Vaknar alltid kl 05!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
lmm

Vaknar alltid kl 05!

Inlägg av lmm »

Hej! :) Nu behöver jag råd! :!: Lillasyster vaknar ALLTID kl 05.00, och då är hon klarvaken och hur glad som helst. Hon ligger och pratar i 1 1/2-2 timmar. Ofta stiger vi upp då, ca 07, eftersom storasyster vaknar.

Problemet är dels att hon pratar så att hon till slut väcker storasyster dels att hon måste sova i vårt lilla sovrum för vi har inte fler än 2 sovrum. Jag har i flera veckor bara försökt ignorera henne för att hon ska somna om. Men hon gör inte det. :x Några mornar gav jag henne välling för att se om hon skulle somna om då, men icke! Hon lägger sig ca kl 20 och sover fram till kl. 05 och det blir ju bara 9 timmars nattsömn.

Jag är nu lite orolig för att hennes goda förmåga att somna själv håller på att förstöras av detta eftersom hon nu har börjat krångla när hon ska sova på dagarna. :?:

Ska jag helt enkelt gilla läget och stiga upp med henne kl 05? :?: Vad tycker ni?
Mamma till två underbara flickor födda i januari 2004 resp. juli 2005.
mia75

Inlägg av mia75 »

Går det att skärma av så att hon får en "egen" del av rummet? Är det tillräckligt mörkt? Mina killar sov inte till sju förrän jag satte mörkläggningsgardin med kardborrband runt fönstret! :shock: Men nu sover de som små grisar! :D
Gå upp klockan fem kan jag inte rekomendera, det gjorde vi i fyra år innan vi hittade detta underbara forum, aldrig mer säger jag bara...
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, mia75 :D :wink: :lol:

:D Alternativet är att du låter barnen dela rum (presenteras som stor favör) och sedan ramsar dem över en kam, allt enligt devisen PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING. Det tar sin lilla kur men fungerar med konsekvens och självklar attityd :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "