Hon rymmer...

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Veladis

Hon rymmer...

Inlägg av Veladis »

Min två-och-ett-halvt-åring rymmer...
Ibland bara strosar hon iväg, men ofta stickert hon på pin kiv med busglimten i ögat och vill bli jagad... Helst där det är mycket folk och dålig sikt. Fort går det också. Stackars mamman, gravid i v 30 med foglossning hinner inte med... :(

När vi är ute i trafiken och liknande, så har jag henne i vagnen, och då sitter hon kvar. Men t ex i badhuset går ju inte det...
Hur ska jag få henne att förstå att det är farligt att bara sticka?

Jag har bl a tänkt på att hon kanske behöver komma bort för att förstå vad som kan hända, att jag smyger efter henne utan att ge mig till känna och kommer fram först när jag ser att hon blivit lite rädd, men innan hon börjar gråta. Men det kanske ger helt motsatt effekt??? Att hon tror att mamma alltid finns där i buskarna någonstans istället för att förstå att man verkligen -kan- tappa bort sina föräldrdar...

Hon är en framåt tjej som varit tidig med det mesta, särskilt språkligt, så hon är lätt att resonera med. Men ändå, även om hon pratar som en hel karl, betyder ju inte det att hon förstår innebörden i att rymma och tappa bort sig...
Förslag?
Mamma till Vilya f?dd -03
Och snart till "Egil", ber?knad 9/5 -06
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Det där är skitjobbigt (ursäkta). Jag hade ett litet barnbarn som roade sig med att försvinna, ständigt och stup i kvarten, och meningen var att jag skulle leta och jaga, vlket hennes ömma moder tydligen roat sig med, och det är - ursäkta - en korkad lek. Vi har inte råd med den i dessa säkerhetskrävande tider. En äldre mormor tycker inte heller det är särskilt kul, och orkar inte :!: , att evinnerligen jaga barn över stock och sten.

Du kan inte få henne att förstå att det är farligt att sticka iväg. Sådan inlevelseförmåga har inte små barn (och ska inte behöva ha). Inte heller kan du spela teater för att försöka få henne att begripa hur (mindre) kul det skulle vara om DU försvann :evil: . Du måste nog helt enkelt sikta in dig på ren beteendefostran, alltså visa vad som gäller och ställa villkoren, INNAN: "Nu ska vi gå till badhuset (eller va det nu är) och då måste man hålla handen HELA TIDEN. Kan du det? Få se!" (Varpå barnet snällt visar.) "Annars kan vi inte gå till badhuset, då måste vi stanna hemma. Vill du gå till badhuset?" (JA :!: tycker barnet glatt.) "Då måste du visa att du vet hur man gör när man går till badhuset. Man håller handen! JAAAA! Precis så gör man!"

Och så går man. Och så fort hon går/tas ur vagnen påminner man: "Hur var det man skulle göra nu då? Man skulle HÅLLA HANDEN! För annars måste man gå hem igen, och det vill vi ju inte, eller hur! Man håller handen!" Etc, etc, evinnerligen.

Rymmer hon ändå, vilket hon möjligen gör för att se vad som händer, eller för att hon rakt av glömt, eller för att hon inte kan låta bli, av allmän impuls, gäller det att fånga upp henne, vilket du ju trots fysiskt elände förr eller senare kan, och beklaga kolossalt: "Men älskling, vi skulle ju hålla handen, sa vi ju. Nu måste vi gå hem och du får sitta i vagnen. Å, vad tråkigt. Vi skulle ju hålla handen, sa vi ju."

Så ger du henne på det viset en chans till, som hon antagligen är ivrig att ta.

Annars är det bara att gå hem, utan förebråelser men med lite suck: "Jaha, ja... nästa gång kanske vi kan hålla handen... KANSKE kan vi hålla handen nästa gång..." liksom för dig själv. Låt budskapet smälta in utan att propsa på s k förståelse eller bekräftelse :!: Hon behöver "bara" lära sig vad som gäller. Behövs inga psykologiska finesser för det.

Naturligtvis kan man inte hålla handen varenda minut man badar, men det vi talar om är ju promenader på de små benen och en därmed sammanhängande liten "kur".

Lycka till, rapport emotses :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"