Nära väggen - ammar snart sönder mig

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Nära väggen - ammar snart sönder mig

Inlägg av annawahlgren »

astridsmamma skrev:Åååååå jag har så mycket glädje i mig idag, önskar jag kunde dela med mig!
Det gjorde du :lol: :heart: =D>
astridsmamma skrev: För jag vet ju att astrid är trygg, i grunden. Hon kan vara ledsen vissa dagar men hon är mer lugn av kurens verktyg än om vi skulle gå in och göra andra saker. Och även då vi gått in, har vi bara rätt attityd så går det att lägga igen. För hon VILL sova!
Vilket skulle bevisas :thumbsup:
astridsmamma skrev: Jag har vuxit så mycket som mamma och som människa faktiskt, av kuren. Det är så härligt och nu njuter jag verkligen av vår tid ihop. Och astrid är en liten solstråle som verkligen tar för sig av livet. Det finns inget jag är så tacksam för näst efter att vi fått astrid som att vi snubblade över kuren och genomförde den!
Den allra ljuvaste musik för mina öron. :heart: :-({|= :heart:

astridsmamma skrev: :heart: Och Anna, vi är som sagt inga krösusar så förvänta dig inget som är jämbördigt med gåvan du givit oss... Men ändå, något. :mrgreen: =D> :lol:
Tack, du kära \:D/

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
astridsmamma

Inlägg av astridsmamma »

:heart:

Hej och ursäkta seeeen respons på era svar! Men tack tack, som vanligt klokheter.

Vi har provat några ggr (de gånger hon sovit till 7 el lyckats somna om vid 6 till 7) att hoppa fm-luren och det har funkat bra men hon har däckat rätt o slätt i parken å vi har fått skynda hem o lägga i säng. Men om hon vaknat 6 och legat vaken till 7 så har hon behövt en 20min-lur på fm...

Vet inte om det är okonsekvensen i detta ovanstående eller att vi skiftat i jobb/hemmaförälder nyligen eller att vi håller på att avveckla amningen o gå över till mjölkersättning (hon vägrar välling) men det har börjat strula lite mer för oss igen. Astrid vaknar som regel (fast med vissa ljuvliga undantag) 3-4 ggr per natt och vi har börjat gå in allt oftare med solfjäder. Ofta har hon ont i magen och behöver hjälp att rapa (har då behövt ta upp :shock: eftersom hon annars har spytt ner hela sängen...)

Jag är så rädd så rädd att vi förstört allt det fina som vi byggt upp men det har inte gått att solfjädra henne när hon har gaser/luft i strupen som vill upp. Hon har ont av att ligga på mage då, det märks. Och försöker vi lägga på rygg eller sidan och solfjädra blir hon om möjligt ännu mer panikslagen... Jag vet att vi gjort fel som tagit upp, men det har oftast funkat bra att låta henne rapa i famnen och sen lägga ner igen och solfjädra. Blir ju ännu jobbigare om hon spyr och vi måste båda in och byta lakan etc...Alltså för henne. Hon blir mer förvirrad.

Usch vad tänker ni om detta.
Jag hoppas vi kan komma på rätt köl igen men jag skriver nu därför att jag inatt faktiskt tog upp henne och till slut la henne i vår säng.....Hade då solfjädrat i 8-9 omgångar och hon var lugn och nästan sov men fick panik någon minut efter jag gått ut... Men jag VET ju att det inte är någon hållbar lösning. Hon sov bra resten av natten (detta var vid 03, då hade jag hållt på sen 00) men jag och N sov såkart illa igen... Och idag får alla betala. Jag, N och inte minst Astrid som har en trött mamma (jag är hemma en dag i veckan) - vilket hon inte förtjänar!

N har lite bättre inställning än jag. Jag känner mig orolig inför natten inatt, han ser det lite som att "det var en engångsföreteelse, vi gör det aldrig igen, hon hade ont, hon är inte rädd för sängen, vi kör igen med nya friska tag".

