Vill göra rätt från början

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
J3nni3G

Vill göra rätt från början

Inlägg av J3nni3G »

Hej.

Jag kurade min dotter när hon var 4,5 månad. Hon är 3 år nu och sover som en prinsessa varje natt. :D
Nu har vi fått en liten kille och jag vill göra rätt redan från början. Sonen är 3 veckor precis idag och jag har börjat försöka kartlägga hans mat- och sovvanor. Men vissa dagar äter och sover han jättebra, andra dagar är det korta matstunder varvat med små sovstunder hela dagen i ett.

Hur skulle ett schema för en treveckors bebis kunna se ut? Hur ofta bör han äta/sova etc.

Jag har försökt med standardmodellen, men jag kan ofta inte hålla honom vaken genom målen. Hur ska jag lyckas med det?

Ett annat dilemma för mig är rapningen. Idag började jag lägga honom innan han somnat och buffat honom till sömns. Det har gått jättebra, men flera gånger har han vaknat och gråtit. När jag plockat upp honom (ja, jag har gjort det) så har han rapat, vilket varit anledningen till uppvaknandet. Självklart har jag försökt rapa honom innan läggning. Om jag ska hålla honom längre och vänta på rap hinner han somna på min axel. Tips...

Tack på förhand!
/Jennie
dotter född 14 juni 2010, kurad okt 2010
son född 24 april 2013, kurad sep 2013
son född 3 augusti 2021,ska påbörja kur dec 2021
mamaA
Rådgivare/advisor

Re: Vill göra rätt från början

Inlägg av mamaA »

Hej!

Grattis till lillen! Det kan vara svårt att hålla de små vakna i början, men man får kämpa på så att de får sig lite vakentid ändå så att de inte är vakna på nätterna istället :? .

Du kan sikta på antingen 1,5 timme vaken följt av 2,5 timmes lur eller 2 timmar vaken och 2 timmars lur. Varje ny måltid ska börja inom 3,5 -4 timmar.

Om man lägger de små på axeln och klappar försiktigt i rumpan så somnar de :wink: , du får buffa ganska rejält i rumpan - en rytmisk rörelse så att han rör sig en rejäl bit uppåt, ungfär som när man buffar i vanliga fall. Jag tyckte att det hjälpte att studsa liten i knät för att få ut besvärliga rapar, dessutom är det svårare att somna då. Gå i trappa är också bra, ibland kommer det ut en rap då. Ha det inte för varmt i rummet när du ammar, är det för varmt och mysigt så somnar man ju :wink: . Ett blöjbyte är också bra att lägga in när ögonen börjar trilla ihop.

Rapa efter alla "rätterna" i SM, spara inte allt till slutet. Jag hade samma problem ett tag att sonen vaknade och skrek, jag tog upp och rapade honom och sen la jag honom igen. Ibland får man göra så :wink: . Jag började att använda windy gaspipar vilket jag tyckte hjälpte, då kom gasen ut andra hållet istället.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
J3nni3G

Inlägg av J3nni3G »

Hej.

Tack för dina råd. Jag har nu jobbat på lillkillen i några dagar.
Jag börjar få till mer vakentid på dagen. Har inte riktigt kommit upp i de tider du skrev, inte regelbundet iaf, men vi är på god väg.
Gäller dessa tider även för natten dvs ca 2h-2,5h sovperioder, eller bör de vara längre på natten?

För mig är problemet nu nätterna och det gör min galen. Efter en dag med ganska bra fördelning av vakentid/sovtid tar han alltid ett långt vakenpass på kvällen, runt 4 timmar med massor av mat. Laddning inför natten skulle man kunna tro, men icke. För på natten sover han nu endast 1-2 timmar i stöten och vill sedan äta mer i ca 15 minuter för att sen sova vidare.
Hur ska jag få ordning på våra nätter. Jag antar att jag ska försöka få honom att somna om istället för att mata ett par gånger. Men hur vet jag vilka vakentider på natten som är ok att plocka bort och vilka som ska vara kvar.
Det är ju så svårt att vara principfast på natten när man är TRÖTT! Behöver lite hjälp och råd att stödja mig mot så att jag slipper oroa mig för att jag gör rätt när han skriker och vill ha mat på natten.

Gäller även 12 timmars natt för så här små barn (nu 1 mån) självklart med något/några små matpauser.

