Nära väggen - ammar snart sönder mig
-
astridsmamma
Nära väggen - ammar snart sönder mig
Hej alla fina mammor o pappor,
Vår lilla familj är i desperat behov av lite hjälp! Det stormar rejält just nu!
Jag hade fram till för ca 3 veckor sedan aldrig hört talas om SHN men fick tips av en annan mamma som provat med glädjande resultat.
Vår dotter är nu 9 månader fyllda och har sedan hon föddes ammat 100 % eller som jag kallat det helammat. Detta är inget jag velat eller medvetet styrt in henne på utan vi har sedan hon var 6 månader provat ge olika saker (puré, gröt, välling, plockmat/BLW och barnmat) på daglig basis men hon har Inte. Velat. Ha. Någonting. Det har blivit värre sedan 7,5 månåldern då vi också flyttade - jag vet inte om det störde hennes trygghet på något sätt men sedan dess har hon fått panik när en sked närmat sig hennes mun och vänt bort huvudet och knipit igen och om vi försökt mer bryskt har hon storbölat. Samma har gällt flaskan fram tills för ca två veckor sen då hon varannan dag ungefär tillåter upp till 50 ml välling (och den ska vara iskall, och av majs!) uppdelat på kanske 2-3 försök under dagen.
Detta har som ni kanske förstår börjat ta knäcken på mig. Jag ammar en bra natt 4-5 ggr och en dålig 10-12 ggr... Natten är vanligtvis 12 h och eftersom hon somnar om fortast om jag ammar är det det jag har fortsatt med. Hon är också superkänslig för om jag inte är där direkt med bröstet när hon vaknar till. Är det hennes pappa som är där så storskriker hon. Har försökt med välling eller napp (hon ratar napp) istället men hon gallskriker på 5 sek om hon inte får bröstet direkt.
Jag inser ju att detta är en väldigt ond cirkel och jag förstår ju också att hon såklart inte är särskilt hungrig på dagarna eftersom hon ammar på nätterna. Men jag vet inte hur jag ska bryta detta.
Hon har också blivit väldigt grinig och klängig sedan 7,5-8 mån.åldern och orkar inte leka eller busa särskilt länge i taget. Hon har mörka ringar under ögonen och jag kontaktade BVC när hon var 8 mån för att få hjälp, jag var orolig för hennes hälsa. Det enda de säger är att jag ska fortsätta försöka ge henne mat och låta henne "leka" in maten dvs sitta och kladda. Det har jag lyssnat till och försökt göra men det resulterar inte i något bra då hon mest just leker med maten; kladdar in den i händerna och ansiktet eller slänger den på golvet. Hon stoppar saker i munnen men det kommer ut väldigt snabbt igen.
Och som ni förstår orkar jag inte göra detta fler än 1 max 2 ggr per dag då jag måste ta av alla kläder (hon vägrar haklapp) och bada henne efter varje matningsförsök.
Med den lilla energi jag har i nuläget räcker den knappt för att se till att jag själv får mat. Jag grinar av trötthet. Om min man kommer hem en kvart försent eller om kaffet är slut bryter jag ihop och jag är så tyngd av dåligt samvete för att jag inte orkar vara någon bra mamma åt min lilla tjej... Jag har själv börjat dra på mig sömnproblem eftersom jag är så stressad över att hon snart ska vakna att jag ligger flera timmar, ibland ett helt av astrids sovpass, och försöker sova med bultande hjärta.
BVC säger också att eftersom hennes kurva ser så bra ut (hon ligger en standardavvikelse över "normalkurvan") och hon utvecklas som hon ska är det ingen panik men något inom mig skriker att det är fara och att det är bråttom att ändra på vår tillvaro. För hela familjen håller på att gå under.
Mitt hopp har dock börjat vända en aning efter att ha läst SHN som jag genast beställde när min mammakompis tipsade. Det kändes ju för bra för att vara sant, att ett barn skulle kunna sova 12 h i sträck! Vår dotter har aldrig sovit mer än 3-4 timmar i sträck sedan hon föddes. Och därmed inte jag heller på 9 mån...
Här är jag nu:
Har läst boken 1 gång och väntar på att min man läst klart, sen ska jag läsa en gång till. Men vi tror och hoppas (vågar vi?) på att vi kommer klara av detta och ro det i land. Så mkt som vi tycker stämmer in på oss och henne och som verkar så självklart att vi känner oss dumförklarade som inte tänkt på det innan (vargen, spä på oron genom att ta upp å trösta etc etc) Och jag jobbar febrilt på min attityd av självklarhet.
Mina orosmoln inför att kura och frågor till er är dessa:
Hur ska jag kunna göra kuren om min dotter inte äter? Hur kommer hon då kunna somna, om hon inte har en mätt mage? Är det inte direkt farligt att ta bort amningen innan hon kan äta mat?
Kan jag amma på dagarna eller ska vi i samband med kuren sluta amma helt, är det bra eller dåligt att göra så många förändringar på en gång?
