Problem med dagslurar, solfjädern & svårt för att genomföra

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Ava_älskling

Problem med dagslurar, solfjädern & svårt för att genomföra

Inlägg av Ava_älskling »

Jag är akut behov av råd och behöver få svar på lite frågor. Det blir tyvärr ett ganska långt inlägg för mina frågor är så många!

Vår dotter är nu 7 månader och sömnstrular som aldrig förr så vi är desperata.
Jag läste ganska tidigt delar av boken och gjorde upp ett schema åt vår dotter som hon följde väldigt bra. Hon fick den sömn hon behövde på dagen, även om nätterna strulade mycket! Hon har sedan hon var fyra månader fram tills nu, då jag börjat försöka mig på kuren, legat vaken en timma mitt i natten klarvaken. Men sedan tre veckor tillbaka har allt brakat samman ännu mer, hon ökade antalet vakenpass på natten och har börjat vägra sova på dagarna. Så nu kände jag mig tvungen att försöka mig på Sova hela natten- kuren.

Så jag började kuren i tisdags. Men saken är denna att vi egentligen inte har haft möjlighet att helt till fullo genomföra den. Men eftersom vi inte kan göra detta förrän efter den 4 maj och jag är mycket desperat efter sömn började jag ändå. Det vi inte kunnat göra är; ha lugna dagar, mörklägga rummet och sova i ett annat rum. Och eftersom min man varit tvungen att jobba har jag heller inte kunnat vaka några nätter. Borde jag avbryta alla försök tills vi kan göra det "på riktigt"? Eller hur tycker ni jag ska gå vidare?

Resultatet har hitintills blivit; jag har slutat nattamma, hon vaknar inte lika ofta och ligger inte vaken länge på natten. Nattningen har också gått väldigt bra några nätter (vid två tillfällen lade jag ner henne, sa ramsan, gick ut och hon somnade som en sten) men vi har haft ett bakslag och dagslurarna har blivit sämre.

Redan andra natten märkte jag att det räcker med att jag bara säger ramsan från sängen för att hon ska somna om. Även den bekymmersamma tiden mellan kl sex och sju har det räckt med ramsan för att hon ska somna om vid två morgnar. Men de två senaste har hon vaknat vid kl sex och varit omöjlig att söva om. Hur gör jag här?
Tanken är ju att hon ska lära sig att somna om själv men hon har inget problem med att ligga vaken själv i en hel timme och glatt sysselsätta sig själv. Ramsan har inte haft någon som helst verkan dessa två senaste morgnar. Jag vet inte vad som skiljer dem åt, dessa två dåliga morgnar från de två tidigare bra. (Kanske att jag kanske inte reagerat lika snabbt när hon vaknat till? Medvetslös sömn av trötthet.)
När jag lägger henne till rätta i magläget börjar hon gråta, om jag försöker solfjädra gråter hon ännu mer så då buffar jag till slut. Men när hon sedan tystnat och slappnat av och jag släpper och lämnar med ramsan vänder hon sig om direkt, med ens klarvaken. Hur ska jag gå tillväga här? Detta problem har jag även under dagslurarna.
Jag får heller inte riktigt klarhet på när jag ska tillämpa solfjädern som krisverktyg till skillnad från buffningen. Jag har inte riktigt vetat när jag ska tillämpa den, så därför har jag bara använt den som markering. (Ska man inte buffa som åtgärd om barnet blir ledset oavsett om man solfjädrar? Vilket hon ju blir..)

Hur gör jag under dagslurarna när dessa inte fungerar? Jag har i veckan varit tvungen att flytta henne från vagnen till spjälsängen då hon vuxit ur den. Men hon vaknar nu var 20:de minut, eller om jag har tur efter 45 minuter, fast besluten att inte somna om. Vad gör jag om hon under sin planerade tjugominuters vila inte somnar alls? Eller om hon under lunchsömnen bara sover 45 minuter av sina 1,5 timma. Jag blir så stressad över att hon inte sover under dagen att jag börjat rucka lite på schemat eller tillslut nästan buffat henne till sömns. Ska jag köra hårt på schemat eller bör jag ta till marginalkvartarna för att försöka ge henne så mycket sömn som möjligt? Hon har också varit sjuk de två senaste dagarna, med feber och svår hosta, behöver hon inte få mer sömn än vad som står på schemat då?