Tacksam för lite hjälp så att både jag och lillen får sova bättre på natten.
/Jennie
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hej och välkommen hit till Späda och Små! :D

Stort grattis till lillebror. :heart:

Det är väldigt lätt hänt (och vanligt) för dem som kurat första barnet att tänka att "nu ska allt bli perfekt från början", få prestationsångest och glömma bort att den nya familjemedlemmen också behöver ett tag på sig att förstå hur den här världen funkar (även om nu mamma är påläst till tänderna :wink: )
Så ta det varligt och släpp kraven på dig själv en aning, han är fortfarande väldigt liten. Det brukar vara en ganska vinglig tid mellan smekmånaden och fram till schemaspikning vid två månader.
Mitt råd är att fortsätta mata på så mycket det bara går på dagarna, kanske avsluta varje mål med att truga med flaska med ersättning/urpumpad morgonmjölk bara för att se till att liten verkligen är proppis. På så sätt brukar nätterna lösa sig fint av sig själva innan man vet ordet av. :wink:
Om de inte skulle göra det ändå, så kan ni kanske försiktigt vagna över alla nattmål utom två så småningom. Vid ca 01 och 04 brukar vara vanliga tider att äta, men det är såklart inte skrivet i sten.

Att ha 12-timmarsnatt på agendan brukar passa de små först vid ca 3-4 mån ålder (fortfarande då med ett nattmål).

Lycka till, ser fram emot att få följa er resa vidare! :D

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
J3nni3G

Inlägg av J3nni3G »

Hej.

Ja kanske är det så att man försöker lite för mycket nu när man vet hur bra det gick med storasysters sömn i kombination med att jag själv får alltför lite sömn själv just nu.

Jag har tagit det lite lugnare ett tag och försöker ge honom lite mer utrymme.

Men har nu lite frågor igen.

När jag lägger honom i sängen har jag buffat honom och han har somnat inom några minuter, hela tiden buffandes.
Nu funkar inte det längre. Jag lägger honom när han är trött, men så snart jag börjar buffa vaknar han till och börjar kämpa emot och blir istället fullt vaken. Jag buffar vidare, men vi blir båda bara mer frustrerade och jag blir så osäker. Vad händer här?

I och med det här har han fått det väldigt svårt att somna och somna om, både på dag och natt.

När vi kurade dottern var buffen ett verktyg för att lugna inte för att söva egentligen. Nu har jag buffat så snart jag lagt honom. Jag kanske borde ge honom lite tid själv i sängen innan, eller? Och bara buffa när han börjar klaga? För nu somnar han ju inte själv.

Jag har börjat prova lite med napp. Det funkar jättebra, ibland. Han somnar helt själv, släpper nappen och sover vidare. Men andra gånger vaknar han så snart han tappar nappen och det blir ett spring till sängen för att stoppa in den igen. Vad känner ni, napp för eller emot?

Jag ser inget klart mönster hos honom än, även om det börjar visa vissa tendenser. Det jag inte riktigt uppskattar är att han verkar tro att dagen pågår mellan ca 12-00. Med en dotter som istället har dag mellan 7.30-19.30 funkar detta ganska dåligt. Har ni några tips om hur jag justerar dagen med några timmar?

Två frågor till mest av nyfikenhet:
Varför väljer man att vagna istället för att buffa på natten?
När lägger man till ramsan`

Tack för allt stöd!
/Jennie
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!
J3nni3G skrev:När jag lägger honom i sängen har jag buffat honom och han har somnat inom några minuter, hela tiden buffandes.
Nu funkar inte det längre. Jag lägger honom när han är trött, men så snart jag börjar buffa vaknar han till och börjar kämpa emot och blir istället fullt vaken. Jag buffar vidare, men vi blir båda bara mer frustrerade och jag blir så osäker. Vad händer här?

I och med det här har han fått det väldigt svårt att somna och somna om, både på dag och natt.

