Snälla någon hjälp mig! Jag ger upp!
Snälla någon hjälp mig! Jag ger upp!
Har just gjort fjärde natten. Pappan tog över, och Neo vaknade lite mer än natten innan. Men ändå OK.
Problemet har blivit morgonen. Igår morse vaknade han en timme innan det var dags att gå upp. Och gav sig inte. Grät grät och grät. Till slut hade vi passerat marginalkvart och allting, och jag gick in och försökte muntra upp honom i sängen innan vi tog upp honom. När jag skulle natta till em luren grät han en timme innan han somna, sov en kvart och grät med en gång när han vakna. Somnade ok till natten, tog en kvart.
Denna morgon vaknade han 1 ½ timme innan vakningsdags, grät en kvart, somnade 20 min, vaknade igen och har nu gråtit i en timme utan stopp. Nu när en timme gått gick jag in första gången, lade tillrätta, buffade kort och gick ut. Han började gråta direkt. Snart gråter jag också.
Har läst boken utan och innan, upp och ner, så snälla svara inte det. Försökt att inte ramsa för mycket, eller för lite. Att inte buffa alls, eller att buffa ibland när han är jätteledsen. Inget funkar. Snälla hjälp, jag ger upp snart. Behöver verkligen erat stöd.
Problemet har blivit morgonen. Igår morse vaknade han en timme innan det var dags att gå upp. Och gav sig inte. Grät grät och grät. Till slut hade vi passerat marginalkvart och allting, och jag gick in och försökte muntra upp honom i sängen innan vi tog upp honom. När jag skulle natta till em luren grät han en timme innan han somna, sov en kvart och grät med en gång när han vakna. Somnade ok till natten, tog en kvart.
Denna morgon vaknade han 1 ½ timme innan vakningsdags, grät en kvart, somnade 20 min, vaknade igen och har nu gråtit i en timme utan stopp. Nu när en timme gått gick jag in första gången, lade tillrätta, buffade kort och gick ut. Han började gråta direkt. Snart gråter jag också.
Har läst boken utan och innan, upp och ner, så snälla svara inte det. Försökt att inte ramsa för mycket, eller för lite. Att inte buffa alls, eller att buffa ibland när han är jätteledsen. Inget funkar. Snälla hjälp, jag ger upp snart. Behöver verkligen erat stöd.
-
Nancy
Hej Maddiz
Först lite praktiskt om dina trådar: bättre att samla frågor under kuren i samma tråd, lättare att få överblick och insyn i just er situation
(ett råd jag själv inte följde i början men ser fördelarna med)
Skriv också i profilen hur gammal ditt barn är
hur ser schemat ut? Beskriv gärna hur mycket sonen äter. Det KAN vara så att han egentligen behöver mer mat.
att nätterna är "OK" är ju ett steg i rätt riktning
Man vill lätt ha ALLT på en gång och det är svårt att se att SHN är en process som tar tid.
ju mer du/ni förtvivlar desto svårare kommer det bli för sonen att ta till sig att "på natten sover man". Låter hårt men är sant
när man "försökt allt" så har man inte riktigt det. Man måste ta en titt på sig själv och HUR man använder verktygen. Verktygen i sig är inget "hokus pokus" utan bara sätt att förtydliga att man håller vargen borta.
i min mening finns inget redskap som slår "attityden av självklarhet". Ofta mycket svårare att få till än att buffa eller solfjädra. Själv arbetar jag fortfarande VARJE dag med attityden och då har vi skött Leia efter AW:s filosofi i 5 månader...
Det här blev övergripande funderingar. Återkom med schema över mat och sömn så hoppas jag kunna ge lite input på det också
(förresten, "ge upp"? till vad? Nä kom igen nu, leta fram nån liten rest av jävlaranamma så fixar vi det här
På forumet finns massor med kunnigt folk och många med betydligt mer erfarenhet än vad ex jag har
)
Först lite praktiskt om dina trådar: bättre att samla frågor under kuren i samma tråd, lättare att få överblick och insyn i just er situation
Skriv också i profilen hur gammal ditt barn är
Det här blev övergripande funderingar. Återkom med schema över mat och sömn så hoppas jag kunna ge lite input på det också
(förresten, "ge upp"? till vad? Nä kom igen nu, leta fram nån liten rest av jävlaranamma så fixar vi det här
Tack snälla NancyDrew. Jag behöver verkligen ord på vägen. Efter 1 ½ timmes gråt i morse lugnade han sig och då gick jag in och gjorde morgon, men han hackade länge i "gråtsviter" och är nu jättetrött.
