Hur fungerar marginalkvarten?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
mamaA
Rådgivare/advisor

Re: Hur fungerar marginalkvarten?

Inlägg av mamaA »

Hej!

Ta med lakan/filtar och klädnypor och ev tvättlina. När vi var på kanarieöarna byggde jag ett litet tält över sonens säng genom att ställa den vid altandörrarna och fästa vårt sängöverkast med mina medhavda klädnypor i gardinen. Man får använda fantasin!

kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Catrina

Lite frågor inför kurning, ska börja ikväll!

Inlägg av Catrina »

Tack för tipset, mamaA! Jag har redan börjat klura på hur jag ska göra. :)

Jag har nu gjort upp ett nytt schema som jag vill börja använda vid kurning, och jag börjar ikväll! Jag ska fylla dagen med mycket mat, utevistelse och tjo och tjim! :)

15 tim/dygn varav 12 tim natt
7.30 Glad morgon!
7.45 Frukost.
9.45-10.30 Sova ute 45 min.
11.30 Lunch.
12.30-14.00 Sova 1,5 tim.
14.10-14.50 Utevistelse.
15.00 Mellanmål.
16.00-16.45 Sova 45 min.
18.00 Middag.
18.30-19.30 Bad, lek och kvällsslurk.
19.30 Sova natt!

:?: Är schemat bra tänkt?
:?: Lilltjejen har sedan några dagar tillbaka, kanske 1 vecka, börjat sova 30 i stöten under dagslurarna. Ska jag köra på 45 min ändå och se om det sätter sig?
:?: Jag brukar få i henne ca 1 1/2 dl - 2 dl mat vid varje måltid men hon gapar bara de första 10 skedarna ungefär. Resten får jag verkligen pressa in i munnen. Hon blir inte sur eller så, hon bara sitter där och vänder bort huvudet och kniper med munnen. Jag tvivlar starkt på att hon är mätt redan då med tanke på att jag faktiskt får i henne bra mycket mer trots knip. Men tanken är väl egentligen att ho ska gapa och vilja ha mat? Då det ändrats för andra under kurning så hoppas jag att det gäller även oss. :)
:?: Ibland kräks hon under tiden hon äter, när vi nästan är klara med måltiden. Och då kommer verkligen allt upp, ser det ut som. Det känns så hopplöst när detta händer, för då får vi börja om på nytt med maten och schemat förskjuts. Vad kan detta bero på? Stoppar jag i henne för mycket?
:?: Sägs ramsan alltid 4 gånger efter det att själva kurandet är klart?

Kram
Mamma till charmtösen 130108
Catrina

Lite frågor inför kurning, ska börja ikväll

Inlägg av Catrina »

Sitter och äter middag och började precis mata i frukt. Vad händer då? Jo, kräks, igen. :( 2 dl sprutar ut ur henne. Hur i hela friden ska jag kunna hålla tiderna när detta händer varje kväll? :(
Hon är så go och glad och skrattar och ler, och hon gapar när jag ger henne mer efter att hon kräkts. Jag förstår verkligen inte varför.

Kramar
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Händer det alltid så med maten, eller är det något nytt?
Min son tycks alltid få en kombination av förkylning/magsjuka när han är krasslig och då kräks det rejält av riktig mat. Hon är inte förkyld möjligtvis? I vanliga fall lassade jag in all mat på 10-15 min, i stor burk matpure + 1 stor burk fruktpure så jag tror inte problemet är att du ger för mycket. bebisar tappar lätt intresset för att äta så man får lassa in så mycket man kan på kort tid. Vid sjukdom får man dock ge mer välling och fruktpure istället, snällare mot magen.

Schemat ser okej ut vid en snabb anblick :D , håll 45 min på lurarna, även om hon inte sover hela tiden så ger du henne möjlighet till det. Efter kurningen är klar så ramsar man gånger fyra så vitt jag vet.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Catrina

Inlägg av Catrina »

God morgon!

