ska jag ha nån lampa tänd när hon somnar och sen släcka den? En annan sak jag tänkte testa nu är att lägga henne tidigare, för hon gnuggar ögonen rejält redan vid 19.00.

Såhär ser vårt schema ut:

07.00 vakna och äta (här måste vi alltid använda marginalkvart, för hon vaknar vid 06.15 och skriker efter en stund, tills vi tar upp henne)
9.15 sova 1h
10.30 äta mat + bröstmjölk
12.15 sova 2h
14.15 äta frukt + bröstmjölk
16.15 sova 30 min
17.15 äta mat
18.45 bröstmjölk
19.30 sova natt (somnar inte förrän ca 20.00)

Annars har jag jobbat på att korta ner läggandet i hennes rum, så att jag busar lite snabbt, ner i sängen, tillrättalägga, på med täcke och så ramsa och släcka på vägen ut. Hon lägger sig ganska glatt med börjar skrika när jag släcker lampan.
Sen har vi hög musik utanför rummet, men inte så mycket husljud tyvärr då det inte finns så mycket att skramla med på övervåningen utanför hennes rum.
Det känns fotfarande som att hon inte alls svarar på ramsan utan blir bara mer sur då. Jag kanske ramsar för mycket.
Wilma född 130525, kurad vid 4,5 mån
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Hjälp med frågor om att kura en tjej som har svårt att s

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Så bra att nätterna och dagslurarna går bra! Då är det bara läggningen som vi skall råda bot på ;)

Hur beter hon sig vid eventuella uppvak på natten? Då är det ju mörkt i rummet och hon verkar kunna somna om???
Jag tror inte att mörkret är en faktor, men tänker spontant att det kanske inte skadar om hon har en svag lampa i rummet. Eller alternativt dörren på glänt? Bara det inte blir en vana att måsta ha lampa vid varje uppvak för att kunna somna om.

En bov kan vara övertrötthet, så lägg för all del lite tidigare, det skadar inte.

Så skrattet till godnattet i massor!!!! :)

Och kanske du kan ta till lite husljud utanför hennes rum i några kvällar?? Har ni en toalett på övre våningen som ABSOLUT måste städas ;) eller kanske någon låda som skall sorteras utanför?

Som du skrev kanske du ramsar för mycket. Hur låter hon? är hon ledsen skall hon få en ramsa som lugnar - är hon arg får hon en upplysande bestämd ramsa och därefter husljud. Öva också på att föra en ramsdiskussion med henne. Som sagt om hon är arg gäller det att vänta tills hon svurit ur sig sina argument - sedan svara lugnt och bestämt med ramsa - går hon igång igen väntar du tills hon sagt sitt, och svarar i lämplig paus med bestämd och fast stämma. På så vis besvarar du hennes frågor så att hon känner sig trygg och kan somna.

Kramar!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
anna@acm-form.com
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 31 aug 2013, 13:54

Re: Hjälp med frågor om att kura en tjej som har svårt att s

Inlägg av anna@acm-form.com »

Vi bestämde att vi fick köra en minikur på henne eftersom ramsan inte tog och hon inte kände sig lugn eller trygg i sängen. Nu går det lite bättre. Jag har också testat ramsdiskussion och det går ganska bra. Med andra ord så ramsar jag mer nu och ibland så får jag solfjädra också för att lugna henne när hon låter jätteledsen.
Men jag känner ändå att det går nåt steg framåt och sen två bakåt. Hon skriker fortfarande minst 20 min på kvällen, och nu borde hon väl somna nästan direkt? Vi har hållit på nästan 2 mån. Vi tycker det är så jobbigt när hon skriker så mycket.
Vi har uteslutit att det är mörkret för när hon vaknar på morgonen så kan hon ligga och jollra i 20 min innan hon börjar skrika.

Men där har jag en fråga också angående mornarna. För hon vaknar kl 6 när hon ska vakna 7. Då leker hon en stund innan hon börjar skrika, så då ger jag en ramsa när hon skriker upp sig. För jag har läst att man aldrig ska ramsa ett nöjt barn. Men sen har jag också läst att man ska bekämpa tidiga uppvak med en pangsamsa vid minsta pip. Vad innebär det exakt?
Nu får jag ramsa ett antal gånger utan framgång fram till kvart i 7 då vi kan ta upp henne, men då har hon skrikit i ca 30 min. Och det känns inte heller så kul. Då måste vi ju gå in när hon skriker till slut eftersom hon inte reagerar på ramsan utan skriker hela tiden tills vi går in.

