Anna09 skrev: Du utvecklar mig både som mamma och som person.

Tack, du kära

för dessa underbara ord.
Icke desto mindre tycker jag att jag måste framhärda lite
Anna09 skrev: Ibland hör vi "måste kissa, mamma". Då får hon "gör du det" till svar, utan att vi avbryter vad vi gör.
Vips! biir det en liten dialog, ett samtal (som visst avbryter vad ni gör). Har man väl lagt och nattat barnet, betyder det att man har överlämnat det åt sömnen. Inte åt fortsatt kommunikation. Där är ramsan med sitt goddag-yxskaft suverän. Vill du kan du lägga till, på en enda vers ramsa, ett "vi ses i morgon", punkt slut.
Anna09 skrev: Ibland kan hon gå upp en gång till och göra likadant.
Det behöver hon inte alls, dvs kissa en eller två gånger när hon precis har avslutat dagen och kissat klart före läggdags, vilket är det sjävklart vanliga som gäller oss alla. Det är inte därför hon springer upp; se nedan.
Anna09 skrev: Ibland somnar hon 20, ibland 21.
Förlåt att jag är brutal, men det är för sent (såvida hon inte sover till 8 eller 9 på morgonen). Trilla inte i "hon behöver nog inte så mycket sömn"-fällan, för det BLIR problem, även om du inte ser, eller vill se, det nu. Du skulle väl inte tillämpa det resonemanget på maten och dra in något mål
Anna09 skrev: I sällsynta fall kan frågor som "när skall ni lägga er, mamma?" komma när dessa kvällsbestyr klaras av. Då svarar vi "när du somnat", och så lägger hon sig själv.
Gudskelov och tack har ju lilla Ester en välvillig och positiv inställning till både säng och sömn - pris och beröm för det vackra arbetet med Lugnet, Säkerheten och Njutningen =D> Men ert svar: "När du somnat" vill jag verkligen varna för

Små barn "lider" nämligen av en alldeles outrotlig åkomma - som SKA vara outrotlig

och det är nyfikenhet. Kommer du ihåg skojsfrågan på sin tid: "Vad gör de på banken efter klockan tre?" Banken stängde tre, men folk var kvar därinne... och alldeles kolossalt vuxna människor frågade sig vad i allsindar som hände där bakom lås och bom efter tre. Små barn fungerar i högsta grad likadant. Vad gör mamma och pappa NÄR JAG HAR SOMNAT
Gamle pappa Lars, om du minns, min förste make som var 35 år äldre än jag, berättade - när han var 60 år; han hade inte glömt

- att han frågade sin mamma varför han måste gå och lägga sig så tidigt. Han var fem-sex år. "Det gör ju inte du, mor", menade han. Hon svarade: "Jo förstår du, lille Lars, när du sover, det är den enda tiden jag har för mig själv." Som sagt - han glömde det aldrig

Han kände sig förvisad, utestängd, bortvald, oönskad... I ett barns sinne är DET själva tolkningen, som naturligtvis hans mamma inte menade alls.
Förstår du? Barn behöver sova så mycket mer än vuxna därför att de befinner sig i en halsbrytande utveckling och växer så det knakar, och det är ens uppgift som förälder, som ska bevaka deras intressen, att ge dem denna goda och tillräckliga sömn, precis som man ger dem näringsriktig (och tillräcklig) mat. Det är där Attityden av Sjävklarhet kommer in, och förstås Skrattet-till- go'nattet, för att få sova så mycket man behöver och gärna lite till, är en förmån och en lycka (fråga varje sömndepriverad förälder, som skulle ge sin högra arm för att få SOVA UT!). Det ger marginaler och styrka, växtkraft och optimala utvecklingsbetingelser. Sådant är vad man ska förmedla - i ord eller utan; i Attityd - medan man sorgfälligt döljer den sanning lille Lars mamma var oförsiktig nog att haspla ur sig; att hon ville vara i fred och faktiskt njöt av det

vilket han som litet barn naturligtvis inte kunde, eller för liv och pina ville, begripa. (Och det var ju precis vad du beskrev också i trådstartsfrågan - du behövde och behöver kunna jobba ostörd på kvällarna.)
Så kör ramsan, tycker jag, à la goddag yxskaft, som med sin, om man säger, automatik, sin icke-dialog, befäster och bekräftar (så många gånger som nu behövs) att barnet faktiskt har blivit överlämnat åt sömnen och att det är John Blund och ingenting annat som står för sällskapet nattetid. På natten sover man

Allt annat kan vänta (och bör det) till i morgon. Inklusive ömma föräldrars förmärkta uppmärksamhet. PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING.
Anna09 skrev: I de fall då jag blivit

, har behovet av dessa frågor ökat och krocken har varit ett faktum.... #-o ](*,)
Även nyfikenheten - "behovet av dessa frågor" - måste alltså förläggas till i morgon

Så jag avslutar ännu mer brutalt: STÖR INTE BARNET med din (mentala) närvaro och ditt kommunicerande, så slipper du "krocken"
Och kasta ett öga på lille tricksaren i Barnaboken... Han som "måste" allt möjligt... Det enda han måste är att få sova så gott, och få vara i fred för sin envisa nyfikenhet åtminstone nattetid (enda chansen) :thumbsup:
O:)