Hon sover dåligt i vagn, somnar aldrig när vi försöker aktivt men kan somna om hon är riktigt riktigt trött (som anna säger "svimmar av utmattning"...hu..) Ska vi lära henne vagna samtidigt som vi lär henne bli trygg i sin egen säng (alltså natt=säng och dag=vagn) även om hon inte gjort något utav detta tidigare? (hon gallskriker av panik i sin egen säng även om man är i rummet) Eller är det bättre att som vi gör i nuläget på dagarna: vyssja henne i bärsele och sedan lägga ner (eller om vi är ute, gå runt med henne tills hon vaknar)???
BÖR vi kura överhuvudtaget, då vi mest har matproblem snarare än sömnproblem?
Eller kan man se det som att jag har, genom att amma och amma, hindrat att ett sömnproblem har uppstått? (om jag inte ammade är jag säker på att hon skulle få svårt att sova då hon är väldigt rädd och panikslagen av att bli lämnad ensam och vill ligga tätt tätt intill mig alltid när hon ska sova - vet inte hur hon skulle kunna sova om hon inte fick amma??)
Just det här med att börja kura när man har ett barn som matvägrar är mitt stora huvudbry. Jag har sökt överallt här på forumet efter någon med liknande erfarenhet men inte hittat någon.
Tacksam för alla tips ni har!!!!!!!!
Kram
Vår lilla familj är i desperat behov av lite hjälp! Det stormar rejält just nu!
Jag hade fram till för ca 3 veckor sedan aldrig hört talas om SHN men fick tips av en annan mamma som provat med glädjande resultat.
Vår dotter är nu 9 månader fyllda och har sedan hon föddes ammat 100 % eller som jag kallat det helammat. Detta är inget jag velat eller medvetet styrt in henne på utan vi har sedan hon var 6 månader provat ge olika saker (puré, gröt, välling, plockmat/BLW och barnmat) på daglig basis men hon har Inte. Velat. Ha. Någonting. Det har blivit värre sedan 7,5 månåldern då vi också flyttade - jag vet inte om det störde hennes trygghet på något sätt men sedan dess har hon fått panik när en sked närmat sig hennes mun och vänt bort huvudet och knipit igen och om vi försökt mer bryskt har hon storbölat. Samma har gällt flaskan fram tills för ca två veckor sen då hon varannan dag ungefär tillåter upp till 50 ml välling (och den ska vara iskall, och av majs!) uppdelat på kanske 2-3 försök under dagen.
Detta har som ni kanske förstår börjat ta knäcken på mig. Jag ammar en bra natt 4-5 ggr och en dålig 10-12 ggr... Natten är vanligtvis 12 h och eftersom hon somnar om fortast om jag ammar är det det jag har fortsatt med. Hon är också superkänslig för om jag inte är där direkt med bröstet när hon vaknar till. Är det hennes pappa som är där så storskriker hon. Har försökt med välling eller napp (hon ratar napp) istället men hon gallskriker på 5 sek om hon inte får bröstet direkt.
Jag inser ju att detta är en väldigt ond cirkel och jag förstår ju också att hon såklart inte är särskilt hungrig på dagarna eftersom hon ammar på nätterna. Men jag vet inte hur jag ska bryta detta.
Hon har också blivit väldigt grinig och klängig sedan 7,5-8 mån.åldern och orkar inte leka eller busa särskilt länge i taget. Hon har mörka ringar under ögonen och jag kontaktade BVC när hon var 8 mån för att få hjälp, jag var orolig för hennes hälsa. Det enda de säger är att jag ska fortsätta försöka ge henne mat och låta henne "leka" in maten dvs sitta och kladda. Det har jag lyssnat till och försökt göra men det resulterar inte i något bra då hon mest just leker med maten; kladdar in den i händerna och ansiktet eller slänger den på golvet. Hon stoppar saker i munnen men det kommer ut väldigt snabbt igen.
Och som ni förstår orkar jag inte göra detta fler än 1 max 2 ggr per dag då jag måste ta av alla kläder (hon vägrar haklapp) och bada henne efter varje matningsförsök.
Med den lilla energi jag har i nuläget räcker den knappt för att se till att jag själv får mat. Jag grinar av trötthet. Om min man kommer hem en kvart försent eller om kaffet är slut bryter jag ihop och jag är så tyngd av dåligt samvete för att jag inte orkar vara någon bra mamma åt min lilla tjej... Jag har själv börjat dra på mig sömnproblem eftersom jag är så stressad över att hon snart ska vakna att jag ligger flera timmar, ibland ett helt av astrids sovpass, och försöker sova med bultande hjärta.
BVC säger också att eftersom hennes kurva ser så bra ut (hon ligger en standardavvikelse över "normalkurvan") och hon utvecklas som hon ska är det ingen panik men något inom mig skriker att det är fara och att det är bråttom att ändra på vår tillvaro. För hela familjen håller på att gå under.
Mitt hopp har dock börjat vända en aning efter att ha läst SHN som jag genast beställde när min mammakompis tipsade. Det kändes ju för bra för att vara sant, att ett barn skulle kunna sova 12 h i sträck! Vår dotter har aldrig sovit mer än 3-4 timmar i sträck sedan hon föddes. Och därmed inte jag heller på 9 mån...
