Problem med dagslurarna...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
anneli_n

Problem med dagslurarna...

Inlägg av anneli_n »

Hej!
Är mamma till en underbar liten tjej som kurades för 1 månad sedan och har sedan andra natten sovit 12 timmar! :o Fantastiskt för både mamma och barn att äntligen få sova (vakande och ammade minst 2ggr/timme innan kurningen...)! Känner en otrolig ödmjukhet och tacksamhet inför SHN-kuren och dess verktyg (vilket även har hjälpt alla mina tre systrar och deras barn till att sova hela nätter)! :D

Nu till problemen... :( Sötnosen har inte sovit en enda av sina dagslurar sedan kurnigen påbörjades... Tycker själv att vi har koll på läget, attityden är det inget fel på, vi praktiserar "skrattet till godnatten" även dagtid, hon får så mycket mat att hon nästan storknar, utevistelse och social delaktighet är en självklarhet, hon är mer aktiv än någonsin (ålar, kryper, upptäcker i en rasande fart!), vi är konsekventa och hon har aldrig fått komma upp innan luren är slut. Vad beror strulet på? Vad kan vi göra annorlunda? Hur hjälper vi vår sötnos till den sömn hon behöver?

Som det ser ut nu vaknar hon alltid efter 20-40 min och vi lyckas inte få henne att somna om (gäller två av de tre dagslurarna, 20 min luren sover hon oftast). Oftast är hon riktigt olycklig direkt hon vaknar. Ibland lyckas hon somna om av sig själv efter ca 10 min (vi gör ingenting, förutom de vanliga husljuden), men detta hör till ovanligheterna. När hon vaknar avvaktar vi 5-10 min (beroende på hur hon låter), därefter ramsar vi (vilket oftast leder till att hon blir arg), vi avvaktar igen, ramsar igen osv... Nattetid (om hon vaknar) fungerar ramsan klockrent men dagtid verkar den inte "bita". Har även provat att gå in och buffa och solfjädra vilket gjorde henne ännu argare. Husljuden verkar hjälpa föga. När vi lägger henne somnar hon oftast inom några minuter. Hon kan bli mycket arg och väldigt olycklig när hon inte kan somna om... :cry: Konsekvensen blir att hon får för lite sömn såklart. Dagslurarna blir oftast bara 20 min x 3, alltså 60 min sammanlagt. Både f.m. luren och e.m. luren sover hon i sin spjälsäng i sitt mörklagda rum. 20 min luren sover hon ibland i vagnen, ibland i bilen, ibland i spjälsängen hemma.

Så här ser hennes schema ut nu (hon är 8 månader och 19 dagar gammal):
07.00 vakna och amma
08.00 gröt och smörgås
09.00-09.45 förmiddagslur
10.00 amma och frukt
11.30 lunch och frukt
12.00-13.30 eftermiddagslur
14.00 gröt
16.00 amma
16.15-16.35 20 minuterslur
16.45 middag och frukt
18.00-19.00 bad, gröt, amma, bus och lek
19.00 sova natt

(under kurningen och uppföljningsveckan låg 1,5 h vilan på f.m. och 45 min vilan på e.m. istället. Då detta fungerade dåligt och inte passade våra aktiviteter ändrade vi detta efter uppföljningsveckan. Jag vet, vi skulle tänkt efter före innan vi spikade schemat... :oops: )

Ska vi gå in och buffa/solfjädra henne till sömns? Låta henne protestera och gråta i upp till 1 timme (när inte ramsan hjälper)? Ramsa oftare? Ramsa mer sällan? Ändra schemat? Kommer det ge sig av sig själv så småningom om vi fortsätter vara konsekventa?

Skulle bli otroligt tacksam för hjälp, stöd och pepp! Vore fantastiskt om vi kunde få dagslurarna att flyta!

Kram från Anneli
Stolt mamma till underverket L född 121204 <3, kurad vid 8 mån ålder
Manfred10

Re: Problem med dagslurarna...

Inlägg av Manfred10 »

Hej och välkommen hit! :D
Lite 8-månadersångest kan det nog vara frågan om. Finns trådar om detta i svar på vanliga frågor.... finns även mycket bra beskrivet i barnaboken.

Låter nästan som om ni skulle behöva kura dagarna..... enligt lathunden fast på dagen helt enkelt. Spontant skulle jag pangramsa direkt vid uppvaken, men är det så att hon ännu inte fått koll på daglurarna alls så behöver ni jobba med lugnet där likasom på natten. Buffa lugn och ut med ramsan osv.

Många måltider har ni på schemat..... magen får kanske jobba på högvarv? 4 rejäla mål samt nattslurk. Måltiderna ska ligga med ca 3-4 h mellanrum. Ta bort amningen som separata måltider och fyll på med bm i direkt anslutning till den fasta födan, som efterrätt...

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
anneli_n

Inlägg av anneli_n »

Tack för ditt snabba svar! :D

Ja, du har säkert rätt i att det är 8-månadersångesten som spökar...

Ja, jag får helt enkelt kura om henne dagtid som du säger. Vad gör jag när hon skriker för full hals när det är dags att gå upp? På 45 min vilan har man ju inte så mycket marginal. Bekräftelseramsan gör henne väldigt arg... Hur gör jag med den? Hur länge ska man fortsätta med bekräftelseramsan? Ett par dagar? Eller längre?

