Ny kur..

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
ebson-2010

Ny kur..

Inlägg av ebson-2010 »

Hej på er!

Då var jag tillbaka på detta forum igen!
Fick en liten prins i februari och dum som man är trodde man att det skulle gå lättare med nr.2. Att sömnen skulle komma automatiskt! Men ack så fel man kan ha!! :cry:

Nu sitter vi här 8 månader senare.. Och jag är arg/besviken på mig själv att jag inte tagit tag i det tidigare.. Men nu är det dax! Bättre sent än aldrig, eller hur?

Har läst ALLT och lite till och är superladdad att köra igång!
Nu ska det kuras här hemma! Storasyster är bortlämnad i helgen, lillens rum är fixat, så det är bara att köra..

Känner ändå att jag måste skriva lite för att få lite feedback..

Schemat som vi tänkt ser ut såhär:
Morgon kl.7.00 (ev.amning)
Frukost kl.8.00 (gröt,smörgås)
Sova 9-9.45
Lunch kl.11.30
Sova kl.12.30-14
Mellis kl.14.14
Sova kl. 16-16.20
Kvällsmat kl.17.30
Bad, skoj, nattslurk
Sova natt kl.19.30

Varför jag skriver ev amning på morgonen är för att jag inte vet hur hungrig han kommer vara då jag nu ammar ihjäl mig på nätterna, så vet ju som sagt inte hur han kommer vara på morgonen!
Sen hämtar jag storasyster 3 dagar i veckan kl.13 på dagis. Vet inte hur jag ska lösa det för lillebror kommer garanterat vakna när vi kommer till dagis..
Ett alternativ jag tänkt på är att han får sova/ somna när vi går hem från dagis.. Men det känns som att allt blir så sent då..
Förstår nån vad jag menar? För det är knappt att jag gör det själv! :?

Känns så mycket trixiare med schema nu när man har en till hemma att ta hänsyn till!

Några goda råd och tips på schema och inför första natten?!

:heart: Maria :heart:
Mamma till
Ebba född 3april 2010
Kurstart 30/12-10
Axel född 2feb 2013
Kurstart 4/10-13
Manfred10

Re: Ny kur..

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :-)
Din axel är 6 dagar äldre än min Mauritz. :-) ingen SM här alltså? Inför 3ans ankomst får du i läxa att läsa om standardmodellen i barnaboken. :wink:

Ja du anpassa sig efter dagistider kan ju vara lite trixigt. Du måste hitta ett schema som funkar för er familj. Kanske två lurar? Där han sover efter dagishämtningen? Sömnbehovet ligger ju på ca 14, 5 h. 12h natt. Kan det vara något? I övrigt gäller mat, mat och mera mat enligt schemat. Hur ser matintaget ut? Nog tror jag han vill ha lite bm klockan 7.00 om han varit utan mat hela natten. För det är det ju slut med nu. 8)

Vårt schema ser ut så här.
7.00 God morgon! 230 ml välling
9.00 sova 20 min
11.00 lunch. Lagad mat och fruktpure till efterrätt
12-14 sova 2 h
14.00 mellis välling eller yoghurt med banan och bär
17.00 middag
18.00 bad
18.30 välling 200 ml
19.00 God natt

Under dagen mycket golvtid och utevistelse gärna två gånger om dagen. Social delaktighet på det. :-) han sover alla lurar i sängen.

Blev du lite klokare? :-)

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
ebson-2010

Inlägg av ebson-2010 »

Hej och tack för svar!
Och ja, jag skäms för att jag inte kört SM från början.. :oops:
Och jag lovar att OM det skulle komma en trea så ska jag vara påläst till tusen från dag ett! :)

Första natten gick över förväntan! Tuffast var läggningen (tog 40min) mycket arg/ ledsen liten kille..
Men efter det tycker jag att han reagerade bra på både buffning och solfjädern.. Tyckte även han accepterade ramsan..

Ikväll tog läggningen 4min!! :D
Skratt till god natt, tillrättaläggning , markerande tryck över kroppen och ramsa ut.. Då blev han arg så gick in och la tillrätta igen gjorde en snabb buffning (blev lugn på en gång) snabb solfjäder och ramsa ut.. Gav bekräftelse ramsa 1min senare..

Har tänkt ändra schemat! (Vet att man inte ska.. ) Men tänkte tillämpa 1gång är ingen gång! :roll:

Så tänkte köra såhär:

Morgon kl.7.00 (amning)
Frukost kl.8.00 (gröt o smörgås)
Sova kl.9.30-10.15
Mellis kl.10,30 (typ frukt o smörgåsrån)
Lunch kl.12.00 (burkmat o ev lite smörgås)
Sova kl.13.15-14.45
Mellis kl.15.00 (yoghurt o kex ev frukt)
Kvällsmat kl.17.30 (burkmat o ev smörgås el frukt)
Bad, nattslurk (amning) och bus kl.18.00
Sova natt kl.19.00

Vad tror ni??!
Om han sover sitt långa pass kl.13.15 kan jag söva efter hämtning av storasyster så jag slipper att han blir väckt..

Ang. maten så äter han i regel en hel burk med mat.. (Dålig på att laga själv :oops: )
Men han är kinkig när det gäller att äta.. Tar tid och han brukar gnälla/skrika gnugga ögon eller rättare sagt hela huvudet.. (Börjar så fort han hamnar i sin stol)
Men med mycket trugande så brukar allt tillslut slinka ner... Därav smörgås vid nästan varje måltid för då har han nåt att plocka med själv..

Det vi har problem med mest är att han är dålig på att dricka vatten, och nu när jag inte ammar så mycket längre är jag rädd att han får i sig för lite vätska..
Några tips?

Väntar med spänning nu på den andra natten!

Mamma till
Ebba född 3april 2010
Kurstart 30/12-10
Axel född 2feb 2013
Kurstart 4/10-13
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Tycker schemat ser bra ut :)
Mina barn är/var oxå matstrulare, vill absolut inte bli matad och så vidare. Har inga bra tips att ge förutom att så fort som möjligt börja ge plockmat. Vi började vid mellis och middag, mellis känns inte "lika viktigt" att bli proppmätt och middag följs ju ganska tätt åt av välling eller liknande så det är oxå ett bra mål. Han är ju 8 mån + så jag tycker du skulle kunna börja ge han plockmat enbart vid tex middagen. Finns ju en metod som heter BLW (baby led weaning) söker man på det på google kan man få mkt tips på bra plockmat.
Nåt som båda mina barn gillat och ätit utan krångel är kesella naturell (10%) blandat med hipps burk röda bär och äpple. Blandar ca en tredjedel av varje (60 g frukt och 80 g kesella) till mellis nu. :)

Om du vill laga själv kan jag tipsa om hur jag gör, det är rätt enkelt: man tar allt man ska ha i maträtter och lägger i en kastrull, fyller på med vatten (så lite som möjligt) och kokar en bra stund och sen mixar man allt och häller i portionsbyttor, tex spåna glasburkar till köpematen och fryser in. Det finns en fryspåse med rotfrukter som heter typ "soppgrönsaker" i frysdisken det är typ morot, palsternacka, purjo osv. Den brukar jag använda.

Tex:
Köttfärssås
Lite av påsen soppgrönsaker
Nån sötpotatis skalad och tärnad
Köttfärs
Passerade tomater
Kryddor typ paprika, basilika, peppar, allt man vill utom salt

Detta kokar jag en bra stund sen reder jag av med en massa grädde och har i kokosolja (kung markatta)
Sen mixar man det!

När jag värmer upp en burk sätter jag ofta i en klick smör oxå :)

Så här kan man göra med det mesta, fisk, kyckling har jag gjort på än så länge :)

Vilket matinlägg detta blev nu men jag tycker sånt är kul :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Jo, det jag tänkte skriva till dig från början var att min stora kille var oxå skitdålig på att dricka vatten och jag gjorde mig själv en björntjänst och gav saft juice och mjölk istället så nu dricker han inte vatten! Har faktiskt precis börjat begränsa hans intag rejält av andra drycker och det är mycket protest och skrik för att han inte får mera mjölk osv. Så stirra dig inte blind på att han inte dricker, blanda i lite vatten i maten och ge mkt fruktpure som oxå innehåller vatten och fortsätt erbjuda vatten så kommer det säkert så småningom! :) mitt tips :)
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

Grattis till ett bra beslut att få till den goda sömnen! =D> vill bara inflika kort vad gäller maten. Det är väldigt många ättillfällen. Jag kan tänka mig att liten kinkar för att han helt inte hinner bli hungrig. Sikta på minst 3 men även upp till 4 h mellan måltiderna. ( förutom nattslurk som kan komma tätt inpå kvällsmaten. Den är liksom bara sista upptankning av ev hål i lilla magen innan sovdags) Och visst kan man äta en stadig frukost en stund efter att man vaknat om man bara ammar frukost men sen br nog magen få vila till lunch tror jag. :D
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
ebson-2010

Inlägg av ebson-2010 »

Hej på er!

2:a natten gick riktigt bra!! Hade några tillfällen då jag gick in och gjorde solfjädern.. Kämpade som mest vid 04.35-05.05 då var det en arg/ledsen kille. Buffade snabbt vid ett tillfälle mest bara för att bryta hans skrik, (han gillar buffning) :) Sen snabbt ramsa ut.. Avvaktade och fick ramsa ett par gånger men tillslut somnade han och sov som en stock fram till väckning kl.7.00!! :D Han ville inte alls vakna, fick tillslut börja putta lite på honom för att få respons! :D

Ikväll är det pappas tur, får se hur han reagerar på det, då jag har nattat honom varje kväll sen han kom!
Håller nu på att peppar pappan här hemma till säkerhet och attityd!
Storasyster kommer hem idag också efter att ha sovit borta i 2nätter, så ser med spänning på den här kvällen/natten!

Dagslurarna tycker jag än så länge funkar fint, (sover i vagn ute) Han gillar vagningen och blir arg när man slutar.. Tar ca.5-10min att få honom att sova..
Vet att vi trasslade med storasyster här.. Var svårt att backa vid vagningen men ska inte hamna i den fällan igen!

Tack snälla empinane för mat tipsen! Ska absolut testa! Ska iväg och handla idag, nu ska här lagas mat!!
Och angående hans strulighet runt matbordet så hade jag tänkt testa med mellis på fm, (har inte haft det innan, utan han har fått klara sig från frukost ca.kl.8 till lunch cakl.12)
Trodde att han kanske kinkade för att han var för hungrig/trött för att kunna ta till sig maten?!
Men nu blev jag osäker så gav inget mellis idag på fm som jag tänkt...
Och det jag hade tänkt som mellis var "bara" ett litet snack av typ frukt eller smörgåsrån.

Mamma till
Ebba född 3april 2010
Kurstart 30/12-10
Axel född 2feb 2013
Kurstart 4/10-13
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Ett mattips är att ha turkisk yoghurt i maten, jag tycker att det blir krämigare än grädde som lätt blir fett och stabbigt. Det är ju en smaksak men när jag använde grädde så tyckte jag att det blev jättetorrt när jag värmde det efter att ha haft det fruset.

Sötpotatis och quornfärs/bitar (funkar säkert med kyckling/ köttfärs) med turkyoghurt + ev dill eller persilja var en stor favorit här. Kokosoljan tillsatte jag när maten var på tallriken, lätt att röra ut när det är varmt ( hade burkvärmare) och nyttigare ju mindre upphettat det är.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
ebson-2010

Inlägg av ebson-2010 »

Hej!