Jag har också några frågor om schemat. Så här ser det ut:

19.00- 07.00 Natt
07.00 Frukost (ammar)
08.45 Äter (ammar andra bröstet, vill inte ta det tidigare)
09.00- 09.45 Sova 45 min
10.00 Äter (ammar+ stor portion gröt)
12.00- 13.30 Sova 1,5 tim
13.30 Äter (Lunch och frukt+ oftast amning)
16.00- 16.20 Sova 20 min
16.30 Äter (ammar+ frukt, är oftast inte så hungrig då)
18.20 Äter (stor portion gröt)
18.40 Nattrutin
18.50 Ammar (som del att nattrutinen, fast somnar aldrig här)
19.00 Godnatt

Borde hon sova mer? Är så osäker kring detta att jag ofta slarvar och försöker ge henne mer sömn (som hon ändå inte tar emot för det mesta) Jag undrar också över nattslurken.. Borde jag försöka truga i henne det större målet mat vid kl 16.30 istället? Och ge henne just bara nattslurken vid 18.30? Men hon står sig ju inte så länge på bröstmjölk (och vill inte ta välling) Finns det någon anledning till att det ska var just en "nattslurk"?
Och, borde jag börja ge henne en större frukost nu istället för att amma henne igen kl 08.45? Hon äter trots allt väldigt bra vid 10.00 ändå..

Oändligt tacksam för svar..
Mamma till godingen Ava född 120912
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: Problem med dagslurar, solfjädern & svårt för att genomf

Inlägg av Sarisparis »

Hej och varmt välkommen hit :D

Vad härligt att höra att ni fâtt in lite rutiner sedan ett bra tag tillbaka, dâ är ni ju redan pâ rätt spâr. :thumbsup:
Ava_älskling skrev:Det vi inte kunnat göra är; ha lugna dagar, mörklägga rummet och sova i ett annat rum. Och eftersom min man varit tvungen att jobba har jag heller inte kunnat vaka några nätter. Borde jag avbryta alla försök tills vi kan göra det "på riktigt"? Eller hur tycker ni jag ska gå vidare?
Det är inte särskilt juste mot barnet att kura halvdant, tiderna sätter sig ju inte bara för att de stâr pâ schemat. Barnet fâr tiderna i kroppen just av att dagarna är förutsägbara. Men, jag tycker ändâ att ni helt klart verkar vara pâ rätt väg, sâ jag personligen skulle nog râda att köra vidare med er "egen" kur.
Ava_älskling skrev:Tanken är ju att hon ska lära sig att somna om själv men hon har inget problem med att ligga vaken själv i en hel timme och glatt sysselsätta sig själv. Ramsan har inte haft någon som helst verkan dessa två senaste morgnar.
Det är absolut ingen mening att verktyga ett glatt barn! Hon har det ju jättebra, varför ingripa? Eventuellt kan du när du hör att hon vaknar fyra av en snabb och upplysande ramsa sâ att hon vet att det fortfarande är natt, men ligger hon vaken och glad sâ är det ju faktiskt hennes val. Man kan aldrig ge barnet mer än förutsättningarna till sömn.
Ava_älskling skrev:När jag lägger henne till rätta i magläget börjar hon gråta, om jag försöker solfjädra gråter hon ännu mer så då buffar jag till slut. Men när hon sedan tystnat och slappnat av och jag släpper och lämnar med ramsan vänder hon sig om direkt, med ens klarvaken. Hur ska jag gå tillväga här? Detta problem har jag även under dagslurarna.
Jag vet inte om jag förstâr dig helt rätt här, menar du att du lägger tillrätta osv fastän hon "bara" är vaken? Som jag sade ovan är verktygen till för att hjälpa henne, alltsâ att användas när hon faktiskt BER om hjälp (är ledsen). Man kan inte verktyga arga (eller glada) barn.
Ava_älskling skrev:Hur gör jag under dagslurarna när dessa inte fungerar? Jag har i veckan varit tvungen att flytta henne från vagnen till spjälsängen då hon vuxit ur den. Men hon vaknar nu var 20:de minut, eller om jag har tur efter 45 minuter, fast besluten att inte somna om. Vad gör jag om hon under sin planerade tjugominuters vila inte somnar alls? Eller om hon under lunchsömnen bara sover 45 minuter av sina 1,5 timma. Jag blir så stressad över att hon inte sover under dagen att jag börjat rucka lite på schemat eller tillslut nästan buffat henne till sömns. Ska jag köra hårt på schemat eller bör jag ta till marginalkvartarna för att försöka ge henne så mycket sömn som möjligt? Hon har också varit sjuk de två senaste dagarna, med feber och svår hosta, behöver hon inte få mer sömn än vad som står på schemat då?
Som jag sade ovan, du kan inte vänta dig att hon ska fatta att det är sovtid om dagarna inte är lugna. Var inte rädd att ta till marginalkvartarna (ât bâda hâllen vilket kan förlänge varje lur med en halvtimme om du känner att det är vad som behövs). Du kan ocksâ lägga en hel halvtimme tidigare pâ kvällen utan att det behöver störa morgnarna. Tänk pâ kuren som ett husbygge: du mâste först fâ ordning pâ stommarna, sen kan du finlira med detaljer. :wink:
Ava_älskling skrev:Jag har också några frågor om schemat. Så här ser det ut:

19.00- 07.00 Natt
07.00 Frukost (ammar)
08.45 Äter (ammar andra bröstet, vill inte ta det tidigare)
09.00- 09.45 Sova 45 min
10.00 Äter (ammar+ stor portion gröt)
12.00- 13.30 Sova 1,5 tim
13.30 Äter (Lunch och frukt+ oftast amning)
16.00- 16.20 Sova 20 min
16.30 Äter (ammar+ frukt, är oftast inte så hungrig då)
18.20 Äter (stor portion gröt)
18.40 Nattrutin
18.50 Ammar (som del att nattrutinen, fast somnar aldrig här)
19.00 Godnatt

Borde hon sova mer? Är så osäker kring detta att jag ofta slarvar och försöker ge henne mer sömn (som hon ändå inte tar emot för det mesta) Jag undrar också över nattslurken.. Borde jag försöka truga i henne det större målet mat vid kl 16.30 istället? Och ge henne just bara nattslurken vid 18.30? Men hon står sig ju inte så länge på bröstmjölk (och vill inte ta välling) Finns det någon anledning till att det ska var just en "nattslurk"?
Och, borde jag börja ge henne en större frukost nu istället för att amma henne igen kl 08.45? Hon äter trots allt väldigt bra vid 10.00 ändå..
Jag tycker att schemat ser bra ut vad gäller lurarna. Funderar lite pâ om det inte fattas lite mat. Tiderna är väldigt olika de jag kört med, sâ här brukar "mina" scheman se ut:

God morgon + amning
Second breakfast (med familjen, smaka pâ det som finns pâ bordet)
Kort fm-lur
Lunch (skedmat + ev amning)
Lânglur direkt efter lunchen
Mellanmâl (skedmat + ev amning)
Kortlur
Middag (som lunchen, eller gröt)
Nattslurk (om barnet vill)
God natt

Alltsâ, inget rejält förmiddagsmâl och istället lunchen direkt innan lângluren. Att läggas ordentligt mätt brukar vara det bästa mot skarvar.

Tips:

:idea: Mörkläggning är verkligen A och O när det kommer till tidiga morgnar. Särskilt nu när vâr och sommar är pâ ingâng. Ett enkelt sätt att mörklägga är att spreja fönstret med vatten och "klistra" upp aluminiumfolie.

:idea: Har du läst Barnaboken? Jag tycker att sömnen ofta kan betraktas som en spegel till hur dagarna ser ut. Social delaktighet (att lâta barnet vara med i din vardag och hjälpa till efter förmâga - och TACKAS ordentligt :D ) och utevistelse hjälper ocksâ till bättre sömn. Det är skönt att gâ och sova när man jobbat ordentligt! Ta varje chans att skratta med ditt barn!

:idea: Antiskarvtips

Lycka till!

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"