Anna och ni andra! Hur göra?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
vicky

Anna och ni andra! Hur göra?

Inlägg av vicky »

Hej Anna! Frågor till dig(och även andra kan svara om de vet) :D

Har nu läst shnboken och sett dvdn...ej läst barnaboken än men har beställt den....i shnboken står det att kuren är avsedd för barn från 4mån och uppåt...min bebis är 11 v....står då att man ska vagna mindre barn....

Jag undrar då[size=12]...är det med det menat att barnet även ska sova i vagn nattetid?[/size]...för som det är nu sover han i vagn på dagarna och säng på natten....men natten fungerar inte riktigt(har ej tagit itu med den ordentligt :oops: )...han gråter vid läggning och han vaknar ofta och då är det ju svårt att få honom att somna om!....han skriker upp sig så otroligt....är det då bättre att ha han i vagn också på natten så man kan vagna honom när han vaknar?....går det lättare sen att föra över honom i sin egen säng när han sen blivit 4 mån och kan ramsas om man har vagnat honom innan eller får man börja om från början då? läggningen i sin egen säng har blivit bättre även om den aldrig sker utan protester...tänkte att om jag nu istället vagnar honomså kanske jag förstör det jag hittills åstadkommit och han blr kanske förvirrad?

om man börjar kura min 11 v bebis är det då i onödan??? i och med att man inte kan ramsa och buffa(för om jag buffar och inte har en ramsa att tillgå så blir han ju van vid buffandet)

jag tänkte som så att om man vagnar honom dag och natt tills han fått in rutinerna(schemat)...och fortsätter så..sen när han är 4 månader börjar jag lägga han i sin egen säng(och då borde han ju kunna somna där för han har fått in rutinerna under några veckors tid genom vagnandet) eller är jag ute och cyklar när jag tänker så??! :?

Snälla svara!....Vill få ordning på detta!

Kram Vicky
vicky

Inlägg av vicky »

oj blev lite olika teckenstorlekar :D ...men det röda är mina frågor.... :lol:
ambra

Inlägg av ambra »

Hej :!: Den riktiga kuren är egentligen till för barn som har stora sömnproblem. Det fina med att börja tidigt är att du då inte ens behöver kura när ditt barn blivit större, för då kan han det där med sömnen redan :!: Du bara jobbar på efter ditt schema, standardmodellen för mat mm och hjälper barnet sova (då det behövs). Där tycker jag verkligen att det är lättast med vagnen för så små barn. Då kan man vagna rejält :!: Så ja, jag skulle låta barnet ligga i vagnen under både dag- och nattsömnen, men självklart gör man det man känner för mest. När sömnen sedan sitter, kan man införa spjälsängen igen, man behöver inte börja om från början med kuren bara för det. Kanske kommer barnet att ställa några frågor i samband med sängbytet, men då ska man uppvisa "attityden av självklarhet" och inte tveka en sekund på att barnet kommer att trivas sååå fint i sin säng :!: :D

Du kan buffa en liten bebis, men vagnar du istället behöver du inte det. Börjar du också smyga in en ramsa kommer den också att så småning om (när barnet är större) att ta över helt. Då är buffningen historia (eller åtminstone något att använda först vid verklig kris).

Så mitt tips är att låta sömnen sätta sig med barnet sovandes i vagnen :!:
Ambra
storebror feb 01 :heart:
lillen aug 05 :heart:
vicky

Inlägg av vicky »

ok...ja det är åt dethållet jag lutar också... :D

men om jag börjar med ramsa redan så söker han väl ansiktet eller?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej igen! Du kan säga ramsan lite lugnt och halvhögt precis när han håller på att somna- då sätter den sig automatiskt. Funkade bra för vår förste när han var tre månader.
Carina-71
Kontakt:

Inlägg av Carina-71 »

Hej
Jag kurade Hanna när hon var 2½ månad och då sov hon i vagnen natt som dag de första veckorna.

Kram Carina

:heart: Sandra -91 Styvdotter
:heart: Emil -92, Barnaboken
:heart: Malin -98, Barnaboken
:heart: Hanna 050807. ?r nu kurad och sover gott!