Tack för dina praktiska tips, ska ta till mig dem.
Neo är snart 9 månader. Detta är vårat schema (ger ex på mängder också):
7.30 morgon
8.00 Frukost - (han är jättetörstig på morgonen sen jag började med kuren)gröt, lite smörgås, vatten. Ev lite amning som "efterrätt".
10.00 tupplur, 45 minuter
11.30 Lunch, 3/4 burk 8 månaders matburk, katrinplommonpuré 1/2 burk
13.00 Tupplur, 1 ½ timme
15.00 Mellanmål, välling så mkt han vill ha, ca 70-80 ml brukar det vara, smörgås till eller ½ banan
17.30 Middag. Ca en dryg dl potatis och morotspuré med kyckling, ½ burk katrinplommonpuré
19.00 Nattslurk, välling, olika hur mkt jag får i honom, ibland en dl ibland 30 ml.
I samband med detta har det blivit att jag mer eller mindre slutat amma, eftersom jag i princip bara gjorde det på natten innan. Kan detta inverka? Kanske dumt att sluta med det då allt det andra är nytt. Han är en riktigt liten tuttgalning och visar inga direkta tecka på ointresse för amningen, möjligen lite okoncentration ibland....?
I och med allt detta blir man ju osäker till slut hur man ska göra med verktygen. Gå in eller inte gå in och lugna?, ramsa eller inte ramsa?, ignorera osv? Suck.
Tack snälla för visat engagemang. Tar tacksamt emot tips.
Tack för dina praktiska tips, ska ta till mig dem.
Neo är snart 9 månader. Detta är vårat schema (ger ex på mängder också):
7.30 morgon
8.00 Frukost - (han är jättetörstig på morgonen sen jag började med kuren)gröt, lite smörgås, vatten. Ev lite amning som "efterrätt".
10.00 tupplur, 45 minuter
11.30 Lunch, 3/4 burk 8 månaders matburk, katrinplommonpuré 1/2 burk
13.00 Tupplur, 1 ½ timme
15.00 Mellanmål, välling så mkt han vill ha, ca 70-80 ml brukar det vara, smörgås till eller ½ banan
17.30 Middag. Ca en dryg dl potatis och morotspuré med kyckling, ½ burk katrinplommonpuré
19.00 Nattslurk, välling, olika hur mkt jag får i honom, ibland en dl ibland 30 ml.
I samband med detta har det blivit att jag mer eller mindre slutat amma, eftersom jag i princip bara gjorde det på natten innan. Kan detta inverka? Kanske dumt att sluta med det då allt det andra är nytt. Han är en riktigt liten tuttgalning och visar inga direkta tecka på ointresse för amningen, möjligen lite okoncentration ibland....?
I och med allt detta blir man ju osäker till slut hur man ska göra med verktygen. Gå in eller inte gå in och lugna?, ramsa eller inte ramsa?, ignorera osv? Suck.
Tack snälla för visat engagemang. Tar tacksamt emot tips.
Min lilla älskling heter Neo och är född 2005-05-26. Han är min pärla, men väldigt envis, han måste ha det efter sin pappa 
Kurade med start 19/2-05.
-
Nancy
Hej Maddiz
Börjar med att skriva ned mitt schema inkl mat.
natt 19.30-07.30
välling 08 (ca 200 ml)
sova 09.30-09.50
lunch 11.30 ca 2/3 burk kött/grönsak + 1/2 burk frukt
sova 12.30-14
gröt 14.30 (gjord på ca 4 msk pulver eller hemlagad havregrynsgröt)
sova 16.30-16.50
middag 17.30 (varierar lite här, ibland blir det bara som mellanmål)
välling 19.15 ca 200 ml el. mindre
Som du ser är våra matscheman ganska lika. Jag undrar om du inte skulle prova att ha tiderna på em ungefär som våra, mellanmål 14.30 och ge välling senare inpå natten.
vilken välling ger du? Fullkorn? Kan även vara värt att testa olika sorter.
bekymra dig inte för amningen (säger jag som aldrig ammat
) Låter fint att göra som du gör i nuläget. Ingen fara alls att ändra många saker på en gång.