Här är jag nu:
Har läst boken 1 gång och väntar på att min man läst klart, sen ska jag läsa en gång till. Men vi tror och hoppas (vågar vi?) på att vi kommer klara av detta och ro det i land. Så mkt som vi tycker stämmer in på oss och henne och som verkar så självklart att vi känner oss dumförklarade som inte tänkt på det innan (vargen, spä på oron genom att ta upp å trösta etc etc) Och jag jobbar febrilt på min attityd av självklarhet.
Mina orosmoln inför att kura och frågor till er är dessa:
Hur ska jag kunna göra kuren om min dotter inte äter? Hur kommer hon då kunna somna, om hon inte har en mätt mage? Är det inte direkt farligt att ta bort amningen innan hon kan äta mat?
Kan jag amma på dagarna eller ska vi i samband med kuren sluta amma helt, är det bra eller dåligt att göra så många förändringar på en gång?
Hon sover dåligt i vagn, somnar aldrig när vi försöker aktivt men kan somna om hon är riktigt riktigt trött (som anna säger "svimmar av utmattning"...hu..) Ska vi lära henne vagna samtidigt som vi lär henne bli trygg i sin egen säng (alltså natt=säng och dag=vagn) även om hon inte gjort något utav detta tidigare? (hon gallskriker av panik i sin egen säng även om man är i rummet) Eller är det bättre att som vi gör i nuläget på dagarna: vyssja henne i bärsele och sedan lägga ner (eller om vi är ute, gå runt med henne tills hon vaknar)???
BÖR vi kura överhuvudtaget, då vi mest har matproblem snarare än sömnproblem?
Eller kan man se det som att jag har, genom att amma och amma, hindrat att ett sömnproblem har uppstått? (om jag inte ammade är jag säker på att hon skulle få svårt att sova då hon är väldigt rädd och panikslagen av att bli lämnad ensam och vill ligga tätt tätt intill mig alltid när hon ska sova - vet inte hur hon skulle kunna sova om hon inte fick amma??)
Just det här med att börja kura när man har ett barn som matvägrar är mitt stora huvudbry. Jag har sökt överallt här på forumet efter någon med liknande erfarenhet men inte hittat någon.
Tacksam för alla tips ni har!!!!!!!!
Kram
Re: Nära väggen - ammar snart sönder mig
Hej!
Låter som ni har det jättetufft
..
I väntan på svar från någon "riktig" kurare vill jag tipsa dig om att gå in på späda barn och små -forumet där vi har hand om SM-barn upp till året (där jag håller till i vanliga fall
). I och med att din dotter inte äter tillräckligt så tror jag att det kan bli svårt att kura men å andra sidan så brukar aptiten öka drastiskt efter kuren - så vem vet
.
Jag tror att det skulle göra dig gott att läsa lite mer om standardmodellen, alltså hur man gör från början så man inte behöver kura. Om det inte funkar att kura än pga maten så kan SM i raketfart vara ett alternativ för er med fasta mat och sovtider och något nattmål på fast tid ett litet tag tills matmängden blir större.
Och ja - jag skulle definitivt säga att ni har ett sömnproblem då liten inte kan somna själv utan amning. En av de viktigaste grunderna i SM är att just skilja på mat och sömn och att lära bebisen att somna tryggt i sin säng själv.
Om du vill göra på detta sättet (avvakta gärna svar från kurare först) så är du jättevälkommen in på späda barn och små så kan vi hjälpa dig med ett schema. Här finns också mycket fakta att läsa om SM.
Kram
Låter som ni har det jättetufft
I väntan på svar från någon "riktig" kurare vill jag tipsa dig om att gå in på späda barn och små -forumet där vi har hand om SM-barn upp till året (där jag håller till i vanliga fall
Jag tror att det skulle göra dig gott att läsa lite mer om standardmodellen, alltså hur man gör från början så man inte behöver kura. Om det inte funkar att kura än pga maten så kan SM i raketfart vara ett alternativ för er med fasta mat och sovtider och något nattmål på fast tid ett litet tag tills matmängden blir större.
Och ja - jag skulle definitivt säga att ni har ett sömnproblem då liten inte kan somna själv utan amning. En av de viktigaste grunderna i SM är att just skilja på mat och sömn och att lära bebisen att somna tryggt i sin säng själv.
Om du vill göra på detta sättet (avvakta gärna svar från kurare först) så är du jättevälkommen in på späda barn och små så kan vi hjälpa dig med ett schema. Här finns också mycket fakta att läsa om SM.
Kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Hej! 
Jag är inte någon "riktig" kurare utan en vanlig mamma som svarar på de frågor jag kan.
du har fått ett jättefint svar av mamA och jag håller med henne. Kika in på späda och små till att börja med. Precis som du skriver så är maten jätteviktig och självklart ska du inte sluta amma för att ni ska få sova. Men maten ska ligga på dagtid.
Oroar man sig för matintaget kan det vara svårt att hitta rätt attityd i kuren. Hittar du inte det du söker på späda och små så är du välkommen tillbaka hit! 
