Sm med lilla Ebba
Re: Sm med lilla Ebba
Ja jag vet ju att matningen med henne är ett problem, hon äter alltid runt en halv dl i första omgången och sen går hela vakenpasset åt till att flrdöka få i henne mer.. hålet i nappen är nästan för stort snarare ön litet, får hon inte in suget direkt så får hon kväljningar för att det droppar så mycket ner i halsrn.. nu blev det här som en liten klagomur men men.. jagska kämpa ännu mer med maten å se om det hjälper.. 
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
-
Dumlekolan
- Inlägg: 344
- Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
- Ort: Visby
Re: Sm med lilla Ebba
Ventilera på, det är skönt att få det ur sig. Det är skönt att veta att det finns nån vänlig själ som läser o kan ge en tips o råd. Det är guld värt!
Jag vet också hur tufft det kan vara att mata ett litet troll som inte tar flaskan så bra, man får lirka o lirka för att få i lite mat. Som en tröst, kan jag säga, att det blir lättare när de börjar äta lite annan mat, som gröt o smakportioner.
Kram på dej
Jag vet också hur tufft det kan vara att mata ett litet troll som inte tar flaskan så bra, man får lirka o lirka för att få i lite mat. Som en tröst, kan jag säga, att det blir lättare när de börjar äta lite annan mat, som gröt o smakportioner.
Kram på dej
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Re: Sm med lilla Ebba
Tack för stödet! Ja, ibland känns det som att om man bara sätter ord på det så ger det lite distans..
då håller jag ut tills vi får börja ge smakisar helt enkrlt 
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Re: Sm med lilla Ebba
Jag har också varit där själv med att behöva truga med flaskan - inte så kul
. Men sen när vi började med skedmat - oj,oj,oj vad det slank ner mat plötsligt! Håll ut och kör igång med smakisar vid 3-3,5 månad så ska du se att 12 timmarsnatten utan mat sitter vid 4 månder !
Ett litet tips: Testa många olika sorters flaskor, nappar och ersättningar. Vi hade dr Browns flaska men kunde inte ha den nappen för den tuggade sonen bara på så MAM-nappen funkade bättre då. Likaså ersättningen, Semper gillades inte nåt vidare medan Hipp gick lite bättre.
Kram
Ett litet tips: Testa många olika sorters flaskor, nappar och ersättningar. Vi hade dr Browns flaska men kunde inte ha den nappen för den tuggade sonen bara på så MAM-nappen funkade bättre då. Likaså ersättningen, Semper gillades inte nåt vidare medan Hipp gick lite bättre.
Kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Re: Sm med lilla Ebba
Nät kan man börja med smakisar? Ebba blir 3 mån om 12 dagar och är nu lixom hennes bror var, hård i magen av ersättningen. Jag vet att Anna rekommenderar fr 3 månader, men så läste jag nånstans att vissa tom börjar innan tre månader, och då undrat jag hur mkt innan? Jag räknar typ dagarna tills hon blir 3 månader så jag kan börja med katrinplommon!
kan ja börja ännu tidigare och i så fall när? Nån som har erfarenhet? 
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
-
Dumlekolan
- Inlägg: 344
- Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
- Ort: Visby
Re: Sm med lilla Ebba
Hej!
Jag började med lite gröt, frukt o potatis när Nomi var 3 mån, det var först då jag införde schema eftersom det var svårt innan, hon var en sådan tröttis. Vilken lättnad när hon började äta annat än ersättning. Känner igen det där med att räkna ner!
Jag började med lite gröt, frukt o potatis när Nomi var 3 mån, det var först då jag införde schema eftersom det var svårt innan, hon var en sådan tröttis. Vilken lättnad när hon började äta annat än ersättning. Känner igen det där med att räkna ner!
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
-
SaraMilana
- Inlägg: 1567
- Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
- Ort: Huddinge
Re: Sm med lilla Ebba
Hej!
Jag tror att de flesta här börjar kring 3-3,5 månader!
