Bör jag senarelägga nattmålet lr varför vaknar han?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Kira

Bör jag senarelägga nattmålet lr varför vaknar han?

Inlägg av Kira »

Hej,
Vi har en liten kille som snart är 5 månader, vi har följande schema nu (vi har precis skruvat ner på sömnen på dagen lite grand):
Vaken 07.00-09.00
Sover 09.00-9.45 (vi ändrade nyss från 1h sömn till 45 min sömn)
Vaken 09.45-12.00
Sover 12.00-14.00
Vaken 14.00-16.00
Sover 16:00-17:00
Vaken 17:00-19:20
Sover 19.20-07.00 (äter i 20 min kl 03:30-03:50 men jag har fallit till föga och gett honom mat kl. 03:00 de sista veckorna).

Jag har tänkt plocka bort nattmålet när han är 6 månader iom att jag inför lite välling eller gröt på kvällarna. Just nu så helammar han.

Allt funkar bra förutom att han vaknar runt 05:15/06:00 och kan inte somna om. Vad är problemet tror ni? Bör jag försöka skjuta fram nattmålet till kl 04:00 istället (med risk för att brösten exploderar ;-)? Eller varför vaknar han tror ni och några spontana reaktioner på schemat i stort?
MVH
Kira
110526
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Bör jag senarelägga nattmålet lr varför vaknar han?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Du har gjort ett inlägg bland "Kurbarn" och får mig och tänka att du kanske tror du kurar (med nattmål). I så fall vill jag råda dig att sluta genast, man kan inte kura en 5 mån på bara bröstmjölk och tro att de skall sova hela natten.

Mitt råd är att jag flyttar dig till späda och små så ni kommer igång med maten först och justerar schemat lite så sista luren blir 45 min (då 1 timme inte är ett naturligt sömnpass) för att eventuellt bli av med uppvak på nätterna av sig självt eller kura vid ett senare tillfälle när ni fått in maten på plats. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Kira

Inlägg av Kira »

Tack för svar!
Jag tror inte riktigt att jag förstod ditt svar. Som jag skrev så har jag inte tänkt "kura" bort nattmålet innan jag inför annan mat ordentligt (vilket jag kommer göra nu men kommer ändå vänta tills han är 6 månader och han äter ordentligt med gröt eller dylikt på kvällen innan läggning etc.).
Ooom jag skulle vilja senarelägga hans nattmål till 03:30 eller 04:00 kan jag vagna eller buffa honom en halvtimme eller ska jag inte göra det heller innan jag infört annan mat eller vad menade du? Ursäkta att jag inte hajar riktigt. :oops: Eller måste jag ställa den frågan i en annan kategori? Jag trodde kategorierna var styrda av ålder men det är de alltså inte. :-P
110526
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Jag tror det kan vara en bra idé att lägga nattmålet vid 4, det brukar vara lagom när morgonen är vid 7. Vagna eller buffa om det vaknas "fel".

Att han vaknar tidigare än 7 kan mycket väl bero på att det börjar ljusna då. Se över mörkläggningen så att det är riktigt beckmörkt där liten sover! Man ska inte se handen framför sig, så mörkt ska det vara.

Kira

Inlägg av Kira »

Bra tips, tusen tack!
Vi kämpar vidare med maten - det går lite trögt. Är det någon som har tips om hur vi får igång det (så att nätterna blir lite lättare, i natt var han vaken mycket)? Vi har testat med gröt (sån där färdig havregröt för 4 månaders bebisar) och med lite fruktpure (färdigköpt också för 4 månaders) men hittills har han inte fått i sig något. Jag har för mig att storesyrran hade lite lättare för att svälja ner mat vid den här åldern, men det är säkert olika från olika barn och han ju fortfarande så liten så jag får väl ge mig till tåls....eller är det någon som har några tips? Ser fram emot när vi kan ge något mer att äta på kvällen speciellt för han tar inte flaska eller någonting och det känns som att mjölken inte riktigt räcker till kvällstid. :roll:
110526
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej igen!

Något sött brukar vara bra att börja med för att få in tekniken, kanske lite mosad banan. Här är en tråd med toppentips för att införa mat: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=25821

Kira

Inlägg av Kira »

Bra mattips tack!

Min första fråga tycks kvarstå (dvs han vaknar fortf alldeles för tidigt) fast vi nu har:
1. mörklagt ännu mer i vårt redan mörka sovrum, i natt kunde man verkligen inte se någonting alls i mörkret.
2. matat honom vid 4 istället för 3 men han vaknar i alla fall tidigt (inte 05 nu men 06 istället för 07:00). Med hans stora syster hade vi aldrig det problemet. Är det någon som har tips om vad det kan bero på?

Hans schema
07.00-09.00 vaken
9.00-9.45 sover
9.45-12.00 vaken
12.00-14.00 sover
14.00-16.00 vaken
16:00-16:45 sover
16:45-19:10 vaken
19.10-07.00 sover (minus 20 min när han äter på kl 04:00-04:20)

För övrigt har han lite svårt att koncentrera sig när han ska äta under dagen och jag vill att han ska få i sig mycket för att stå sig så maten tar mer än 45 min varje gång under dagen. Fram tills nu när jag räknade på schemat så har han lagt sig närmare 19:30 vilket gör att det blir lite för lite sömn/dygn (glömde räkna bort de 20 min när han äter på natten från sömntiden). Om jag lägger honom 19:10 är vilan vid 16 för nära inpå natten? När han vaknar vid 5 eller nu vid 6 så är han helt omöjlig att få att somna om han snackar och är pigg och glad (vilket gör det helt omöjligt för mig att somna om) :lol: :roll:
110526
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hej! :D

Du behöver inte räkna bort tiden för nattmålet från sovtiden, den räknas som sovande... :wink: :sleep:

Så jag skulle snarare säga att ni borde korta ner em-luren till 20 min (för han är väl 5 mån? - skriv gärna in hans födelsedatum i din signatur! :D ), men se till att verkligen lägga kl 19 på kvällen (plus ev insomningsmarginal).