Jenny
Jag är inte någon "riktig" kurare utan en vanlig mamma som svarar på de frågor jag kan.
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
-
astridsmamma
Tack så mycket båda ni för bra svar!
Ja precis det där med att hitta rätt attityd när maten inte sitter är det kniviga... Och eftersom jag känner mig orolig för matintaget så blir jag ännu mer orolig inför att kura eftersom jag vet att attityden är A och O...
Har inte läst barnaboken men beställde den idag så hoppas SM kan ge lite mer vägledning! För har inte hittat läsning om SM här annat än i trådar!??
Jag har sedan jag började läsa SHN börjat försöka styra in henne på ett schema, det går väl sådär, har inte lyckats förstå om hon behöver 2 el 3 dagslurar... Några tips?
Men några gånger har jag lyckats få henne att somna utan bröst! Dock ej i sängen utan i bärsele som jag sedan utför ett mindre cirkusnummer när jag lägger ner henne...
Jag har även infört en ramsa som jag kör när hon ska sova (i bärselen) och en gång upplevde jag faktiskt dialog! Superhäftig känsla.
Så, ja, jag är precis som ni väldigt frågande till om hon behöver kuras eller ej....
Någon mer som har en åsikt i saken?
Kram
Ja precis det där med att hitta rätt attityd när maten inte sitter är det kniviga... Och eftersom jag känner mig orolig för matintaget så blir jag ännu mer orolig inför att kura eftersom jag vet att attityden är A och O...
Har inte läst barnaboken men beställde den idag så hoppas SM kan ge lite mer vägledning! För har inte hittat läsning om SM här annat än i trådar!??
Jag har sedan jag började läsa SHN börjat försöka styra in henne på ett schema, det går väl sådär, har inte lyckats förstå om hon behöver 2 el 3 dagslurar... Några tips?
Men några gånger har jag lyckats få henne att somna utan bröst! Dock ej i sängen utan i bärsele som jag sedan utför ett mindre cirkusnummer när jag lägger ner henne...
Jag har även infört en ramsa som jag kör när hon ska sova (i bärselen) och en gång upplevde jag faktiskt dialog! Superhäftig känsla.
Så, ja, jag är precis som ni väldigt frågande till om hon behöver kuras eller ej....
Någon mer som har en åsikt i saken?
Kram
Här finns massor om SM
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=14070
Och här
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... rnens-egen
Bra schematråd
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 40&t=14303
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=14070
Och här
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... rnens-egen
Bra schematråd
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 40&t=14303
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Det är det skriket inom dig du ska lyssna till, inte BVC i det här fallet (och så många andraastridsmamma skrev: --- något inom mig skriker att det är fara och att det är bråttom att ändra på vår tillvaro. För hela familjen håller på att gå under.
Det gör mig så glad. Ni är redan på rätt spår. Det väntar er ett alldeles underbart liv om hörnet \:D/astridsmamma skrev:Har läst boken 1 gång och väntar på att min man läst klart, sen ska jag läsa en gång till. Men vi tror och hoppas (vågar vi?) på att vi kommer klara av detta och ro det i land. Så mkt som vi tycker stämmer in på oss och henne och som verkar så självklart att vi känner oss dumförklarade som inte tänkt på det innan (vargen, spä på oron genom att ta upp å trösta etc etc) Och jag jobbar febrilt på min attityd av självklarhet.
Man börjar med sömnen. Det är nödvändigt, om aptiten alls ska komma till henne. Och det ska den. Och det gör den. Du ska få seastridsmamma skrev:Hur ska jag kunna göra kuren om min dotter inte äter? Hur kommer hon då kunna somna, om hon inte har en mätt mage?
Du kan och bör göra alla förändringar på ett bräde. Men det betyder inte att du måste sluta amma. Du ska bara göra det på ett annat sätt - ge henne bröstet som måltidsdryck (efter maten), t ex, och när barnet är högst vaket. Alltså inte liggande i sängen, inte som sömnmedicinastridsmamma skrev:Kan jag amma på dagarna eller ska vi i samband med kuren sluta amma helt, är det bra eller dåligt att göra så många förändringar på en gång?
Ja.astridsmamma skrev:Hon sover dåligt i vagn, somnar aldrig när vi försöker aktivt men kan somna om hon är riktigt riktigt trött (som anna säger "svimmar av utmattning"...hu..) Ska vi lära henne vagna samtidigt som vi lär henne bli trygg i sin egen säng (alltså natt=säng och dag=vagn) även om hon inte gjort något utav detta tidigare?
Nej.astridsmamma skrev:Eller är det bättre att som vi gör i nuläget på dagarna: vyssja henne i bärsele och sedan lägga ner (eller om vi är ute, gå runt med henne tills hon vaknar)???
Orsakat att sömnproblem uppstått, skulle jag sägaastridsmamma skrev:- - - kan man se det som att jag har, genom att amma och amma, hindrat att ett sömnproblem har uppstått?
