Leker i sängen vid sovdags

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
fannysunny

Leker i sängen vid sovdags

Inlägg av fannysunny »

Hej!

Jag är inne på dag 3 av SHN kuren med min dotter som är 8 månader. Det går bra :D Men har en fundering: vid läggdax lägger jag henne i spjälsängen i rätt position som hon nu accepterar, sedan ramsar jag mig ut ur rummet. Hon protesterar vänder sig och och tar sig till fotändan av spjälsängen. Hon skriker och jag ramsar genom dörren. Hon blir lugn och tyst och jag gör bekräftelseramsan. Hon är tyst men ligger och leker i sängen med "kantskyddet". Idag låg hon och lekte i en kvart, sedan började hon skrika. Jag ramsade och efter en stund 5-10 minuter sov hon till min stora lycka :)
Men hon förlorar ju sovtid eftersom hon leker, gör jag rätt som låter henne hållas, eller ska jag gå in och lägga henne i rätt position igen? Det är ju bra att hon somnar men jag är rädd att hon leker i längre perioder..

Tacksam för svar
Manfred10

Re: Leker i sängen vid sovdags

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :D
Och välkommen hit. Tycker det låter som om det går väldigt bra för er med kuren. Att hon leker i sängen och är nöjd skulle jag se som positivt! :D Hon är trygg och nöjd. 10-15 minuters insomningstid är ingenting. :wink:

Jag skulle inte ingripa. Barn är inga robotar som somnar på exakt klockslag. Att inte VARJE minut sovs är inte det viktigaste. Hon ska ha förutsättningar för god sömn, men sova måste hon göra själv.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
fannysunny

Inlägg av fannysunny »

Tack för ditt svar Jenny! Vad bra då låter jag henne hållas :D

Kuren går superbra än så länge, så underbart att hon nu nästan sover hela nätterna. Vaknade en gång i natt vid ett, somnade om snabbt, sedan vaknade hon fem i halvåtta :D

Otroligt, jag är så glad att jag köpte boken om provade denna kur.

Mvh Fanny
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du, måste jag också få säga :wink: :lol:

Underbart att du jobbar på så bra och utan att darra på målet. Tryggheten verkar ju redan vara på plats, vilket är storartat =D>

Kom ihåg att all trafik inne i rummet är störande. Det har du i boken, som när vi vuxna är på fest och ska få sova över någonstans och det är fullt hålligång utanför dörren och vi somnar som grisar i välsignad avskildhet, MEN - om någon för får sig att öppna dörren och störta in i vår fredade lokal, då blir det sur kris :evil:

Fortsätt nu arbetet lika vackert som hittills och minns att om inte du/ni ifrågasätter barnets sömn, gör inte hon det heller :idea:

Och sömnen räknas inte på klockslaget. Det är FÖRUTSÄTTNINGARNA för den goda sömnen som räknas på klockslaget!

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
fannysunny

Inlägg av fannysunny »

Tack Anna! :) Vår lilla tjej har nog alltid varit trygg i sängen. Tidigare när hon vilat har det hänt att inte sagt till utan bara lekt:-) Jag bestämde mig för kuren för att jag skulle sluta amma på natten och för att det började bli tungt att bära henne till sömns. Det har gått jättebra! Nu tar det som mest en kvart innan hon somnar utan protester. Förutom i morse. För första gången sov hon hela natten :lol:! Hon vaknade halvsju och skrek, enligt schemat ska hon upp halvåtta. Så jag ramsade men hon blev inte lugn. Eftersom det inte blev bättre trots flera ramsor gick jag in och buffade. Hon var lugn i 5 minuter sen började det om och hon skrek/ grät, så jag buffade hon blev lugnare men inte nöjd. Kvart över sju tog jag upp henne och gjorde godmorgon. Kan hon vara utvilad och blir arg för att hon inte kan somna? Ska jag ändra schemat? Mvh Fanny
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej :D
Schemat ändrar vi inte förrän tidigast efter uppföljningsveckan. Så lite trafik som möjligt under morgontimmarna. Servera en pangramsa och sen inget mer eller möjligtvis lite Mozart. I svar på vanliga frågor kan du läsa mer om strategier för tidiga mornar.

Har ni rejält mörklagt?

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
fannysunny

Inlägg av fannysunny »

Hej, tack för svaret och tipset om de anddra trådarna :D I morse vaknade hon fem i halv åtta :) och sov hela natten :D så det kanske sätter sig...jag får se hur det går i morgon. Det är persienner i rummet så det är inte kolmörkt....men tror inte att det är det som är problemet. Jag avvaktar med spänning :D

Nästa steg är att få henne att somna i vagnen så att det inte blir något problem att åka i väg på dagarna och eventuellt kvällarna, men det börjar jag med nästa vecka, då har förhoppningsvis allt "satt" sig.

Måste säga att detta är ett mycket bra forum!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:heart: :lol: :heart:

:thumbsup:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Härligt! :mrgreen: