Frågor om dagsömnen...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
fampin

Frågor om dagsömnen...

Inlägg av fampin »

Hej,

vi har börjat kura vår son som snart är 10 månader ( inatt är natt 4). nätterna har gått bra men vi har några frågor kring dagsömnen.

vårt schema:
06.30 vakna+amning
07.30 frukost vid bordet
09.00 lur 45 min
11.00 lunch
12.00 lur 2h
14.00 mellis, amning
17.15 middag
19.45 nattslurk, amning
19.00 sova 11.5h

Han tycks sova kortare tider båda daglurarna. Även sista timmen på morgonen ligger han och jollrar och det är svårt att söva om. Somnar han, så vaknar han kort därefter igen. På långa dagsömnen blev han ledsnare och ledsnare vid varje försök att söva om sista halvtimmen. Är det då fel att plocka upp en kvart innan vi tänkt?

1. Har vi tagit till för mycket med timmarna (14 tim 15 min)?
2. Kan jag mitt i kuren korta ner förmiddagsluren till 20 min?

Vi har bestämt att förmiddagsömnen skall vara i vagn då vi behöver lämna storasyster på dagis.

3. Ska vi då vagna, skaka och ramsa tills han somnar och sedan köra vagnen till dagis, eller ska den stå still under kurveckan?
4. Vi lämnar henne också olika tider under veckan (ibland 9, ibland 9.30) hur ska vi hantera det på bästa sätt? Kan vi t ex köra honom i vagnen först för att sedan söva enligt beskrivning?
5. Kan vi använda marginalkvarten på dag eller nattsömn under uppföljningsveckan?

5. Undrar också om amning är tillräckligt som mellanmål eller ska jag fylla på med annat?
6. Kan man amma mellan målen eller ska man hålla sig strikt till de 4 måltiderna?

Tack på förhand!
fampin
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Frågor om dagsömnen...

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen till forumet! :D

När uppföljningsveckan är klar (3+7 dagar) kan ni justera schemat om så skulle behövas, just nu lär sig er son klockan så förvirra honom inte nu när ni är på g.

Men jo, kapa fm luren till 20 min kan vara en ide och kanske ha långluren 12.30 i alla fall. Kanske t.o.m 13 skulle kunna funka bättre.

Sen rekommenderar jag att du skjuter på lunchen med säg 30 min och melliset lite senare.

Amning sker i samband med måltid, antingen innan eller direkt efter. Hela måltiden bör vara avklarad på max 45 min gärna 30.

Lägg fm luren i vagnen låt honom somna i stillastående vagn och gå när han har sovit i 10 min är mitt förslag.

Fylla på med lite frukt/välling kan vara gott som mellis. Min son fick lite välling som mellis ute, jag värmde den ganska varm och hade med någon timme och fick sen i vagnen.

Lycka till med resten av kuren. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
fampin

Inlägg av fampin »

Tack för ditt svar och förslag om ändringar :D!
Schemat är dock lagt för att passa med hämtningar och lämningar på dagis så det är tyvärr svårt att genomföra förslagen du gav.

Däremot känns det som att det skulle underlätta oerhört om man kunde dra ned till bara en sömn per dag och då köra två timmar alt två och en halv timmar (beroende på om nattsömnen sätts till 11,5 eller 12 timmar). Känner redan att jag håller på att stressa ihjäl mig för att få schemat att gå ihop med övriga familjens behov, då det inte är någon lätt match med dagsömnpassen. Vad säger du? Måste en 10 mån bebis sova två ggr per dag? Han har klarat 5 timmar vakenhet på eftermiddagarna bra. Frågan är om han klarar av två sådana pass?

Min tanke är att kanske göra om schemat enligt följande:

6.30 alt 07.00 (då hoppa över amning 6.30-6.45) God morgon!
07.00 Frukost vid bordet
(8.45-9.15 dagislämning)
11.00 Lunch
11.45-13.45 Sova dag
(13.45-14.15 hämta dagis)
14.30 Mellis
17.30 Middag
18.45 nattslurk
19.00 Godnatt!