Med kuren jagar ni ut vargarnaastridsmamma skrev:- - - hon är väldigt rädd och panikslagen av att bli lämnad ensam och vill ligga tätt tätt intill mig alltid när hon ska sova - vet inte hur hon skulle kunna sova om hon inte fick amma??
Du skriver det ju själv: "Så mkt som vi tycker stämmer in på oss och henne och som verkar så självklart att vi känner oss dumförklarade som inte tänkt på det innan"... Där har du Attityden, där ligger den och växer till sig! Odla, vattna, läs och stärk
Med sömnen kommer aptiten. Tredje dagen på kuren kommer hon att äta som hon aldrig ätit förr (bokstavligen). Allt hänger samman. Nu är hon till att börja med för trött för att äta - och icke-hungrig. Då FÅR man en liten matvägrare som ett brev på posten, men hon föddes inte med matproblem
Återkom när du och din man fattat Beslutet och satt datum för kurstart, så följs vi åt på vägen
O:)
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
astridsmamma
Åååå Anna,
Jag gråter av lättnad över ditt inlägg!!!!
Det kom som ett brev på posten i precis rätt (kris-) tid efter en natt värre än någonsin då jag gråtit av trötthet INFÖR min dotter och känner mig som världens sämsta mamma.....
Där gav du mig precis den vägledning jag behövde för att övertygas om att kuren ska genomföras och det fort. Du har rätt i allt du skriver, såklart. Och någonstans har jag hela tiden känt det inom mig sedan jag började läsa boken. Tusen miljoners med tack!!!
Vi börjar i övermorgon, torsdag. Och vi ska klara det. Som du skriver; det kan inte bli värre. Och vad är 4 (eller 11 eller 20) nätter mot 9 månader?
Nu är det fix fix fix som gäller. Och attityd. Och läsa.
En fråga: Jag har ju ramsat konsekvent en tid och upplevt dialog (vid nattning på kvällen och vid läggning på dagen, alltså inte vid uppvak natt - men allt i bärsele och vid en gång i vagn!) Ska jag byta ramsa eller fortsätta med samma??? Den innehåller inte ordet natt, men ordet sova (lyder: Du kan sova, jag är här)
Här är också ett förslag på schema, några synpunkter?
19:00-07:00 natt
07:00-07:15 God morgon! Blöjbyte etc
07:30-08:00 Frukost (gröt + katrinplommonpuré, fruktplock och majskrokar med osaltat smör på)
09:00-10:00 Sova fm i säng
11:30-12:00 Lunch (varm barnmat + plock, katrinplommonpuré)
13:30-14:30 Sova em ute i vagn
15:00 Mellanmål (grönsakspuré + plock + välling)
17:45-18:15 Middag (varm barnmat + plock från vår mat + katrinplommon)
18:15-18:45 tvätt/bad, smörja in, pyjamas
18:45 Nattslurk (majsvälling + amma)
19:00 Sova natt
Jag är så ledsen Anna över att inte ha gjort rätt från början (efter att ha läst om SM ser jag ju alla fel vi gjort, å blir så förbannad över att en sån "enkel" sak som att amma ur samma bröst 2 ggr på raken inte har nått mig förrän nu! Så självklart! Bvc har ju sagt raka motsatsen - vartannat bröst! Jag blir galen!!!)
Jag förstår också varför vår dotter är så orolig över att bli lämnad och har sin överlevnadsångest kvar trots att hon ammat upp sig till en liten kerub med restaurangen öppen 24/7 i hela nio månader: hon fick inte mat sina första 3 levnadsveckor eftersom att man på BB gav mig en amningsnapp (pga såriga bröstvårtor) som gjorde att mjölken sinade och hon var konstant hungrig och kom inte över födelsevikten på 3 hela veckor! Vi gick i amningsskola på SÖS å vände allt rätt i sista stund innan jag gav upp och då var hon över sin födelsevikt på 4veckorsdagen! Men ångesten ligger kvar i oss alla sedan dess. Hennes för sin överlevnads skull. Vår över vår oro att hon inte mår bra.
Men nu ska vi ordna allt.
Jag kan inte tacka dig nog för att du skrivit dessa böcker och för att du svarade på mitt inlägg!! Betydde allt!!!
Hej igen!
Härligt att det blir kur
, ni kommer att få sova så gott sen! Du är välkommen in till oss på Späda Barn och Små sen med övriga saker som inte rör just själva kuren.
Jag tänkte ge lite feedback på ditt schema:
Lurar ska helst vara 20 min, 45 min, 1,5 timme eller 2 timmar för det är naturliga sömnpass. Ett vanligt schema vid 9 månader, då man brukar ha 2 lurar är 45 min förmiddagslur och 1,5 eller 2 timmars middagslur. Till mellis skulle jag föreslå gröt för lite mer variation och kanske lite olika fruktpureer som efterrätt vid de andra målen, eller är hon en katrinplommonälskare? I den här åldern åt min son en stor burk hemmagjord matpure + en stor burk fruktpure och lite annat plock tii lunch och middag. Tog typ en kvart
..