Vi använde Nan pro med probiotika, det gjorde susen för den lilla tröga magen. Eller googla på linförslem, det är också lösande!

Jag tror att de flesta här börjar kring 3-3,5 månader!
Vi använde Nan pro med probiotika, det gjorde susen för den lilla tröga magen. Eller googla på linförslem, det är också lösande!
-
SaraMilana
- Inlägg: 1567
- Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
- Ort: Huddinge
Re: Sm med lilla Ebba
Hej här i min egen tråd!
Nu har Ebba blivit tre månader och en vecka, drygt. Vi har börjat med lite annan mat och de går väl i.
Vi har bestämt oss för att lillprinsessan behöver en liten kur när hon blir 4 månader. Minikur eller regelrätt kur får vi se men allt funkar inte riktigt så bra som jag skulle vilja sp det känns som en bra idé helt enkelt.
Hon är så himla "jobbig" att mata, det känns som att hon typ matstrejkar. Hon suger knappt alls på flaskan dagtid, äter kanske 70 ml på nattetid per mål, som oftast är 2 ggr fortfarande. Det känns som att det här med maten ställer till allt, som att hon inte förstår hur man gör när man äter.. Dock suger hon ju bra på flaskan ibland. Så nu tänker jag försöka jobba på med att få i henne mer och mer annan mat, så att hon äter bättre den dagen vi börjar kura. Jag hoppassa på att allt ska falla lite på plats när vi tar bort nattmålen, kanske får hon lite bättre aptit då
Min fråga, jag ska ju in på kurforum nu, ska jag starta en ny tråd där, eller ska ni flytta min tråd?
Nu har Ebba blivit tre månader och en vecka, drygt. Vi har börjat med lite annan mat och de går väl i.
Vi har bestämt oss för att lillprinsessan behöver en liten kur när hon blir 4 månader. Minikur eller regelrätt kur får vi se men allt funkar inte riktigt så bra som jag skulle vilja sp det känns som en bra idé helt enkelt.
Hon är så himla "jobbig" att mata, det känns som att hon typ matstrejkar. Hon suger knappt alls på flaskan dagtid, äter kanske 70 ml på nattetid per mål, som oftast är 2 ggr fortfarande. Det känns som att det här med maten ställer till allt, som att hon inte förstår hur man gör när man äter.. Dock suger hon ju bra på flaskan ibland. Så nu tänker jag försöka jobba på med att få i henne mer och mer annan mat, så att hon äter bättre den dagen vi börjar kura. Jag hoppassa på att allt ska falla lite på plats när vi tar bort nattmålen, kanske får hon lite bättre aptit då
Min fråga, jag ska ju in på kurforum nu, ska jag starta en ny tråd där, eller ska ni flytta min tråd?
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
- Inlägg: 2797
- Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
- Ort: Frankrike
Re: Sm med lilla Ebba
Stora tjejen!empinane skrev:Nu har Ebba blivit tre månader och en vecka, drygt. Vi har börjat med lite annan mat och de går väl i.
Vi har bestämt oss för att lillprinsessan behöver en liten kur när hon blir 4 månader.
Här i Frankrike är flaskmatning mycket vanligare än i Sverige och en klassiker är att blanda puréerna direkt i flaskan. I helgen hade jag hand om en liten bebis och fick order att röra ner grönsakspurén i "lunchflaskan" och fruktkompotten i "mellanmâlsflaskan". Sagt och gjort. Lillkillen sov som en prins.
En sak i tagetempinane skrev:Min fråga, jag ska ju in på kurforum nu, ska jag starta en ny tråd där, eller ska ni flytta min tråd?![]()
Nog babblat
De mer tekniska delarna är sâ klart intressanta om en kur verkligen blir aktuellt, men jag sätter en peng pâ att er tjej kommer att sova gott alldeles av sig själv om hon lyckas bli riktigt mätt och lagd av trygga och lugna händer.