ta en "promenad-kur" till dagsömnen, bra för att få lurarna att fungera. God dagsömn ger god nattsömn
se över nattrutinen:
välling
bus och skoj
SNABB läggning (Nu ska Neo sova så gott, flygplan ner i sängen, godnatt till lampan, kort tillrättaläggande och ut med ramsan) Dröj inte kvar för länge, varje sekund ökar varginsläppen.
tunn filt, smyg hellre in efter 10 min och lägg på en till (de blir varma de små om de kravlar runt lite innan de somnar)
vädra rummet en stund innan kvällen
Om ramsa: den ramsa du ger direkt vid nattningen är den som gäller
Om du fortsätter att gå in efter det så motsäger du dess budskap
Håll dig till max en påminnelseramsa om han låter riktigt ledsen. Arga eller sura gnöl skall inte ramsas. Kanske är han bara lite irriterad över att inte kunna somna direkt...
sätt gärna på klassik musik
{|= Fick tips om boxen "Stor musik för små öron" (Naxos) av "Father of sons" och nu somnar Leia till skivan "Vila" både dag och natt om det behövs.
öva upp ramsan, testa och lek med rösten. Räkna inte verser utan lägg din energi på HUR du ramsar.
Nu vaknar Leia snart så jag hinner inte skriva mer men återkom om du undrar något så skall jag försöka svara senare under dagen.
Lycka till
Börjar med att skriva ned mitt schema inkl mat.
natt 19.30-07.30
välling 08 (ca 200 ml)
sova 09.30-09.50
lunch 11.30 ca 2/3 burk kött/grönsak + 1/2 burk frukt
sova 12.30-14
gröt 14.30 (gjord på ca 4 msk pulver eller hemlagad havregrynsgröt)
sova 16.30-16.50
middag 17.30 (varierar lite här, ibland blir det bara som mellanmål)
välling 19.15 ca 200 ml el. mindre
Som du ser är våra matscheman ganska lika. Jag undrar om du inte skulle prova att ha tiderna på em ungefär som våra, mellanmål 14.30 och ge välling senare inpå natten.
välling
bus och skoj
SNABB läggning (Nu ska Neo sova så gott, flygplan ner i sängen, godnatt till lampan, kort tillrättaläggande och ut med ramsan) Dröj inte kvar för länge, varje sekund ökar varginsläppen.
Nu vaknar Leia snart så jag hinner inte skriva mer men återkom om du undrar något så skall jag försöka svara senare under dagen.
Lycka till
Hej Maddiz,
Jag skulle vilja göra några små tillägg till NancyDrews utförliga svar. Jag tycker att du ska pröva att få i honom ännu mer mat. Särskillt vällingen till kvällen.
Vi började med 50 ml och fick truga och truga och är nu uppe i 200 ml. Det sover han gott på! Alla barn är ju olika men vi har märkt att det handlar inte om att han inte orkade äta mer utan han tappade helt enkelt intresset. Därför försöker jag om och om igen. Vi går runt i lägenheten och tittar på lampor, tavlor, fotografier etc för att han ska få något annat att koncentrera sig på och då rinner vällingen ner
Det kanske finns dom som tycker att man inte ska ge en måltid på det sättet men för oss handlade det om att få i honom tillräckligt mycket alla metoder tillåtna
Om han sen vaknar tidigare på morgonen så ramsa snabbt och lite hurtigt och avsluta med tydlig punkt. Ingen tvekan utan kort och bestämt med punkt, sen inget mer. Vi gjorde så och kom tillrätta med dom tidiga morgnarna.
Lycka till!
Jag skulle vilja göra några små tillägg till NancyDrews utförliga svar. Jag tycker att du ska pröva att få i honom ännu mer mat. Särskillt vällingen till kvällen.
Vi började med 50 ml och fick truga och truga och är nu uppe i 200 ml. Det sover han gott på! Alla barn är ju olika men vi har märkt att det handlar inte om att han inte orkade äta mer utan han tappade helt enkelt intresset. Därför försöker jag om och om igen. Vi går runt i lägenheten och tittar på lampor, tavlor, fotografier etc för att han ska få något annat att koncentrera sig på och då rinner vällingen ner
Det kanske finns dom som tycker att man inte ska ge en måltid på det sättet men för oss handlade det om att få i honom tillräckligt mycket alla metoder tillåtna
Om han sen vaknar tidigare på morgonen så ramsa snabbt och lite hurtigt och avsluta med tydlig punkt. Ingen tvekan utan kort och bestämt med punkt, sen inget mer. Vi gjorde så och kom tillrätta med dom tidiga morgnarna.
Lycka till!
Stolt Mamma till Edwin född 2 maj 2005, shn-kurad i dec 2005 samt till lilla Stella född 1 nov 2007, BB-barn från början.
Hej
Jag håller med om att du nog ska försöka få ner mer till nattslurken.
Min Hanna vägrar nästan äta om hon inte får ligga i vår säng,
uppe på de svala täckena med mej bredvid.
Så ska det vara tyst :-$ för hon är såååå nyfiken på alla ljud och prioriterar dom helt klart före vällingen. 8) Men vi har hittat vår plats till kvällsmålet och nu går hela flaskan i.
Det gjorde den inte förrut.
Jobba på. Tiden går så fort och snart har du en kotte som säger till hur han vill ha det....
[-(
Lycka till och du......Du kan inte ge upp.
För vad är det du tänker ge upp?
Sov så gott
Kram Carina
Jag håller med om att du nog ska försöka få ner mer till nattslurken.
Min Hanna vägrar nästan äta om hon inte får ligga i vår säng,
Jobba på. Tiden går så fort och snart har du en kotte som säger till hur han vill ha det....
Lycka till och du......Du kan inte ge upp.
Sov så gott
\:D/ Foton \:D/
-
Nancy
Tack för er omtanke, den behövs verkligen. Glömde ange i mitt schema att vi gör natt 19.30.
Ja, just nu vet jag inte vad jag ska svara, det är upp och ner, hopp och förtvivlan. Just för tillfället har jag lagt min lilla älskling för en halvtimme sedan (19.30). Efter en liten stund hostade han till och jag tänkte, undrar om han kräktes där (hade på känn att jag proppat i honom lite mycket mat under eftermiddagen och kvällen...
. Men jag tänkte, nej inga sådana pjosktankar nu, attityd av självklarhet är det som gäller. Gick runt och slamrade och sorterade kvitton osv. Efter en stund (30 minuter) tyckte jag att han var lite VÄL ledsen och gick in för att lägga honom tillrätta. Då såg jag att han kräkts ner hela sig och sängen....
Jag bytte kläder och lakan med honom kvar i sängen, pratade lite glatt för att få honom sluta hulka av gråt, lade honom tillrätta KORT buff och ut med ramsan. Efter en stund hostade han till igen (skräcken för kräksjuka hade nu slagit in....), vis av mitt förra misstag gick jag in igen snabbt för att se, men inget kräks. Lade honom till rätta och gick ut. Han protesterade någon minut, men somnade sen efter någon minut bara. Nu hoppas jag inte någon kräksjuka har drabbat honom igen (haft två på en månad) bara.
Detta blir långt, men jag känner att jag vill förklara läget också.
Igår skrev jag ju detta inlägg. Det som hade föregått detta var några jobbiga händelser.
1) Alla eftermiddagslurarna sen jag startade hade han mer eller mindre skrikit under större delen av den planerade ”lurtiden”, den sista gången riktigt allvarligt ledset.
2) Kvällarna tar längre tid än jag trott (ca 30 minuter varje kväll), varav han skriker en hel del.
3) MORGNARNA. Det värsta av allt.
Morgon 1 vaknade han 06.00, bråkade tills 06.47, då han somnade om och vi fick väcka honom kl 07.30 (”wow! tänkte jag vad härligt att jag fick väcka honom, det lyckades verkligen”!)
Morgon 2 vaknade han 06.20, får honom att somna om och vaknar 07.15 (också bra!)
Morgon 3 vaknade han 06.25, jag ramsar och han tystnar, men 06.43 börjar han gråta, 06.53 går jag snabbt in och lägger tillrätta och går ut, sedan gråter han tills han ska gå upp 07.30, vill ju inte gå in och göra morgon i det tillståndet, så jag härdar ut tills 07.45, då jag och maken går in, skojar och stojjar tills han är lite lugnare (men hulkar massor) och först då tar upp honom. Känns fånigt att skratta och stojja när han är så ledsen….
Morgon 4 Vaknar han 05.56. Jag ramsar, väntar, ramsar igen efter ca 10 minuter av riktigt gnäll. Efter ca 30 minuter går jag in och lägger tillrätta och kort buff (han är jätteupprörd) och snabbt ut med ramsan, han blir galen. Ett par gånger till fram tills 07.30 går jag in och försöker buffa. Han är JÄTTELEDSEN. Det slutar med att jag står och buffar och han gråter, och jag gråter tyst utan han ser. 07.30 går vi upp efter uppmuntran i sängen. Det här fick mig att få nog.