Det har börjat ske efter att hon satte i halsen för knappt två veckor sedan. Kräkningarna börjar alltid med att hon hostar och nästan klöks, sen, strax därefter, så kräks hon. Jag funderar på om jag kanske lägger i för mycket smör? Jag vet ju själv att det kan stå en upp i halsen när man äter fet mat och att det mättar fortare. Men hon gapar ändå precis innan hon börjar hosta och klökas och vill ha mer. Konstigt.
En gång kräktes hon när hon ätit pulvergröt, en gång när hon fick kvällsslurken, men nu på senare tid har det blivit vid middagen eller kvällsslurken som det kommer upp, ingenting tidigare under dagen.
Sjuk är hon inte, inte vad jag märkt av i alla fall. :wink:

Kramar :heart:
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Prova kokosolja i maten, finns att köpa på hälsokosten( den smaklösa billigare varianten). Den är i fast form men löses upp av värme. Se upp med grädde i maten också, turkiskyoghurt blir krämigare och inte lika stabbigt. Se till att hon dricker vatten med jämna mellanrum under måltiden också så att maten sjunker undan. Gör gröten lösare också tänker jag, desto smidigare konsistens desto lättare glider den ner. Testa olika vällingsorter också, min son kräks mer av semper så vi kör på Hipp, den är jättebra.

Ibland har de små ingen botten i magen verkar det som så ibland får man begränsa dem liite :wink: så att de inte äter tills de kräks.

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Catrina

Första natten!

Inlägg av Catrina »

Hej!

Den tanken slog mig nu under helgen, att jag borde testa kokosolja. :)
Vatten får hon till varje måltid. Tycker det är viktigt att få i henne det, speciellt nu under sommaren när det är så varmt.
Grädde använder jag inte.
Gröten gör jag redan ganska lös. Men jag undrar om det inte är jag som framkallar det. :( För det är efter att jag tryckt in mat fast hon stänger munnen som hon sätter igång. Hon kräktes idag på morgonen igen. :( Men hon kan väl inte tröttna på att äta efter 4 min? För efter 4 min idag till frukost så hade jag fått i henne 1 dl gröt och skulle börja ge katrinplommon. Poff, så kom gröten upp!

Jag har läst och läst och läst, men tycker fortfarande det är jättesvårt att veta hur jag ska säga ramsan, när jag ska säga den och hur många gånger den ska sägas. Detta grundas förstås i att jag har jättesvårt att tolka hennes skrik. Jag har en del frågor men här är mina anteckningar under första natten av kuren:

Natt 1 (Sova 19.30-7.30):
19.38 Tillrättaläggande, buff x 3 för att markera sova, solfjäder, helt tyst. Inget motstånd vid buff. Hurtig ramsa x 4, helt tyst hela tiden. :D
19.44 Bekräftelse, fortfarande helt tyst.
20.26 Gnällde lite, 1 påminnelse i dörrspringan. Tyst.
20.30 Bekräftelse. Tyst.
20.37 Gnäll, 1 påminnelse i dörrspringan. Tyst.
20.38 Bekräftelse. Tyst.
21.44 Vaknade, ramsa x4 men det tog inte. Gick in, tillrättalade (kände mig förvirrad och stressad i mörkret och glömde buffa) :oops: , ramsade x4 + 1 påminnelse. Tyst.
21.45 Bekräftelse. Tyst.
23.54 Vaknade, ramsa x4. Tyst.
23.55 Bekräftelse, men den tog inte, hon gick igång igen. Ramsa lugn men bestämd x4. Togs emot, sedan tyst.
23.56 Bekräftelse. Tyst.
00.25 Gnydde till men somnade om av sig själv på några röda sek.
02.56 Babylarmet reagerar på hennes tunga och djupa, lite ljudliga andning. :D
04.17 Samma som 02.56.
05.29 Ramsar x6.
05.31 Tyst.
05.32 Bekräftelse. Tyst.
06.39-07.15 Gnöl och prat.
07.16 Gnäll, 1 påminnelseramsa.
07.18 Ramsa x6.
07.20 Bekräftelse. Går igång och får bestämd ramsa x4.
07.23 In, tillrättalägger, buff + kort solfjäder, ut med ramsa x8 som ej tar. Avreagerar sig.
07.27 Lite frågvis. Får glad och betryggande ramsa + bekräftelse. Går igång igen men jag avvaktar här då det trappas ner snabbt. Tyst.
07.28 In och gör glad morgon med pappa, hon hoppar till av rädsla och bryter ihop totalt när vi stormar in och tjoar och tjimmar. Jag plockar upp. Vet inte hur jag ska lugna henne medan vi är i samma rum och hon sitter upp och gallskriker. :oops: :(

:?: Gjorde jag fel som inte gick in och buffade lugn varenda gång hon vaknade till? De flesta gångerna gnällde hon bara till och jag kände att jag skulle störa mer än att göra nytta där inne. :?
:?: Skulle jag egentligen ha passat på att ta upp 07.16 då hon började gnälla lite och jag ramsade?
:?: Ska det ramsas/buffas vid minsta ljud första natten? Även när hon vaknar till för tidigt på morgonen och är nöjd och ligger och pratar?
:?: Ska det ramsas om hon vaknar för tidigt på lurarna?

