Förstagångskurare av sjumånaderstvillingar önskar hjälp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Fyrbarnsmamma

Förstagångskurare av sjumånaderstvillingar önskar hjälp!

Inlägg av Fyrbarnsmamma »

Hej,

Efter att ha läst boken och tittat i detta forum är vi motiverade att kura våra tvillingar som snart blir 7 månader. Känns pirrigt. Hur ska det gå att ta bort napparna? Kommer de att svälta ihjäl under natten? Det värsta av allt, tänk om kuren inte funkar, vad gör vi då?

Våra killar har svårt av somna på kvällen ffa den ena (Viktor). De äter (ammar) 1-3 gånger var per natt och tappar nappen (och vaknar) lika ofta. Detta i dubbel upplaga gör att jag, deras mor som tar nätterna, är utslut.

Nu till våra frågor:
Vi har "semikurat" barnen tidigare dvs halvdant kurat. Vi har en ramsa och på dagen lägger vi barnen i spjälsängarna (varsin) och de somnar oftast själva. Lukas kan komma till ro själv även på kvällstid ibland.
1. Ska vi byta ramsa (för att få en fresh start)?
2. Natt 1, om de är lugna vid beskedet, ska vi ändå buffa eller ska vi gå ut direkt?
3. Vad tror ni om detta schema:

19.30-07 Sova
07 Amning
08 Gröt
09 Sova, 45 minuter
11 Lunch
12 Sova 90 minuter
14 Amning
15 Sova 45 minuter
16.30 Middag
18.30 Gröt
19 Amning

Måste gå nu för de har vaknat. Vi tar tacksamt emot alla råd vi kan få.

MVH Anna
H, född 010216. Alltid sovit dåligt. Aldrig kurad.
A, född 051104. Alltid sovit bra. Aldrig kurad.
L+V, födda 130109. Kurstart 130728.
mamaA
Rådgivare/advisor

Re: Förstagångskurare av sjumånaderstvillingar önskar hjälp!

Inlägg av mamaA »

Hej!

Välkomna :D .

Kurtekniska frågorna hoppar jag då jag bara rycker in och svarar på det jag kan, vanligtvis hittas jag på Späda barn och små forumet där vi kör standardmodellen från början.

Jag har lite funderingar på ert schema. Det är lite många olika mål på kvällen tycker jag och lite tunt med mat till mellis.

Vad sägs om frukost och lunch som ni föreslagit. Glöm inte rejäla portioner :D . Sen mellis 14.30 gröt/ yoghurt + lite frukt. Middag 18.00 ( pure+ fruktpure) och sen amning 19.00.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej och välkommen! :-)

Sömnbehovet ligger på ca 14, 5 h.
4 rejäla mål mat med 3.5-4 h mellanrum sant nattslurk innan säbggåendet.. 3 lurar fördelade under dagen med ca 2, 5 h vakentid mellan. Något kortare på fm, 2h. Och kanske uppåt 3 h innan natten. Mat, mat och mat! Mycket golvtid=fysisk aktivitet och frisk luft. Sin beskärda del av social samvaro, kärlek och skratt samt ett MÖRKT, SVALT rum och en skön säng att sova i. Pålästa shn-föräldrar på det så är ni snart i hamn. :-)

Jag har alltid föredragit 2h lunchlur och kompenserat detta med att korta ner de andra lurarna. Men det är ju jag det. ;-)

Målen tycker jag ser ok ut. Antar att amningen kommer direkt på den fasta födan som en sorts påfyllning och då är den eg inget eget mål. Kommer all mat i ett svep är det ok.

Lunchen skulle du kunna skjuta till 11.30 eftersom de åt frukost kl 8.00. Få är de oxå riktigt proppmätta när de ska sova. :-)

Ev lite rejälare mellis eller upplever du att de ammar sig mätta? I så fall kör vidare på det. Alternativt ge fast föda och fyll på med bm sen.

Äter de bra vid middagen? Annars kan du gott skjuta fram den 30 min eftersom de åt mellis klockan 14.

Om du drar ner em-luren till 20 min kan det vara risk för övertrött när ni ska lägga 19.30. Å andra sidan, förlänger ni lunchluren så skjuter ni fram emluren.