Morgon 5 (idag) vaknade han 06.18. Helt ok ljud där innefrån, joller osv. Jag drar den korta upplysningsramsan, han grymtar tillbaka. 06.30 blir har ledsen. Innan han blir sådär jätteledsen går vi in under en paus i gråtet och tar upp honom efter lite uppmuntran, klockan hann då bli 06.45.
Jag vet. Vi kanske borde härdat ut i morse också. Men att höra sin bebis gråta så långa stunder flera gånger, flera dagar i raken gjorde mig så påverkad att jag började gråta flera gånger igår, varav en gång ute på restaurang. Jag vet att vi gör detta för hans skull. Det är viktigt att han sover, men detta blev övermäktigt.
Det riktigt härliga har dock varit nätterna, som känts bättre och bättre. Olyckskorpen jag undrar om det verkligen skall hålla i sig, eller om det är nyhetens behag…. I natt som var (natt 5) somnade han 20.00, för att vakna en enda gång 02.15, somnade om med en ramsa för att sedan sova till 06.18. För mig den bästa natten sedan han föddes.
Dagslurarna har jag nu valt att ha ute i vagnen, det går okej, morgonluren 45 minuter sover han hela tiden. Eftermiddagsluren som ska vara 1½ timme är lite svårare. Hela hans liv har det varit ytterst sällan som han sovit mer är 45 minuter i vagnen. Igår dock somnade han om efter att ha vaknat till ordentligt efter 45 minuter (seger!). Idag sov han bara 45 minuter, men sen lät jag honom ligga kvar nedfälld, med suffletten uppe 45 minuter till (då har han ju i alla fall förutsättningen för att somna om).
Ja, vad tycker ni om detta? Några fler tips? Vad är era råd om våra morgnar? Hur ledsen ska han få bli/hur länge?
Jag har ändrat så att jag ger gröt på em-mellanmålet och välling på kvällen då jag försöker gå runt med honom, det går ner lite till då i alla fall. Ikväll ammade jag efteråt, det nekar han typ aldrig.
Förresten, om han får återfall nattetid, vad tar man till då, kör man lite som första två nätterna, eller ska man vara väldigt sparsam med kristilldelningarna?
TACK SNÄLLA NI FÖR ERA OVÄRDERLIGA TIPS OCH STÖD!
Ja, just nu vet jag inte vad jag ska svara, det är upp och ner, hopp och förtvivlan. Just för tillfället har jag lagt min lilla älskling för en halvtimme sedan (19.30). Efter en liten stund hostade han till och jag tänkte, undrar om han kräktes där (hade på känn att jag proppat i honom lite mycket mat under eftermiddagen och kvällen...
Jag bytte kläder och lakan med honom kvar i sängen, pratade lite glatt för att få honom sluta hulka av gråt, lade honom tillrätta KORT buff och ut med ramsan. Efter en stund hostade han till igen (skräcken för kräksjuka hade nu slagit in....), vis av mitt förra misstag gick jag in igen snabbt för att se, men inget kräks. Lade honom till rätta och gick ut. Han protesterade någon minut, men somnade sen efter någon minut bara. Nu hoppas jag inte någon kräksjuka har drabbat honom igen (haft två på en månad) bara.
Detta blir långt, men jag känner att jag vill förklara läget också.
Igår skrev jag ju detta inlägg. Det som hade föregått detta var några jobbiga händelser.
1) Alla eftermiddagslurarna sen jag startade hade han mer eller mindre skrikit under större delen av den planerade ”lurtiden”, den sista gången riktigt allvarligt ledset.
2) Kvällarna tar längre tid än jag trott (ca 30 minuter varje kväll), varav han skriker en hel del.
3) MORGNARNA. Det värsta av allt.
Morgon 1 vaknade han 06.00, bråkade tills 06.47, då han somnade om och vi fick väcka honom kl 07.30 (”wow! tänkte jag vad härligt att jag fick väcka honom, det lyckades verkligen”!)
Morgon 2 vaknade han 06.20, får honom att somna om och vaknar 07.15 (också bra!)
