Äta med sked!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Gabriella01
Inlägg: 107
Blev medlem: ons 30 jan 2013, 13:43

Äta med sked!

Inlägg av Gabriella01 »

Hej!
Min dotter blir 11 månader i övermorgon och jag har börjat fundera på det här med att lära henne äta själv med sked. Hur funkar det?
Vid varje måltid matar jag henne med barnmat samtidigt som hon får plockmat som hon kan ta själv. Hon har bra hand-mun koordination. Jag försökte ett tag att ge henne en egen sked men hon kastar den bara. Ska jag fortsätta så? Hon vill gärna äta själv och visar det genom att vägra öppna munnen om hon inte får ngt att plocka med.
Om ngn har ngt tips tar jag tacksamt emot det!
Mvh
Gabriella
Mamma till Ella född 120913 och Max född 150915.
Kurstart Ella: 2013-03-28, skärtorsdagen
Kurstart Max: 2016-02-14
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Äta med sked!

Inlägg av Sigyn »

Jag tänker inte såhär, ställ fram mat, lägg fram sked, vid varje måltid. Antagligen åker den i golvet å då kna du ju ta upp den hundra gånger om du vill, eller strunta i det. Så äter hon kanske resten med händerna men skeden finns ju där så tids nog försöker hon, speciellt om hon ser mamma och pappa äta med bestick :)
Sen brukar jag ibland styra skeden, dvs bebis håller, och själv håller man längst ut sp man tar upp mat och stoppar i munnen på barnet..

Det är mina tips :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Tutan
Inlägg: 446
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 16:50
Ort: Värmland

Re: Äta med sked!

Inlägg av Tutan »

Hej! :D

En bra ätsked är ett måste till att börja med. De långa barnmatskedarna funkar inte och heller inte vanliga teskedar tycker jag. Vi har investerat i babybjörns matningsskedar. Rejält handtag, runda och flata. Lätta att få in i munnen själv.

Min yngsta är 16 månader nu och jag måste säga att jag är imponerad över hur duktig hon är att äta själv med sked. Visst är fingrarna favoritverktyget men skeden finns med vid varje måltid och används emellanåt. Jag berömmer henne mycket när hon använder den själv. Hon är mycket duktigare än hennes äldre bröder var vid den åldern. Jag har reflekterat över det faktumet och kommit fram till att jag inte har matat henne lika mycket. Jag har helt enkelt inte riktigt tid till det längre, är glad om jag själv hinner få i mig mat :wink: . Så mitt tips är nog att backa med själva matandet. Lite som med den goda sömnen - ge henne förutsättningarna (mat och sked) men äta får hon göra själv (så långt det går, hon ska ju bli mätt också :wink: ).

Var inte rädd för kladd! :D

:heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Fauve
Inlägg: 142
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 17:23
Ort: Linköping

Re: Äta med sked!

Inlägg av Fauve »

Hej
Min dotter lärde sig äta med gaffel först. Hon tyckte att det var roligare att försöka spetsa plockmaten. När hon väl fått koll på hur det funkade så var det lätt att äta med sked sen. :D
Lilla T :heart: född feb -11
Lille O :heart: född 1 jul -14
Gabriella01
Inlägg: 107
Blev medlem: ons 30 jan 2013, 13:43

Re: Äta med sked!

Inlägg av Gabriella01 »

Hej!
Tack så mkt för svar!

Har dock en del följdfrågor;
1. Hon äter fortfarande puré (färdig barnmat :oops: ). Menar ni att jag ska ställa fram tallriken till henne å sluta mata helt?! Känns som risken är rätt stor att den hamnar uppåner på golvet då och då blir hon ju inte mätt?

2. I barnaboken skriver Anna att man borde sluta med barnmaten kring 1-års åldern å jag är väl inne på samma linje. Men då är ju maten mer plockmat å inte skedmat..? Det främjar ju inte övandet med sked...

Kladd är jag inte bekymrad över, vill dock att hon ska bli ordentligt mätt. Hon är en semla med lite tålamod å blir snabbt uttråkad vid matbordet. Ho sover äntligen så bra så jag vill inte att sömnen ska på Erikas av att hon är hungrig.

Tack på förhand!
Gabriella
Mamma till Ella född 120913 och Max född 150915.
Kurstart Ella: 2013-03-28, skärtorsdagen
Kurstart Max: 2016-02-14
Gabriella01
Inlägg: 107
Blev medlem: ons 30 jan 2013, 13:43

Re: Äta med sked!

Inlägg av Gabriella01 »

Hehe skriver på telefonen så den ändrar mina ord ibland! #-o

Erikas = störas
Mamma till Ella född 120913 och Max född 150915.
Kurstart Ella: 2013-03-28, skärtorsdagen
Kurstart Max: 2016-02-14
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Äta med sked!

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Runt ett år har jag för mig att min dotter i princip enbart åt plockmat som hon stoppade i sig själv med händerna. Jag har inte brytt mig så mycket om HUR maten hamnat i munnen så länge matglädjen funnits där. Hon tyckte det var kul att stoppa i sig mat med gaffel också, men vi hjälpte till att ladda den i början. Nu är hon dryga två och äter yoghurt med sked hyfsat (nåja) kladdfritt.

Kanske kan ni ha varsin tallrik/skål? Hon får en egen med sin plockmat och en sked eller gaffel bredvid att användas vid intresse. Och du petar in lite puré i förbigående om det behövs? Satsa på fet plockmat som mättar bra, jag brukade ofta lägga med några smörkuber.

Runt året upplevde jag att maten inte hade samma betydelse för sömnen som tidigare. Försök göra dig av med matvargarna och satsa på att ha en trevlig måltid tillsammans istället!

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"