Hej
Min flicka, Alice, är 7 1/2 månad. Jag läste på lite i SHN redan i början och jag fick en bebis som var "bra inställd" direkt. Hona har alltid sovit på natten och i eget rum sedan hon var 8 veckor. Daglurarna har jag alltid haft utomhus i vagnen. redan runt 4 månader gjorde jag ett schema över hur jag ville ha det med 3 sovstunder och den långa mitt på dagen. i början gick det bra men sedan några månader tillbaka har hon vaknat allt oftare under den långa. jag gjorde misstaget att gå med vagnen när hon skulle somna och gå med den när hon skulle somna om. ibland gick det men tiden gick och det blev mer och mer sällan som hon somnade om. Jag började experimentera med att korta ner eftermiddagsluren och sedan förmiddagsluren och till sist ta bort eftermiddagsluren helt men inget hjälpte. Så jag läste SHN ordentligt och bestämde mig för att "go all in" och kura Alice. Kvällarna och nätterna är väldigt lugna så det är inget problem. Men dagstunderna är katastrof.
Jag vagnar (rejält), då är hon tyst, jag stannar av skakar och ramsar, då börjar hon gallskrika. idag hann hon inte somna på varken förmiddagsluren eller eftermiddagsluren. långluren mitt på dagen sker alltid samma sak - hon sover ca 35 min sedan vaknar hon och skriker om vagnen inte är i rullning. Jag har alltid täckt för så att hon inte ser mig
Så här ser schemat ut
19.30-07.30 natt
07.45 mat gröt
9.30-9.50 sova 20 min
11.00 middagspuré + fruktpuré
12.00-13.30 sova 1,5tim
14.00 mellanmål + amma lite ibland
16.10-16.30 sova 20 min
16.30 Middagspuré + fruktpuré
19.00 en flaska med mjölk
varje gång jag vaknar blir hon tyst nästan direkt och på sekunden när jag slutar så börjar hon gallskrika. hur ofta ska jag gå tillbaka och vagna? hur mycket ska jag ramsa? Hon har alltid sovit på rygg och gör det i vagnen nu med, i sittdellen är hon ju fastspänd med sele men jag upplever inte att det är problemet. läser här och letar i boken men vet inte hur jag ska gå vidare...
tacksam för svar.
MVH Cicci
7-månaders i sittvagn om dagarna
-
Alicemamma
Re: 7-månaders i sittvagn om dagarna
Katastrof på långluren, vaknade som vanligt efter 35 min. blir jätteledsen när inget händer. gallskrek så fort jag inte vagnade.
Snälla hjälp mig, någon: hur länge ska jag vagna, hur ofta? hur ofta ska jag ramsa?
Hon ger sig tillslut i början av de tre lurarna men INTE när hon vaknar upp från långluren. Hon var tokledsen i 45 min...Vad gör jag för fel?
Snälla hjälp mig, någon: hur länge ska jag vagna, hur ofta? hur ofta ska jag ramsa?
Hon ger sig tillslut i början av de tre lurarna men INTE när hon vaknar upp från långluren. Hon var tokledsen i 45 min...Vad gör jag för fel?
Hej och välkommen hit! 
Du har inte övervägt att ha lurarna i sängen i stället? Kanske vagnen börjar bli trång? Och därför fixar hon inte att somna om vid uppvaken.
Du ska alltid låta det gå längre tid av icke verktygande mellan perioderna av verktygande. Alltså vagnar du tyst och lugn på 20 sekunder ska det gärna gå minst 30 s innan du går tillbaka och vagnar.
Jag tror du överarbetar och ger besked i det oändliga. Läs under svar på vanliga frågor. .. tex thaimassagetråden.
Du har inte övervägt att ha lurarna i sängen i stället? Kanske vagnen börjar bli trång? Och därför fixar hon inte att somna om vid uppvaken.
Du ska alltid låta det gå längre tid av icke verktygande mellan perioderna av verktygande. Alltså vagnar du tyst och lugn på 20 sekunder ska det gärna gå minst 30 s innan du går tillbaka och vagnar.
Jag tror du överarbetar och ger besked i det oändliga. Läs under svar på vanliga frågor. .. tex thaimassagetråden.
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
-
Alicemamma
Nja, jag vill ju gärna ha henne van vid vagnen eftersom man blir så väldigt låst till hemmet annars. Det är ju en rätt rymlig och rejäl emmaljunga...
Ska jag lugna mig med ramsandet och bara vagna och skaka tyst? ibland känns det som om ramsandet irriterar henne mer?
Ska jag lugna mig med ramsandet och bara vagna och skaka tyst? ibland känns det som om ramsandet irriterar henne mer?
Hej!
Varför inte magläge i vagnen? Min 2,5 åring får plats att ligga på mage i sin Emmaljunga nitro som är ganska smal så det borde väl funka för din lilla tjej? Anna har skrivit här i någon tråd om att det är ytterst svårt att få barn att sova hela långluren på rygg i vagn och det tror jag också.
Kram
Varför inte magläge i vagnen? Min 2,5 åring får plats att ligga på mage i sin Emmaljunga nitro som är ganska smal så det borde väl funka för din lilla tjej? Anna har skrivit här i någon tråd om att det är ytterst svårt att få barn att sova hela långluren på rygg i vagn och det tror jag också.
Kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
-
Alicemamma
Hej
Magläge i vagnen säger du... lägger du nåt i botten då? där är ju sele och så?
Idag låg hon vaken hela långa luren. i en timme skrek hon och den sista halvtimmen låg hon tyst och bara tittade (jag såg det genom filten när jag kikade i smyg). Normalt sett lyckas jag få henne att somna men då har problemet ju varit för tidiga uppvak. Idag blev det som sagt inget sovit alls...undrar just om det är ett steg fram eller bak. Jag tror jag vagnade tyst tre gånger. på hela tiden...precis då blev hon tyst men börjar så fort vagnen saktar ner igen.
Tack för tipsen i allafall
Magläge i vagnen säger du... lägger du nåt i botten då? där är ju sele och så?
Idag låg hon vaken hela långa luren. i en timme skrek hon och den sista halvtimmen låg hon tyst och bara tittade (jag såg det genom filten när jag kikade i smyg). Normalt sett lyckas jag få henne att somna men då har problemet ju varit för tidiga uppvak. Idag blev det som sagt inget sovit alls...undrar just om det är ett steg fram eller bak. Jag tror jag vagnade tyst tre gånger. på hela tiden...precis då blev hon tyst men börjar så fort vagnen saktar ner igen.
Tack för tipsen i allafall
Hej!
Jag bara drar ut selen åt sidorna och viker ner den nedre delen som man fäster i under dynan. Vill man ha selen på kan man knäppa den bakifrån. Jag brukar lägga en filt eller ett tom påslakan för att göra det lite mysigare och ibland en tunn kudde. Nu vet jag inte vilken modell ni har men så länge det är fullt liggläge funkar det bra.
Kram
Jag bara drar ut selen åt sidorna och viker ner den nedre delen som man fäster i under dynan. Vill man ha selen på kan man knäppa den bakifrån. Jag brukar lägga en filt eller ett tom påslakan för att göra det lite mysigare och ibland en tunn kudde. Nu vet jag inte vilken modell ni har men så länge det är fullt liggläge funkar det bra.
Kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!