Jag funderar lite på middagsluren i vagn, många små har lite svårare att sova länge i vagn när de blir större och vagnen trängre, kanske kan ni ha fm-luren i vagn istället? Sen kan det funka bra också, men kan kräva lite extra attityd..
Ladda nu rejält med attityd, du gör det här för ditt barns bästa, kan vara en bra tanke att ha med sig när hon protesterar
. Jag brukar tänka att eftersom man inte tror att barn kan fostra sig själva så är det rätt konstigt att tro att de ska veta hur och när de ska äta och sova som nyfödda
.
Lycka till!
Kram
Härligt att det blir kur
Jag tänkte ge lite feedback på ditt schema:
Lurar ska helst vara 20 min, 45 min, 1,5 timme eller 2 timmar för det är naturliga sömnpass. Ett vanligt schema vid 9 månader, då man brukar ha 2 lurar är 45 min förmiddagslur och 1,5 eller 2 timmars middagslur. Till mellis skulle jag föreslå gröt för lite mer variation och kanske lite olika fruktpureer som efterrätt vid de andra målen, eller är hon en katrinplommonälskare? I den här åldern åt min son en stor burk hemmagjord matpure + en stor burk fruktpure och lite annat plock tii lunch och middag. Tog typ en kvart
Jag funderar lite på middagsluren i vagn, många små har lite svårare att sova länge i vagn när de blir större och vagnen trängre, kanske kan ni ha fm-luren i vagn istället? Sen kan det funka bra också, men kan kräva lite extra attityd..
Ladda nu rejält med attityd, du gör det här för ditt barns bästa, kan vara en bra tanke att ha med sig när hon protesterar
Lycka till!
Kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
-
astridsmamma
Tack för feedback mamaA!
45-minuters får det bli på fm och 1,5 em. Jag blandade ihop sömnrytmpassen 2 och 1 h. Jag har lagt luren inne på fm för att själv kunna göra mig iordning då, äta duscha etc... Något jag gör i nuläget fast på max 20 min
Jag har skrivit katrinplommonpuré därför att hon är så extremt trög i magen och har varit från födseln. Plus att jag trodde man skulle ge det efter varje mål under kuren? Stod väl i SHN? Men kan såklart ge annan frukt också.
Ja du har rätt med attityden. Jag övar i varje vaken stund!
Ååh vilket härligt liv som väntar er! Jag ska följa eran tråd 
Jagar "bara" en helt vanlig människa här och vill bara mina tips. När min son som kurades var 9 månader hade vi detta schema:
19-07 natt
07 frukost
09.30-10.15 sova
10.45 lunch
13-14.30 sova
14.30 mellis
17 middag
18.15 bad, välling lek skoj
19 läggning.
Han fick en hel burk katrinplommon efter lunchen varje dag tills han var runt året för han var hård i magen. Jag tror det räcker med en burk men man kan ju dela upp den på två mål typ om man vill
Jag skulle sätta frukost så fort som möjligt efter att bebis vaknat för man är hungrig efter en lång natt
När jag kurade lät jag sonen sova alla sovpassen i sängen, sen när allt fungerade hade jag köpt en stor dansk vagn på blocket som han fick börja sova i på lunchluren. Det spelar ju ingen roll hur man gör men känns det tryggare att kura i sängen så kan man ju göra det tänker jag
Det kommer gå superbra för er
Kram
Jagar "bara" en helt vanlig människa här och vill bara mina tips. När min son som kurades var 9 månader hade vi detta schema:
19-07 natt
07 frukost
09.30-10.15 sova
10.45 lunch
13-14.30 sova
14.30 mellis
17 middag
18.15 bad, välling lek skoj
19 läggning.
Han fick en hel burk katrinplommon efter lunchen varje dag tills han var runt året för han var hård i magen. Jag tror det räcker med en burk men man kan ju dela upp den på två mål typ om man vill
Jag skulle sätta frukost så fort som möjligt efter att bebis vaknat för man är hungrig efter en lång natt
När jag kurade lät jag sonen sova alla sovpassen i sängen, sen när allt fungerade hade jag köpt en stor dansk vagn på blocket som han fick börja sova i på lunchluren. Det spelar ju ingen roll hur man gör men känns det tryggare att kura i sängen så kan man ju göra det tänker jag
Det kommer gå superbra för er
Kram
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Hej!
Vilket fint schematips du har fått!
Om hon vaknar under lurarna så hade jag inte ingripit så läge hon är nöjd, vi ger de små möjligheten att sova men kan ju inte sova åt dem
. Låter det däremot missnöjt så ramsa på. Det viktigaste är att hon får ligga kvar i vagnen/sängen luren ut och att du inte tar upp tidigare. Hur ska hon annars kunna lära sig klockan
?!
Katrinplommon är jättebra, har inte kurat själv och har en son med väldigt aktiv mage så jag tänker liksom inte i de banorna riktigt..
Vad har ni för vagn? Kan hon ligga plant på rygg i den? Jag har en viss aversion mot ergonomiska sittdelar och tror att man sover bättre om man kan sträcka ut sig rejält.
Kram
Vilket fint schematips du har fått!
