Lillebror ska kuras

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
J3nni3G

Lillebror ska kuras

Inlägg av J3nni3G »

Storasyster kurades vid 4,5 månaders ålder för 3 år sedan och har sovit bra sedan dess.

När lillebror kom till oss för 4 månader sedan var min tanke att köra SM från början och har försökt det. Maten sitter och han är en glad och nöjd kille, men vi har inte fått till sömnen ordentligt än.
Det har varit förvirrande för mig att få till sovandet utan ramsan som stöd och det har blivit en hel massa buffande och vagnande till sömns.

Nu har lillebror äntligen blivit 4 månader och inom några dagar ska vi kura honom så att vi äntligen kan få sova allihop utan allt stök och bök.

Av en ren händelse sov lillebror nästan igenom sin första natt i natt. Eller ja han vaknade till tre gånger, blev buffad några få tag första gången, de andra somnade han om själv. Han glömde till och med nattmålet.

Så vi är ju redan en bra bit på väg, men det känns ändå ganska långt borta.

Nu går en läggning till så här;
bus, tillrättaläggning en kort ramsa på väg ut.
Ibland somnar han direkt då, men andra gånger kan det fortfarande bli vilda skrik och gråt i 45 min. Jag kan aldrig ana vilket det ska bli, så jag ser inget mönster här.

Och min största oro nu inför kuren är att vi lite slitit ut de två verktygen, buff och vagning. Ibland hetsar det bara upp honom ännu mer när vi börjar buffa och sen känns det helt kört en lång stund. Tillslut somnar han ju så klart.

Jag tänkte köra kuren fullt ut från boken, eller tycker ni något annat eftersom jag redan har buffat och vagnat så mycket?

Mörkläggning och schema är så klart redan ordnat sedan länge.

Jag läste igenom mina anteckningar från storasysters kur och redan efter 3 nätter sov hon fulla nätter så jag vet att vi alla har något gott att se fram emot.

/Jennie
/Jennie
dotter född 14 juni 2010, kurad okt 2010
son född 24 april 2013, kurad sep 2013
son född 3 augusti 2021,ska påbörja kur dec 2021
J3nni3G

Re: Lillebror ska kuras

Inlägg av J3nni3G »

Jag hade visst fler frågor.

Ska jag kura med 5 mån schema för att slippa byta så snart igen.

I kuren ska man i början in på första knyst och buffa. Lillebror kan ju somna om själv ibland. Ska jag vara lite mer avvaktande och bara gå in när han börjar skrika. Annars kanske jag istället stör/retar upp honom, eller vad tror ni?
/Jennie
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

O jag var du skulle jag köra regelrätt kur precis som i boken, eftersom han är van vid buffning/varning vad du nu använder dig av så kommer du säkert inte behöva stå så länge första ggn när du lägger, men stå så länge det behövs. Sen kör du bara. Fundera inte på att du använt verktygen tidigare, det spelar ingen roll.
Jag skulle inte sätta ett femmånadersschema för tidigt. Om han blir fem månader under uppföljningsveckan tex så kan du ju korta ner efter den är avslutad.
Kör du 45-2-45? Det blir ju inte så stor skillnad då ändå om du kortar sista 45 till 20 istället så han märker nog inte av det :)

/ Emelie
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
J3nni3G

Inlägg av J3nni3G »

Igår drog vi igång kuren.
I och med att vi körde precis som i boken blev det lite mer bluffande än vi gjort den senaste tiden och det gjorde honom lite uppretad.
Han vaknade upp ett par gånger. På morgonen valde jag att köra bara ramsan för att slippa trafik och jag kände att han var redo för det. Det gick jättebra och han tystnade under ramsans sista vers.

Problemet kom istället nu på långvilan. Efter 45 minuters sömn har det varit gråt och skrik tills det var dags att gå upp. Jag har varit inne och buffat gått ut med ramsa. Jag har även provat att bara ramsa, men nu lyssnar han inte alls.
Det är ju hjärtskärande att lyssna till sitt upprivna barn, men jag vet ju varför vi gör det här. Hoppas på en bättre middagslur imorgon.
Hur mörkt har ni det i rummet under dagsluren? Jag har rullgardinen nere men det är ändå ganska ljust.