När vi kurade dottern var buffen ett verktyg för att lugna inte för att söva egentligen. Nu har jag buffat så snart jag lagt honom. Jag kanske borde ge honom lite tid själv i sängen innan, eller? Och bara buffa när han börjar klaga? För nu somnar han ju inte själv.
Jag tycker du redan har svarat så fint på din egen fråga här! :wink: =D> :lol:
J3nni3G skrev:Jag har börjat prova lite med napp. Det funkar jättebra, ibland. Han somnar helt själv, släpper nappen och sover vidare. Men andra gånger vaknar han så snart han tappar nappen och det blir ett spring till sängen för att stoppa in den igen. Vad känner ni, napp för eller emot?
Jag har aldrig varit för napp, speciellt inte som insomningshjälp eller tröst. Napp är bra för de småttingar som har ett stort sugbehov men är så proppmätta att de inte vill ha mer mat. Förr eller senare hittar de handen eller tummen att snutta på och den går inte att tappa bort i sängen. :roll:
J3nni3G skrev:Jag ser inget klart mönster hos honom än, även om det börjar visa vissa tendenser. Det jag inte riktigt uppskattar är att han verkar tro att dagen pågår mellan ca 12-00. Med en dotter som istället har dag mellan 7.30-19.30 funkar detta ganska dåligt. Har ni några tips om hur jag justerar dagen med några timmar?
Det finns ett jättebra kapitel om detta i början av Barnaboken. Kommer inte alls ihåg vad det heter och jag har inte boken i närheten, så jag kan tyvärr inte hänvisa bättre än så.
J3nni3G skrev:Varför väljer man att vagna istället för att buffa på natten?
Många tycker det är lättare att vagna småttingar, men det finns också de som inte vagnar alls och bara buffar. En smaksak!
J3nni3G skrev:När lägger man till ramsan
Man kan börja smyga in den "bakvägen" från ca 3 månader, dvs att man säger den vid varje läggning så att barnet sedan förknippar den med sömn. Ramsan kan användas som verktyg från ca 4 månader.

:heart:
J3nni3G

Inlägg av J3nni3G »

Hej igen.

Återigen tack för stöd och svar på alla mina frågor.

I natt sov vi 6 timmar utan uppehåll för första gången. (23-05)Så skönt!
Jag la honom redan vid 22, men han vaknade till ett par gången och vagnades då och då fram till 23.

Jag har vagnat ett par nätter nu för att få bukt på de "onödiga" uppvaknandena och jag hoppas att det är det som nu ger lite effekt.

Men varje framgång leder till fler frågor för ännu större framgång.

Jag började ju med att buffa sonen vid läggning, men slutade med det då jag tappade självförtroendet vid buffningen och kände att jag bara retade upp honom. Nu tar vi in vagnen och vagnar vid varje sovning. Och jag ska vara ärlig och säga att jag fuskat med vagningen och fortsatt in i sömnen.

Nu när jag känner mig piggare och fått sova bättre ett tag vill jag ta tag i nästa steg. Det innebär att slippa vagnen i vardagsrummet och lära honom att somna själv.

Har ni några tips på hur jag ska våga mig på buffningen igen?

/Jennie
/Jennie
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Om jag inte minns fel så ska det finnas något filmtips på buffning, kolla youtube kanske?

Annars är det som allt annat, man måste hitta attityden och säkerheten. Öva på en docka eller nalle så att du får in rätt rytm och gung. Jag la alltid min son ca 1-2 dm nedanför sänggaveln så att jag hade utrymme att buffa för så mycket ska han röra sig frammåt/uppåt när du buffar. Det ska inte vara småfjutt-buff i rumpan utan hela kroppen ska röra sig och bli sömntung. Man känner när man hittar rätt och då går det som en dans :lol: .

Du måste förmedla lugn och säkerhet när du buffar, det är klart att det blir protester ibland men lyssna inte på det utan du svarar med buffningen att mamma vet precis vad hon gör :wink: .

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
J3nni3G

Inlägg av J3nni3G »

Nu har vi tappat allt självförtroende och kontroll.
Jag började hitta ett schema som jag skulle införa.
Natt 20.30 -7
Vaken 7-9
Sova 9-11
Vaken 11-13
Sova 13-15
Vaken 15-17.30
Sova 17.30-18.15
Vaken 18.15-20.30

Han är 3 månader inom en vecka.
Jag tar gärna emot reflektioner på schemat. Jag har inte infört det än, men har försökt anpassa oss lite efter tiderna. Men det känns redan nu lite orimligt. Han har i stort sett aldrig somnat innan 22 tidigare.
Vi lämnade bort honom till farmor förra helgen. Då sov han 22-6 utan att vakna. Då hade han fått sova precis som han ville. När vi kom hem och jag försökt få honom att sova vanliga tider på dagen igen känns det väldigt forcerat. Han har även vaknat varje halvtimme/timme hela nätterna. Jag och sambon går upp varannan gång, men vi är ju helt slut efter de här sista nätterna.

Hur ska vi kontroll på situationen igen?
/Jennie
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Ja, ibland trillar man av banan men då får man försöka hitta vägen tillbaka igen :wink: . Det som jag funderar mest på är om du vill köra SM då du uttrycker att det gick bättre utan fasta tider :?: . Här måste du ta ett beslut som du sen håller fast vid - detta kallas den berömda ATTITYDEN vilken är en nödvändighet för att lyckas med SM.