Catrina

Fler frågor!

Inlägg av Catrina »

:?: Om hon gör så där fler gånger när vi ska väcka, börjar skrika alltså, vad gör vi då för att lugna när vi inte får ta upp?
:?: När det gäller den här marginalkvarten så här nu i början, om det är tänkt att hon ska sova mellan 12.30-14.00 (1,5 h) men hon inte somnar förrän 12.40, ska jag i alla fall ta upp prick klockan 14.00 eller ska jag se till att hon får sina sömn till 14.10?
Catrina

Inlägg av Catrina »

Vart håller ni hus, mina kloka och peppande kurar-vänner? :) Jag behöver er! :D

:heart:
Catrina

Inlägg av Catrina »

Hej!
Andra natten har snart gått förbi varav hon sovit 10 h och 15 min i sträck! =D>
Men jag satt och läste lite igår natt här på forumet och lade speciellt märke till en grej som jag läste. Att 6-månaders bebisar sällan sover längre än till 7.00, vilket får mig att undra:
:?: Var det dumt av mig att ändra schemat som jag hade kört på så länge?
(Tyckte att halv sju var för tidigt att gå upp för min del om jag skulle vilja hinna göra lite sysslor innan lilltjejen vaknar, därför ändrade jag hennes natt till 19.30-7.30).
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Vi har alltid haft schema 7.30-19.30, inga problem med det :D . Ibland vaknar sonen senare, ibland tidigare men då får han ligga och snacka eller somna om själv - jag gör ingenting då nu när han är så stor.

Nu är jag lite osäker på om ni kört med verktygen innan ni satte igång själva kuren. ramsan ska ju egentligen inte vara det främsta verktyget natt 1, men är hon van vid den sen innan så får man revidera. Jag är ju ingen renodlad kurare, utan SM-mamma så jag hjälper till så gott jag kan :D .

Försök hålla tiderna till punkt och pricka så här i början, tanken är ju att hon ska lära sig klockan och det blir ju svårt om man marginalkvartar för mycket :wink: . Sen kan du utnyttja dem efter kuren.

Nöjda bebisar behöver inte verktygas, bara ledsna. Vi ger bara förutsättningarna för att sova men om det tar tid att somna eller vaknas tidigare och bebis är nöjd - ja, då är det inget att göra åt det :D .

Om hon vaknar tidigare på lurarna och är missnöjd, ledsen så ramsar du.

Man håller tiden på lurarna som de är även om bebis somnar senare ,att det tar 10 min att somna är helt normalt. Det är bara när man har 20 min lurar som man tar tiden från de somnat.

Jag är inte den som tjoar på morgonen, det är jag alldeles för trött för. Däremot går jag in och säger glatt god morgon. Ni kanske ska tona ner lite och blir hon ledsen så låtsas som ingenting, bara fortsätt med vad ni skulle göra annars. Rulla upp rullgardinen lufta, byta blöja...

Ni har väl kolmörkt i rummet, minsta ljusspringa kan vara problem...

Hoppas du blir lite klokare!

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Catrina

Inlägg av Catrina »

Hej!
Tack för dina svar!
Det här kommer nog bli ett långt inlägg.

Jag har sagt ramsan EN gång varje gång vi lagt henne för att vila och sova sedan hon var ca 2-3 månader. Sedan hon var ca 3-4 månader (tror jag) så införde jag även tillrättaläggandet och solfjädern vid varje läggning.
Men nu när jag läser igenom mina anteckningar och utvärderar min natt så känner jag att jag skulle gått in och buffat mer.

Jag har tejpat folie på fönsterna men det kommer in lite ljus genom små, små springor. Ska sätta mig och sy mörkläggningsgardin idag och sen köpa självhäftande kardborreband.