Ser fram emot bättre dagar/nätter.
/Jennie
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Härligt att du kände av honom och gjorde det som var bäst under natten :)
O det blir likadant under nästa långvila skulle jag nog ta till buffning som krisverktyg och buffa tills han blir helt tyst och lugn och sedan ut med ramsa. I kris alltså om han blir vaken sådär länge. Trivs du med solfjädern kan det oxå vara ett alternativ. Det är ju inte så kul att inte lyckas somna om så även om han inte var "helt hysterisk" skulle jag se det som kris om man är vaken i 1 h och en kvart (?) , vad har ni för schema?

Jag har med båda barnen försökt ha ljust på dagen, men förgäves. Jag ar väldigt mörkt, bara en liiiten ljusstrimma som säger att det inte är natt. Det funkar bäst på mina barn i alla fall, så ha mörkt om du känner att dådet är bättre. Jag brukar jämföra med mig själv oxå, om jag skulle sova på dagen så skulle det. Vara mycket skönare att ha så mörkt som möjligt :)

Hoppas ni gör framsteg imorgon :)

/ emelie
J3nni3G

Inlägg av J3nni3G »

Hej.
Natt nr 2 gick bra. Några få ramsor och ett par tillfällen när han somnade om själv. Ska man ge bekräftelse då?

Fm vilan gick bra

Nu är vi mitt uppe i långvilan. Och det är jättejobbigt.
Det tog lång tid för honom att somna och jag tog till både buff och ramsa. Efter 30 min sömn vaknade han och nu är det gallskrik och gråt hela tiden.
Jag har gått in ett par gånger, buffat honom lugn, tyst och mjuk och sedan ramsat ut. Det tar ca 3-7 min per gång. Direkt när jag går sätter gallskriket igång igen.

Vi följer schemat 12-45-2-45. Så det blir mycket tid att skrika om han bara sover 30-45 minuter istället för 2 timmar.
/Jennie
J3nni3G

Inlägg av J3nni3G »

Natt nr 3 gick ännu bättre! En kort ramsa då han vaknade 1 timme för tidigt. Han somnade om och klarade därmed natten galant!

Men nu är vi återigen vid vårt problem. Dagens långlur blev återigen bara 45 minuter och resten skrik och gråt. Jag började spela Mozart utanför hans dörr och har bara buffat vid ett tillfälle. Han kan nog vara något lugnare idag, men det är marginellt, och sova vill han inte.

Några tips och råd, snälla. Det här blir påfrestande för både mig och lillkillen.

Tack!
/Jennie
Linan

Inlägg av Linan »

Hej!

Jag har upplevt samma långlurstrassel som du med vår minsta lillebror. Hade också schema 12-45-2-45 vid den åldern och strul med långluren. Min analys av vår situation var helt enkelt att den första luren var för lång. 45 min på morgonen funkade inte längre eftersom min son, likt din, vaknade ca 45 min in i långluren och var, som jag upplevde honom, färdig soven. Så jag kortade helt sonika den första luren till 30 min (vilket inte är ett helt sömnrytmpass, men det funkade här) och vips satt långluren som en smäck igen.

Vad tror du om det? Kan det vara något för lilleman?

Kram
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Annars, testa att ha kolsvart även på dagen, det kan hjälpa. När allt satt sig kan du börja smyga in lite ljus igen för att göra skillnad på såg och natt. Plus, maten, se till att han är proppmätt! Vad äter han? Kanske en liten skurk precis innan läggning med som topping?

Jag tycker, även fast det är skitjobbigt när dagslurarna inte funkar, att det viktigaste är natten, och den verkar ju görs framsteg, så fortsätt jobbs på :)
/emelie
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hur går det här? :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
J3nni3G

Inlägg av J3nni3G »

Tack för alla svar och omtanke.

Jag hade själv börjat fundera på det där med maten. Jag ger ju mat vid uppvak från morgonluren så det är ju en stund till nästa mål.
Så igår gav jag honom en slurk innan läggning och han sov sina två timmar.
Så skönt! Men tråkigt att tänka att han legat hungrig dagarna innan.