Schemakommentarer:

Det är lite samma sak som gäller här, du tror inte han kan somna tidigare och tror du det så är det ju det han känner av [-X . Man får helt enkelt bestämma sig för att nu är det det här schemat som gäller, punkt!

En 3 månaders är lättast att ha på 12 timmars natt och lurar på 45-2-45.

Att vakna mycket på nätterna beror antingen på övertrötthet eller hunger. Hur mycket äter han och vad? Sover han bra på dagarna?

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
J3nni3G

Inlägg av J3nni3G »

Ja du har nog rätt. Vi är lite luddiga i vad vi vill. Just nu är vi på semester med ett "stökigt" schema och mycket folk omkring oss konstant så det försvårar så klart.
Men sonens sömntider försöker vi ändå hålla.
Svårt att köra stenhårt och låta honom skrika för mycket, framförallt på natten med folk i rummet bredvid.

Han äter ordentligt på dagen, men ammar bara. Klarar han 12 timmars sömn med mjölk i magen. 10 timmar vet jag ju att han klarar så 12 borde funka.

Men han skulle säkert kunna vara övertrött för han får ju oftast inte ihop sina timmar på dygnet eftersom han somnar så sent.

På kvällen äter han i ett långt svep ska jag då bara avsluta amningen och lägga honom. Hur vet jag då att han fått nog med mat att klara natten?
/Jennie
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Eftersom han bara är 3 månader så räcker det med att sikta på 10 timmars sammanhängande sömn. Sen när han får lite stadigare mat i magen så lär nattmålet falla bort snabbt. Det kan vara så att det går redan nu men det får man känna sig fram till, se om han sover över nattmålet.

All matning ska ske inom 1 timme nu, så på kvällen matar du inom en timme, sen stänger köket fram tills den tiden som ni sätter för kvällsslurk precis innan läggning. Den brukar komma rätt nära middagen och är bara en liten extra påfyllning, inget fullt sm-mål. Maraton matningar på kvällar beror ofta på att bebisen har svårt att komma till ro och inte bara pga hunger.

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
J3nni3G

Inlägg av J3nni3G »

Hej igen och tack för dina snabba svar.
En kort följdfråga på det du skriver.
Schema 12-45-2-45 men ändå 10 timmars sömn.
Hur ska jag tänka där?
Är det ett nattmål mitt i natten (han vaknar ofta vid 4-tiden och har fått mat då) eller är det snarare en morgonslurk 10 timmar efter läggning?
Tack igen för allt stöd och råd.
/Jennie
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej igen!

Om nattmålet kommer för nära morgonen så kan det ju påverka morgonaptiten. Jag tror att jag provade mig fram ett tag då sonen sov längre och längre men fick dålig morgonaptit om han åt senare än 4 så jag satte klockan på 4 och matade då. Sen när han börjat med smakisar så råkade jag sova över klockan en natt och det gjorde han med :wink: .

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
J3nni3G

Inlägg av J3nni3G »

Vi har kört på schema
Natt 20.30-8.30 (med mat vid 3)
Sömn 10-10.45
Sömn 13-15
Sömn 17-17.45

Efter bara några dagar känns det som att tiderna börjar sitta.
Vi har en del problem just vid läggning på kvällen och på morgontimmarna.

Jag har tyvärr överarbetat den här lilla pojken i all välmening när jag försökt ge honom en bra start. Vi har buffat för mycket och nu vagnat kvällar och natten igenom.
Det är först de senaste dagarna/kvällarna/nätterna som han fått lite utlopp för sin ilska.
Nu vagnar vi bara när han gråter eller skriker upp sig ordentligt. Så snart han tystnar slutar vi, ändå känns det som att han hinner somna under själva vagningen.
Trots det så går läggningen mycket snabbare nu än tidigare och inatt hörde jag honom vakna till och somna om själv. Så skönt!

Jag har ändå några funderingar.
Vad är egentligen skillnaden mellan sömndelen av SM och sova hela natten kuren. Vår son är ju 3 månader och redo för SM men kuren är först för 4-5 månaders bebisar, om jag förstått det rätt.

Hur börjar jobba med ramsan nu? Ska varje vagning avslutas med ramsa eller ska vi snart övergå från vagning till bara ramsa?

Hur ska vi på bästa sätt få honom att sova även på morgontimmarna?

TACK!
/Jennie
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"