Har ni infört ramsan?

Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Kira

Inlägg av Kira »

Å vad bra, TACK! Då ska jag genast göra om schemat (vilket är buskrångligt tycker jag när jag ammar och sover lite kasst etc. för att säga att min hjärna går på lågvarv). ;-)

Han har blivit klarvaken varje natt när jag har matat honom vid 4-snåret så sen har han, trots att det är helsvart i sovrummet, hållit sig vaken ca 1,5h och pratat/skrattat/rumlat runt och haft sig och hållt oss vakna + att han har vaknat tidigt. Inge skojigt så var det aldrig med hans storesyrra men håller tummarna för att schamaändringen får en positiv inverkan.
110526
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Kanske är det dags för lille herrn att få egen kupé? Att vara vaken och prata och ha sig kan man ju få göra om man vill, det tillhör liksom privatlivet, även om man kanske inte ska låta det bli en ful ovana. Men på natten händer ju ingenting och då är det ju skönt om han inte behöver hålla andra vakna skulle jag tycka.

Kira

Inlägg av Kira »

Alltså den förkortade eftermiddagsvila har gjort u n d e r v e r k!! Han sov till 4 i natt då jag plockade upp honom, matade, la ner honom och han fortsatte att sova. Han vaknade dock redan kl. 05:57 istället för 07:00 så vi får se om även den biten går bättre i natt. Sen att det resulterade i att jag själv i natt blev så uppspelt att jag inte kunde somna om alls där efter 04 det är en annan femma - jag låg och tänkte att den här metoden är så eminent och att det är fantastiskt att jag kunnat få ett så bra svar som hjälpte i detta forum att det är helt otroligt :oops: :lol:

För övrigt har vi tänkt att han ska få flytta in o dela rum med storesyrran (snart 2,5-år) i och med att han om någon månad eller så, när han börjar äta lite mat/gröt o dyl, börjar sover hela natten. Tyvärr har vi ingen annan lämplig plats att ha honom om natten där han inte stör någon annan fram tills dess. Storesyrran vaknar fö i sin tur på natten och vill över till vår säng (men det är en annan fråga som jag har ställt under en annan kategori precis) så jag vill inte att han ska väcka henne dessutom.

Det känns i vilket fall som att vi är på riktigt rätt väg nu med lillebror, får se hur det går i natt, om han lyckas sova längre än till 06. :lol:
110526
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej,

det ser ju ut som om ni är på rätt väg nu. Och vad det gäller riktig mat så är det bara att mata på, vissa småttingar behöver längre tid på sig att vänja sig än andra.

Havregrynsgröt, du smular havregrynen mellan fingrarna, med katrinplommonpur´e burkar vara smaskigt. Banan likaså.

När det gäller mörkläggningen så kolla så det inte kommer in en strimma ljus under dörren. Det behövs så pyttelite ljus för att väcka och hålla en småtting vaken.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Kira

Inlägg av Kira »

Men å jag var lite snabb där med hurraropen. I natt vaknade han 05:10 igen (bara en dryg timme efter matning) och sov inge mer efter det eller jo han lyckades somna om ett par minuter två gånger första 20 minutrarna men sen inget mer. Trots solfjädring och ramsa. Det är som att han tror att det är morgon liksom fast det verkligen verkligen är kolmörkt när han vaknar.

Funderar på om vi ska ändra till två dagsvilor - är det för tidigt och kan det ha någon påverkan? Han fyller fem månader om ett par dagar så det känns lite tidigt. Jag kollade tillbaks på vad vi hade för schema för storesyrran och hon la sig 20:00 om kvällarna (75min, 120 min, 45min sov hon under dagen). Det känns egentligen som att hans schema borde vara bättre 45min-120min-20min o läggning vid 19 och han sover bra på dagarna men dessa tidiga morgonar är inte skojiga. :shock:

Alla ytterligare tankar och tips mottages tacksamt!
110526
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Jag gissar att det är lite för tidigt med bara två lurar, även om det såklart finns piggisar likväl som tröttisar.

Men lite tålamod om jag får be! [-X Förändringar hos små barn tar som regel tre dagar att genomföra och sedan en uppföljningsvecka på det. Sedan kan man utvärdera och eventuellt ändra.

Lägg krutet på att verkligen kolla att det är helt mörkt en gång till. Kolla dagtid!

Kira

Inlägg av Kira »

Ok! Bra idé.
Det känns lite som att han liksom vant sig vid att vakna där på morgonkvisten. Ger det ett par nätter till. Känner att jag blivit lite trött i mössan och att tålamodet tryter av att väckas mellan 03:30/05 varje dag i två veckor men skam den som ger sig. Det här blir tredje dagen med kortare eftermiddagslur. :)
110526
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"