Re: Nybörjare med standardmodellen, behöver tips!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
liminka

Inlägg av liminka »

Hej!

Tyvärr försvann trådstartarens första inlägg. Men här kommer svar från MamaA
Välkommen och grattis!

Jag förstår inte riktigt tiderna i ditt schema men det låter lite konstigt att han lägger sig så sent, börjar ni dagen sent också? När man närmar sig två månader brukar det vara försent att lägga sig efter kl 20.00 ungefär, de flesta bebisar vill gärna lägga sig mellan 19-20.

Jag tror du har lite mycket sömn dagtid i ditt schema, tre lurar på 1,5-2-1,5 borde funka och så 1,5 - 2 timmars vakenpass. 11 timmars natt brukar vara lagom vid två månader (med nattmål). Kolla shemaförslagen för olika åldrar och läs i andra trådar här på SoS. Läs,läs,läs!

Och ja, han behöver sova 1,5 timme vid sista sovpasset också men det sista vakenpasset brukar vara lite längre än de andra också, lite beroende på vad han orkar.

Det är inte jag som är schemaexperten här men du kan säkert få mer schemahjälp från mina kolleger :wink: .

Kram :heart:
liminka

Inlägg av liminka »

Det var jag som startade tråden men fick problem med mitt anvid. Hoppas det ska fungera nu iaf :)

För att förtydliga: Jag har preciiiiis börjat. Han har tidigare inte somnat före 22 för natten mer än ett fåtal ggr.

Jag körde i förrgår efter:

06.30 vakna, äta, vaken två timmar

8.30 sova 2 timmar

10.30 vaken, äta precis när han vaknar och straxt innan sovning

12.30 sov 2,5 timme (fick väcka....)

15.00 vaken till 17.00, amma kl 15 och 16.30

17.00 lade för att sova, sov kanske 40 min, sen fick jag söva om i en timme med täta uppvak och lite gnöl.

18.45 tog upp, vaken till 21.45

21.45- 07.15 sov (01.45 och 05.00 ammade)

Igår blev allt förskjutet en timme framåt eftersom han vaknade en timme senare. Då gick det inte att få honom att sova vid 18.00 utan han var istället vaken från 16.30 till 21.30 (!) Inatt sov han däremot 21.30-03.45 sammanhängande, ammade och sov till 07.15.

Så den sista middagsluren är svår att få till! Kan man skippa den? Isf skulle han sova 2 st långpass och någon 5 minuters på kvällen?

Eller måste jag väcka honom så det blir typ 45-2,5-45 min sovpass?

Ja frågorna är många som sagt.... Värt att tillägga är att han aldrig blir så trött att han skriker utan bara gnäller lite. Han är lättsövd när det väl är dags att sova (förutom kvällsluren då....)
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

En av de viktigaste sakerna i SM är hur man matar, flera rätter under 1,5 timme, vid 3 veckor skippar man den sista knockoutslurken innan sov. Man ska inte ha för lång paus mellan rätterna och efter 1,5 timme stänger köket :D . Att skilja på mat och sov är viktigt. Läs mer om detta under svar på vanliga frågor!

Det är klassiskt att sista luren krånglar men JA han behöver den och kommer att göra det till han är ca 9 månader.Korta ner de andra två sovpassen, det första till 1,5 och det andra till 2 timmar och det sista blir 1,5 timme. Det tar ett tag innan allt faller på plats. Ni har precis börjat så ge inte upp redan :wink: . 45-2-45 kör man inte förrän tidigast vid 3 månader.

Det är viktigt att anpassa sovpassen som jag skrev ovan för att dagen inte ska bli för lång. Det leder bara till övertrötthet.. [-X Om han har morgon 6.30 ska han alltså lägga sig 19.30 på kvällen just nu.

Jag undrar lite vad du menar med lättsövd - han somnar väl själv? Annars är det hög tid att ta tag i det!

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

jag går in med en förtydligan här. Jag misstänker att Liminka fått sitt konto avstängt av misstag när (förmodligen jag) städat spam för nitiskt. jag ber så hemskt mycket om ursäkt i så fall. :oops: eftersom ett inlägg försvann så hamnar nästa inläggs författare som trådstartare... skall se om jag kan göra ngt åt det.

Kram på er och tack för tålamod.
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
liminka

Inlägg av liminka »

Ingen fara med att städa bort mig, jag återkommer som en igel :D

Tack för förtydligandet med matningen och beskrivningen "köket är stängt" en halvtimme innan läggdags. Där trillade poletten ner (hoppas jag). Jag har kört mat direkt när han vaknar och sen innan han ska sova, med 2 timmar emellan. Detta för att han tidigare krånglat med att ta bröstet om han varit "för mätt". Han läggs dock aldrig sovandes, utan han får vakna till och sen sova, men det är ju bara några minuter vaket då.

