Valkomna alla vänner, gamla som nya, om allt och ingent

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
J och Å

Inlägg av J och Å »

Ja Disa är ett av mina favoriter.

Så just därför heter hunden det.
Nova är också en favvo, men det hette tamråttan, min lilla novaprinsessa. Så det funkar ju inte.

Men killnamnen då?

Det var så himla enkelt med Karl. Men nu, det står helt still. Och så kan det ju bli två stycken, som liksom ska passa ihop, med varandra och efternamn. Jobbigare saker kan man ju ha att ha huvudbry för.

mmmm en god smaskig liten semla. Tänker mest på lille fridolf, "ja, selma lilla"
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Gäst

Kan ju bara tipsa om

Inlägg av Gäst »

en site med fornnordiska namn
Där kan man få vet vad Gyril betyder...

http://www.nordicnames.de/Nordic_Names.html
Senast redigerad av Gäst den tor 23 feb 2006, 22:49, redigerad totalt 1 gånger.
Carina-71
Kontakt:

Inlägg av Carina-71 »

Hejsan alla

Ja, tänk absolut på efternamnet också så ni som heter Ahl inte döper er dotter till Ann. :?
Bara en påminnelse :P :P

:heart: Kram Carina

:heart: Sandra -91 Styvdotter
:heart: Emil -92, Barnaboken
:heart: Malin -98, Barnaboken
:heart: Hanna 050807. ?r nu kurad och sover gott!

\:D/ Foton \:D/
Veladis

Att matcha Vilya

Inlägg av Veladis »

Själv har jag en Vilya (uttalas som Vilja med j).
Hon var ett överraskningsbarn (men på intet sätt oönskat :wink: ) som trotsade alla former av preventivmedel (mamma hade tänkt hinna med sista terminen på lärarutbildningen innan det var bebisdags). Två veckor efter plusset på graviditetstestet kom jag sålunda fram till Vilja, det verkade ju vara någon därinne som visste vad hon ville (att det var en hon var vi övertygade om). Sedan kom hennes Tolkienfantast till far på att Vilya med y är namnet på en av alvfurstarnars tre ringar... Så var det med den saken. :wink: :roll: :wink:

Men HUR matcha detta namn?
V
äntar en till bebis i maj, och det är ju inte lätt...
Vi tror att vi får en pojke, men är inte så säkra som vi var förra gången. I så fall blir det en Egil... Det ska betyda egg, vilket passar bra då pappa är smed och slåss med svärld som hobby.

Men flicknamn... Att ha på reserven liksom.

Först tänkte vi på Ylva, men det känns inte riktigt hundra. Saga kändes bra, men det hade tydligen min lillasyster paxat för eventuella framtida bebisar :? :( :?

Om vi ska fortsätta Tolkientemat så heter de två andra ringarna Nenya och Narya. Men om vi tar ett till ring-namn, så känns det som om man är lite halvt om halvt tvungen till att fylla ut trion med den sista också. Ett namn är ett namn, men två av tre blir så...oavslutat liksom. Och då sätter det lite press på oss att fort som attan klämma ut en tredje tjej :roll: .
Svårt svårt svårt....

Mamma tycker att vi ska kalla en flicka för Lova. För då kan man säga "Det Vilya Lova! :wink:
Mamma till Vilya f?dd -03
Och snart till "Egil", ber?knad 9/5 -06
Tina-Stina

Inlägg av Tina-Stina »

Ja, precis som jag läste här är det lite klutigare att hitta namn som passar med eventuella syskons namn...Vi har en Tova...om vi får en tjej till vill vi nog att hon ska heta Freja..Nordiska namn båda två.
Om vi får en pojke..ja, jag är inte sååå förtjust i Tor, Loke osv.. :wink:
Möjligtvis en liten Vilmer eller Benjamin.
Men...Passar det med Tova? :?
Ja, det är svårt med dessa namn.
Vad tror ni?
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Såg just programmet om Peter Weiss. Dottern, den vackra, blev döpt till Nadia - som skulle betyda HOPP. Det tycker jag var vackert.

