9 mån, vaknar flera ggr/natt trots nattmålet- kura nu!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
jigar
Inlägg: 92
Blev medlem: ons 14 maj 2008, 13:31
Ort: Göteborg

9 mån, vaknar flera ggr/natt trots nattmålet- kura nu!

Inlägg av jigar »

Hej,
Min son är nu 9 mån gammal. Vi har haft en del problem med matvägran som tack vare en del hjälp jag fick på forumet är numera ganska mycket borta.
Han har ett schema som rymmer fyra mål om dagen med nattslurken före läggning. Tyvärr strular han med nattslurken många gånger men vi försöker truga länge. Han får också ett nattmål då det har fungerat tidigare att han sovit mycket bättre genom hela natten. Men sen flera veckor tillbaka nu så vaknar han flera gånger per natt trots att han får en hel flaska välling. och han dricker upp hela flaskan (200 ml). Han har tidigare varit mycket lugn under nätterna och sov längre och längre av sig självt men som sagt nu kommer strulet.
Detta håller inte längre varken för oss eller honom så vi funderar på att kura honom och ta bort nattmålet också. Nu är det så att vi har en inplanerad resa om två veckor där vi kommer vara borta under tre veckor. Tror ni att det är för riskabelt och köra en kur nu? tänkte sätta igång imorgon kväll (fred). Är det för nära inpå resan? och kommer resan kanske strula till det hela för oss? ja den risken finns kanske men vi får i så fall köra en minikur igen. Jag tänker att vi kan inte ha det här helvettet under tre veckor när vi är borta också så därför vill jag så gärna köra nu.
Vi kan inte vagna honom längre så det får bli i spjälsängen med solfjäder och buffning. Problemet med buffning är att han ligger ju längst ner i spjällsängen och min rygg pallar inte alltid med att böjas ner så långt och buffa under en hel minut. Funkar det att köra bara solfjädern och skippa buffningen ?
Jag har kört kur en gång tidigare på min äldre son men det var flera år sen nu så jag känner mig som nybörjare igen. Tar gärna emot hjälp.

Gällande shcemat. Han sover gärna längre stund på förmiddagen men jag funderar på ändra lite på det nu och införa ett 45 min pass istället för 1,5 tim som vi haft tidigar
Följande schema funderar jag på köra from nu (har haft nåt liknade tidigare)
7.00 vakna, välling
9.15 morgonlur 45 min
10.30 Gröt + fruktpure (ger oxå matpure ibland)
12.30 sova 45 min
14.30 välling lr matpure (lite beroende på om vi är hemma lr ej)
16.30 sova 45 min
18.00 mat och fruktpure
19.30 välling
20.00 natt

inväntar gärna era svar.
tack / jigar
prins nr 1 född 25 januari 2008. Kurades 17 maj 2008 (för nattsömn)
prins nr 2 född 8 juli 2012. Tack Anna för barnaboken och det här forumet :)
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: 9 mån, vaknar flera ggr/natt trots nattmålet- kura nu!

Inlägg av Manfred10 »

Välkommen tillbaka får jag väl säga då... :D

Jag har läst! Återkommer i morgon.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: 9 mån, vaknar flera ggr/natt trots nattmålet- kura nu!

Inlägg av Manfred10 »

Hej igen... :D

Följande schema funderar jag på köra from nu (har haft nåt liknade tidigare)
7.00 vakna, välling
9.15 morgonlur 45 min
10.30 Gröt + fruktpure (ger oxå matpure ibland)
12.30 sova 45 min
14.30 välling lr matpure (lite beroende på om vi är hemma lr ej)
16.30 sova 45 min
18.00 mat och fruktpure
19.30 välling
20.00 natt

Kommer ni kunna hålla tiderna och använda shn-verktygen på resan? Annars är det inte särskilt juste att begära att sonen ska fixa sömnen själv på så kort tid om ni inte kan stötta med rätt schema och verktyg om det behövs. Ni hinner ju genomföra kur och uppföljningsvecka innan resan, men han kommer ändå att vara väldigt nykurad.

Nattmål ska han ju inte behöva alls, stora karln. :wink:

När jag tittar på schemat tycker jag det är dåligt med mat, mycket gröt och välling, men ingen riktig mat. Två lagade mål mat om dagen, lunch och middag bör ni ha. Det bör gå i rejält med mat nu.

Lägg in en andra frukost vid 8 eller så, när ni äter, och låt honom sitta med och pilla i sig tex smörgås och fruktbitar själv. Före morgonluren i alla fall. Då klarar han sig till en senare lunch.

Jag skulle lägga lunchen 11 eller 11.30 och lägga till lunchluren 12.00-13.30, så han är ordentligt mätt då. Nån särskild anledning att du inte har nån lång lur? Och 12 h natt skulle jag oxå satsa på nu om det inte finns särskild anledning till 11h?