Tankar och synpunkter tas gladeligen emot :P!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Nej jag rekommenderar absolut INTE att man har 1 lur före 1 års ålder. Utan man har ofta 2 lurar till dryga 1 år.

Du kanske kan ha luren på promenad i 20 min? Men då får man räkna med att prommenera varje dag i 2 mån.

Men sen lägga långa luren i sängen?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
fampin

Inlägg av fampin »

Ok! Tack :)! Jag är jätteglad att få respons! Det uppstår så många frågor och så mkt osäkerhet kring alla moment.

Som jag gör nu lägger jag honom för långsömn i sin säng. Han har alltid sovit mkt bättre i sin säng än i vagnen.
1.Finns det någon nackdel med att ha dagslurarna på olika ställen om de följer samma mönster?

2. Måste jag även efter uppföljningsveckan söva honom i stillastående vagn innan jag kör?
Ibland blir det så svårt att få till det med timingen... Idag gick dock sövningen i vagnen fortare tack och lov :D!

3. Är det så att man absolut inta skall ta upp en minut tidigare än tänkt även på dagsömnen under uppföljningsveckan?
Igår tog det honom 20 min att somna på långsömnen och han vaknade en timme för tidigt och storgrät. Ramsade flera gånger med en minut emellan utan större resultat. Slutade med flera omgångar buffningar innan han kom till ro och sov bara småskruttar sista timmen. Upplever även att han blir ilsken av solfjädern. Han kan lägga sig fint när jag lägger honom tillrätta men när jag solfjädrar så blir han spänd och arg/ledsen. Buffning älskar han dock.

4. Undrar om solfjädern är nödvändig eller om jag kan bara lägga tillrätta och gå ut och i krisläge använda buffning istället för solfjäder?

MVH
Fampin
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej igen,

1. Att ha säg fm lur i vagn och långlur i säng är inga problem bara det är samma för det mesta.

2. Min erfarenhet att gå ibland och sova i stillastående i bland är inte så god. Då blir det olika hela tiden och att sova till gående vagn är ju mycket skönare, så du lär få många frågor om du ibland vill stå stilla.

3. När uppföljningsveckan är klar kan man använda marginalkvartarna (som jag skrev om för er i mailet) Men inte mera. Vaknar man en timme för tidigt så skall man somna om.

Ang. solfjädern, man buffar (VID MEGA KRIS) lugn, sen går man ut med ett skönt tryck som solfjädern (man står inte och håller den i flera minuter i detta läget) utan ett mjukt tryck på 2-3 sek sen ut med ramsan.

Men tänk på att buffa är inget söva verktyg, det är ett lugna verktyg man inte vill fastna med.
Tor 2006

fampin

Inlägg av fampin »

Ok, tack igen! Jo solfjädern görs just som du beskriver, men jag tror protesterna kommer utav vetskapen att detta markerar utgång. Nu accepterar han dock detta så det är inte längre något problem :D. Det vi nu funderar över är hur sjutton löser vi tidsomställningen? Uppföljningsveckan är slut efter mån natt och på tis åker vi iväg ett dygn för att lämna över till mormor att sköta läggningar. Ska vi vänta med att förskjuta sömnen till efteråt eller börja redan nu, och i så fall hur mycket per dygn? Några tips?
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!

Jag skulle nog vänta med att skjuta på dygnet om det funkar för er.... här finns tipds hur man kan göra annars.

http://annawahlgren.com/index.php/view/ ... idskillnad

Personligen ändrar jag bara tiden rakt av, använder inga marginalkvartar hit och dit. Lägger vanlig tid och tar upp ny tid. Men mina barn är säkra sovare vid det här laget.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Flytta ni dygnet senare om det funkar för er nu. Jag förskuter dygnet med 30 min över 2 dagar.
Tor 2006

fampin

Inlägg av fampin »