Nu är vi inne i uppföljningsveckan och tycker att det går galant!
Jag tog de första 2nätterna sen tog Pappan 2. Efter det kör vi nu varannan natt!
Igår var det min, somnade som han skulle, skriker lite eller jag tycker nog han försöker protestera lite precis när man lägger ner i sängen, men han lyssnar på ramsan.. Sen skrek han till i sömnen vid kl.12 och vid kl.5 men tystnade inom ca.1min. Så jag gjorde ingenting.. Sen "vaknade" han vid 6.20 jag hörde att han grejade runt, sen bajsa han lite... Tillslut fick han en pangramsa (jag tyckte han grejat runt tillräckligt) då blev han jättearg! Då gick jag in och gjorde solfjädern tills han slutat skrika och tills han låg hyfsats stilla, då ramsa jag ut.. Under protest men så vips så var han tyst! Sov som en stock vid väckning kl.7.00!! :D

Känns så underbart!!!

Läggning på dagarna tar lite längre tid.. (Om man kan kalla ca.5-10min för tid) Han sover båda sina pass i vagn ute. Så länge man vagnar är han lugn och tyst ( vagnar tills han är tyst) så fort man slutar så börjar han skrika.. Går efter en stund tillbaka och vagnar igen och då tystnar han så fort man börjar vagna igen.. Vagnar tills han är tyst igen och ramsar mig därifrån, och då skriker han igen...
Har testat att ramsa bestämt innan jag gått tillbaka och vagnat men då skriker han bara ännu mer..
Har på radio, idag även dammsugaren.. Vi bor brevid järnväg så tåg dundrar förbi, så vi har ljud.. Är det nåt annat vi kan testa? Eller ska vi köra på och ge honom en chans att gilla läget och de nya rutinerna?!
Hur länge kan man låta honom skrika?
Sen måste jag jobba med mig själv och strunta i om folk och grannar undrar vad jag håller på med när jag står ute på balkongen och vagnar.. Eller är inne och skramlar och högt och tydligt ramsar.. Folk måste ju tro att jag är galen! :D

Och tack för alla mat tips!!
Här hemma har det lagats mat! Och han äter! :D Han grejar och skriker och gnuggar ögon/huvud fortfarande men jag känner mig löjligt stolt över att han äter MIN mat! (och han grejar mindre när han äter den,måste vara ett gott betyg) Sen är det ju riktigt roligt att testa sig fram och experimentera!

Tack för att ni finns alla hjälpsamma människor där ute!
Skulle inte klara detta utan er!!

KRAM
Mamma till
Ebba född 3april 2010
Kurstart 30/12-10
Axel född 2feb 2013
Kurstart 4/10-13
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hur sover han i vagnen? Rygg, mage, med eller utan sele? Kan vara så att han börjar klaga på utrymmet och fastspänd är ju inte så kul att vara. :roll:

I alla fall långa luren tycker jag att man kan bjussa på en rymlig spjälis i stället. :D
Det där med attityden och vagnsovningute, grannar som lyssnar, mm. Kan ju också göra sitt till. 8)
Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hur sover han i vagnen? Rygg, mage, med eller utan sele? Kan vara så att han börjar klaga på utrymmet och fastspänd är ju inte så kul att vara. :roll:

I alla fall långa luren tycker jag att man kan bjussa på en rymlig spjälis i stället. :D
Det där med attityden och vagnsovningute, grannar som lyssnar, mm. Kan ju också göra sitt till. 8)

Läggningen ska ta runt 2 minuter men att somn på 5-10 min är ju toppen. :D
Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
ebson-2010

Inlägg av ebson-2010 »

Hej!

Han sover på mage i vagn utan sele.. Har inte ens tänkt på att det kan vara trångt.. :-k
Vi hade alltid storasyster i vagn under hennes dag vilor.. När hon blev för stor att ligga på mage sov hon på rygg utan problem..
Men alla barn är ju olika! Får fundera på att flytta in honom så att han sover i spjälis den långa vilan... Men jag gillar på ett sett att han sover ute, så att han får extra mycket frisk luft.. Men som sagt sömnen är ju viktig också!