Det lär finnas ett ställe på nätet där man kan se hur pass vanliga namn är och inte är i dessa dagar, och få ett gäng tips :!:

J och Å, jag skäms för att jag sa det där om Sara och Sofia som ju är jättefina namn, förlåt :oops: :oops:

Till Sara döpte jag ju min första (fast det var faktiskt jätteovanligt DÅ, 1962). Och Sofia heter jag själv och tyckte det var gräsligt, fick BARA gräsliga namn som bara gamla tanter hette på den tiden: Anna, Martha, Sofia :evil: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Lovis

Inlägg av Lovis »

:D
Jag tycker att Bullerbynamnen är fina, Lasse, Bosse, Olle, Kerstin, Britta...
Olle är ju redan igång men de andra har ännu inte blivit "trendiga".
Britta är fint men rimmar på ett inte lika trevligt ord....nu ska man kanske inte bry sig om sådant men tänk om barnet skulle bli retat för det....
Annars gillar jag Viggo! Och Kalle och Nisse! Och Ester, Vidar..
Jag vet en liten kille som heter Åke! Alla höjde nog på ögonbrynen när han fick sitt namn men nu tycker jag det är så häftigt! Lite fornnordiskt..
Sedan tycker jag att klassikernas klassiker Anna och Johan är mycket vackra namn!

Kram!
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
Veladis

Nördvarning...

Inlägg av Veladis »

Vi gillar ju fornordiska namn (förutom Tolkiennamn...fast mer subtila sådana då, det är nog inte så kul att heta Gandalf). Vi är ju såna där medeltidsnördar som springer omkring på lajv och medeltidsmarknader, så våra barn får säket nördstämpel på sig från början, eftersom de "tvingas" gå i hemsydda koltar och handsydda lädermokasiner halva somrarna (Vilya älskar det än så länge, men vem vet HUR länge???)
Så Egil heter bebisen i magen hittills, men om det blir en flicka då? Kan man heta Egila??? Hmmm

Tina-Stina: Fina namn du har valt! Tova är jättefint tycker jag, men tyvärr heter en svägerska Tove, plus att svärmors hund heter Tuva (och hon blandar alltid ihop sin dotters och hundens namn, så ett barnbarn med nästan samma namn är ju i det närmaste uteslutet). Så det funkar inte för oss... :(

Freja, stavat med y tycker jag matchar min Vilya jättebra, men sambon har haft en häst som hette så, så enligt honom är det ett namn på en nordsvensk travare... *Suck* Att det ska vara så svårt! :wink:

Forrnodiska pojknamn finns det ju jättemånga fina! Egil har ju vi fallit för, men Widar är en klar favorit också, så heter systersonen! Och Tore, Kåre, Gunnar...
Vi lånade en isländsk namnbok av en kompis (som f ö heter Halldór), med mycket nöjsam läsning. Bl a fann vi att namn med slutledet -leif var kvinnonamn (Gudleif, Oddleif, m fl), medan motsvarande mansnamn slutade på -leifur... :wink: :P :wink:
Mest intressanta namnet i boken var i allafall AErsell (A och e ihop, kan inte göra en sådan bokstav på datorn). Skulle föredra t o m Oddleifur i så fall.

Fornordiska flicknamn är svårare då. Själv heter jag Siv i mellannamn, men det är ju lite tråkigt. Saga är fint, liksom Nanna (kom jag på när jag läste denna tråd i går, då jag påminde mig om en Nanna jag kände som liten, som hade en bror som hette Nemo, vilket diskuterades tidigare).Freja har jag redan nämnt, afärdades som hästnamn. Idun hade jag i min tur en häst som hette när jag var yngre... Frigg blir för mycket hälsokost...
Nä... Ylva står högt på listan hittills, liksom Disa..

Men, vem vet vad ungen ser ut att heta när den kommer, det kanske blir en Oddleif... :wink:
Mamma till Vilya f?dd -03
Och snart till "Egil", ber?knad 9/5 -06
Gäst

Inlägg av Gäst »

8) De mina heter Manne, Moltas och Magda och såklart så tycker jag att det är de bästa namnen :wink: :lol: !

:idea: Moltas namn är så fint att han ska vara med i Amelia Babyspecial den 28 mars :D som handlar om lite ovanliga namn. Där blir det säkert fler tips på namn - jag vet att det bl a ska vara med en flicka som heter Villemo.

:idea: Min väninna har en bekant som har fyra pojkar - Mattheus, Markus, Lukas och.....Oscar :shock: ! Så jag förstår ditt tänk Veladis :wink: :lol: ! Johannes känns ju som en självklarhet i sammanhanget... :roll: :D

:idea: Mattias är ett av mina favoritnamn som ännu är oanvänt :roll: :wink: ...
Lovis

Inlägg av Lovis »

Nämen Mammut Maria, våra vänner har bekanta vars barn heter, Mattheus, Markus, Lukas och Oscar!!! MÅSTE ju vara samma barn eller??? Våra vänner bor i Skövde men jag vet inte vart lärjungarnas :wink: föräldrar bor...
Manne är ett mycket fint namn förresten!
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag har båda gångerna redan från början varit säker på att jag väntade flickor. Fast Ester blev en Isak och blivande dottern Eir fick heta Aron :P

Holger blev Isaks andranamn för att maken vägrade att gå med på att sätta det först. Men jag tycker det är jättefint. Om det blir en unge till så skulle jag nog även sätta upp Loke och Jonna på listan.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Jag ska kolla var lärljungarnas föräldrar bor! Min väninna bor i Göteborg men är från Vetlanda (som jag) och jag TROR att lärljungarnas föräldrar bor i Småland. Men , jag vet inte! Hör av mig i frågan! Kul!

:D Ja, Manne är fint! Finns i formen Manni också och Mannelie är flicknamnet. Rätt fint, tycker jag!
Josefin33

Inlägg av Josefin33 »

Moltas!!! :D Vilket underbart namn :) Ska komma ihåg att kolla efter Amelia när den kommer ut...

Det finns en bra sida som heter www.svenskanamn.se där finns lite info om varje namn och topplistor och sånt :)
Mamma till världens sötaste tjej född Juli-05 :heart:
SHN- kurad Januari -06
Kiralves

namn

Inlägg av Kiralves »

jag gillar namnen, Aurora, Matteus, Eloise.....kommer inte på fler nu:)
Den som talar illa om andra i din n?rvara, talar illa om dig i din fr?nvaro.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Jag mötte en gång en familj som döpt sina fyra söner efter ärkeänglarna: Rafael, Mikael, --- herre milde, nu tappade jag den tredje :!: (jobbigt att vara gammal dam med hjärnsläpp) - och Uriel. Lille Uriel kallades Butti.

Minns hur jag låg i nattens mörker på bb och grubblade över vilket fridens namn på lilla nyfödda flickan som möjigen kunde korrespondera med storasystrarna (knappt ett år och två och ett halvt år) som hette Aurora respektive Eleonora. Kunde inte för mitt liv komma på någonting nytt på -ora. Men pang, kom det till mig! Isadora :lol:

Jag gav dem "vanliga" namn också, i fall de skulle vilja byta som äldre (man kan ju välja att kalla sig något annat än det de ömma flräldrarna bestämt som förstanamn. Däremot kan man inte ta bort givet namn). Det blev Lisa, Linda respektive Eva. Ingen av dem har direkt valt att kallas vid dessa namn... :roll:

"Problemet" med trestaviga namn är att det nästan alltid blir smek- eller öknamn av dem. Det är tydligen tvåstaviga namn som gäller, om de små (eller inte så små) älsklingarna ska få kallas det de heter.

Aurora (som inte för sitt liv kunde uttala sitt konstiga namn) blev Lulle, Eleonora som var den lilla, lilla, pyttelilla bebisen jämfört med sin kaxiga storasyster, ett och ett halvt, blev (mammas lilla) Pytte och kallas så än, och den mäktiga Isadora - jag hade ju Isadora Duncan i tankarna - som kom sist, blev och förblev Lillan. Så kan det gå :shock: :lol: :lol:

En unge fick jag som kom alla namnplaner på skam. Vad vi än tänkt oss, den ömme fadern och jag, passade det inte alls. Hon såg ut som en trollunge och hur döper man en sådan :?: :!: Vi hade absolut ingen aning och omvärlden som undrade vad hon skulle heta fick inget svar. Vi visste verkligen inte. När hon var fem månader och hennes personlighet steg i dagen, talade hon om för oss, utan ord men PANG, vad det var hon skule heta. Maja :!: :!:

Och blev kallad Maja-paja, Melker, Melk (fråga mig inte varför) och/eller helt resolut Melkipelk.

Så kan det också gå :shock: :lol: :lol: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"