Hej igen!
Glad över att nätterna fungerar bra nu. Han sover mest hela natten förutom sista 1-2 timmarna på morgonen då han småsover och nöjer sig med ramsa. Stort bekymmer med dagsömnen dock. Blir förtvivlad över att behöva försöka söva om gallskrikande bebis i 45 min varje dag. Första sömnen hinner han oftast inte somna (9-9.20), och gör han det så blir det bara 5-10 min. Andra sömnen (12-14) sover han oftast till 13.15 sen går det inte att söva om. Han sover 19-6.30 på natten. Hur länge ska man kämpa på med ett schema som inte verkar funka? Innan vi började med AW-kuren så vehövde han oftast 4 timmar vaken tid inna han var sovredo. Trots avrådan funderar jag nu på att hoppa första sömnen och lägga en sömn mellan 11.30-13.30/14.00. Då får han ordentligt med vakentid innan både dag- och nattsömn. Alternativet skulle vara sömn 10.30-12 och 15-16, men då är jag rädd att nattsömnen blir lidande. Glad för input!
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Sover han 20 min luren i vagnen om du skulle promenera under den luren?

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
fampin

Inlägg av fampin »

Gjorde det idag men det tog ändå minst tio innan han somnade. Tror inte han är tillräckligt trött. Men det stora bekymret är långsömnen. Känns verkligen inte bra att hålla på i 45 min med gråtande barn. Endast ramsa funkar ej när han vaknar efter ca en timmes sömn. Han gråter vid uppvaket. Lägger jag honom så tystnar han men när jag gör solfjäder så sätter han igång igen. Jag ramsar på väg ut, men han eldar upp sig fort. Har provat m bara ramsa några gånger men funkar ej. Ännu mer upprörd. Går in, lugnar med buffning, solfjädrar och nya protester tar fart. Håller på så in och ut i 45 min tills dax att ta upp. Han verkar inte trött trots att han sovit en timme för lite. Han klarar resten av dagen fint. Är det verkligen så att alla barn har precis samma sömnbehov? Jag tror han gott skulle klara sig på en dagsömn trots sina 10 månader. Kanske sover han längre om han inte får sin minisömn/vila på fm. Båda mina barn har varit riktiga vakenbarn. Treåringen sover max 10,5 timmar på en natt utan dagsömn (jmfr rek 13 timmar). Sover hon dag så kortas nattsömnen. Jag själv är nöjd med att lillen sover gott om natten och får en hyfsad daglur. Känns som en pina att truga med mer sömn när han inte verkar vilja/ behöva. Är detta vanligt problem eller? Hur gör ni andra?
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Vad har ni för schema nu? Mitt råd är att ha en 20 minuters vila på fm då han har en chans att ta en liten paus. Om han sover eller inte är inget att stressa över.
Så får han en lång lunchvila efter en stadig och mättande lunch! Kom ihåg att lunchen skall ligga så nära vilan som möjligt så att ha säkert är mätt.

Vad gör ni annars dagtid? Får han vara ute, utmanas fysiskt? Socialt delaktig i vad ni sysslar med hemma?

Eftersom han har en 11,5 h natt skulle jag inte kapa ner dagsvilorna ännu.

Så kanske det hjälper dig att tänka på att det är du som ordnar FÖRUTSÄTTNINGAR för honom så att han kan sova bra, men sova får han göra själv. För mycket mixtrande och mekande gör honom bara orolig. Du skriver att du försökt ramsa men att det inte funkar - Försök inte utan genomför! Det är du som förmedlar åt honom vad som gäller! Om du går in o ut ur sovrummet blir han bara piggare o ställer ännu mer frågor.
Försök lyssna till hur han låter. Är han arg biter ingen ramsa, då är husljud bättre! Diska, sätt på klassisk musik, föna håret, spola toaletten. Och då han lugnar sig får han en bestämd och varm ramsa!

Var intas långa vilan?
Vi flyttade in vår dotter i helt mörklagt sovrum i egen säng ganska tidigt då hon behövde få böka runt o vagnen blev för liten, och så hade hon en massa annat för sig i dagsljus än att sova ;)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
fampin

Inlägg av fampin »

Hej!
Tack för ditt engagemang Mumintrollet!

Ändrade schemat idag till följande:

06.30 Godmorgon och amning!
7.50 Hej då pappa!
7.30 Frukost med mig och storasyster vid bordet.
8-8.45 (9.15 tis o tors) lek, bajs, tvätt, påklädning.
8.45-9.15 (9.15-9.45 tis o tors) promenad, lämna syster dagis.
(lek och hushållsysslor)
10.30-11.00 Lunch
(lek, krypa, klättra på golv och möbler tills bajs- byta blöja)
11.30-14.00 Sova i spjälsäng mörkt rum
14-14.15 Mellis
14.15-14.45 Promenad, hämta syster på dagis.
15.00 Storasyster mellis, påfyllning av lillebrors mellis vid behov.
15-16.30 Lek och samvaro med syster och ibland andra barn, ute eller inne beroende på väder.
17.00-17.30 Middag
17.40 Pappa kommer hem
(lek, bus, tvätt/bad, nattslurk)
19.00 Skratt och godnatt

Som du ser kapade jag fm-luren idag och hör och häpna: Han sov 2,5 timmar utan ett knyst och jag väckte honom på klockslaget kl. 14.00. Kanske får jag äta upp detta om det blir bakslag men jag uppfattade att han sov sämre på långluren pga lilla miniluren. (Daglurarana låg lite tätt innan, 9-9.20 och 12-14, för att hinna få långsömn i säng innan storasysters hämtning). Hela ursprungsschemat ser du högst upp i denna tråd fast fm-sömnen kortades till 20 min efter uppföljningsveckan. Nåja, vi får se hur det artar sig.

Ett förtydligande: Jag "försöker" inte ramsa, utan "försöker lugna" med endast ramsa och det är detta som ej fungerat. Har varit mycket bestämd på rösten och väntat ut, ramsat igen och väntat osv. Tycker att det är svårt att avgöra om det är ilsket eller ledset för han skriker igång sig så att han nästa kräks ibland och jag blir kluven mellan detta att man ska hålla sig ute ur rummet och bara ramsa men samtidigt gå in och avbryta innan han skriker igång sig så han inte kan somna om. Men husljud har jag ännu inte testat i större utsträckning. Gör du detta direkt när du hör uppvak eller kör du ramsa först och om detta inte biter så kör du igång med husljuden? Gör du detta även i vargtimmen? Mornar har han nöjt sig med ramsa ett tag men i morse så var det en del gråt men dock med pauser av prat, joller och tystnad. Kanske löser sig dagsömnen nu, men om inte så beskriv lite mer när du gör husljuden.

För att göra en mer fyllig beskrivning av vem vi pratar om och vår vardag så kan jag tillägga att min son är mkt aktiv, tempramentsfull och tidigt utvecklad. Kröp när han var 5,5 mån och gick med gåvagn när han var 6 mån, tar sina första staplande steg nu vid 10 mån. Så sitt behov av fysisk rörelse får han av egen maskin då han är en driven och nyfiken liten kille. Kanske skulle han behöva komma iväg på öppna förskolan mer, men det är svårt att hinna med på förmiddagarna när man har två små, dagistider, sovtider och alla hushållssysslor. Han har aldrig varit någon vagnsittare. Vill inte gå på långpromenader om ej ska sova. Alltid sovit kasst i vagnen. Så denna långa vinter har inneburit allt för lite utomhusvistelse, men nu när det är lite varmare och han kan krypa runt i sina galonisar så blir det mer, vilket gör gott.

Husljuden alltså... Beskriv mer om när du gör dessa och om du börjar med ramsa eller bara slamrar när du hör tidigt uppvak..

Tack igen!
MVH
fampin
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hur går det här?

Uppvak med prat gör jag inget åt. Blir det gråt ramsar jag först och sen husdjur eller musik. Det finns flera trådar om tidiga morgnar om du kollar i tråden "läs här först" Det viktiga är att ni bestämmer er för hur ni ska göra, EN strategi som ni håller er till.
:D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"