Eftermiddagslur som krånglar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
sanna med son

Eftermiddagslur som krånglar

Inlägg av sanna med son »

Min yngste kille är knappt 3,5 månader och sover jättebra sina tio timmar mellan 20 och 6. I övrigt sover han 8-9.30, 11.30-14 och 16-17.30. Det är sista luren som strular. Jag har försökt länge nu att få till den men jag får honom inte att somna förrän efter en halvtimme och sedan sover han i fem eller tjugo minuter innan han vaknar.

Dagarna är överlag sömnkrångligare än nätterna men dom första lurarna fungerar ändå och han sover gott till slut. Jag känner att jag behöver lite råd om eftermiddagsluren. Han är vaken 2,5 timme efter den så kvällen blir väldigt lång och tröttsam för honom. Jag vagnar men väldigt kort nuförtiden.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D En kvart kan göra all skilllnad. Så lägg honom aningens senare :wink:

:D Alternativet är att du ser över hans 15,5 timmar och går ner till 45 min sena e m, men det är jag inte säker på att han orkar. Det vet du bättre :idea: I så fall kunde man kombinera det med en halvtimmes tidigare nattsömn.

Gör bara inget förhastat utan tänk efter noga före, och om och när du sedan genomför den förändringen, låt den få minst en vecka på sig att "sätta" sig :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
sanna med son

Inlägg av sanna med son »

Tack för ditt svar! Jag har varit rädd att peta i schemat sista månaden eftersom jag i början ändrade i tid och otid. Nattsömnen satte sig inte förrän jag blev mer konsekvent. Men jag tycker att det låter jättebra att göra en 45minutare av det hela och lägga lite tidigare. Bara han nu klarar 10,5 timmars natt...men det får jag ju se till att han gör.

Vill också passa på att tacka dig för hur bra vi har det härhemma. Lillkillens storebror är 1,5 år och sover lugnt och fint sina tolv timmars natt efter kuren. Jag har hela tiden fått höra vilken tur jag haft och när nästa kommer får jag väl se hur det är att ha barn. Och det ser jag ju nu: goda dagar och lugna nätter.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Aha, så du har haft TUR två gånger om :?: Så tredje gången gillt (du väntar alltså en ny liten Sak :?: ) så du ska få se hur det är att ha barn :?: :!:

Kära nå'n, säger jag bara, så har jag det sagt :lol: :lol:

Jag tror faktiskt han klarar 10,5 tim alldeles utmärkt - de små älsklingarna brukar helt kallt inte märka att man lägger dem en halvtimme tidigare och det brukar sällan eller aldrig påverka morgonkulan det minsta.

Rapport emotses :!:

Bra att du tog tag i lite konsekvens, och det är som du förstår vad du måste syssla med nu också. Man lär sig med små barn att se en linje, ett mål, ett bortom-just-nu som man vill och tänker och ska nå :!: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"