Han hade lite svårt att komma till ro på kvällen när middagsluren äntligen blev lång.

Idag kände jag mig lugn, gav honom sin extraslurk och la ner honom. Men efter 35 minuter vaknade han. Det trodde jag att vi skulle slippa nu.
45 minuter kvar till han ska upp nu och han bara skriker :(

Vi har mörkt och han är så trött på fm/ morgon att det inte känns rätt att korta ner någon lur där.
/Jennie
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Du kan väl skriva ut erat nuvarande exakta schema med sömn och mattider, ungefär vad han höfter och under hur lång tid ungefär.
När är han född? Bra att veta exakt hur gammal han är för att ge så bra råd som möjligt :)

Jag tycker du ska vara envis när det gäller långluren, den ska sitta där oavsett vad han "säger". Det kommer att lösa sig, det lovar jag. Jag har själv mycket problem med den luren med min lilla flicka, men jag håller mot uppe för jag vet ju att hon behöver den. Fortsätt ge så mycket mat som det bara går och en slurk innan han lägger sig sp håller du matvargarna bortta i alla fall. :)

Kanske ska du göra om en dagslurskur om det inte ger sig?
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Vad han ÄTER, inte höfter ;)
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Vi hade struliga daglurar med storebror länge. Det viktiga är att tänka förutsättningar tror jag.
Mat, mat, mat dagtid på fasta tider, mycket fysisk och social aktivitet, skratt och frisk luft. Sova måste liten göra själv. Fortsätt att ge sammabesked, jag vaktar du kan sova lugnt! Bemöt oro och frågor men lugn och trygghet och leenden. :mrgreen: :mrgreen: 8) hatta inte hit och dit och leta fel hos barnet det blir ingen gladare av. :D vid kris får du hjälpa sömnen på vägen med handfasta verktyg tills liten sover.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
J3nni3G

Inlägg av J3nni3G »

Äntligen är forumet igång igen.

Nätterna för lillebror fungerar fortfarande jättebra. Han vaknar till ett par gånger, men somnar alltid om själv.
Men dagarna strular fortfarande och jag behöver hjälp.

Han är född 24 april så nu är han 4,5 månad.
Till stor del ammas han, men på kvällen har vi lagt till gröt för att klara natten. Jag har nu även i små doser börjat införa mat och gröt mitt på dagen. Men jag tar det långsamt eftersom jag inte vågar chocka hans mage.

Så här ser vårt originalschema ut
19.30-7.30 Natt
7.30-8.00 amma
9.30-10-15 sova fm
10.15-10.45 amma (lite mat/gröt)
12.30-14.30 sova långlur
14.30-15.15 amma
16.30-17.15 sova em
17.15-17.45 amma
19.00 gröt
19.10 nattslurk

Jag insåg efter er hjälp att det måste justeras lite så jag har gjort följande ändringar
senarelagt "lunchen" till 10.45-11.15 plus extraslurk innan lur.
lagt långluren närmare inpå dvs 12.15-14.15
och det medför att amningen därpå kommer 14.15-15.00

Han får mycket social och fysisk träning både inne och ute varje dag. När han äter så gör han det ordentligt. Han har redan fått tänder och med dem visar han tydligt när han fått nog med mat, så efter det kan jag tyvärr inte truga mer.

I stort sett varje dag vaknar han efter 45-60 minuter in i långluren så även om det skulle vara aktuellt att korta ner den för att han närmar sig 5 månader så skulle det inte göra någon skillnad eftersom han då redan ligger och skriker.
De senaste dagarna har jag ramsat då det behövts och låtit honom vara övrig tid. Men idag gick jag faktiskt in efter ett tag och buffade honom till sömns igen och då somnade han om tillslut och sov tiden ut.
Men sen fick han svårt att somna på em luren istället och fick bara sova 15 minuter innan det var dags att gå upp.

Ja, hoppas att ni får lite mer klarhet i den här infon och att ni kan hjälpa oss att komma vidare.

Men jag måste säga att när nätterna nu fungerar känns allt så mycket lättare. När tröttheten är borta är det lättare att ta tag i problem som lite strul med dagslurarna :)

Tack för allt stöd!
/Jennie
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"