Någon nya tankar? :-)

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Sovschematips!

12 timmars natt, lurar:
45-1,5-20
20-2-20
45-2

Vill man ha 11,5 timmar natt kan man ju ha det schemat du gjort eller 45-2-20 om man vill ha längre lunchlur.

Min kille var en piggis så vid 7 månader tog vi helt bort sista luren och hade schemat:
Natt 19-7
Lur 9.15-10
Lur 12.30-14.30

:)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Hasse

Inlägg av Hasse »

Hej det här är pappan i familjen som skriver. Jag har nu läst på, sett DVDn och förberett på alla sätt och vis, bla fixat en mörk sovplats för killarna (V och L) i eget rum. Bort med napparna. Ingen matning på natten.

Frun återkom dödstrött från resa med tvillingarna och vi beslutade att köra igång ikväll eftersom jag är utsövd och redo. Hon måste ändå sova inatt så det är lika bra för mig att köra. Vi lade dem kl 20.00 och tänker väcka kl 07.00 men framöver blir det nog 19.30 - 07.00.

Jag och frun buffade och ramsade var sin grabb i samma rum. Frun lyckades söva L på ca 20 min men det tog mig hela 50 min att få den mer kvällspigge och sprattlige V att slockna.

De har inte vaknat till än men jag räknar med att det sker när som helst. Bävar för natten men det måste gå på något sätt... De SKALL ligga i sängarna till 07.00.
Fyrbarnsmamma

Inlägg av Fyrbarnsmamma »

Tack för era svar!

Inatt har jag sovit utan bebisarna för fösta gången sedan de föddes! Vi kom hem från semesterresa igår och min man, som redan varit hemma ett tag, var utvilad och motiverad och tog Natt 1 av kuren. Han har skrivit ett inlägg om det och jag antar att han kommer att skriva hur det var, men just nu sover han. Han är nämligen inte lika utvilad nu.

Vi har justerat schemat. TACK FÖR ERA KOMMENTARER!

19.30-7 sova
7 amning
8 gröt
9-9.45 sova
11 lunch
12-13.30 sova
13.30 amning
15 middag
16-16.45 sova
16.45 amning
18 gröt
19 kvällsslurk, bus etc

Med två barn tar ju allt dubbelt så lång tid nästan så vi måste starta matandet en timme före sova för att hinna. De ammar inte så länge, utan det är mer som dryck samt närhet. Har svårt att göra det i samband med annan måltid om jag är själv hemma. Därav slurk efter att de sovit. Sovtiderna kommer vi köra stenhårt på. Och fyra rejäla mål mat. Kan amningsstunderna störa kuren? nu har de varit utan napp i 12 timmar!
H, född 010216. Alltid sovit dåligt. Aldrig kurad.
A, född 051104. Alltid sovit bra. Aldrig kurad.
L+V, födda 130109. Kurstart 130728.
Hasse

Inlägg av Hasse »

Första natten avklarad.
Efter att de båda somnat (se mitt tidigare inlägg) sov båda bra tills 23:27 när V vaknade men han somnade om efter 7 min buffning. Sen var det lugnt till 02:13 när L vaknade. Jag kunde lugna honom med buffning och ramsa ett par ggr men han vaknade strax igen och vid 02:25 var han riktigt arg. Han saknade kanske sin napp (L var svårt nappberoende). Sen buffade jag och ramsade honom ända till 03:40(!!!) och då vaknade även V. Nu var jag så slut att jag väckte frun som fick ta över L och jag koncentrerade mig på V. Kl 04:00 sov L och V började lugna sig. V fortsatte dock att smågnälla/halvgråta i nån timme medan jag ramsade då och då med enstaka buffningar (jag hade ont i ryggen så jag orkade inte buffa så länge). Frun lade sig igen vid ca 04:30.
Resten av natten turades L och V om att sova och gnälla/halvgråta. Jag ramsade då och då och de fick somna om själva. Jag orkade inte buffa mer.
Kl 06:50 tog vi upp V som nyss somnat om och kl 07:00 tog vi upp L.
Sammanfattningsvis gick första halvan av natten mycket bra medan andra halvan var mycket jobbig.
Hoppas nästa natt blir bättre... De var ju vana vid mat och napp och mammagos på nätterna så det är klart de var förbannade när de inte fick något av detta...
Hasse

Inlägg av Hasse »

Natt 2 har börjat.
V har varit ledsen på kvällen och lite dålig i magen. Han här ätit ganska dåligt också. Han fick en Alvedon och blev piggare och gladare.
Hela familjen har precis återhämtat sig från en rejäl förkylning som drabbade alla 6 och det kanske var en efterdyning.
L äter som vanligt mycket mer och hans mage sköter sig bra.

