Hej!
J3nni3G skrev:När jag lägger honom i sängen har jag buffat honom och han har somnat inom några minuter, hela tiden buffandes.
Nu funkar inte det längre. Jag lägger honom när han är trött, men så snart jag börjar buffa vaknar han till och börjar kämpa emot och blir istället fullt vaken. Jag buffar vidare, men vi blir båda bara mer frustrerade och jag blir så osäker. Vad händer här?
I och med det här har han fått det väldigt svårt att somna och somna om, både på dag och natt.
När vi kurade dottern var buffen ett verktyg för att lugna inte för att söva egentligen. Nu har jag buffat så snart jag lagt honom. Jag kanske borde ge honom lite tid själv i sängen innan, eller? Och bara buffa när han börjar klaga? För nu somnar han ju inte själv.
Jag tycker du redan har svarat så fint på din egen fråga här!

=D>
J3nni3G skrev:Jag har börjat prova lite med napp. Det funkar jättebra, ibland. Han somnar helt själv, släpper nappen och sover vidare. Men andra gånger vaknar han så snart han tappar nappen och det blir ett spring till sängen för att stoppa in den igen. Vad känner ni, napp för eller emot?
Jag har aldrig varit för napp, speciellt inte som insomningshjälp eller tröst. Napp är bra för de småttingar som har ett stort sugbehov men är så proppmätta att de inte vill ha mer mat. Förr eller senare hittar de handen eller tummen att snutta på och den går inte att tappa bort i sängen.
J3nni3G skrev:Jag ser inget klart mönster hos honom än, även om det börjar visa vissa tendenser. Det jag inte riktigt uppskattar är att han verkar tro att dagen pågår mellan ca 12-00. Med en dotter som istället har dag mellan 7.30-19.30 funkar detta ganska dåligt. Har ni några tips om hur jag justerar dagen med några timmar?
Det finns ett jättebra kapitel om detta i början av Barnaboken. Kommer inte alls ihåg vad det heter och jag har inte boken i närheten, så jag kan tyvärr inte hänvisa bättre än så.
J3nni3G skrev:Varför väljer man att vagna istället för att buffa på natten?
Många tycker det är lättare att vagna småttingar, men det finns också de som inte vagnar alls och bara buffar. En smaksak!
J3nni3G skrev:När lägger man till ramsan
Man kan börja smyga in den "bakvägen" från ca 3 månader, dvs att man säger den vid varje läggning så att barnet sedan förknippar den med sömn. Ramsan kan användas som verktyg från ca 4 månader.