Nu ska 5 månader gamla Alfred kuras

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Manfred10

Re: Nu ska 5 månader gamla Alfred kuras

Inlägg av Manfred10 »

Gasta kan han få göra för sig själv. Men med lite sällskap i form av musik. :-) läs på i trådarna om tidiga mornar i "svar på vanliga frågor" och i boken.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
HannaG

Inlägg av HannaG »

Tack för era tips och råd och stöd!

En kort uppdatering bara. Igår kväll somnade han som sagt på fem minuter. Under natten vaknade han och somnade om själv två gånger. En tredje gång fick jag ramsa EN gång. Klockan 7.15 fick jag gå in och väcka honom! Helt fantastiskt bra.

Idag går lurarna bra hittills, och maten äter han glatt. Han är glad och verkar må jättebra. När det närmar sig sovdags gnäller han inte, utan gnuggar sig lite i ögonen. Han verkar förstå nu (eller börja förstå) när det är dags. Skönt med rutiner.

För en stund sedan vaknade han en halvtimme in i långa middagsluren. Då körde jag EN pangramsa och drog sedan igång dammsugaren. Han somnade om själv på några minuter.

Är otroligt nöjd över resultaten och vår insats här. Förberedd på bakslag är jag, men nu har jag alla verktyg jag behöver för att bemöta dem.

Hur tackar man ens för en sån här sak? Känns helt överrumplande. Men tack Anna, du är ett geni. Tack till er som skrivit här för stöd och råd. Och tack Emelie som fick mig på rätt väg. :D

Bara att köra vidare.
Theodor 100115, inte kurad
Alfred 130501, kurstart 27 september 2013
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

:) vi tackar genom att föra budskapet vidare, tänker jag i alla fall :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
HannaG

Inlägg av HannaG »

Nu kom ett bakslag och jag behöver råd vad jag kan göra eller borde gjort. Han skulle sova 16.30-16.50. Jag la honom 16.28. Sen skrek han sig rakt igenom hela luren och marginalkvarten - INGET hjälpte - och det slutade med att jag fick plocka upp en hysterisk bebis. Vad gör jag nu? Han kan aldrig hålla sig vaken i över 2h till och får jag honom sova nu somnar han aldrig sen. Hur hade ni tänkt/agerat?
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hur gjorde du? 8)

Man får skoja till det ordentligt för att hålla liten på gott humör. I krisfall kan du ge honom 5 minuter och lägga 15 min innan.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Heja heja! =D>
HannaG skrev:Hur tackar man ens för en sån här sak?
Man stannar kvar på forumet och stöttar och peppar andra! Och så skriver man ett par rader i Livet efter kuren! :thumbsup: :-D
HannaG

Inlägg av HannaG »

Manfred10 skrev:Hur gjorde du? 8)

Man får skoja till det ordentligt för att hålla liten på gott humör. I krisfall kan du ge honom 5 minuter och lägga 15 min innan.
Vi höll honom vaken. Det gick bra faktiskt. Läggningen sen tog ca tio minuter och han sover än. Så vi håller tummarna att natten går bra.
EmmaS

Inlägg av EmmaS »

Hej Hanna!

Har med spänning följt din tråd utan att skriva något men nu måste jag :D
Heja dig du är ju så duktig =D>
Nyfiken på hur det gått de senaste dagarna?

Kram Emma :heart:
HannaG

Inlägg av HannaG »

Hej Emma!

Tack! Det känns bra, det här. Något som gör att hela familjen mår bra, och jag är i det stora hela väldigt nöjd hittills.

Måndag
Kvällsläggningen tog tio minuter.

Tisdag
- Han sov till 5.45. Då gjorde jag misstaget att gå in (gör jag inte om!) för att försöka lugna ner. Det slutade med att jag höll på och kämpa med att lugna honom fram till 7.00 då jag plockade upp honom.
- Han orkade sedan inte vara vaken, så fick en femminutare innan vi gick till dagis.
- Förmiddagsluren funkade kanon, fick väcka.
- Långa luren gick också bra; sov 12.17-14.15 då jag fick väcka. Två gånger vaknade han till och gnällde, då gav jag pangramsa och drog igång dammsugaren och han somnade om.
- Eftermiddagsluren var lite sisådär; han sov 17 minuter istället för 20 och jag fick rusa in när han höll på att vakna.
- Kvällsläggningen var suverän; två minuter, ramsade bara en gång, kom till ro själv.