Vi lade dem kl 19.30 och det blev måttliga protester. Inget buffande bara ramsande i dörröppningen några gånger. Ingen hysteri men gnäll.

Kl 19:48 var det tyst. Jag sade en bekräftelseramsa och det har varit tyst i en kvart nu. Hoppas på en bra natt.

Dagsovningarna har funkat hyfsat men det har varit en del gnäll innan de somnat.
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Spännande! Det häcklarnas ni :)
Vi hade gnäll vid varje sövning i ca en månad innan det avtog, så det där kan man få dras med ett tag, men SEN blir det bra :)
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Det HÄR FIXAR ni, ska det stå ;)
Hasse

Inlägg av Hasse »

Natt 2 var riktigt bra för L. Frånsett två kortare perioder på ca ½-timme med gnäll och lite arga protester samt lite smågnäll på morgonen har han sovit långa stunder.

V har haft en jobbig natt. Aldrig hysteri eller tokarg men från ca 01:50 till morgonen har han omväxlande gnällt ynkligt och ledset eller småsovit kortare stunder typ kvartar och halvtimmar.
På förmiddagen har V varit trött, hängig, gnällig,gäspat mm och mest velat sitta i knät och gosa. Han hade även svårare att somna nu kl 12. L somnade snabbt men det tog drygt 20 min för V.

Hoppas verkligen på ett genombrott för V natt 3. Han behöver verkligen en god natts sömn nu!

Även jag beöver en god natts sömn. Som tur är det fruns tur att kura nästa natt.
Bild
Hasse

Inlägg av Hasse »

Natt 3 avklarad.
L har sovit jättebra med något enstaka kort uppvaknande. V har vaknat till ganska många gånger men oftast somnat om snabbt.

Frun har fått jätteont i halsen och tvillingarnas näsor forsar snor. Nu förstår vi varför V varit så hängig. Han har säkert haft ont i halsen. Idag verkar han dock mycket piggare och gladare trots snoret, så det är nog på väg åt rätt håll. Lite otur att ungarna blev förkylda med halsont och så precis när vi kurar dem. Det verkar ju ändå gå riktigt bra, särskilt för L som i princip är inkörd nu. V behöver nog ett par nätter till men samtidigt finns det mer hopp nu när han verkar må lite bättre.

Det känns i vilket fall otroligt skönt att de sover i eget rum nu. Denna natten var betydligt bättre än vad nätterna var innan kuren, och då är vi bara på natt tre och båda är förkylda!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt jobbat!! Det är inte ovanligt att barn blir sjuka i början av kuren. Det händer ganska ofta. Det är dock inget som borde störa utan man får ge lite näsfrida och höja huvudändan och köra vidare. Jag höjde med 7 cm i huvudändan med en regel. Så kura på de behöver all sömn de kan få just nu för att bli friska också.

Lycka till inatt! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Hasse

Inlägg av Hasse »

Succé!
Grabbarna har sovit 07.30 till 07.00. Lite gnäll en stund vid läggning, något enstaka pip på kvällen (utan åtgärd) och några ramsor mellan 05 och 07. Överlägset bästa natten somässigt sedan tvillingarna föddes. Nu går vi in i uppföljningsveckan och väntar på det berömda bakslaget.

Tack för hjälpen alla som brytt sig.

Bild
Hasse

Inlägg av Hasse »

Succé!
Grabbarna har sovit 19.30 till 07.00. Lite gnäll en stund vid läggning, något enstaka pip på kvällen (utan åtgärd) och några ramsor mellan 05 och 07. Överlägset bästa natten somässigt sedan tvillingarna föddes. Nu går vi in i uppföljningsveckan och väntar på det berömda bakslaget.

Tack för hjälpen alla som brytt sig.

Bild
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"