Inatt gick inget vidare, han somnade vid 21 och vaknade 00.30 och 03.30 och fick då amma. Sen vid både 5 och 6 så knölades det och bökades och han verkade inte komma till ro i sängen. Försökte buffa och ge napp och han småsov sig fram till 07.15.

Idag ska jag försöka med 1,5-2,5-1,5 då. Han somnade nu 9.15 och jag tänker väcka honom när det är dags! Ammade 7.15 med två rapar emellan och sedan 8.30 tills maggen sa stopp. Han kräktes dock mkt i raparna vilket han inte gjort tidigare när jag kört på "mitt" sätt...

Jag fattar dock inte hur han ska kunna sova så mkt som 16 timmar sammanlagt när jag hittills bara fått ihop 13-14 utan övertrötthet och att han vaknar utan skrik och gråt? Nåja det ger sig väl: sömn ger mer sömn typ?
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hel liminka och välkommen hit säger jag med :D

Nu är jag helt bortvillad, jag hittar inte hur gammal din bebis är? Skulle du kunna gâ in under Kontrollpanel / Profil / Ändra signatur och lägga in födelsedatum? Sâ blir det lättare att anpassa svaren, âldern är ju ganska viktigt i sammanhanget. :wink:
liminka skrev:Nåja det ger sig väl: sömn ger mer sömn typ?
Precis.

Har du Barnaboken? Andningslarm?

:heart:
liminka

Inlägg av liminka »

Min trådstart försvann men han är 2 månader precis fyllda. Har ej barnboken och ej andningslarm. Jag är alldeles för nojjig för att ha honom på mage. Han somnar på sidan med napp. Planerar att slänga den när han är gammal nog att vända sig obehindrat :)
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!
Jag rekommenderar att du skaffar ett andningslarm oavsett sovställning. Vi hade babysense II, funkade jättebra. Du bör nog skippa nappen innan han kan vända sig obehindrat, det tar många månader till och sen blir det lite vändningcirkus :wink:.Vid 4 månader är det lagom att plocka den, allra senast vid 6 månader. Det blir bara svårare ju äldre barnet blir..

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

liminka skrev:Har ej barnboken och ej andningslarm. Jag är alldeles för nojjig för att ha honom på mage.
MamaA är snabb som fâ. :lol: Jag vill ocksâ rekommendera andningslarm oavsett sovställning och menar inte att skrämma upp dig. Men ryggläge eller sidläge innebär ju ingen garanti, och i de allra flesta fall (även för magsovare) gâr ju allting bra. MEN, skulle barnet börja sjunka in i en alltför djup sömn (pâ mage, pâ rygg, pâ sida) är ju larmet där för att just larma. Sâ att man har en chans som förälder att väcka barnet i tid.
För mig har andningslarmet framförallt varit en oerhörd trygghet för barnets säkerhet, men bieffekten att jag som mamma verkligen kunde slappna av och sova när barnet sov skulle jag inte ha velat vara utan heller.
Med mitt första barn (som sov pâ sida utan larm) var jag där och petade och kollade andningen sâ fort jag själv var vaken (och jag vaknade titt som tätt, antagligen just för att kunna kolla, även om den kontrollen inte kommer i närheten av vad ett larm gör). Med nummer tvâ och tre var jag en mycket mer utvilad mamma. :lol:
Oj, vad lângt det börjar bli :roll: , sätter stopp här. Men för mig är andningslarmet det allra viktigaste man bör skaffa när man börjar förbereda för bebisens ankomst :!:

Nummer tvâ pâ den listan tycker jag borde vara Barnaboken. :mrgreen: Gillar du vâra râd här (ok, kanske inte mitt ovanstâende :roll: :lol: ) sâ vâgar jag lova att du kommer att gilla Barnaboken. Hela forumet bygger pâ den och den är sâ mycket mer än bara râd om barn. Rekommenderas mycket varmt! :thumbsup:

liminka

Inlägg av liminka »

hej och tack för era svar!

Jag är tyvärr lite motsträvig när det gäller magsovandet. Med min dotter fungerade det fint att slänga nappen när hon väl hade lite mer rutiner i sovandet. Hon hamnade i en rytm liknande SM av sig själv vid ca 4 månader, och slutade amma på natten då.

Men jag tänkte att med min lille nu så skulle jag styra honom lite tidigare om det går :D Därför söker jag lite tips här. Barnaboken är säkert bra, men jag har som sagt redan en dotter så jag känner att övriga biten kan jag, eller ja....vill jag, köra på "känn" och min familjs eget vis.

Jag fortsätter med vaken 2 timmar i taget och sova tre lurar 1,5-2,5-1,5 ( försöker få till dem iaf....)ett tag till så får vi se hur det känns om nån vecka. Tyvärr har lillen blivit förkyld så det blir nog lite hattigt några dagar. Han skriker vid bröstet emellanåt så det är svårt att få honom att äte trerätters vid målen. Är han "för mätt" bara gapar han, trots rapar....

Hoppas helgen var fin!
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

liminka skrev:Jag är tyvärr lite motsträvig när det gäller magsovandet.
:D Om du läser vâra svar igen sâ ser du att det inte var magläget vi rekommenderade (även om jag inte sticker under stol att jag personligen har märkt stor skillnad i sömnkvalité för mina barn just tack vare magläget), men andningslarmet. :wink: Men självklart är det du som tar besluten för din familj.
liminka skrev:Men jag tänkte att med min lille nu så skulle jag styra honom lite tidigare om det går :D Därför söker jag lite tips här. Barnaboken är säkert bra, men jag har som sagt redan en dotter så jag känner att övriga biten kan jag, eller ja....vill jag, köra på "känn" och min familjs eget vis.
Jag tycker att du har helt rätt i att köra pâ "känn" och pâ ditt familjs vis. Vad jag menade var att hela forumet bygger pâ Barnaboken, vi som svarar gör det utifrân hur vi läser Barnaboken (alla läser ju pâ sitt eget vis) och hur vi har gjort rent konkret hemma hos oss, pâ vâra familjers vis. Jag tror helt enkelt att vâra svar kan läsas pâ ett lite mer flerdimensionellt sätt om man är införstâdd med Barnabokstänket. Men forumet i sig är ju inte fy skam. :mrgreen: :lol:
liminka skrev: Jag fortsätter med vaken 2 timmar i taget och sova tre lurar 1,5-2,5-1,5 ( försöker få till dem iaf....)ett tag till så får vi se hur det känns om nån vecka.
Lâter som en bra plan :thumbsup:
liminka skrev:Tyvärr har lillen blivit förkyld så det blir nog lite hattigt några dagar. Han skriker vid bröstet emellanåt så det är svårt att få honom att äte trerätters vid målen. Är han "för mätt" bara gapar han, trots rapar....
Usch förkylningar är inte roliga för sâna smâ. Är han täpp i näsan kan du prova lökknepet; hacka en lök grovt och lägg i en kastrull/skâl. Häll över kokande vatten och ställ den i rummet där bebisen sover, gärna under lillens säng. Jag har alltid rengjort näsan med koksalt, andra föredrar bröstmjölk som ska vara skonsammare.

Hoppas han kryar pâ sig snart och att ni kommer in i en fin rytm.

liminka

Inlägg av liminka »

Hejsan!

Nu var det ett tag sedan jag skrev här och min lille typ är nu tre månader. Hela standardmodellsprojektet gick i stöpet då han blev förkyld. När jag sedan försökte börja om så är problemet matningarna. Han VÄGRAR äta mer än en gång á 5-10 min på ett bröst, sen måste det oftast gå minst 1,5-3 timmar innan han tar det igen. Oftast börjar han gallskrika när jag lägger till honom och han inte är tillräckligt hungrig.

Detta gör såklart att han fortfarande ammar på nätterna och sover max 2,5-3,5 timme i sträck på natten. Nattmålen ligger kring 23.30, 01.30 och 05. Han vaknar, äter och somnar snällt om. Dagtid har det också blivit väldigt hattigt, i princip omöjligt att få till 3 sovtillfällen. Oftast blir det flera kortare och ett längre, som infaller lite närsomhelst, ibland på fm, ibland sent. Ändå är vi inte i närheten av 15 timmars sömn/dygn, snarare runt 13....

Någon som har (fler) tips och råd? Själv har jag typ gett upp och inväntar 4 månader då jag kan börja ge gröt till kvällen....
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Kanske är han en snabbätare? Vad händer om han äter var tredje till var fjärde timme? Kanske blir portionerna större om du bara drar isär måltiderna ordentligt. Har du provat att fylla på med flaska?

Många här på forumet har börjat med riktig mat tidigare än 4 månader med gott resultat. Läs min favoritlänk i min signatur för inspiration!

Det blir lätt lite hattigt vid sjukdom och jag tycker att det får vara det. När liten sedan tillfrisknat gäller det vända skutan rätt igen. Ta ledningen och visa att du vet vad som är bäst för din lille!

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"