Morgon 3 vaknade han 06.25, jag ramsar och han tystnar, men 06.43 börjar han gråta, 06.53 går jag snabbt in och lägger tillrätta och går ut, sedan gråter han tills han ska gå upp 07.30, vill ju inte gå in och göra morgon i det tillståndet, så jag härdar ut tills 07.45, då jag och maken går in, skojar och stojjar tills han är lite lugnare (men hulkar massor) och först då tar upp honom. Känns fånigt att skratta och stojja när han är så ledsen….
Morgon 4 Vaknar han 05.56. Jag ramsar, väntar, ramsar igen efter ca 10 minuter av riktigt gnäll. Efter ca 30 minuter går jag in och lägger tillrätta och kort buff (han är jätteupprörd) och snabbt ut med ramsan, han blir galen. Ett par gånger till fram tills 07.30 går jag in och försöker buffa. Han är JÄTTELEDSEN. Det slutar med att jag står och buffar och han gråter, och jag gråter tyst utan han ser. 07.30 går vi upp efter uppmuntran i sängen. Det här fick mig att få nog.
Morgon 5 (idag) vaknade han 06.18. Helt ok ljud där innefrån, joller osv. Jag drar den korta upplysningsramsan, han grymtar tillbaka. 06.30 blir har ledsen. Innan han blir sådär jätteledsen går vi in under en paus i gråtet och tar upp honom efter lite uppmuntran, klockan hann då bli 06.45.
Jag vet. Vi kanske borde härdat ut i morse också. Men att höra sin bebis gråta så långa stunder flera gånger, flera dagar i raken gjorde mig så påverkad att jag började gråta flera gånger igår, varav en gång ute på restaurang. Jag vet att vi gör detta för hans skull. Det är viktigt att han sover, men detta blev övermäktigt.
Det riktigt härliga har dock varit nätterna, som känts bättre och bättre. Olyckskorpen jag undrar om det verkligen skall hålla i sig, eller om det är nyhetens behag…. I natt som var (natt 5) somnade han 20.00, för att vakna en enda gång 02.15, somnade om med en ramsa för att sedan sova till 06.18. För mig den bästa natten sedan han föddes.
Dagslurarna har jag nu valt att ha ute i vagnen, det går okej, morgonluren 45 minuter sover han hela tiden. Eftermiddagsluren som ska vara 1½ timme är lite svårare. Hela hans liv har det varit ytterst sällan som han sovit mer är 45 minuter i vagnen. Igår dock somnade han om efter att ha vaknat till ordentligt efter 45 minuter (seger!). Idag sov han bara 45 minuter, men sen lät jag honom ligga kvar nedfälld, med suffletten uppe 45 minuter till (då har han ju i alla fall förutsättningen för att somna om).
Ja, vad tycker ni om detta? Några fler tips? Vad är era råd om våra morgnar? Hur ledsen ska han få bli/hur länge?
Jag har ändrat så att jag ger gröt på em-mellanmålet och välling på kvällen då jag försöker gå runt med honom, det går ner lite till då i alla fall. Ikväll ammade jag efteråt, det nekar han typ aldrig.
Förresten, om han får återfall nattetid, vad tar man till då, kör man lite som första två nätterna, eller ska man vara väldigt sparsam med kristilldelningarna?
TACK SNÄLLA NI FÖR ERA OVÄRDERLIGA TIPS OCH STÖD!
Min lilla älskling heter Neo och är född 2005-05-26. Han är min pärla, men väldigt envis, han måste ha det efter sin pappa 
God kväll
Kära lilla du, kuren har ju knappt börjat. Ge er lite mer tid.
Kan säga att vi har morgon klockan 7 och jag har kämpat för att inte få morgon 6 och ibland 5. Och det har blivit mycket bättre.
På morgonen
se till att ge bekräftelse om att ni finns och att allt är som det ska men att än är det inte morgon. Så ingen trafik [-X - för under natten händer ju ingenting..... Har du föresten provat att sätta på musik eller göra annat ljud utanför rummet under morgontimmen
. Inga röster men trygga ljud. Kan vara en ide
Och en annan viktig sak.
Nätterna har ju blivit bättre. Det har ju du sett till och därmed varit jätteduktig. =D>
Nu tittar vi inte bakåt nå mer utan nu ser vi BARA framåt. \:D/
Läs på
Attityden - Självklarhet
Tilltro - Till dej och sonen
Se framåt
Kom ihåg att detta "tillstånd" inte kommer att vara bestående ens under fler månader, utan det händer ju så mycket i utveckling bara på en månad. Det vet du ju. Så vips så är skruttet flera år och någon du kan kommunisera med.
