Hur anpassa schemat efter dagistider?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Majken03

Hur anpassa schemat efter dagistider?

Inlägg av Majken03 »

Om några veckor börjar vår tjej på förskolan, hon ska dem gå 2 dagar i veckan fram till årsskiftet, sen heltid. Nu ser schemat ut såhär:
7.30 vaknar
8 frukost
10 Ev vila/slumra 5 min
10 frukt mellis
12 lunch
13 sover till 14.30-15
15 mellis
18 middag
19 flaska ersättning, potta, borsta tänderna
19.30 sover hon.

På dagis äter de frukost kl 7.30, lunch 11.30 och vila kl 12. Ska vi ändra vårt schema rakt av bara eller hur gör man smidigast? Måndagar kommer hon äta frukost hemma och sen lämnas kl 8, tisdagar lämnas 7.15 för att äta frukost på dagis

Ska vi bara äta lunchen lite tidigare och lägga henne kl 12 från nu till hon börjar dagis? Tänker oxå att eftersom hon bara ska gå 2 dagar i veckan så är det väl skönt för henne om vi har samma tider resten av dagarna hemma som det är på dagis.
Bebbe född 2012-08-18
mamaA
Rådgivare/advisor

Re: Hur anpassa schemat efter dagistider?

Inlägg av mamaA »

Hej igen!

Du är fortfarande på fel forum, barnafostran eller säkra sovare är det som gäller efter att man fyllt ett år :D .

Vi har gjort så här: Jag började jobba delvis när sonen var tio månader och eftersom jag inte ville gå upp tidigt när jag var ledig så har vi sedan dess kört på två schematider. I vanliga fall är det morgon halv åtta och när jag jobbar är det morgon halv sju. Lunchluren har jag vid samma tid oavsett nu men ibland tidigare förr när han gått upp tidigare. Vi har 11 timmars natt i veckan nu och 12 timmar på helgen, när jag jobbar 5 dagar i veckan. Tidigare kom det någon liten protest/fråga vissa morgnar om att det var dags att gå upp när vi körde på halv åtta schemat men på det stora hela så funkade det bra. jag tog några rejäla ramsdiskussioner nån gång och sen var det lugnt.

Sedan sonen blev 2 för ett halvår sen har vi kunnat njuta av sovmorgnar till åtta på helgerna också :D . Vaknar han tidigare så ligger han och pratar för sig själv eller somnar om.Jag låter honom sova i kapp lite då och han tar sig även riktigt långa middagslurar då ibland.

Hos oss funkar det att vara flexibla men det är ju individuellt så det får ni själv känna er fram på.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Majken03

Inlägg av Majken03 »

Men hur kan barnafrågor i vardagen vara fel ;)???? Hur flyttar jag då?

Tack för dina svar! Jag ska fundera o prata lite med sambon om vad han tycker vi ska göra.
Bebbe född 2012-08-18
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Så här skulle jag ha gjort - på de flesta frågor finns det många svar som är "rätt". ;)

Jag skulle ha tagit bort femminutersluren på förmiddagen, den borde inte göra så stor skillnad ändå. Och så skulle jag köra på dagistiderna rakt av och börja med dem ett litet tag innan så att tiderna sitter i kroppen. För att undvika förvirring skulle jag köra på samma tider alla dagar i veckan, åtminstone till en början.

Om ni sen kan vara flexibla med olika tider olika dagar märker ni. Vi bjuder på lite extra sömn när det behövs och när det finns tid till det. Ofta lägger vi en halvtimme tidigare på vardagarna, då vilan på dagis ofta inte blir så lång som den skulle behöva vara. Och på helgerna finns det utrymme för sovmorgon för den som vill. :D

:heart:
Majken03

Inlägg av Majken03 »

SaraMilana, det är nog det jag funderar på att göra. Men hur ska hon orka va vaken från kl 14-19.30??? Vill ju inte införa em vila igen.
Bebbe född 2012-08-18
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hur länge är hon pâ dagis? Kanske att den vilan som blir pâ vägen hem (vagn eller bil kanske?) räcker för att hon ska orka med hemma sen. Eller sâ sätter ni er hemma i soffan under en filt och läser när ni kommer hem och laddar batterierna lite extra. Somnar hon dâ för du vara noga med att titta pâ klockan: fem minuter prick. Sover hon mer kan det vara risk att kvällen blir för lâng.

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"