Ändra matschema för 1,5-åring?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Ladybird

Ändra matschema för 1,5-åring?

Inlägg av Ladybird »

Jag ska börja med att säga att vi äter lchf, så pojken får inte välling/gröt/spannmål.

Första målet är lagad mat (ofta lax med potatis/kokta grönsaker med grädde och smör) ca kl 7.30.

Andra målet är också lagad mat (köttbullar/köttfärssås/potatis/grönsaker) ca kl 11-11.30.
Sen sover han 12-14.

Tredje målet är ett mellanmål vid kl 15 (mjölk och leverpastej eller banan).

Fjärde målet är lagad mat (se exempel från frukost/lunch) vid 17.30-18.

Sen sover han 18.30-19-tiden till 7.

Problemet den senaste tiden är att han inte vill äta alls kl 11. Han sover bra ändå. Kl 15 är han dock hungrig, för då äter han mellis med god aptit. :arrow: Borde jag ge mellis före middagsluren och lagad mat kl 15 istället? Då är jag rädd att han inte orkar middagen sen. :arrow: Tror ni jag kan ge två mellanmål istället, ett före och ett efter luren? Då blir det bara två lagade mål per dag. :arrow: Är det för lite?
Håkan, född 18 oktober 2011
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Ändra matschema för 1,5-åring?

Inlägg av TorsMamma »

Hej :)

Du kan inte ge frukost 15min tidigare och sen lunchen 15min senare? Så det går sina modiga 4timmar mellan måltiden.

Jag tycker annars det ser jätte bra ut!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ladybird

Inlägg av Ladybird »

Det går inte så bra att ändra tiderna, för jag tar upp honom kl 7, och då går vi på toa först. Sen ska han absolut med och ta bort nålarna från rullgardinerna i hans rum, och sen får han titta lite på Emil eller Pippi medan jag gör mat. Då är klockan närmare halv åtta. Bajsar han tar det längre tid. Och lunchen serveras allt mellan 11.15 och 12, beroende på om vi har varit på mammaträff eller öppna förskolan eller dylikt, så ibland har det gått mer än fyra timmar. Det spelar ingen roll, han är inte hungrig.

Idag fick han leverpastej, kalvsylta och mjölk innan han lade sig. Han åt bara lite, men det kan bero på att vi var hos grannarna där det fanns så mycket annat skoj att göra. Sen när han steg upp hade vi bråttom iväg med bilen, så då tog jag med leverpastej, mjölk och yoghurt med hemgjord müsli, och då åt han också lite. Den nya planen är väl egentligen att han ska få riktig mat vid 14 då han stiger upp, men idag blev det inte så. Han var ändå inte vrålhungrig vid middagen kl 17.30.

Han växer så det knakar, så det är ingen fara med det. Det känns bara så onödigt och frustrerande att göra i ordning en massa mat som man måste kasta, och att hålla på och bråka med honom för att han ska äta innan han ska sova känns inte heller bra.
Håkan, född 18 oktober 2011
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Det är min erfarenhet att aptiten går ner i den åldern när de själv börjar bestämma mer :wink: . Det är ju dessutom väldigt mastig mat ni serverar så då är det ju inte så konstigt att han äter mindre nu.

Du kan inte servera ägg( kokta eller äggröra) eller lchf-pannkakor( på madelmjöl eller liknande) till frukost, inte lika mäktigt som lax.

Jag slänger också mycket mat nuförtiden :? , ena dagen äts bara potatisen medan nästa dag ratas den och då äts endast qournbitarna...jag lägger upp mycket mindre portioner numera och sparar det som blir över till nästa dag.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"