Igår kväll satt vi i soffan klockan 19.30 och båda barnen sov. Vi bara tittade på varandra "Öh, vad gör vi nu?". Öppnade en flarra vin :)

Onsdag
- Han vaknade nån gång runt 5.45 igen. Körde vaggvisor i rummet efter en pangramsa, han somnade om. Vaknade 6.45. Han fick komma upp 7.00.
- Väldigt trött på väg hem från dagis, fick bära så han inte somnade. Sov förmiddagsluren helt ok, men vaknade lite för tidigt.
- Idag på förmiddagen hade jag ett ärende jag var tvungen att uträtta. Han höll på att somna i bilen på väg hem. Tror det påverkade lite, för läggningen till långa luren för en stund sen var lite bråkig. Men nu sover han och vi håller tummarna!
HannaG

Inlägg av HannaG »

Inatt hade vi den bästa natten hittills!

Han somnade på cirka 1 minut igår kväll klockan 19.15 prick. Min man såg helt förbluffad ut ("Har du redan lagt honom?!"). Han höll själv på med läggning av storebror, som somnade 19.30. Återigen hade vi helt plötsligt en massa tid för oss själva!

Inget knussel på hela natten, behövde aldrig ens resa mig ur sängen. Lite joller ett par gånger, men somnade om själv.

Store killen kom upp och kissade vid halv sju, men gick och la sig igen.

Väckte lillebror 7.15, fick även väcka storebror 7.30. Helt jäkla otroligt.
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Vilken fin resa ni har gjort! :) Läste igenom tråden nyss och tycker att ni gjort ett super fint jobb!
NJUT av väl genomfört arbete och fortsätt i samma konsekventa anda!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Gilla, Hanna!
Det går ju jättebra!
Lillebror har kanske smittat storebror :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
EmmaS

Inlägg av EmmaS »

Härliga nyheter :D :D :D
Njut, klappa dig själv på axeln och öppna en flaska vin till 8)
Kram :heart:
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

:sleep: :sleep: :heart: :heart: \:D/ \:D/

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
HannaG

Inlägg av HannaG »

Tack :)

Nätterna går jättebra nu. Imorse fick jag väcka igen efter 12h.

Däremot behöver jag lite tips och råd om dagslurarna. Har läst och läst, men inte riktigt hittat rätt ännu.

På förmiddagen ska han sova 9.30-9.45. Ibland går det bra, främst då han kanske vaknat redan 7 (istället för 7.15) och vi varit fram-och-tillbaka till dagis (åka vagn 30 minuter). Men andra dagar, som nu, lördag morgon... går inte alls. Jag känner inte att jag får någon respons och han väsnas och frågar och verkar inte komma till ro.

Sena eftermiddagsluren (16.30-16.50) är ofta samma sak. Ett par gånger han har bara skrikit sig rakt igenom den. I vissa fall under dessa två lurarna har jag fått gå in och krisbuffa ett par gånger; då lugnar han sig och tystnar och slappnar av, men så fort jag går gastar han igen.

Jag vet ju att han behöver sova båda dessa lurarna, för när han missar dem blir han JÄTTEtrött.

(Ps. Ja, rummet är kolsvart)

Långa luren 12.15-14.15 brukar oftast funka okej. Han har nog aldrig sovit 2h, och han brukar vakna någon gång mitt i och behöva hjälp (pangramsa, husljud) för att somna om. Men i det stora hela får han nog ca 1,5 timme i alla fall.

Nu är ju vi fortfarande bara mitt uppe i uppföljningsveckan, men det känns inte riktigt bra. Jag tycker jag är extremt konsekvent och ger samma besked varje gång, vi håller hårt på schemat men ändå funkar det dåligt.

Nästa lördag ska vi dessutom på semester (två utlandsresor inom två veckor) och då är jag kluven. Jättedumt kanske att ändra nåt nu, men ännu dummare om det bara ska strula när vi är borta, för då lär det inte bli bättre när vi kommer hem.

Har vi fel schema? Har ni andra tips/råd/pepp att ge? Tar tacksamt emot all hjälp för det börjar kännas besvärligt och vill bara att han ska kunna få den sömn han behöver och vill ha.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"