Träning 2013

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Re: Träning 2013

Inlägg av SusanD »

Hej igen, snabbt inhopp bara för jag vill spåna vidare på det här att inte avstå från något utan bara lägga till något. Det är ju som bekant ganska jobbigt att avstå från det vi tycker är gott och roligt, inte hållbart i längden, det går ett tag men sen faller vi dit och så får vi dåligt samvete och sen drar vi på igen. För de allra flesta så fungerar det på det viset.

Så när du Anna tipsade om glassen som var liten och inte innehöll så många kolhydrater så funkar det för vissa att byta ut mot en sån glass.

Men för mig fungerar det inte alls! Ånej inte vill jag ha någon liten klenisglass bara för att jag ska få äta glass. Nej för min del ska glass vara njutning en varm dag, något jag längtat efter och som är riktigt, riktigt smaskigt. Så för att inte behöva avstå från något så köper jag en riktig våffelstrut med två kulor av Ängelholmsglass i de bästa smakerna för min del. MEN jag gör det inte så ofta! Väldigt sällan faktiskt, har inte hänt än i år men det kommer göra det framöver.

Så funkar jag, gott ska man få äta men inte så ofta och jag tar faktiskt bara två kulor (fast de är jättestora och jag skulle inte orka en till) istället för tre. På så vis känner jag att jag inte avstår från något och då mår jag bra.

Men vi är alla olika, det är jätteviktigt att komma ihåg! Det som funkar för mig funkar naturligtvis inte för alla. Men jag vill bara komma med alternativ så får var och en finna sin egen väg.

I morgon drar jag iväg på nästa Friskis och Svettis-kurs, nu blir det fyra dagar på Valhall i Ängelholm. Hemmaplan för min del men jag ska ändå få bo på hotell och gotta mig. Massor av träning blir det, utomhus eftersom vi utbildar oss till uteledare. Jogging, cross, off-road, styrketräning, stavgång och lite annat smått och gott. Ska bli grymt roligt och jag känner mig i bra form.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Tack igen för att ni tar er tid och svarar så utförligt och klokt. Jag har också svårt att hålla mig till nyttigare alternativ. Men jag fungerar så att det jag äter mycket av äter jag mer av och blir mer sugen på. Äter jag mycket godis, chips och glass så blir jag mer sugen på det. Äter jag mest grönt och nyttigt så blir jag mer sugen på det. Som att kroppen vänjer sig, det jobbigaste är att ta sig upp ur en sån här svacka med sötsug. För det är lite tröstätning tror jag. Jag har ju, som jag tidigare skrivit, problem med min stora mage. Har aldrig tyckt om den och döljde den i tidiga år (drog in den när någon tog kort osv.) Förra sommaren frågade någon om jag var gravid. :x

När jag tränar så flyttas fokuset från magen till att hela kroppen mår bra. Jag har ju lika stor mage, men det känns som att den är mindre och jag bryr mig inte lika mycket som jag gör när jag proppar i mig onyttigheter och klappar magen samtidigt. :roll:

Hur som helst! Jag har som mål denna veckan att träna en gång. Bara en gång, om jag inte vill flera. Och bara för det så blev det plötsligt roligt att träna för att jag ville, inte måste. Så det har blivit fler pass än beräknat! Rapporterar i morgon. 8)
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D
Fin träningsvecka här med 6 pass + en VÄLDIG massa kroppsarbete med tvätt av husfasad, trädgård och växthusbygge.

Mån: YAYOG tabata 16 min
tis: Joggade 5 km
Tors: YAYOG ladders 36 min
fre: YAYOG överkropp 24 min
lör: YAYOG intervaller 36 min
sön: YAYOG stappers 20 min.

Bluna...så´n mage har jag också. :? Står jag upp håller jag alltid in den automatiskt...Har också fått frågan om jag är gravid några gånger genom åren och det är inte roligt. :cry: Man får lära sig acceptera, eller dölja. I mitt fall tunikor med smal midja (för det har jag!) och veck neråt. Framhäva vad man har och dölja det man inte har...
Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Hej träningsvänner!

Fin vecka för mig också:

må: zwow46 + mage 30 minuter
ti: styrka ben på morgonen, pw 1 timme på kvällen
ons: jogging 10 km
to: stryrka armar/axlar på morgonen, pw 50 min på kvällen
fre: lugn jogg 45 minuter medan tjejerna cyklade
lö: vila
sö: styrka rygg/bröst

Gällande maten så funkar inte förbud på mig alls. Jag äter allt men inte alltid. Sällan sugen på onyttigheter men om jag blir det så äter jag. Men nuförtiden i rätt små mängder och sällan.
:heart: Pojke född i dec 2003
:heart: :heart: Två flickor födda i maj 2007
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

anna: Ja en helt platt mage är kanske svårt att få till om man inte är byggd så, om man inte vill köra i tävlingsklass och det är ju inget jag funderar på. Trolla med kläder är bra! Men jag vill ändå ner några kilo så valkarna känns mindre när jag sitter ner. 8)

Ska börja köra matdagboken igen tror jag. Då fick jag en idé om hur mycket jag stoppar i mig egentligen. Positiva tankar, alternativ till snacks tex bars, morötter...

Vecka 19:
Tisdag: studsmatta 15 min
Onsdag: zumba 1 tim (det passet som var mitt mål)
Fredag: powerwalk löpband 1 tim kl 05.30 :shock: + cykeltur 30 min senare på dagen

Jag är nöjd trots allt. =D> En liten tanke bara. Varför ska man byta vid just 6 veckor? Är det någon magisk gräns som är bättre än 4 eller 8? :-s
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Tutan

Inlägg av Tutan »

Hej tjejer!
Saknat mig? :wink: Jag får ta och rapportera att jag inte har tränat nånting alls på två veckor :mrgreen: ! Mitt fokus och prio har helt legat på flytt och nya huset. Men inte sitter jag still för det! Lyfter, plockar, gräver i grönsakslandet och nu har jag börjat med fönstermålning. Träningsskorna är nedpackade i nån kartong och vårt blivande träningsrum är fullt av grejer. Mycket ursäkter va? :wink:

Nej, för att styra upp det här siktar jag på att nästa vecka fortsätta med mina träningsappar i telefonen. De korta passen hinner jag med! Två såna planerar jag in!

Angående det här med maten om vad man tillåter sig att äta osv. Jag har ju kört LCHF sen mars (tror jag) och trivts med det. Men, har ätit vanligt nu när vi flyttat. Magen har blivit som en ballong och ett sötsug har väckts. Jag har svårt att sätta gränser. Tillåter jag mig att äta sött så äter jag inte EN kaka, utan tre och snaskar i mig sött lite då och då under dagen... :evil: Jag skulle gärna vilja tänka och äta som SusanD men är rädd att jag inte kan hålla mig ifrån det söta. Jag får ofta höra från mina föräldrar att jag kunde lukta mig till ett godispapper när jag var barn, och min äldsta son är en sockermagnet han med. Min man "matades" tyvärr med mycket socker som barn och har övervikt i släkten. Men nu är jag åter på LCHF-banan igen!

Jag är föräldraledig på heltid :D . I slutet av sommaren går jag upp på jobb två dagar/veckan och hemma tre dagar, då pappan kommer att vara hemma när jag jobbar. Jag tränar oftast på kvällen när barnen lagt sig.

Ett å två, träna på! =D>
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt Tutan,

jag kan tycka att det Susan beskriver låter så fint och strålande, men tyvärr funkar det inte på mig heller. Jag kan inte heller äta bara en dag, eller en gång, utan äter gärna upp ALLT och lite till. Sen får jag gå över till LCHF och ha abstinens i 3 veckor. Så att jag skulle vara sockeraholic råder det inga tvivel om. Så för mig är LCHF strålande bra faktiskt. Sänkte även mitt blodtryck, ner med min värk jag har i kroppen, piggare osv... ja ni vet. När man hittar sin grej så är man lite frälst.

Kram på er alla goingar här inne! Heja Susan med din utbildning, jag är också utbildad i gympa, vattengympa och lite annat. Jätteroligt, en tid jag faktiskt saknar när jag känner efter.

Pepping pepping på er!
:heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
GulligaA

Inlägg av GulligaA »

pssst...sitter och smygsurfar på jobbet...

Tokmycket att göra, men hann med detta förra veckan:

Mån: Inget
Tis: Inget
Ons: Styrka underkropp F&S
Tors: Styrka överkropp cirkelpass hemma
Fre: Inget
Lör: Styrka underkropp F&S
Sön: Styrka överkropp cirkelpass hemma

Inga promenader och hissen ( :? inte så träningsriktigt kanske) istället för trappor = inte ont i höften längre, så börjar om lite smått med löpning nästa vecka, i luuuuuugnt tempo.