Re: Sm med lilla Ebba
Ja, vi får väl se hur det blir, men det som är är att jag dels känner mig så trygg i kuren och vid fyra månader drygt ska ju ändå sista nattmålet bort, så min tanke är väl att lixom ta bort nattmål, införa ramsa, skratt och så. Det känns just ni som att nätterna är lite hackiga, jag har inte gjort något åt nattmålen i tron om att de ska lösa sig själv, men hon vaknar 2-3 gånger, ibland med typ bara 2 timmars mellanrum, och det kånns lite som att matintaget på natten ställer till det på dagen. självklart lurar vi ju inte om det inte behövs, men det känns som att vi går lite åt fel håll just nu. Men som sagt, vi jobbar på, vi har från och med ikväll justerat storebrors schema så nu ska vi även försöka bli mer punktliga med ebbas.. vi får väl avvakta helt enkelt men ja vill ju gärna inte stappla upp på nätterna så länge till om det inte känns nödvändigt 
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
- Inlägg: 2797
- Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
- Ort: Frankrike
Re: Sm med lilla Ebba
Jag förstâr precis hur du menar om att vara pâ väg ât "fel hâll", det var jag inte helt klar över i ditt förra inlägg.
Jag ser inget hinder att redan nu börja med skrattet till go'nattet och ramsa. Ramsan kan du mycket väl säga när du lägger henne, även om du använder den som verktyg än. Vi kallar det att smyga in den bakvägen; att vänja barnet vid ramsan tidigt vid läggning.
Jag förstâr fullt ut att det är tärande med täta uppvak, särskilt med en storebror att dela dagarna med ocksâ. Mitt râd till er redan nu är att verkligen styra upp dagarna. Spika mattiderna (marginalkvart men inte mycket mer) till en början, det brukar vara en bra stomme. Se till att hon verkligen fâr fyra rejäla standardmodellmâl rent matmässigt, samt att hon verkligen är vaken och med när hon är vaken. Lägg er bâda pâ mage pâ golvet och putsa fläckar eller lister, ta med henne i allt du gör. Tanken med bâde standardmodellen och kuren är ju att förlägga allt som hör dagen till (mat, kel, LIV!) till just dagen. Sâ att bara sömnbehovet âterstâr att fyllas när natten kommer.
Hur ser nätterna ut rent konkret? Är hon verkligen hungrig? Sover ni i samma rum? Jag undrar eftersom jag hos oss märkte att vi störde varandra lika mycket, jag och Lillebror, den sista tiden han sov inne hos oss (tredje mânaden). När vi sov âtskilda blev nätterna lugnare direkt. Under en period kunde det räcka att visa att jag var där, en hand pâ ryggen, en omstoppning, för att han skulle somna om. Vad jag vill ha fram är att det inte alltid är nödvändigt att ta upp och mata bara för att bebisen vaknar. Hur har ni det med mörkläggningen? Är det inte kolmörkt är det lätt att bebisen vaknar till ordentligt vid minsta mikrouppvak (mâste du tända en lampa, använd gärna rött sken. Själv hade jag en minificklampa som jag lade halvt under min kudde sâ att jag bara anade konturer, dâ blev det lättare att somna om för oss bâda).

Jag ser inget hinder att redan nu börja med skrattet till go'nattet och ramsa. Ramsan kan du mycket väl säga när du lägger henne, även om du använder den som verktyg än. Vi kallar det att smyga in den bakvägen; att vänja barnet vid ramsan tidigt vid läggning.
Jag förstâr fullt ut att det är tärande med täta uppvak, särskilt med en storebror att dela dagarna med ocksâ. Mitt râd till er redan nu är att verkligen styra upp dagarna. Spika mattiderna (marginalkvart men inte mycket mer) till en början, det brukar vara en bra stomme. Se till att hon verkligen fâr fyra rejäla standardmodellmâl rent matmässigt, samt att hon verkligen är vaken och med när hon är vaken. Lägg er bâda pâ mage pâ golvet och putsa fläckar eller lister, ta med henne i allt du gör. Tanken med bâde standardmodellen och kuren är ju att förlägga allt som hör dagen till (mat, kel, LIV!) till just dagen. Sâ att bara sömnbehovet âterstâr att fyllas när natten kommer.