Om hon vaknar under lurarna så hade jag inte ingripit så läge hon är nöjd, vi ger de små möjligheten att sova men kan ju inte sova åt dem
Katrinplommon är jättebra, har inte kurat själv och har en son med väldigt aktiv mage så jag tänker liksom inte i de banorna riktigt..
Vad har ni för vagn? Kan hon ligga plant på rygg i den? Jag har en viss aversion mot ergonomiska sittdelar och tror att man sover bättre om man kan sträcka ut sig rejält.
Kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
-
astridsmamma
Tack empinane för schematips! Ska klura mera för jag provade "mitt" schema idag å det var lite galet...
Just det, bra tips. Det är lite så jag tänkt... För en hel burk, hahahah, hon äter max 2-3 skedar! Men man får ju hoppas att det ändrar sig...
Och mamaA ,tack för feedback!
Men du har rätt, förutsättningarna för att sova ska hon få, så lär hon sig klockan! Bara mamma lär sig klockan först ; )
Vi har för övrigt bestämt oss för att vänta till fredag innan vi börjar kura så vi hinner fixa lite med mörkläggning och andningslarmet.
Kram alla som vill följa och stötta oss!
Jag tror det räcker med en burk men man kan ju dela upp den på två mål typ om man vill
Just det, bra tips. Det är lite så jag tänkt... För en hel burk, hahahah, hon äter max 2-3 skedar! Men man får ju hoppas att det ändrar sig...
Hade jag inte tänkt på. Alls. Såklart, du har så rätt. Men gör ni iordning frukosten innan eller räknar ni klockslaget 07 som att nu börjar vi göra frukost?Jag skulle sätta frukost så fort som möjligt efter att bebis vaknat för man är hungrig efter en lång natt
Ja. Kanske är enklare. Jag har vagnat två ggr men hon vaknar alldeles för tidigt. Och det är min man som ska ta dagarna och han har aldrig vagnat... Får prata ihop oss!När jag kurade lät jag sonen sova alla sovpassen i sängen, sen när allt fungerade hade jag köpt en stor dansk vagn på blocket som han fick börja sova i på lunchluren. Det spelar ju ingen roll hur man gör men känns det tryggare att kura i sängen så kan man ju göra det tänker jag
Och mamaA ,tack för feedback!
Provade idag på em-luren i vagn (hon somnade på 5 min med ramsa å allt!) och hon vaknade efter 40-50 min på den lur som "skulle varit" 1,5. Jag lät henne ligga kvar o jollra och höll på 25 min, då hade hon tysta, ledsna, sjungande och babbliga sessioner om vartannat. Ramsade på de ledsna men tog upp henne 20 innan luren skulle varit klar, men väntade tills hon var tyst såklart. Det kändes som du sa svårt att få henne sova så länge som 1,5 h... Så det var det som gjorde mig osäker. Dessutom på ganska så tom mage, eft det gått mkt tid sedan hon ätit och hon ätit dåligt.Om hon vaknar under lurarna så hade jag inte ingripit så läge hon är nöjd, vi ger de små möjligheten att sova men kan ju inte sova åt dem . Låter det däremot missnöjt så ramsa på. Det viktigaste är att hon får ligga kvar i vagnen/sängen luren ut och att du inte tar upp tidigare. Hur ska hon annars kunna lära sig klockan ?!
Men du har rätt, förutsättningarna för att sova ska hon få, så lär hon sig klockan! Bara mamma lär sig klockan först ; )
Vi har Brio Go och som du säger ligger hon inte helt plant i sittdelen utfälld till sovläge. Men jag har en madrass och en kudde i "rumpan" så att den blir mer plan, och fötterna högt.Vad har ni för vagn? Kan hon ligga plant på rygg i den? Jag har en viss aversion mot ergonomiska sittdelar och tror att man sover bättre om man kan sträcka ut sig rejält.
Vi har för övrigt bestämt oss för att vänta till fredag innan vi börjar kura så vi hinner fixa lite med mörkläggning och andningslarmet.
Kram alla som vill följa och stötta oss!
-
astridsmamma
Hej igen,
Här är ett nytt förslag på schema, synpunkter?
07:00-07:15 Godmorgon! Blöjbyte + avklädning
07:15-07:45 Frukost (gröt + katrinplommonpuré, fruktplock och majskrokar/mackbitar med osaltat smör på)
09:15-10:45 Sova fm (1,5h)
11:30-12:00 Lunch (varm barnmat + plock)
13:30-14:15 Sova em (45 min)
14:30 Mellanmål (grönsakspuré + plock + välling!)
17:45-18:15 Middag (varm barnmat + plock från vår mat)
18:45 Nattslurk (majsvälling)
19:00 Godnatt
Jag bytte alltså plats på lurarnas längd med varandra, av den anledningen att vi är som mest aktiva ute på em (mellan ca 12.30-17) och vill maximera möjligheterna för henne att sova (i vagn på em-luren). Är det någon som har gjort så eller är det helt uppåt väggarna??
Kram
Här är ett nytt förslag på schema, synpunkter?