Men själv vet jag inte. Ska vi avbryta och börja igen, som anna sa vänta "tiden an" - denna gång med ett uppdaterat 1-årsschema som vi kör stenhårt på, eller rätta till attityden fort som attan och ta nya friska tag redan ikväll?? Vill tillägga att vi haft en bra och en dålig natt ungefär varannan dag sen 2 veckor tillbaka, och det är under samma tidsperiod som vi gjort alla de förändringar i vårt liv som jag nämnde i början...

BLIR ENORMT TACKSAM FÖR ALL TÄNKBAR AKUT HJÄLP VI KAN FÅ!!!!

Kram :heart:
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Varför måste hon rapa på natten? Är det pga av ersättningen? Kan byte till en sk kolikflaska (typ dr Brown, mam) hjälpa isf?
Och prio, försök rapa henne innan hon ska sova.

Se detta som en engångsföreteelse, en gång är faktiskt ingen gång.
Jg tycker inte ni behöver storma in i hennes rum öht när hon vaknar. Efter uppföljningsveckan gör man ingenting vid uppvak till en början, ramsa om det behövs. Bekräftelseramsa körde vi ganska länge med bara för att det skulle toksätta sig. Men kliv inte in i rummet, då jagar ni in vargarna. NI gör det för rapen kanske, men Astrid vet inte det. Det är inte konstigt att hon reagerar som hon gör när ni kliver in i hennes rum stup i kvarten. Och att sen bli lagd hos mamma och pappa, då måste väl sängen ändå vars farlig?
Men tänk nu, att det bara var en gång (ingen gång) och bete er som det aldrig hände. Från och med nu är hon trygg i hennes säng och rum och ni behöver inte gå in där på nätterna.
Tänker även att hon borde vara tillräckligt stor att hantera den där rapen själv? Så farligt kan det inte vara. Och spyr hon av ersättning bör ni kanske ge något annat. O hon inte vill ha välling, finns hemmagjord att göra, eller ge yoghurt eller gröt på kvällen istället. Min son fick smoothie på kvällen från han var ett år. Innan dess gjorde jag välling på bovetemjöl. Man kan även göra äggvälling, bara å googla så kommer det upp en massa. :)

Repetera kapitlena lugnet säkerheten och njutningen.
Tänker även att hon kan vara aningens för stor för verktygande nu. Har hon fyllt ett? När man kurar barn över ett år använder man inte buffning har jag för mig. Så skippa verktygen om det verkligen inte är kriskriskris! :P

Kram Emelie
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
astridsmamma

Inlägg av astridsmamma »

Hej,

Jag vet faktiskt inte varför hon har problem att rapa, hon får ofta det. Och det verkar som att hon när hon slappnar av får lättare att rapa, när luft ligger i magen. Så det vi gör nu är att vi går omkring med henne efter att hon ätit nattslurk och håller henne tätt emot mig, så brukar hon slappna av och raparna kommer en efter en. Sedan jag började med det har kräkandet upphört iaf.

Ja hon har fyllt ett precis nu, men vi använder inget annat verktyg än solfjäder efter tillrättaläggandet, ingen buffning alltså.

Vi genomgår en allergiutredning så jag hoppas få lite svar om det är ngt hon inte tål (gluten el laktos) som kanske bidrar till vägrandet av välling eller kräkandet. Har precis slutat amma så hon har även lite separationsångest kring att ta flaskan, eftersom jag tror att hon förstår att flaskan ersätter bröstet... Så kanske löser detta sig av att få svaren på det eller att det helt enkelt får gå lite tid innan hennes mage vant sig.

Tack för ditt svar! Det gick bra att lägga natten efter sist jag skrev, och nu när jag slutat amma är det också mer definitivt för mig själv att jag inte har nödlösningen att ta in och amma i vårt rum... Så förhoppningsvis löser det sig bättre med min attityd av det!

Kram
:heart:
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

:thumbsup:
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

och nu när jag slutat amma är det också mer definitivt för mig själv att jag inte har nödlösningen att ta in och amma i vårt rum... Så förhoppningsvis löser det sig bättre med min attityd av det!
Know what you mean! :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"