Alltså är detta s.k. problem inget att "gräva ner sig för". Det kommer att fixa sig vettu!
Lycka till behövs inte för det kommer att bli jättebra.
Sov så gott och njut av nattens sömn
Kramar Carina
Kära lilla du, kuren har ju knappt börjat. Ge er lite mer tid.
Kan säga att vi har morgon klockan 7 och jag har kämpat för att inte få morgon 6 och ibland 5. Och det har blivit mycket bättre.
På morgonen
Och en annan viktig sak.
Kom ihåg att detta "tillstånd" inte kommer att vara bestående ens under fler månader, utan det händer ju så mycket i utveckling bara på en månad. Det vet du ju. Så vips så är skruttet flera år och någon du kan kommunisera med.
Alltså är detta s.k. problem inget att "gräva ner sig för". Det kommer att fixa sig vettu!
Lycka till behövs inte för det kommer att bli jättebra.
Sov så gott och njut av nattens sömn
Kramar Carina
Carina,
Tack snälla för så snabbt svar! Jag vet, tålamod är inte riktigt min grej även om jag blivit bättre sedan jag blev mamma
Ska jag alltså låta honom gråta så hjärtskärande i 1½ halv timme? Måste bara dubbelkolla...... snyft....
Alltså. När han vaknar, oavsett tid på morgonen, ska jag ge ramsan x4 en enda gång. Sedan sätta på radion/Tvn/musik eller så och låtsas som ingenting? Men, det som känns konstigt är ju att tex morgon-TVn brukar ju vi ha på när han vaknar, eller musik under dagen osv. Hur blir det då med att hävda att "här händer ingenting"?
Tack snälla för så snabbt svar! Jag vet, tålamod är inte riktigt min grej även om jag blivit bättre sedan jag blev mamma
Ska jag alltså låta honom gråta så hjärtskärande i 1½ halv timme? Måste bara dubbelkolla...... snyft....
Alltså. När han vaknar, oavsett tid på morgonen, ska jag ge ramsan x4 en enda gång. Sedan sätta på radion/Tvn/musik eller så och låtsas som ingenting? Men, det som känns konstigt är ju att tex morgon-TVn brukar ju vi ha på när han vaknar, eller musik under dagen osv. Hur blir det då med att hävda att "här händer ingenting"?
Hej igen
Jo ni har tv-n på på morgonen osv MEN då finns även röster med antar jag.
På natten kan betryggande ljud höras men alla människor sover..
...alltså ingen gör någonting. Det kan ju vara en början för att få sovtiden att "sätta sig".
Nej han ska inte skrika i en o en halv timme.
Verktygen använder du vid kris och för att lugna.
Sen har du ju de andra 12 barnen som skriker och som också ska lugnas.
Så vid kris använd verktyg, lugna och tänk ut.
Jag ramsar i stort sett aldrig nattetid för jag har märkt att det väcker Hanna mer än det söver.
Så jag går in och stoppar om EN gång - istället för ramsan. Det är ju inget som rekommenderas men det passar mej o Hanna bra och det fungerar ganska bra
. Klart bättre än ramsan iallafall.
Däremot ramsar jag alltid när jag nattar på kvällen. På vägen ut ur rummet och utanför. Jag ramsar även vid daglurarna.
Kom ihåg det finns inga regler bara råd
Kram Carina
Jo ni har tv-n på på morgonen osv MEN då finns även röster med antar jag.
Nej han ska inte skrika i en o en halv timme.
Jag ramsar i stort sett aldrig nattetid för jag har märkt att det väcker Hanna mer än det söver.
Jo, jag SKA klara detta. Nya tag, inte blicka bakåt....
Dock tycker jag att jag försökt med att först ge en ramsa, vänta länge, sedan ge kristilldelning vid kris. Problemet är att det då inte alls gett något resultat. Innan jag är vid dörren (ja, jag går ut snabbt) så är han lika galen igen... hm, det är så svårt!
Vad tror du, är tex musik bättre än TV/Radio, eftersom det är röster på radio/TV som håller låda?
Hoppas du inte tröttnar på min frågvishet... Tack snälla för hjälpen! 8-[
Dock tycker jag att jag försökt med att först ge en ramsa, vänta länge, sedan ge kristilldelning vid kris. Problemet är att det då inte alls gett något resultat. Innan jag är vid dörren (ja, jag går ut snabbt) så är han lika galen igen... hm, det är så svårt!