07:00-07:15 Godmorgon! Blöjbyte + avklädning
07:15-07:45 Frukost (gröt + katrinplommonpuré, fruktplock och majskrokar/mackbitar med osaltat smör på)
09:15-10:45 Sova fm (1,5h)
11:30-12:00 Lunch (varm barnmat + plock)
13:30-14:15 Sova em (45 min)
14:30 Mellanmål (grönsakspuré + plock + välling!)
17:45-18:15 Middag (varm barnmat + plock från vår mat)
18:45 Nattslurk (majsvälling)
19:00 Godnatt
Jag bytte alltså plats på lurarnas längd med varandra, av den anledningen att vi är som mest aktiva ute på em (mellan ca 12.30-17) och vill maximera möjligheterna för henne att sova (i vagn på em-luren). Är det någon som har gjort så eller är det helt uppåt väggarna??
Kram
Hade jag inte tänkt på. Alls. Såklart, du har så rätt. Men gör ni iordning frukosten innan eller räknar ni klockslaget 07 som att nu börjar vi göra frukost?
Nä jaggickinte upp innan, jag gav välling tills han var ca 7 månader och då bedömde jag att han kunde vänta lite längre på frukost. Om jag minns rätt så fick han typ turkisk yoghurt blandat med lite fruktpure till frukost från typ 7 månader till ett år. Då gjorde jag så att jag väckte, bytte blöja, satte på kläder, satte han i matstolen, tog fram och blandade ihop och gav. Sen gjorde jag frukost åt mig själv.. Så det kanske blev frukost 10 kvart över eller nåt. Nu får han fortfarande först lite smoothie i soffan som jag ordnat kvällen innan direkt i soffan när han går upp och sen fixar vi typ "second breakfast" med macka eller nåt och så äter ju jag då oxå.
Jag har inte kunnat amma mina barn men jag hade nog, om jag vart du, iaf nu i början när hon inte är så invand vid mat, tagit upp och ammat direkt och sen har du. Tid att fixa frukost till er båda så får hon sitta med och smaka/leka och stoppa i sig vad hon vill ha. Då kunde mattider bli typ:
07 amma
08 frukost
11 lunch
1430 mellis
17 middag och sen slurk innan läggdags.
Tider baserat på det schema jag skrev tidigare
Såhär har jag tänkt att göra med min lilla tills hon är året, fast med ersättning då, om hon nu inte slutar av sig själv innan
Just nu kanske inte amningen känns så kul eller vad vet jag, men jag har nån bild av hur jag önskar att det kunde få va, att man tar upp liten och mysgosammar i mammas och pappas säng innan man stiger upp, och med tanke på att amningen för dig funkar så finns ju det alternativet
om man vill 
Nä jaggickinte upp innan, jag gav välling tills han var ca 7 månader och då bedömde jag att han kunde vänta lite längre på frukost. Om jag minns rätt så fick han typ turkisk yoghurt blandat med lite fruktpure till frukost från typ 7 månader till ett år. Då gjorde jag så att jag väckte, bytte blöja, satte på kläder, satte han i matstolen, tog fram och blandade ihop och gav. Sen gjorde jag frukost åt mig själv.. Så det kanske blev frukost 10 kvart över eller nåt. Nu får han fortfarande först lite smoothie i soffan som jag ordnat kvällen innan direkt i soffan när han går upp och sen fixar vi typ "second breakfast" med macka eller nåt och så äter ju jag då oxå.
Jag har inte kunnat amma mina barn men jag hade nog, om jag vart du, iaf nu i början när hon inte är så invand vid mat, tagit upp och ammat direkt och sen har du. Tid att fixa frukost till er båda så får hon sitta med och smaka/leka och stoppa i sig vad hon vill ha. Då kunde mattider bli typ:
07 amma
08 frukost
11 lunch
1430 mellis
17 middag och sen slurk innan läggdags.
Tider baserat på det schema jag skrev tidigare
Såhär har jag tänkt att göra med min lilla tills hon är året, fast med ersättning då, om hon nu inte slutar av sig själv innan
Just nu kanske inte amningen känns så kul eller vad vet jag, men jag har nån bild av hur jag önskar att det kunde få va, att man tar upp liten och mysgosammar i mammas och pappas säng innan man stiger upp, och med tanke på att amningen för dig funkar så finns ju det alternativet
Kul att vi skrev samtidigt
Jag tyckte det var en fördel att ha långluren mitt på dagen, eftersom det efter ett års ålder är den luren som är kvar.
Men vad jag förstått det som så har vissa hellre långluren på fm och sen flyttar fram mer och mer tills em-luren förkortas och försvinner och då flyttas långluren till mitt på dagen. Kanske en smaksak och lite hur man läser av vad barnet behöver
Jag tyckte det var en fördel att ha långluren mitt på dagen, eftersom det efter ett års ålder är den luren som är kvar.
Men vad jag förstått det som så har vissa hellre långluren på fm och sen flyttar fram mer och mer tills em-luren förkortas och försvinner och då flyttas långluren till mitt på dagen. Kanske en smaksak och lite hur man läser av vad barnet behöver