Usch, mycket frågetecken nu. Men vi börjar fundera på om det här kanske inte fungerar på vårt barn eller är det vi som gör så fel?

Men jag ska fortsätta jobba på att få henne i säng tidigare för att se om det hjälper.
Wilma född 130525, kurad vid 4,5 mån
duggan
Inlägg: 3293
Blev medlem: sön 07 jan 2007, 15:23
Ort: Luleå

Re: Hjälp med frågor om att kura en tjej som har svårt att s

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Att lägga tidigare kan hjälpa lila fröken att komma till ro om det är övertrötthet som spökar och det kan även bidra till längre morgnar då sömn föder sömn. Sedan undrar jag hur ni väcker henne på morgonen, har ni provat ha en väckarklocka som annonserar morgonen?

Läggningar ska kantas av skratt och bus ända ner i sängen och morgnarna av glada återseenden :heart:

Nöjda barn brukar inte ramsas men är det så att det vaknas tidigt systematiskt så kan man ta till en "morgonkur" då man fyrar av en pangramsa vid första pip och sedan ingenting mer, och är det så att liten skriker upp sig så har jag använt hög klassisk musik och hållit all trafik nere, både ramsor och solfjädrar. Dock brukar det ta lite längre än ett par tre dagar så man får ha is i magen och utrusta sig med en stor skopa tålamod och hålla sig till den tilltänkta planen.

Hälsningar Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
anna@acm-form.com
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 31 aug 2013, 13:54

Re: Hjälp med frågor om att kura en tjej som har svårt att s

Inlägg av anna@acm-form.com »

Nu har jag läst på mer här på forumet och fått jättebra tips i andra trådar. Jag ska verkligen fundera på väckarklocka om vi inte får till de tidiga mornarna, för det verkar vara en bra lösning enligt andra.

Mina problem kvarstår dock, hon vaknar fortfarande ca 6.15 (ska upp 7) varje morgon samt att hon är såå ledsen vid nattning. Nu har hon även börjat vakna tidigare på dagslurarna vilket aldrig varit problem innan.

På mornarna så ger jag en ramsa och sen avvaktar, men hon skriker upp sig ganska fort. Så jag ramsar fler gånger utan framgång tills jag använder marginalkvarten och tar upp en ledsen tjej. Vi har dock ett nytt problem här och det är att hon vänder sig till rygg och blir då arg, för hon kan inte somna på rygg. Så för att hon ska ha någon chans att somna om går jag snabbt in och vänder på henne med en ramsa. Inte bra med trafik på morgonen såklart, men hur ska jag annars hantera detta? Har samma problem på kvällen.
Jag känner inte att vi kan spela musik eller dammsuga utanför hennes rum då resten av familjen sover precis intill. Så här har jag valt tystnaden och gå och lägga mig igen efter första ramsan. Det jag inte hittar så mycket tips om är hur man gör om de inte reagerar på ramsan utan skriker hela tiden tills det är dags att vakna? Då måste man ju gå in när de skriker och göra morgon, eller?

Kvällarna fortsätter i samma stil med skrik i ca 30 min, polletten har verkligen inte trillat ner.
Det jag ska testa nu är:
lägga kl 19 (det har vi redan börjat med)
vara på hennes rum dagtid (denna detalj har jag helt missat. Hon är bara där när det ska sovas natt)
Mer party på morgonen, med lite mys inne på rummet innan vi går ut.
Korta ner sista luren till 20 min så att hon är vaken längre innan natten. Ibland sover hon inte det passet alls utan skriker länge även där, och då är hon mycket lättare att lägga på kvällen.
Kanske även köra en minikur på ramsan med bekräftelseramsa
Köra stenhårt på schemat och inte kompensera.
Jobba på attityden

Hon sover verkligen inte sina 15 h just nu och då har jag kompenserat lite med en längre eftermiddagstur. Kanske inte så bra? Nu får hon bara ihop 13 h per dygn då hon bara sover 10 h på natten och det känns så lite. Och sömn ska ju föda sömn, så därför har jag låtit henne sova lite längre på dan. Men jag ska nog styra upp schemat nu så förutsättningarna finns där.
Wilma född 130525, kurad vid 4,5 mån
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"