Ja, hon äter ofta. Tidigare fick hon måltider med 3,5 timmars mellanrum. Men då hon inte gick upp i vikt följde vi BVC råd om att införa fler måltider.
anneli_n

Inlägg av anneli_n »

Det har dykt upp ytterligare en liten "fnurra" jag gärna Bill ha råd om!

Sötnosen har börjat vakna kl: 06 (ska sova till 07) och bajsa. Hon somnar ofta om efter en ramsa men börjar bli röd i rumpan. Skulle nog behöva byta på henne direkt. Byta i sängen och sen försöka få henne att somna om? Börja dagen 1 timme tidigare? Blir nog svårt att få henne att somna om efter bytet...
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Ge lösande puréer på morgon + förmiddag och inte på kvällen. Katrinplommon, päron, och kiwi är lösande. Banan är mer stoppande och bättre på kvällen. Det händer ibland att det blir perioder med morgonbajs om de vaknar för tidigt men det ger sig så börja inte greja genom att gå in. Smörj ett rejält tjockt lager zinksalva i rumpan innan läggning så fäster inte bajset på samma sätt.

Jag skulle tippa att hon inte gick upp i vikt för att hon inte sov ordentligt så jag tror att det kommer att ge sig nu när ni får ordning på dagslurarna också. Småätande funkar ju inte i längden, man märker ju själv att man inte mår så bra om magen får jobba hela tiden, den behöver vila. Kan ju vara därför magen är mer aktiv på morgonen nu :?:

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
anneli_n

Inlägg av anneli_n »

Tack för dina råd mamA! :D Vi ska prova med zinksalva och banan på kvällen! Ska även (återigen) se över måltiderna.

Undrar fortfarande hur man gör när hon skriker för fullt när det är dags att vakna och komma upp? Är det ok att lugna henne med buffning och direkt ta upp henne (utan att ramsa och lämna rummet)?

Och sen det här med bekräftelseramsandet, har liksom aldrig riktigt fått kläm på det. Hur länge fortsätter man bekräfta? Dagar, månader, eller ska bekräftelsen alltid vara med? Hon har aldrig tystnat under ramsan så det går tyvärr inte att dra ihop påminnelsen och bekräftelsen. Måste hon vara helt tyst efter bekräftelseramsan eller är det ok att gny, gnälla lite? Jag upplever (säkert som många andra) att bekräftelseramsan "stör".

Tack för ert engegemang och kloka synpunkter! :)
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Är det skrikigt på morgonen försök invänta en andningspaus. Annars, gå in, tänd lampan. GOD MORGON, Å VAD GOTT DU HAR SOVIT!! HEJ!! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: typ.... shocka henne tyst med ditt glada humör innan du plockar upp henne. :wink:

Bekräftelsen är viktig. Hon behöver inte vara helt tyst, men märkbart på väg ner i sina frågor. Bekräfta x4, märker du att hon går upp lite i varv igen så draut och markera lite extea på sista versen. Ramsan säger du minstx4 men fler gånger om det behövs, du ska höra att hon lyssnar och reagerar även om hon inte blir tyst. Ramsan är ditt viktigaste verktyg så odla den väl. :D

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
anneli_n

Inlägg av anneli_n »

Hej igen! :)

Idag har sötnosen sovit samtliga dagslurar utan en enda protest! :D Fantastiskt! Hon har varit såååå mycket gladare, piggare och ätit som en häst! =D>

Kan inte nog tacka för råd, stöd och uppmuntran! :D

Kram
Anneli
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Härligt att det går bättre!
Måste bara inflika, mamaA, låta bebis ligga med bajs???
Det skulle jag aldrig göra, okej en kvart kanske men en timme? Känns ju inte så schysst direkt. Jag går alltid in, byter snabbt i mörkret och sen smiter ut som att jag aldrig var där. En ramsa i dörren om det behövs. Jobba på med att få ut bajset på dagen.
Min åsikt iallafall!
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Japp, jag står för min åsikt. Med ett tjockt lager zinksalva fäster det inte och det är ett snabbt övergående problem om man inte gör det till ett med en massa spring.
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Håller med mamaA, tyckte alltid att det störde mer än det hjälpte att gå in och byta blöja så nära morgonen. Zinksalva är toppen och jag upplevde att min lilla aldrig var störd av att ha en bajsblöja en liten stund. Tror det är man själv som stör sig mer. :P 8)
Så fort liten sover längre på morgnarna så kommer hon ju inte att bajsa då längre!

Ett tillägg: det är viktigt att bananen är omogen om man vill ha en stoppande effekt, mogen banan har motsatt verkan! :P

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Alla,

Jag vill bara kliva in och första tacka alla för att ni skriver om just ERA erfarenheter, inget är riktigt rätt och fel. :heart:

Bara ett förtydligande, det står klart och tydligt i SHN att om man vill så kan man gå in och byta på ett barn som bajsat på natten. Man gör det med ett svagt ledljus utifrån rummet och snabbt och tyst. Sen ut med ramsan om det behövs. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Alla,

Jag vill bara kliva in och första tacka alla för att ni skriver om just ERA erfarenheter, inget är riktigt rätt och fel. :heart:

Bara ett förtydligande, det står klart och tydligt i SHN att om man vill så kan man gå in och byta på ett barn som bajsat på natten. Man gör det med ett svagt ledljus utifrån rummet och snabbt och tyst. Sen ut med ramsan om det behövs. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"