Hur ofta skall vi säga ramsan?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
jonasforssell

Hur ofta skall vi säga ramsan?

Inlägg av jonasforssell »

Hej på er Föräldrar!

Vår ena pojke Gustav är drygt 2 år gammal och har sovit bra i sin spjälsäng fram tills för ett par veckor sedan. Han vaknar på natten - allt mellan midnatt till framåt 4:a tiden - och vill upp. Detta meddelar han hela huset genom att stå i sängen och skrika högt och bestämt.

Vi har en bestämd rutin på kvällarna så läggningen är absolut inget problem. När han nu vaknar så går vi först in till honom och säger lugnt och bestämt att nu är det natt och nu skall han lägga sig ner och sova. Det rådet lyder han naturligt vis inte utan ökar direkt nivån på skriket när vi går ut ur rummet. Succesivt mattas sedan skriket av, men slutar inte på något sätt.

Med bestämda mellanrum (ca 5 minuter) så repeterar jag "ramsan" ifrån vårat egna sovrum som ligger vägg - i - vägg med hans rum. Man märker att han hör oss eftersom han återigen höjer nivån på skriket efter varje gång.

Min fråga är hur ofta jag skall repetera min ramsa och hur länge han skall få hålla på? Generellt så har vi gett upp om han vaknar framåt 4:a tiden eftersom han då har sovit tillräckligt för att hålla på med detta fram till morgonen kl 5. Vaknar han runt 2-tiden så försöker vi köra detta men han kan vara väldigt envis...

Trötta hälsningar från Jonas
br

Inlägg av br »

hm, skulle nog behöva lite mer bakgrund... Har ni genomförst standardmodell, använt er av ramsa tidigare, genomgört SHN kuren, hur många timmars ömn under dygnet ?

Om inte nbt ovan så tycker jag att ni ska läsa igenom allt om SHN som finns här på forumet,

Tyvärr är det inte så enkelt att säga exakt hur ofta ni ska ramsa (attramsa var 5e minut är lite ofta, risken är att ni stör så att den lille aldrig får chansen att somna :cry: ).

Läs igenom allt som finns om SHN kuren och fundera hur det skulle fungera hos er.
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
mariell

Inlägg av mariell »

Hej Jonas.
Jag är rätt ny på forumet och nybörjare när det gäller alla metoder som de lär ut här, så ta inte mina funderingar som experthjälp. :roll: Vi har precis börjat med SHN-verktygen på vår 3,5-åriga dotter och hon har svarat väldigt bra.

Det jag kan säga om det här med ramsan är att det viktigaste verkar vara hur man ramsar. Vår dotter blev bara galen om vi ramsade monotont. Jag försökte anpassa tonfallet i ramsan så den blev svaret på det hon frågade om. Ville hon bara har upp mig för underhållning så blev ramsan som ett "nej vet du vad". :evil: Skrek hon för att hon kände sig ensam eller så blev ramsan ett "allt är lugnt och skönt". :heart: Jag använde alltid samma mening så i grunden vilade alltid vi ska bara sova nu.

På det här sättet har det fungerat ypperligt för oss. :lol:
Någon annan som är mer proffs på det här kan säkert ge dig fler tips!

Lycka till!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, br :D Tack, Mariell :D :wink:

:D Välkommen är du :D

Det är detta att ni går in till honom som ställer till det. Med den handlingen meddelar ni honom - hur mycket orden än säger motsatsen - att det inte alls är natt utan dags för diverse happenings. Vilket han sedan fortsätter tjata sig till, med garanterad vinst åtminstone klockan fyra :roll: i stället för att få sova så gott, vilket naturligtvis är vad han vill (och behöver) innerst inne.

Så upphör med trafiken. Ramsa en gång för alla (x2, x3 eller x4), utifrån. Men spar även på ramsan. Ge den gärna direkt och upplysningsvis, men håll inne med den sedan. Han vet vad som gäller - borde veta :!: - nämligen att PÅ NATTEN SOVER MAN, och ska inte ha påminnelser om den saken förrän om och när han verkligen blir ledsen.

Budskapet är övergripande: PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING. Förmedla det i din säkra attityd och lär dig låta barnet vara i fred att smälta faktum :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "