Vaknar för tidigt!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
LovisasMamma

Vaknar för tidigt!

Inlägg av LovisasMamma »

Hej
Ca 2 mån sen vi kurade och allt har gått jättebra men sedan 2 veckor tbk (sedan påsk/tidsomställningen) så är det brutalt tidiga uppvak som gäller och inget verkar hjälpa! Har läst massa trådar här om det redan men inget verkar passa in riktigt på oss så jag vill se om ngn har andra tips.

Vi kör sömn 19-7, med 45 min sov på fm och 75 på em för att få ihop de 14h sömn som Lovisa 9 mån ska ha. Hon har aldrig varit en sjusovare på morgonen men nu så vaknar hon alltför ofta 05 och är så otroligt ledsen. (Kan tillägga att det är helt kolmörkt i rummet med 3 lager mörkläggning.) Vi pangramsar och spelar musik, och går ibland in och solfjädrar (endast vid kris!), och ibland så somnar hon om efter en kvart men vaknar då igen kl 06 och då har jag hittills inte lyckats att få henne att somna om innan godmorgon kl 07. En annan variant är att det tar ca 1 timme med ramsa, musik etc för henne att somna om och hon vaknar sedan kl 07. Tyvärr händer det också så att hon bajsat vid dessa tidiga uppvak. OM vi går in och solfjädrar så blir hon lugn men ofta inte sömntung, och så länge vi är inne i rummet m henne är hon lugn och ligger snällt på sin kudde.... Men när man ramsar sig ut blir hon fruktansvärt ledsen.

Så verktygen funkar helt ok för stunden men självklart vill jag se ngn förbättring med tiden också med hjälp av dem men det känner jag inte sker just nu.

Tacksam för råd!
Lovisa 4/7 2012
Kurstart 7/1 2013
LovisasMamma

Re: Vaknar för tidigt!

Inlägg av LovisasMamma »

Vill tillägga att vår no1 strategi alltid är "gör ingenting" och det funkar för stunden ibland, men 15 min senare är det gråt igen och det är så tråkigt att vakna varje morgon med gråt av och till i 1,5 timmar..... :(
Lovisa 4/7 2012
Kurstart 7/1 2013
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :D

Hur ser matintaget ut? Toppen med så mycket mörkläggning, annars hade det varit min första gissning... 8)

Om det är ledsam gråt skulle jag göra så här;
:idea: vara beredd vid dörren med en pangramsa följt av husljud, musik eller dammsugaren. man kan ju sätta på dammsugaren utan att behöva dammsuga för den skull... :wink:

eller så här;
:idea: In med solfjäder och stå så länge tills att liten SOVER innan jag gick ut. För att lilla kroppen ska fatta att det ska sovas nu.

Övrigt gäller;
:idea: GODA FÖRUTSÄTTNINGAR för sömn som man jobbar med dagtid.
social delaktighet, mycket mat, frisk luft, skratt och fysisk aktivitet!

Har du läst på i trådarna eller barnaboken om 8-månadersångest? kan oxå ge dig en del tips tror jag. :D

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
LovisasMamma

Inlägg av LovisasMamma »

Hej igen & tack Jenny!

Nu har vi haft några nätter som är bättre, och några som har varit av samma karaktär som ovan, helt säker sovare är hon absolut inte ännu:-)

Matintaget är jättebra så jag tror inte det är det heller. Ingen amning längre, stadig grötfrukost, mellis, stadig lunch med varm mat, mellis igen (smoothie, avocado etc, saker hon står sig på), middag m varm mat och 250 ml välling som nattslurk.

Tack för tipset om att solfjädra till sömns, kan vara en ide. Och dammsugaren förstås... och ja, jag har läst mkt om ångesten i flera böcker och absolut så tror jag att det är den fasen som kom lite sent för henne så det kan vara det som spökar.

Vi kämpar på helt enkelt med dessa tips.
:D Sofia
Lovisa 4/7 2012
Kurstart 7/1 2013
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

:thumbsup:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
LovisasMamma

Inlägg av LovisasMamma »

Hej igen!
Rubriken är inte rättvisande men jag förstår att man ska behålla samma tråd. Behöver lite råd om dagslurarna. Nätterna och kvällarna funkar bra med undantag av några tidiga uppvak på sista tiden. Tillsammans med dagstrassel så kanske det innebär att schemat måste stuvas om? Lovisa är nu 11,5 månader och vi har följande schema;

Natt 19-07
Frukost 0715
Banan 0845
Sova 0945-1030
Lunch 11
Mellanmål 1330
Sova 14-1515
Middag 17
Bad
Välling
Total sömn 14h

Dagslurarna krånglar på följande sätt; det har dels blivit väldigt svårt att få henne att sova i sängen på dagen. Jag har tagit den lätta vägen ut och låtit henne sova i vagnen de flesta dagar vilket funkar bättre (iaf för fm luren). Men ibland har man ju inte möjlighet att gå ut och hon börjar bli stor! Hon gillar ju sängen på kvällen men på dagarna har det blivit så mkt skrik (ska tilläggas att det funkade mkt bättre för ett par månader sedan). Hon kan stå upp i sängen o skrika länge, trots husljud, ramsa etc. Går in vid kris men hon ålar sig ur solfjädern direkt. Somnar till sist men snabbast om man sitter hos henne. Em luren sovs alltid i vagnen och den har funkat klockrent men på sista tiden så har det blivit svårt för henne att sova längre än 45 min och gärna bara när vagnen rullar....

Hon är tydligt trött vid 10 så jag tror inte det är läge för bara en lur men å andra sidan är det dags för förskola om 2 månader så då blir det ju bara en lur oavsett. Tacksam för lite schema tips samt om att lyckas bättre med läggning inne.

Tack!
:D
Lovisa 4/7 2012
Kurstart 7/1 2013
LovisasMamma

Inlägg av LovisasMamma »

Vill tillägga att problemet med dagslurarna i sängen verkar vara att hon inte kan komma t ro. Jag inser att jag skämt bort henne genom vagnen.... Hon har varken napp eller snutte tyvärr, lite mjukisdjur men de verkar inte hjälpa. Hon "bökar" runt i sängen i evigheter så att alla lakan och kudden är i en klump i ett hörn :( Känns inte som om att det blir bättre dag efter dag utan snarare sämre och det är så hemskt inslag i en annars solstrålig dag!
Lovisa 4/7 2012
Kurstart 7/1 2013
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Hej!
Det skulle kanske kunna vara läge att korta fm-luren till 20 min. Bara en så liten förändring kan göra underverk för sömnen.
Sedan som du redan insett så kanske det är dags att skippa lurarna i vagnen, om du hellre vill att hon ska sova i sängen. Hur kommer hon att sova på dagis sen?

:D
//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
LovisasMamma

Inlägg av LovisasMamma »

Hej & tack!

Ja 20 min lur får introduceras from helgen! Egentligen är det ju inget måste att sova i sängen, allra bäst vore ju om det var ok för henne både med säng och med vagn såklart. På förskolan blir det på madrass med andra barn, men på helgerna kan det ju bli både vagn och säng.

:D Sofia
Lovisa 4/7 2012
Kurstart 7/1 2013
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"