Hur ser nätterna ut rent konkret? Är hon verkligen hungrig? Sover ni i samma rum? Jag undrar eftersom jag hos oss märkte att vi störde varandra lika mycket, jag och Lillebror, den sista tiden han sov inne hos oss (tredje mânaden). När vi sov âtskilda blev nätterna lugnare direkt. Under en period kunde det räcka att visa att jag var där, en hand pâ ryggen, en omstoppning, för att han skulle somna om. Vad jag vill ha fram är att det inte alltid är nödvändigt att ta upp och mata bara för att bebisen vaknar. Hur har ni det med mörkläggningen? Är det inte kolmörkt är det lätt att bebisen vaknar till ordentligt vid minsta mikrouppvak (mâste du tända en lampa, använd gärna rött sken. Själv hade jag en minificklampa som jag lade halvt under min kudde sâ att jag bara anade konturer, dâ blev det lättare att somna om för oss bâda).
Re: Sm med lilla Ebba
Såhär går denna natt:
Vi la henne vid sju, hon gnällde en del, den somnade. Inget ledset och jag brukar sällan verktyga. Barnen sover vägg i vägg, vi har just nu flyttat ut i vardagsrummet tills dom kan bo tillsammans. Som jag så så har jag inte buffat bort några mål, dels för att jag är lite rädd för skriken och väcka storebror, dels för att hon vaknar så olika tider emellanåt att det inte känns som att det skulle hjälpa, när man ändå sen ska mata typ. Inatt vaknade hon iaf vid två, superhungrig, och allting tog typ en kvart. Sen vaknade hon nyss, vid sex, vilket är rätt typiskt henne, hon vaknar ofta runt halv sex sex. Jag har haft regeln "vaknar innan 06=natt, efter=morgon. Men nu vill jag verkligen att hon börjar sova till sju. Så nu kl 06 gjorde jag ett nattmål till, vilket inte blir så optimalt eftersom frukost infaller kl 7. Plus att hon fortfarande inte har somnat om nu (0630) fast hon ligger bara och låter lite emellanåt. Men jag är oxå rädd för att hon ska väcka storebror som ska sova till sju. Han vaknar i princip aldrig för tidigt så när han väl gör det så brukar vi ta upp honom, en gång är ingen gång typ.. så om han vaknar av henne en timme för tidigt, va gör jag då? Han är ju inte lessen då och det känns lite konstigt att ramsa en tvååring på det sättet (fast vi använder den flitigt när det är lessna nattuppvak).
Så det är lite sånna här grejer sim gör att jag vill kura, eller det väsentliga, få till en natt som är likadana för båda barnen. Så jag kan få börja sova oxå, för av nån anledning vaknar jag alltid typ 5-530 och somnar typ inte om, är på helspänn när hon ska vakna så hon inte väcker storebror och så..
Jag har börjat med skrattet lite, inte ramsa. Ja tänkte att jag skulle vänta tills när vi kurar för att lixom bara göra allt på en gång, men det kanske inte gör något att introducera även fast vi kurar senare?
Vågar knappt skriva det, men nu är det faktiskt tyst här (0635), endast mamman är vaken.. som vanligt. Jag önskar jag kunde sova lika hårt som min sambo, han skulle typ inte ens vakna av att taket rasade in....
