Tvillingar som väcker varandra på morgonen
-
Sannawallin
Tvillingar som väcker varandra på morgonen
Hej igen! Jag kurade mina niomånaders tvillingpojkar för tre veckor sedan. Vi har tolvtimmarsnatt, mellan 19-07. Men nästan undantagslöst vaknar en av pojkarna mellan 06 och 06.20. Han är nöjd ganska länge, ligger och jollrar någon halvtimme, fram till 6.30-6.45, sedan tröttnar han. Jag har följt råden här på forumet och gett en "pangramsa" så fort han vaknar - den har aldrig haft effekt på jollret. När han tröttnar och blir sur har jag ramsat en gång till, då blir han oftast ännu surare. När jag tar upp honom har han ofta bajsat, så det kan förstås vara det han vaknar av. Problemet är nu att brorsan har börjat vakna av hans joller. Han vill gärna sova fram till sju och blir förstås på dåligt humör när han blir väckt tidigare. Jag vet att tidiga morgnar kan sitta i länge - ska jag bara se tiden an? Det känns som att jag nått vägs ände eftersom det är samma mönster varje dag. Någon gång har han sovit till ca 6.45 - men då har han varit vaken på natten. Det är kolmörkt i rummet så det är inte det han vaknar av, snarare magen skulle jag tro. Kan jag göra något?
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Re: Tvillingar som väcker varandra på morgonen
Hej, försök ge massor med katrinplommon och kiwi pure till morgongröten och sen ge banan till natten. Då borde magen vända om en aning till att börja bajsa på dagen istället. Det är mitt råd, sen kan det vara dags att köra pangramsa och "mozart" om han är lite envis.
Om du tänker byta på honom så gör det snabbt i mörkret och gå ut med ramsan så han lär sig somna om.
Om du tänker byta på honom så gör det snabbt i mörkret och gå ut med ramsan så han lär sig somna om.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
Sannawallin
Tack för svar och bra tips med katrinplommon/banan - det prövar jag!
Nu är klockan 05.40 och han har varit vaken och jollrat sedan 05.15 - så det är dags att ta tag i detta för nästa gång vaknar han väl 04.15 och tror att det är morgon...
Skulle du ramsa och sätta på musik direkt när han vaknar eller först när han börjar tröttna?
Nu är klockan 05.40 och han har varit vaken och jollrat sedan 05.15 - så det är dags att ta tag i detta för nästa gång vaknar han väl 04.15 och tror att det är morgon...
Skulle du ramsa och sätta på musik direkt när han vaknar eller först när han börjar tröttna?
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Jag skulle säga pangramsa X4 högt och tydligt, sen direkt på med Mozart. HÖGT.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months.