\:D/ Foton \:D/
vicky

Inlägg av vicky »

ok :) ...men hur gjorde du sen då när hon skulle sova i sin säng?...hur fick du henne att sova på natten i vagnen om hon vaknade flera gånger?vagnade du och gick därifrån? låt oss säga att hon vaknade 3ggr på natten och bara skrek och vred sig och ville ej ligga kvar....kan du förklara lite närmare så är du snäll? :oops:
ambra

Inlägg av ambra »

Jag tar mig friheten att svara :!: :D När min lille var en liten pluttbebis skulle jag börja vagna bort ett av nattmålen. Jag var rätt förvirrad och visste nog inte riktigt hur jag skulle göra eller hur det hela skulle gå till... Använd sök/searchfunktionen för att hitta min gamla tråd som heter "Ska vagna bort 01-målet. Hjälp!" (eller något liknande). Där kan du läsa mina, ibland frustrerade funderingar och de svar jag fick. Det slutade lyckligt :!: Lillen sover som en prins :!: :D
Ambra
storebror feb 01 :heart:
lillen aug 05 :heart:
Myra

Inlägg av Myra »

Hej. Jag fick mycket hjälp med att vagna bort nattmål i tråden "Det går åt fel håll". Hon fick sova i vagnen nästan 1 månad och i slutet kunde jag ersätta vagnandet med ramsan. Till slut lade vi över till spjälsängen (när hon var lite drygt 4 månader) och i början vaknade hon till ngn gång på natten men somnade om av ramsan och nu behöver jag nästan aldrig ramsa utan hon somnar om av sig själv OM hon vaknar. :D :D

/Myra
Mamma till Joel född 0205 och Johanna född 0509
vicky

Inlägg av vicky »

vad glad jag blir över ni som svarar....tar tacksamt emot alla tips och all hjälp man kan få...är kul att höra andras erfarenheter och hur de gjorde när derasbebis var runt 11v...

kram Vicky :D :!:
Carina-71
Kontakt:

Inlägg av Carina-71 »

Hej :P :P
Jag gjorde precis som instruktionerna säger. :wink: Kurade i tre nätter och en uppföljningsvecka. Allt löste sig som det skulle. :P Läs på hur du ska vagna nattetid, för att få till en ny vana så tar det ju någon natt. 8) 'Skrutten måste ju få en viss tid att förstå vad som händer. :wink:
Hanna sov i vagnen ett par veckor. Sen stoppade jag bara ner henne i sängen, ingen stor grej av det, en kväll. :P Attityd, attidyd. Inga problem. Tänk :arrow: Så här ska det vara lille skrutt!

:idea: Jag har också en tråd, där Anna hjälpte mej under det första dygnet. :) Kommer inte ihåg vad den heter ,men den skrevs omkring 20 oktober skulle jag tro. 8)

Lycka till
Kram Carina

Carina-71
Kontakt:

Inlägg av Carina-71 »

3 mån - ingen ramsa
Så heter min "fråga". Sök efter den

Där hittar du nog bra saker. För då var Hanna som sagt inte 3 månader och ramsa skulle ju inte börja användas förrän hon blev 3 ½, ungefär. :wink:

Läs, läs läs på :P

Kram Carina

vicky

Inlägg av vicky »

tack ska läsa detta...

en annan sak jag tänkt på...jag lägger min lille kl 2000....han sover då till 0000 eller (2 ggr har han sovit till 0145)...men efter det vaknar han ofta typ efter en och en halv timma....hur gör jag då ....kan man förskjuta detta långa sovpass??..jag menar jag går ju ej och lägger mig 2000 så mer sömn för mig blir det ju ej....

sen brukar jag ge ersättning innan han läggs vid 1930....han har tagit det i 3 kvällar men igårkväll grät och skrek han varje gång jag satte flaskan vid hans mun...suck ...så den kvällen blev det inget.... :cry: varför blev han så grinig och omöjlig?...
sanna med son

Inlägg av sanna med son »

Hej!

Vagna är nog det bästa. Träna ordentligt innan, det var när jag verkligen fick ordning på tekniken som det löste sig snabbt. Min son sover mellan 20 och 6. Tio timmar är ju ganska lagom för en tremånaders så satsa på det och kör när du har läst på ordentligt :D
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, alla :D :wink: :lol: Underbart klara, fina svar :!:

:D Söta vicky, jag har redan tidigare rekommenderat dig att använda vagn på nätterna nu. Övriga frågor har du besvarade i boken hur tydligt som helst. Du får gärna fortsätta fråga om allt som dyker upp och det finns alldeles uppenbarligen underbara erfarna människor som svarar dig, men jag ska be dig om två saker:

1. räkna inte alltid med att just jag kan gå in och svara på allt, särskilt inte som jag redan gjort det (och om detta har jag skrivit till dig i en annan tråd och bett dig respektera);

2. skapa inte nya trådar för varje tanke som dyker upp - med en och samma tråd kring ett och samma barn vid/inför/under/efter en och samma kur, underlättar det kolossalt för alla engagerade att se sammanhanget och hänga med i svängarna med substantiell bakgrund.

Jag har bett dig om detta också förut.

LYCKA TILL :!: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"