Ha't!
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Snabbt inhopp igen:

Bluna om det är så att du vill tajta till kroppen, få bättre form på magen och känna dig mer fit då är det styrketräning du ska ägna dig åt. Du kan gå hur många PW som helst eller dansa men det kommer inte ge någon direkt effekt på magens form. Risken är stor att du har en bild av vad du vill uppnå men så gör du inte det med hjälp av din träning och så blir du besviken och tappar sugen när du inte ser något resultat.

Bara några tankar från mig, vännen som kanske gör nytta för dig.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hellu!
Jag tänkte oxå hoppa in igen om det går bra. 8)

Sen ca 1, 5 månader tillbaka tränar jag med Olga :wink: inte personligen tyvärr. Men via hennes bok "träning för nyblivna mammor" supertoppen och jag sergoda resultat! 3 pass i veckan samt plankor dedagar jag inte gör annan fys.

Sen en dryg vecka har jag oxå fått på mig joggingskorna igen. Har anmält mig till Midnattsloppet i Stockholm och ska springa Vårruset i Östersund.
Jag Känner mig redan starkare och kommer i mina smaljeans igen! 8)
Vikten är inte fokus för mig utan en stark och funktionell kropp som jag trivs med.
Kosten är en stor del förstås. Jag har en "råsmart" filosofi i botten. Paleo fast med tillägg av baljväxter och en del mjölkprodukter.

Jag kör nu 3 styrkepass i veckan och 3 konditionspass där jag varvar 3 min löpning med 1, 5 min rask promenad.

Jag skulle vilja testa KB i framtiden. Är det bara att inhandla och sätta igång eller hur gör man Susan? Var hittar du dina pass? Eller syr du ihop dem själv?
Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hade lite svårt att träffa mellanslag i mitt förra inlägg ser jag. 8)

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
GulligaA

Inlägg av GulligaA »

Hej

Haft en sådär träningsvecka

Mån: Inget
Tis: Styrka överkropp cirkelpass hemma
Ons: Styrka underkropp F&S
Tors: 1 mils cykeltur
Fre: Styrka underkropp F&S
Lör: inget
Sön: Städdag i radhusområdet, så krattning och ogräsrensning.

Hej Jenny! Jag har också Träning för nyblivna mammor, kör många övningar från den i mina hemmapass. Ska köra löpprogrammet också nu. Började för någon månad sen med löpning, men gick ut för hårt och fick ont. Så nu blir det lugn omstart från grunden. Följer du Olga på Facebook? Där får man också massor av inspiration och tips.

På torsdag blir det vårruset. Men mer vår-PW för mig. Och picknickkorg :D
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Bluna: ang om varför man ska byta pass efter 6 veckor gör jag det för att den PT jag var på samtal hos för 1 år sedan sa det. Att det är bra att göra så inte kroppen "vänjer sig" vid likadana pass hela tiden.

Välkommen tillbaka Manfred 10!

Veckans pass blev 6 st, nöjd! :D
Mån: YAYOG supersets 24 min
tis: YAYOG intervaller överkropp
ons: YAYOG tabatas 16 min
Fre: joggade 45 min
lör: YAYOG stappers 20 min
sön: YAYOG överkropp 36 min.
I övrigt växthusbygge och stå på stege/vinglig trappstege i timmar med kraftig vad-träning som följd.

Hur denna träningsvecka blir vet jag inte... Jag och några tjejkompisar ska åka till Budapest! :D Vi åker ons, kommer hem sön. Min plan är att jag gör pass nu mån-ons, och tar med mig i alla fall 2 pass dit. Hoppas de kommer bli av... Annars lär det bli en hemskans massa gående förstås, men formodligen även en massa god mat och alkohol...

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Anna - njut av din resa med dina vänner, ät gott och drick alkohol, sen tar du tag i träningen när du kommer hem igen. Alla behöver njuta och lägga träningen åt sidan ett par dagar utan att resultatet blir försämrat. Tvärtom så behöver kroppen vila ifrån träning för att kunna bygga upp och förbereda sig för mer träning. Överkompensationsprincipen kallas det.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Tutan

Inlägg av Tutan »

Hej tjejer!
Vad bra ni tränar på! =D> Själv har jag fortsatt min icke aktiva träning. Lite trist och lite arg på mig själv är jag ](*,) men samtidigt vill jag hålla på och fixa hemma så att nya huset blir lite funktionsdugligt och beboeligt.

Siktar på denna vecka att få till minst en planka varje dag iaf! :lol:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"