Är mamma till en underbar liten tjej som kurades för 1 månad sedan och har sedan andra natten sovit 12 timmar!
Nu till problemen...
Som det ser ut nu vaknar hon alltid efter 20-40 min och vi lyckas inte få henne att somna om (gäller två av de tre dagslurarna, 20 min luren sover hon oftast). Oftast är hon riktigt olycklig direkt hon vaknar. Ibland lyckas hon somna om av sig själv efter ca 10 min (vi gör ingenting, förutom de vanliga husljuden), men detta hör till ovanligheterna. När hon vaknar avvaktar vi 5-10 min (beroende på hur hon låter), därefter ramsar vi (vilket oftast leder till att hon blir arg), vi avvaktar igen, ramsar igen osv... Nattetid (om hon vaknar) fungerar ramsan klockrent men dagtid verkar den inte "bita". Har även provat att gå in och buffa och solfjädra vilket gjorde henne ännu argare. Husljuden verkar hjälpa föga. När vi lägger henne somnar hon oftast inom några minuter. Hon kan bli mycket arg och väldigt olycklig när hon inte kan somna om...
Så här ser hennes schema ut nu (hon är 8 månader och 19 dagar gammal):
07.00 vakna och amma
08.00 gröt och smörgås
09.00-09.45 förmiddagslur
10.00 amma och frukt
11.30 lunch och frukt
12.00-13.30 eftermiddagslur
14.00 gröt
16.00 amma
16.15-16.35 20 minuterslur
16.45 middag och frukt
18.00-19.00 bad, gröt, amma, bus och lek
19.00 sova natt
(under kurningen och uppföljningsveckan låg 1,5 h vilan på f.m. och 45 min vilan på e.m. istället. Då detta fungerade dåligt och inte passade våra aktiviteter ändrade vi detta efter uppföljningsveckan. Jag vet, vi skulle tänkt efter före innan vi spikade schemat...
Ska vi gå in och buffa/solfjädra henne till sömns? Låta henne protestera och gråta i upp till 1 timme (när inte ramsan hjälper)? Ramsa oftare? Ramsa mer sällan? Ändra schemat? Kommer det ge sig av sig själv så småningom om vi fortsätter vara konsekventa?
Skulle bli otroligt tacksam för hjälp, stöd och pepp! Vore fantastiskt om vi kunde få dagslurarna att flyta!
Kram från Anneli