Natt 2:
19.32 Glad bebis, tillrättaläggs buff x2 och kort solfjäder. Ut. Ramsar glad och hurtigt x4 + 2 bekräftelse pga tystnad.
19.36 Lite prat.
19.39 Ledsen. Ramsar x6 och avvaktar. Skriker upp sig men varvar ner snabbt.
19.40 Blir jättearg!
19.42 Påminnelse x6. Gnöl och lite klagande.
19.44 Ramsa x 8. Först klagande, sen arg. Varvar ner sen arg igen men lugnar sig.
19.47 Jätteledsen nu. In, (hon ligger på rygg, förmodligen därför detta klagande och arga svordomar) vänder henne till mage, parkerar henne, buff x4 + mycket kort solfjäder. Sikte på dörren, hon blir jättearg när jag slutar solfjädra men jag ramsar x6.
19.49 Påminnelse x8. Hon tar till sig den och lugnar sig.
19.52 Tyst, bekräftelse x3.
20.02 Snabbt in och på med täcket. Hon sover djupt.
20.28 Lite gnäll. Jag avvaktar. Tystnar.
20.29 Lite gnäll, klagar, ganska lugn.
20.30 Tyst. Somnar om själv! (Glömde bekräftelsen) :oops:
06.45 Ligger och pratar.
06.49 Gnäll, ger en gullig lite hurtig upplysningsramsa. Hon lyssnade, sen lät det som att hon skulle börja gråta, men icke. Det blev tyst! :D
07.06 Lite prat, sedan tyst.
07.30 Glad morgon!

Jättebra natt, känner jag. :D
Har ni några invändningar/något att påpeka?

Natt 3:
19.29 Passade på medan hon var glad och skrattade. (Hon är nämligen en allvarsam tös, flinar mycket på dagarna och är glad och så, men är väldigt svår att få att skratta. Skrattar sällan vid läggning, men hon är glad och nöjd. Det känns ungefär som att hon vet att vi vill att hon ska skratta och håller därför igen. :wink: ) I alla fall, jag parkerade henne, kort solfjäder och ut med ramsa x4 + bekräftelse. Hon är tyst hela tiden.
19.33-19.38 Prat till och från, yttepytte lite gnäll i slutat där men tystnar snabbt.
19.48 In och titta till, vänder till mage, hon rör sig lite och lägger sig tillrätta, jag ger henne bekräftelse x2 genom dörrspringan.
20.54 Smågnäll i 1-2 sek, sedan tyst.
22.43 Gnäll.
22.44 Börjar ledsna, jag ramsar x6, lugnar sig på 3:e och tystnar efter 6:3.
22.46 Bekräftelse x2.
23.26 Lät som ett prat? :)
02.33 Gnäll men tystnar snabbt.
05.06 Samma som 02.33.
06.37 Lite prat.
06.41 Lite prat.
06.53 Mer prat.
07.00 Gnäller, ger upplysningnsramsa som hon lyssnar på. Gnäller lite sedan tyst.
07.03 Blir ledsen så jag sätter på musik (utan sång), ramsar x6. Hon lyssnar men fortsätter gnälla. Jag gör även husljud.
07.04 Hon varvar ner och börjar bli lite arg.
07.06 Tyst.
07.08 Hon blir arg.
07.09 Jag sätter på hårfönen och lägger i rummet intill.
Hon klagar lite, låter som hon tycker synd om sig själv. Tystnar sen.
07.11 Skriker hon jättehögt och är jätteledsen.
07.12 Jag går in och gör solfjäder, ut 07.15 med ramsa x4.
Hon snyftar och lugnar sig något.
07.23 Passar på att göra morgon fast hon snyftar och låter lite, men jag låtsas som ingenting och distraherar henne när jag plockat upp henne.

Jag vet att jag inte ska gå in, men vad ska jag göra när hon blir såååå ledsen? Jag har ångest över att det inte gått till så som det står i boken natt tre ska se ut. Att hon inte ska skrika alls. Den här natten känns ju värre än natt 2! :(

Vi hade det väldigt bra innan vi kurade, hon sov väldigt bra, sa aldrig ett ljud vid läggning varken dag eller natt, och åt bra tycker jag. Inte om man jämför med andra som kanske får i nästan 4 dl varje måltid när jag fick i nästan 2 dl, men det var bättre än nu då jag bara får i 1-1 1/2 dl. :(
Jag tar hand om henne nu under kuren, dag som natt, eftersom jag är mer bestämd än pappa. Han är dock bättre på att behålla sitt lugn. Jag sköter alla matningar för jag får i henne mer mat än pappa. Jag får i henne 1 dl på ca 5 min och han håller på och trugar och trugar i 20-30 min. Hon gnäller och gnäller och vänder bort huvudet och kniper ihop munnen jätteofta när han matar. Jag vilar när hon har lektid, någon timme hit, 10 min här, 30 min där.