Vi la henne vid sju, hon gnällde en del, den somnade. Inget ledset och jag brukar sällan verktyga. Barnen sover vägg i vägg, vi har just nu flyttat ut i vardagsrummet tills dom kan bo tillsammans. Som jag så så har jag inte buffat bort några mål, dels för att jag är lite rädd för skriken och väcka storebror, dels för att hon vaknar så olika tider emellanåt att det inte känns som att det skulle hjälpa, när man ändå sen ska mata typ. Inatt vaknade hon iaf vid två, superhungrig, och allting tog typ en kvart. Sen vaknade hon nyss, vid sex, vilket är rätt typiskt henne, hon vaknar ofta runt halv sex sex. Jag har haft regeln "vaknar innan 06=natt, efter=morgon. Men nu vill jag verkligen att hon börjar sova till sju. Så nu kl 06 gjorde jag ett nattmål till, vilket inte blir så optimalt eftersom frukost infaller kl 7. Plus att hon fortfarande inte har somnat om nu (0630) fast hon ligger bara och låter lite emellanåt. Men jag är oxå rädd för att hon ska väcka storebror som ska sova till sju. Han vaknar i princip aldrig för tidigt så när han väl gör det så brukar vi ta upp honom, en gång är ingen gång typ.. så om han vaknar av henne en timme för tidigt, va gör jag då? Han är ju inte lessen då och det känns lite konstigt att ramsa en tvååring på det sättet (fast vi använder den flitigt när det är lessna nattuppvak).
Så det är lite sånna här grejer sim gör att jag vill kura, eller det väsentliga, få till en natt som är likadana för båda barnen. Så jag kan få börja sova oxå, för av nån anledning vaknar jag alltid typ 5-530 och somnar typ inte om, är på helspänn när hon ska vakna så hon inte väcker storebror och så..
Jag har börjat med skrattet lite, inte ramsa. Ja tänkte att jag skulle vänta tills när vi kurar för att lixom bara göra allt på en gång, men det kanske inte gör något att introducera även fast vi kurar senare?
Vågar knappt skriva det, men nu är det faktiskt tyst här (0635), endast mamman är vaken.. som vanligt. Jag önskar jag kunde sova lika hårt som min sambo, han skulle typ inte ens vakna av att taket rasade in....
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Re: Sm med lilla Ebba
Och fråga då, tips kring syskonsituationen?
och så glömde jag också svåra dig angående hungern; oftast är hon hungrig när hon vaknar men iblsnd händer det tex att hon först äter vid kl 03 och den vaknar typ fem halv sex, då brukar hon inte vara så hungrig, men så länge det går typ 3-4 timmar mellan målen så är hon det.
Vi hade dock en vecka när vi trodde att det vände, den var typ förra veckan, då sov hon 9-10 timmar i sträck och således blev det bara ett nattmål, jag var jätteglad. men nu är vi där igen med "bara" 6-7 timmar och sedan gärna vakna kl 06...
Vi hade dock en vecka när vi trodde att det vände, den var typ förra veckan, då sov hon 9-10 timmar i sträck och således blev det bara ett nattmål, jag var jätteglad. men nu är vi där igen med "bara" 6-7 timmar och sedan gärna vakna kl 06...
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Re: Sm med lilla Ebba
Denna natt har varit en typisk natt för oss och sett ut såhär:
1845 lägger ebba efter att hon inte ätit tillräckligt då hon bara skriker för att hon är trött(?) Eller nåt..
2245 vaknar hungrig och äter 2300 somnar om
0230 vaknar hungrig och äter 0250 sommar om
0530 vaknar och vill stiga upp, äter knappt, bajsar. Lägger igen 0550. Ligger då och låter, typ morrar och knorrar. 0615 tyst.
0633 vaknar. Vi tar upp för att inte storebror ska vakna...
Istället för att buffa bort mål så tänker jag mig alltså att jag väntar till 4 månader och kurar bort målen lixom...
1845 lägger ebba efter att hon inte ätit tillräckligt då hon bara skriker för att hon är trött(?) Eller nåt..
2245 vaknar hungrig och äter 2300 somnar om
0230 vaknar hungrig och äter 0250 sommar om
0530 vaknar och vill stiga upp, äter knappt, bajsar. Lägger igen 0550. Ligger då och låter, typ morrar och knorrar. 0615 tyst.
0633 vaknar. Vi tar upp för att inte storebror ska vakna...
Istället för att buffa bort mål så tänker jag mig alltså att jag väntar till 4 månader och kurar bort målen lixom...
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17