astridsmamma skrev: Astrid vaknade för tidigt (efter en timmes sömn) på middagsluren (den som var bökig vid läggning och jag buffade) och gallskrek verkligen. Ramsa eller husljud tog dåligt eller tog ett kort tag tills hon satte igång igen. - - -Men väntade såklart tills hon var tyst innan jag gick in och var glad och alert o låtsades som inget.
Mycket bra - det sista du skriver, alltså att du INTE återspeglade hennes oro utan övertygade henne (försökte i alla fall) om att allt var prima trevligt och bra och att hon inte alls hade brutit samman! Egentligen! Det är så man får göra. Det är så man "svarar", för det är frågor hon ställer med sin oro och sitt skrikande - inte missnöjesyttringar. Det låter ju hjärtskärande och vips! blir man benägen att TRÖSTA i stor stil, men gör man det i en situation som denna, bekräftar man bara för barnet att det verkligen är fara på färde. Ungefär som om man som vuxen gick till doktorn och blev undersökt och sedan, vid skrivbordet, möttes av en ömkande läkare som med darrande stämma sa: "Ja, vi får se hur det här går... Jag förstår att ni är väldigt, väldigt orolig nu... Jag beklagar att jag inte kan lugna er..." osv. Herre milde, var man inte döende innan blev man det väl då
astridsmamma skrev: Förmodligen har ovanstående inverkat på följande men läggningen för natten blev ungefär lika "dålig" som vid middagsluren. Vi hade bestämt att N skulle lägga henne och när vi kom in i rummet och hon såg sängen så var det som att hon förstod att hon skulle sova, och fick då panik och började gråta. När jag sa godnatt o gick blev det ännu värre. N la tillrätta, hon gallskrek, N ramsade ut å hon grät, den tog inte. Han avvaktade och ramsade igen och hon lyssnade efter 6,7,8 st och snyftade sig sedan till sömns. Tyst 5 min senare. Det tog alltså ingen lång tid men jag är rädd att hon har tappat den mysiga känslan inför sängen som hon hade tidigare, nu verkar den mest kännas som att en varg ligger nedanför... - - - Kan någon klok se vad som gått galet??
Inget har gått galet. Kom ihåg - SHN-kuren är en process, inte ett automatiskt bananskal. Det är mycket som ska avverkas på vägen och förändras och ta form, innan själva Njutningen kan slå sig ner för gott
Det ni gjort hittills är att ni har förmedlat Lugnet, enligt boken - och gjort det strålande vackert. Men Lugnet är här och nu; det är grunden men det är inte bygget. Ett akut lugnande ger en övertrött liten unge äntligen den sömn hon så desperat behövt så länge, och det tackar hon för med lättnad (=sover). Det som kommer sedan - nu - är Säkerheten - själva bygget. Läs det kapitlet en gång till! Det är Säkerheten för liv och lem som ska förmedlas nu och så benhårt pålitligt att barnet faktiskt vågar börja tro på den, på allvar, slå sig till ro i den och sedan övergå till detta underbara tillstånd av Njutning som kuren leder till (om man nu inte fastnar på vägen och backar tillbaka, vilket händer i de bästa familjer, som plötsligt finner sig tillbaka på ruta ett innan de vet ordet av - alldeles i onödan. Bara för att de inte förstod att Lugnet inte bygger något hus, bara lägger grunden - vilket i och för sig inte är så bara, utan just en grundförutsättning).
Nu har lilla Astrid samlat på sig en hel del krafter, på bara fyra dygn, vilket är underbart - och då blir hon så att säga medveten om de förändringar som stundar / stundat; hon sover inte på pur utmattning och av ren lättnad längre. Hon ställer frågor om vad som gäller, nu när hon också har sin klarare blick (som du beskriver) över både det ena och det andra här i världen. Därför måste ni se denna förvirring, dessa frågor som just FRÅGOR, och de ska besvaras envist, klokt, tålmodigt, övertygande, klart och så tydligt, stressfritt självklart som någonsin går. Och det gör det! Ni KAN. Det är ni två som har ledningen, och hon undrar - bland annat - om DEN gäller...

Nu med? Varje gång? Hela tiden? Nästa gång också? Rentav alltid

(Men där är hon verkligen inte än.)
astridsmamma skrev: Hon äter som om hon aldrig gjort annat! Till middag idag blev det en HEL BURK mat, stor, och en halv puréburk till efterrätt...