Igår på fm-luren så vaknade hon 20 min innan hon skulle upp. Jag ramsar och gör ljud men hon är riktigt skitförbannad av och till i 15 min. Jag försöker hitta läge att ta upp men tillslut buffar jag henne lugn, vänder henne snabbt och gör glatt återseende.

Snälla, hjälp mig och ge mig tips och råd på hur och vad jag ska göra inför denna dagen och natt 4! Ge mig styrka!

Kramar :heart:
Catrina

Inlägg av Catrina »

:?: Ska man alltid ramsa ett ledset barn?

Jag vill verkligen lära mig det här men jag känner mig osäker på bekräftelseramsan.
:?: Ska man alltid ge bekräftelse efter att barnet visat missnöje på något vis och sedan tystnat?
:?: Hur många gånger ska den sägas i så fall?
:?: Ska den sägas bara några sekunder efter att barnet tystnat, högst en minut kanske, så barnet säkert får med den i sömnen?
:?: Man behöver väl inte ge bekräftelse om barnet vaknar mitt i natten och gnäller till lite för att sedan snabbt tystna?
:?: Jag har väl fattat rätt i att om barnet är tyst under själva ramsan vid läggning så drar man ihop den med bekräftelsen x2?

Jag läser febrilt olika kapitel i boken flera gånger om dagen men känner trots det att mina frågor till er aldrig tar slut. Jag måste jobba på min attityd!
Catrina

Inlägg av Catrina »

Hej!

Några frågor till. :)

:?: Vad är det för skillnad på upplysningsramsa och påminnelse?
:?: Ska påminnelsen alltid ges så länge tills dess att barnet tystnar, nu när vi är inne på fjärde natten?
:?: Angående maten - Är det okej att ha prylar med under måltiden som hon kan pilla med eller ska det vara total fokus på maten och att äta?
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Catrina skrev::?: Ska man alltid ramsa ett ledset barn?

Ja, särskilt under kuren! Sen lärdu dig höra nyanser i barnets frågor och vet om husljud passar bättre.

Jag vill verkligen lära mig det här men jag känner mig osäker på bekräftelseramsan.
:?: Ska man alltid ge bekräftelse efter att barnet visat missnöje på något vis och sedan tystnat?

Nja, i början av kuren ja. Efter ramsan kommer bekräftelsen.

:?: Hur många gånger ska den sägas i så fall?

X4 men så här dags bör du kunna dra ihop den med ramsan, 3+1.

Skriver på telefonen så det blir lite konstigt. Så här långt in i kuren ska du avvakta vid uppvaken och behöver inte bekräfta. Och gå inte in och titta till. ;-) om inte du ifrågasätter barnets sömn så gör inte barnet det heller. Vänta lite längre än 10 minuter. Om något inte är bra där inne kommer hon att säga till.

U ska inte ramsa i ett kör. Barnet måste få reagera och reagera färdigt. Tänk dialog.

Inga prylar vid maten.... ;-) keep it simple och servera bara! Däremot kan liten ha en egen sked och ev tallrik med mat att kladdamed medan du slevar in.

:?: Ska den sägas bara några sekunder efter att barnet tystnat, högst en minut kanske, så barnet säkert får med den i sömnen?

När barnet tystnat. Drar du ett andetag och bekräftR sen lugnt och fint.

:?: Man behöver väl inte ge bekräftelse om barnet vaknar mitt i natten och gnäller till lite för att sedan snabbt tystna?
:?: Jag har väl fattat rätt i att om barnet är tyst under själva ramsan vid läggning så drar man ihop den med bekräftelsen x2?

Jag läser febrilt olika kapitel i boken flera gånger om dagen men känner trots det att mina frågor till er aldrig tar slut. Jag måste jobba på min attityd!

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"