Vad tror du, är tex musik bättre än TV/Radio, eftersom det är röster på radio/TV som håller låda?
Hoppas du inte tröttnar på min frågvishet... Tack snälla för hjälpen! 8-[
Snälla du,
det kan inte ge nöjdvärda resultat på en gång.
Så lätt är det inte att ha barn, tålamod min vän.
Ta ledning och till slut ramlar poletten ner ska du se 8)
kram och sov gott
Carina
Så lätt är det inte att ha barn, tålamod min vän.
Ta ledning och till slut ramlar poletten ner ska du se 8)
kram och sov gott
Carina
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Läs Tips på vägen och gör som det står där, och knappt det, höll jag på att säga. Här måste du retirera och låta ramsan ta över - den ska vara högre, gärna riktigt hurtig och jätteglad så att han inte hemfaller till att tycka synd om sig, och den ska serveras x4 eller x6 i ett svep, och sedan ska det vara bra med det. Ge dig inte förrän du känner att den verkligen tar
Sätt på musik efter det; hitta musik som (också) tar, lugn och hög Mozart är sällan fel men det kan gå bra med vildare toner också, wienervals, tjohejsan (dock utan sång).
Musiken hjälper också dig att släppa på överkoncentrationen och dra tillbaks öronen från tröskeln.
Du måste helt enkelt lära dig att låta honom vara i fred, när du nu en gång för alla vet att han fått allt han behöver och insett att det INTE är synd om honom, och att han, om han nu envisas med att beklaga sig, faktiskt kan lösa sina små "livskriser" själv. Det är en talang han får nytta av hela livet
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Frågvisa jag, måste undra lite till..... Jag har läst tips på vägen och lite till igen nu, men har inte klarhet till 100% ändå.
Natten har varit helt ljuvlig, han somnade vid 20.00 och sov i ett sträck till 05.45.
Nu är det morgon igen och jag försöker att ta bort min koncentration från den lille, som alltså vaknade 05.45 idag
och tyckte det skulle vara morgon. Inser att det blir som ni säger, att han kommer att vakna tidigare och tidigare om jag inte härdar ut detta. Jag serverade en ramsa x4 när jag insåg att han inte tänkte somna om. Som det är nu, en timme och tio minuter senare, smågråter han till och från. Jag har två gånger serverat en ramsa, men inte varit inne. Men han låter mer och mer ledsen nu.
Lite oklart tycker jag det är ändå, jag som analyserar allt in i det minsta.
Jag ska odla ramsan säger ni, men inte nu alltså, utan när jag är själv (precis som när man övade innan kuren)?
När han vaknar skall jag servera en ramsa x4 och sen inte mer. Alltså SKA han fortsätta gråta utan mitt ingripande till 07.30? Eller skall jag ramsa mer?
Jag har förstått att jag inte skall gå in till honom i alla fall, om det inte är riktig kris (antar att det är när det faktiskt börjar närma sig hysteri)? ojojoj. Men hur länge skall jag vänta med att ta upp honom för morgonen? Härom dagen grät han ju hur länge som helst, över marginalkvarten och allting? (Suck, nu börjar jobba upp sig rejält, jag som hoppades på att han skulle ta det lite lugnare snart.) Just detta känns svårt, hur glad/nöjd han måste blivit innan jag ska/kan gå in och göra morgon.
Tack snälla ni för allt stöd och alla råd. Utan er klarar jag inte detta.
Och tack, Anna för en fantastisk metod, jag trodde inte för en vecka sedan att det gick att få Neo att sova så mycket som han faktiskt redan gör.
Natten har varit helt ljuvlig, han somnade vid 20.00 och sov i ett sträck till 05.45.
Nu är det morgon igen och jag försöker att ta bort min koncentration från den lille, som alltså vaknade 05.45 idag
Lite oklart tycker jag det är ändå, jag som analyserar allt in i det minsta.
Tack snälla ni för allt stöd och alla råd. Utan er klarar jag inte detta.
Och tack, Anna för en fantastisk metod, jag trodde inte för en vecka sedan att det gick att få Neo att sova så mycket som han faktiskt redan gör.
Senast redigerad av Maddiz den fre 24 feb 2006, 09:57, redigerad totalt 1 gånger.