Sista luren skulle jag inte ha senare än 16.00 och bara i 20 minuter.

Middag 17 eller 18 beroende på om ni lägger 19 eller 20, nattslurk 1-1,5 h efteråt.

Vad tror du om det här?


När jag kurade storebror vid dryga 8 månader använde jag bara solfjädern. Har du barnaboken? Läs på i den om 8-månadersångest, där kan ni nog vara nu. Finns många trådar om det här på forumet oxå om du söker.

Andra förutsättningar för god sömn är, gott om...
:!: mat, mat, mat 4 mål och nattslurk. Låt honom pilla i sig mycket själv samtidigt som du matar.
:!: social delaktighet, han ska på hjälpa till med flockens överlevnad och bli ordentligt tackad för hjälpen. Finns många bra trådar om detta oxå... :D
:!: frisk luft! Gärna två utedass om dagen!
:!: fysisk aktivitet, åla och krypa, halvtid helt enkelt.
:!: sömn, i säng vid det här laget, antar att han inte får plats i vagnen om han sover på mage? I mörkt och svalt rum, ljud och stök utanför.
:!: mycket skratt!!! Hela dagarna och extra mycket inför varje läggning.


Hur kommer ni göra tror du? :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
duggan
Inlägg: 3293
Blev medlem: sön 07 jan 2007, 15:23
Ort: Luleå

Re: 9 mån, vaknar flera ggr/natt trots nattmålet- kura nu!

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Jag håller med, så här stora grabbar behöver ju inte äta på natten, bort med nattmålet! Du hinner kura och ha uppföljningsveckan, absolut, men det jag funderar på är vilka förhållanden resan kommer att vara på. Kommer schemat att hållas? Kan du verktyga med rätt attityd borta? Är svaret ja, så kör! Såvida du känner dig helt uppdaterad vad som ska ske under kuren, À och O är att man är påläst och även om man gjort det förr så är det alltid bra att läsa på ett varv till då det inte ska finnas några utrymmen för frågetecken :!: :lol:

Gällande schemat hade jag kört 2 lurar, en kort på fm och en längre mitt på dagen
11h+ 45 min + 2?

Det går att ta en kudde på golvet, stå på knä och sträcka in händerna genom spjälorna och buffa, så slipper du hänga över sängen.

Lycka till!! //Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
duggan
Inlägg: 3293
Blev medlem: sön 07 jan 2007, 15:23
Ort: Luleå

Re: 9 mån, vaknar flera ggr/natt trots nattmålet- kura nu!

Inlägg av duggan »

Oj du hade redan fått ett supersvar!!! =D>
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
jigar
Inlägg: 92
Blev medlem: ons 14 maj 2008, 13:31
Ort: Göteborg

Re: 9 mån, vaknar flera ggr/natt trots nattmålet- kura nu!

Inlägg av jigar »

wow, tack för så många bra tips och råd!!!
Jag har funderat ett varv till och risken är som ni säger, vi kommer inte kunna hålla oss till nåt dagsschema under resan. Så alla hans rutiner kommer vara i gungning under alla tre veckorna som vi är borta.
Jag funderar på att satsa på att få i honom mera mat som ni nämner. Införa två riktiga matmåltider istället för välling/gröt så han vänjer sig vid att äta mera under dagtid. Vet inte hur jag ska få bort nattmålet utan en kur nu men om han får i sig tillräckligt under dagen borde det räcka med att han får lite tröst när han vaknar istället för en flaska välling.
Kuren får jag vänta med tills vi är tillbaka från redan i så fall. Det blir i slutet av maj. Alla hans rutiner behöver justeras igen och han kommer säkerligen behöva ha en kur för att få ordning på allt.
Har ni nåt tips om hur jag kan få bort nattmålet utan att köra en kur?
tack igen för hjälpen.
prins nr 1 född 25 januari 2008. Kurades 17 maj 2008 (för nattsömn)
prins nr 2 född 8 juli 2012. Tack Anna för barnaboken och det här forumet :)
jigar
Inlägg: 92
Blev medlem: ons 14 maj 2008, 13:31
Ort: Göteborg

Re: 9 mån, vaknar flera ggr/natt trots nattmålet- kura nu!

Inlägg av jigar »

några frågor till gällande schemat.....
jag funderat på föra in två lurar på dagen men om jag har den ena korta på morgonen och sen en längre lur kl 12-13.30.
Kommer han kunna klara sig resten av eftrmiddagen och kvällen utan att sova??
Jag kan också tänka mig och införa 12 timmars natt men har av erfarenhet svårt och få i honom alla hans måltider under resterande tiden därför har jag kört med 11 timmars natt och fler sovpass på dagen.

fundering på schema som kanske skulle funka är :
7.30 morgon , frukost välling
8.30 små smörgåsbitar
9.30 morgonlur 20 min
11.30 Lunch - mat och fruktpure
12-13.30 Sova
15.00 Välling
16.00 - sova 20 min
18.00 - middag mat och fruktpure
19.30 nattslurk och sova
prins nr 1 född 25 januari 2008. Kurades 17 maj 2008 (för nattsömn)
prins nr 2 född 8 juli 2012. Tack Anna för barnaboken och det här forumet :)
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: 9 mån, vaknar flera ggr/natt trots nattmålet- kura nu!

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
Sömnbehovet ligger på ca 14 h nu. Har ni 12 h natt blir det alltså 2 h till dagsömn.

Vi hade 3 lurar till mellanbror länge, vi gjorde som ditt förslag 2 st 20 minutare och en lång lunchlur, tror tom vi hade 2 h på lunchen, men den killen älskar verkligen att sova! 8)

Tycker ditt schema ser bra ut. Kör på med 3 lurar och efter uppföljningsveckan kan ni ju ändra om det behövs.

Det ni KAN göra redan nu är att införa dagschemat och hålla tiderna både för mat och sömn. Mata på så mycket det går OCH tänk på de andra förutsättningarna jag listade ovan så tror jag att nattliga uppvak kommer att minska oxå. :D När ni kommer hem från resan så kan ni köra igång med kuren och då har ni redan koll på schemat.

Har han svårt att somna till lurarna så gå med vagnen om han inte sover i säng. Men försök att inte tänka kompensatoriskt, han sov för lite där så han få sova mer här osv. Använd heller inte verktygen, risken är att man gör det lite halvdant och sen har de tappat lite av sin kraft när det är dags att kura. :D

Välkommen tillbaka inför kuren!

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
jigar
Inlägg: 92
Blev medlem: ons 14 maj 2008, 13:31
Ort: Göteborg

Re: 9 mån, vaknar flera ggr/natt trots nattmålet- kura nu!

Inlägg av jigar »

Hej och tack för senaste svaren.
Vi har satt igång med att köra det nya schemat och det fungerar rätt så bra. Han äter alla sina måltider bra och det går också väldigt bra med nattslurken som är dryga 200 g välling :)
Vad jag behöver träna honom på är att äta lite mera vid varje måltid. Han brukar riktigt markera stopp när han inte vill ha mer. Med välling ger jag honom paus och ger mera kanske 30 min senare men med maten väntar jag inte så länge. Det är kanske nåt jag får tänka på eller? Han sitter ju i sin stol när han äter och när han är klar så sätter jag honom inte in igen och testar om han vill ha mera.

Gällande sovtiderna så har jag senaste tiden alltid tänkt kompensatoriskt som du säger. Alltså vad jag brukar göra är att räkna på den totala mängden sömn som han ska ha på ett dygn och låter honom sova så mycket. Men vad du säger att vi inte ska göra på det viset, så om han inte sover tillräckligt länge på långlure ska vi inte låta honom sova en längre stund på nästa lur. Är det rätt uppfattad?
Jag har också under lång period alltid ramsat vid nattning men sen kör jag ingen ramsa när han vaknar på nätterna. Vi skrattar ihop och sen lägger jag honom i säng och ramsar ut från rummet. Det händer att jag får gå in flera gånger igen men då ramsar jag inte längre, jag läggar honom tillrätta, eller i värsta fall buffar lite och sen går jag ut igen. Ska jag låta bli detta nu eller fortsätta?
När vi väl ska kura honom, ska vi köra samma ramsa eller kan vi byta ramsa?
Hoppas verkligen att vi snart kan göra oss av med nattmålet.
tack så länge.
prins nr 1 född 25 januari 2008. Kurades 17 maj 2008 (för nattsömn)
prins nr 2 född 8 juli 2012. Tack Anna för barnaboken och det här forumet :)
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: 9 mån, vaknar flera ggr/natt trots nattmålet- kura nu!

Inlägg av Manfred10 »

Hej!

En måltid bör inte ta mer än 30 minuter 45 min i undantagfall. Du erbjuder alltså mat under 30 minuter, välling eller mat spelar ingen roll och sen är det stopp. Då bjuds ingen mat förrän nästa mål. Inget småätande mellan målen för då finns inte aptiten där till nästa osv....

Jag menar att ni ska försöka hålla sovpassen oxå. Men om det underlättar för att han ska sova hela lurarna så gå med vagnen etc. NU men inte under kuren, bara för att han ska komma på rätt köl i dagsömnen. Erbjuder man extra sömn efteråt kommer man liksom aldrig i fas.

Jag skulle säga öva dig (men inte på barnet helst) att buffa och ramsa "som det ska gå till" enligt boken, så att du är säker på handen när det bär av. Då måste du MENA buffandet så att han blir lugn av den. Det handlar både om attityd och teknik, samma med ramsan. Ni kan behålla samma men ni måste MENA "Nu är det natt och då ska alla människor sova som små grisar, så det så!" :mrgreen:

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"