Inatt så hade han lite frågor mellan kl.3-3.30 men det löste vi genom ramsan i olika tonlägen!! Känns underbart att man får honom att somna om utan att gå in i rummet!
Samma visa igen vid 5.30 men då fick han bara en ramsa och sen fick han klara sig själv! Tror att det mest var skrik i sömnen då.. Sov iallafall som en stock vid väckning kl.7.00! :D

Går på ett lyckorus här hemma!
Nu är det snart dax att ta tag i storasyster igen bara! Har strulat till läggningarna med henne genom att stanna kvar i rummet och svara på tilltal.. Men har läst massor nu här på forumet, så nu är det snart dax att ta fighten med henne..
Men avvaktar tills uppföljnings veckan är klar med lillebror...

Tack för att ni finns!

Kram
Mamma till
Ebba född 3april 2010
Kurstart 30/12-10
Axel född 2feb 2013
Kurstart 4/10-13
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Bra jobbat! =D> =D> =D>

Frisk luft får du fylla på med i vaket tillstånd i stället. :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
ebson-2010

Inlägg av ebson-2010 »

Hej på er!

Vi har jobbat på här hemma och lilleman har sovit fantastiskt!

Men nu har läggningen börjat strula..
Från att ha kört skrattet till go nattet, ner i säng tillrättaläggande och ramsa ut.. Då har han bökat runt lite, "snackat med sin nalle lite och sen lagt sig ner att sova!

Men nu är han lugn och nöjd ända tills vi lägger ner i sängen och lägger tillrätta men så fort vi ramsar oss ut börjar han skrika.. Både argt och ledsen..
Vi har besvarat m ramsa i olika lägen.. Och avvaktat, avvaktat.. Har ibland gått in och lagt tillrätta, (oftast står han upp) gjort låååång solfjäder alt.kort buff och sen ut m ramsa...
Från att ha somnat på ca.5-10min tar det nu upp till ca.20-30min.. Och det känns som att han somnar ledsen.. :( Han får alltid med sig en lugn bekräftelseramsa.
Vad gör vi fel??

Vi har ibland hört honom runt kl.5 och ibland kl.6. Han grejar runt och kan gnälla/skrika till.. Men då har vi bara avvaktat.. Rätt eller fel??
När ska man ingripa??

Sen hans i mitt tycke struliga läggningar, grejar han mer runt på morgonen.. Alltså runt kl.6, vet inte riktigt om han somnar om fram till väckning kl.7..
Har ibland tagit upp honom inom marginal kvarten på morgonen, (om han bökat omkring länge och man märker att han börjar bli arg!!

Dagarna funkar fint han sover ute i vagn..

Vårt schema:
Morgon kl.7 (150ml välling)
Frukost kl.8
Sova kl.9.30-10.30
Lunch kl.12
Sova kl.13.45-15.15 (hämtar syster på dagis innan, därav sen em vila)
Mellis kl.15.15
Middag kl.17.30
Efter det bad, bus, nattslurk
Natt kl.19

Hoppas nån har några goda råd att ge!

Mamma till
Ebba född 3april 2010
Kurstart 30/12-10
Axel född 2feb 2013
Kurstart 4/10-13
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Hans sovschema är alltså: 12-1-1,5? Alltså 14,5 h per dygn? Isf kan det vara så att han har för mycket sovtid, 14 timmar rekommenderas mellan 9-12 mån. Så du skulle kunna ha 12-45-1,5 eller tom 12-20-1,5. Jag hade det förstnämnda till min son i den åldern men vissa barn är piggisar och behöver bara 20 på fm. Vid ett års ålder kan man sedan ta bort fm luren och ha 12-2 eller 12-1,5.
Vid läggningarna skulle jag göra så lite väsen som möjligt. Det kanske bara är en period och då är det bra att ni försöker göra allt som vanligt (så vanligt som det går). En ramsa kan behövas och bekräftelse om ni anser att han behöver, så jag tycker ni verkar jobba på bra. Tänk "backa" men gör det som krävs, angående morgnarna så gör absolut så lite som möjligt. Marginalkvarten om det behövs men annars, ingenting. :) om ni korrigerar schemat så kanske morgnarna ger sig oxå :)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"