- - - Men inte lätt att veta hur mkt hon bör äta numera...
Låter snålt... Hel burk dessert vill vi allt ha på maten, och gröten ska nu vara uppe i närmast en vuxenportion... Säger jag å Astrids vägnar

Smör och kanske mosad banan i den, och fet mjölk... Osv osv.
Hur myckret mat? DÄR tar inte du ledningen (du bara serverar) utan hon. Dvs du fortsätter tratta in och tratta in och tratta in, och HON bestämmer när det är nog. Och det kan du lita på att hon kan och gör. Men då ska hon också verkligen övertyga dig om att det inte går ner en gnutta till

Läs gärna i Barnaboken om den saken. Rätt rolig läsning på sina håll...
astridsmamma skrev: /Väninnan/ blev så glad när jag skrev om våra framgångar, och blev peppad att "göra om" eller återgå till filosofin/kuren igen. Så den inspriration hon gav mig kunde jag alltså då ge åter - - - Och så är det kanske med detta forum. Man behöver återvända för att hitta ny motivation och genom att hjälpa andra kanske man även själv ser saker i ett annat perspektiv? Och såklart glädjen över att kunna hjälpa, som ni alla är såna lysande exempel på - - - Att prata med henne gav mig iallafall en bild av hur lätt det kan bli att senare hemfalla åt gamla vanor när man tror att den "sitter" - och då blir det snabbt mkt värre! Det gäller att vara ett steg före...
Mycket vackert, mycket sant, mycket tänkvärt =D> Så VÄLKOMMEN att hjälpa andra och därmed också dig själv - så är det för mig med, efter alla dessa år: lärorikt, tacksamt och underbart.
astridsmamma skrev: Hur det gick på BVC? En trött läkare som inte ens HÄLSADE på astrid när vi kom in utan sa direkt till mig, sätt henne i knät, ta av henne kläderna. Suck. Och så är AW:s metoder barnmisshandel. Jag blir bara så matt.
Jag med. Knöl. Han. - Tänker igen på lille Tom, som jag berättade om tidigare (han som inte "behövde" någon sömn) - där hade ju de förtvivlade föräldrarna bett om hjälp hur många gånger som helst pch bvc-sköterskan var så fin och bra på alla sätt men "kunde inte hjälpa" som pappan skrev. Och när de glädjestrålande gick dit igen efter att ha varit i Gastsjön med barnet och han sov som en dröm, och trodde att bvc skulle bry sig, ja, dela deras glädje

- så var kommentaren bara: "Ja, han var väl mogen för det nu." Mogen för att sova. Plötsligt. Oavsett

Ändå var det samma bvc-sköterska som hade tipsat om mig, mellan skål och vägg! Man blir verkligen matt... Och du som skulle CHOCKA...
astridsmamma skrev: Och sen sov vi alla tre hela natten... Inklusive oroliga mamma som natten innan vaknat flera gånger av mig själv... - - -SÅ skönt, och vilken trötthet som sköljer över mig idag.
Kära du

nu går du snart snart in i zombiestadiet. I samma stund du börjar räkna med att få sova på nätterna, tro på att du verkligen får det - efter dessa nio månader av väldigt-nära-väggen-helvete - däckar du totalt (jag har beskrivit det i boken). Folk som fått höra dig glädjestrålande berätta ser då plötsligt en människa som knappt orkar stå på benen. Och undrar: "Men varför är du så trött - du får ju sova nu?" - "Just därför", är det adekvata svaret på den frågan!
Förstå då att det är detsamma för lilla Astrid. Hon har inte riktigt ännu kunnat fatta att det är SANT. Hotar inte vargen?! Får jag sova på nätterna nu?! Kan jag LITA PÅ DET?!
Hon frågar. Hon är inte olyckligare än du. Hon vågar bara inte riktigt tro, lika lite som du... än. Hon vågar inte riktigt tro att hon är säker för liv och lem. Hon är ännu inte säker (sic) på att inga vargar ska komma åt henne, att ingen fara hotar (längre) - att dessa vargar som lurat på henne som just livsfarliga rovdjur i alla dessa månader, i hela hennes lilla liv, dem ni ständigt räddade henne ifrån till det mänskliga skyddsrummet, skulle vara försvunna. Till slut orkade ingen av er med dessa räddningsaktioner längre - jag har beskrivit de psykologiska mekanismerna kring detta i just kapitlet Säkerheten.
Så läs och läs om och jobba på nu, lugnt och fint och med målet för ögonen - det hägrar ju alldeles nära

Och kom ihåg: om inte ni ömma föräldrar ifrågasätter sömnen, gör inte barnet det heller. (Till slut - och det icke-ifrågasättandet är mycket, mycket nära nu.)
O:)