Ska jag kura eller minikura min 6 månaders?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Majken03

Ska jag kura eller minikura min 6 månaders?

Inlägg av Majken03 »

Hej

Har en 6 månaders tjej som vi har SM från ca 2 månader. Hon har alltid somnat lätt i sin säng när det är dags att sova för natten, därför har vi aldrig använt några verktyg. Dumt kaske inser jag nu. På dagarna vagnar vi för att få henne att sova.

Nu är det som så att hon börjar vakna tidigare och tidigare. Sovschemat ser ut såhär 12 - 45- 1,5 - 20. Natt kl 19,30 och jag vill ta morgon kl 7,30. Borde jag minikura henne för att få några verktyg att fastna såsom ramsa, för att kunna använda den på morgonen när hon vaknar för tidigt? Hon vaknar en timme för tidigt, men hon ligger och pratar, blit lite ledsen ibland, tar upp henne vid 7,30 och håller sen ut till 9,30 så vi ska hålla oss till schemat.
Jag skulle även vilja att hon sov i sin säng på dagarna och inte bara i vagnen, för att det då ska kunna va lättare att få henne sova middag borta även om man inte har vagnen med sig. Är det dumt eller smart? Fär då måste jag ju typ göra en dagskur känns det som.

Hon har tagit längre och längre tid på sig för att somna för natten och jag minskade då sista vilan från 45 till 20 min och hon somnade då utan problem igen. Då skrev jag denna tråden:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=33001

Men eftersom hon vaknar en timme för tidigt så kanske hon ändå får för mkt sömn? Men vet inte vad jag skulle kunna minska ner i så fall?

Jag har barnaboken, tyvärr inte läst så mkt i den ännu (när vi började SM så läste jag massa här). Har inte SHN men om ni tycker vi ska kura/minikura/dagskura så ska jag genast inhandla den!

Snälla hjälp mig, vad tycker ni vi ska göra??
Bebbe född 2012-08-18
Manfred10

Re: Ska jag kura eller minikura min 6 månaders?

Inlägg av Manfred10 »

Hej och välkommen hit! :D

Hur ser ert schema ut? och vad innehåller er dag av utevistelse, social delaktighet, matintag, var sovs det osv. skriv gärna så detaljerat som möjligt... :D

Har du i stort sett koll på läget men behöver finputsa lite ser jag ingen anledning att kura. men LÄS barnaboken ändå! :wink: Där finns liksom hela helheten med! :D

minikur: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=26347

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Majken03

Inlägg av Majken03 »

Schemat ser ut såhär:
7.30 Vakna
8.00 En portion gröt och en "isbit" bär
Sen lek på golvet, nu är det mkt försök upp i krypställing, åla på rygg på golvet (ser sjukt roligt ut :D )
9.30 sover 45 min i vagnen
Sen är det antingen kanske öppna förskolan med sång, en dag i veckan är det babysim, annars brukar vi gå ut en promenad. Nu har hon varit ganska förkyld och snorig och hostog senaste veckan så inte varit på simmet eller öppna förskolan.
11.30 Lunch. 1 pure från burk för 5-6 månader och lite fruktpure
12.15-13.45 Sover i vagnen
Sen brukar jag förbererda middagen då sitter hon med i köket, vi leker på golvet, kollar lite på babblarna, försöker visa böcker för henne men de visar hon inget intresse alls för.
15.00 ersättning till mellis
16 sover 20 min (för bara några dagar var denna 45 min)
Ca kl 17-17.30 En portion gröt och lite bär eller frukt.
Sen bus med pappa som då kommit hem från jobbet, kanske en dusch tillsammans hela familjen, träna på golvet att sitta själv mm
19 en lite kvällsslurk ersättning, har nu köpt Nan 2 good night som ska vara mer mättande, men hon tycker nog inte riktigt om smaken så nu tar vi hälften den och hälften vanliga ersättningen. Nätterna är bra. Om hon vaknar så somnar hon ofta om själv.

Jag tycker att jag har koll på läget men skulle vilja få en ramsa att fungera så man har den om hon vaknar på natten och när hon ska sova på dagen och framför allt för att få henne sova den där sista timmen på morgonen. Därför tänkte jag att jag skulle "minikura" lite kanske?

Bläddrade lite i BB nu och tänker att jag kanske inte behöver läsa hela men förstår inte riktigt vilka delar som är viktiga för mig?

För övrigt så sov hon värdelöst nu den långa sovstunden idag, la henne 12,15. Fick vagna lite, hon somnade, sen vaknade hon efter 20 min! Brukar aldrig hända! Vagnade lite. somnade om men vaknade efter 5 min och gick inte att få henne somna om! Har inte varit såhär sen hon var "liten"!

Tror hon behöver aktiveras mer men vill inte gå till öppna förskolan när hon är så snorig och hostig. Tyckte hon aktiverades mkt idag, hon satt i selen och jag städade så vi for ju runt mkt och tittade på massa saker.
Bebbe född 2012-08-18
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :D

Era dagar ser ju bra ut! Social delaktighet och utevistelse kan man inte få nog av. 8) :mrgreen:

Jag skulle säga att du ska mata på mer med vanlig mat. 2 lagade mål mat, lunch och middag. Totalt fyra rejäla mål mat + nattslurken. Kanske välling till natten och gröt till mellis istället för ersättning?

Börjar vagnen bli trång? Sover hon på rygg eller mage? Med mina har det varit så att så snart de har bra sömn nattetid har de inte nöjt sig med vagnen dagtid utan vill hellre breda ut sig rejält i spjälsängen med full rörelsefrihet. :mrgreen:

Angående stimulans och aktivitet tror jag att du ger henne den bästa! Öppna förskolan och babysim 1 gång i veckan är fullt tillräckligt för en 6-månaders om du frågar mig. 8) Såna småttingar har fullt upp med att upptäcka en massa nytt och spännande om sig själv och hemmet. :D Läs i barnaboken! :wink:

DÄRFÖR ska du läsa barnaboken! :D Se den som en uppslagsbok, där finns ALLT. Det du kan börja med att läsa är vad som händer och sker i respektive ålder hos barnet. 8) Vad som gäller för krypbarnet, utforskaren! :mrgreen:

Minikur hittar du exempel på i länken i mitt förra svar. Kör du "kuren" in alles skulle jag tipsa dig att börja från natt 2 för ni har ju liksom grundrutinerna för sovningen.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Majken03

Inlägg av Majken03 »

Hej igen!

Har försökt med mat 2 gånger per dag men nu går det inte ens bra på lunchen som det gjort förut :(. Så det är svårt. Vet inte om det beror på att hon är så snorig och slemmig men igår fick vi mollipect utskrivet så hoppas det blir bättre snart.

Hon vaknar ca 30-60 min för tidigt går inte att få henne somna om. Tror jag ska köpa shn boken och kura henne.
Bebbe född 2012-08-18
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Jag inflikar med några tankar.. :)

Det kan gott vara att hon sover sämre för att hon är sjuk - äter mindre och således sover som en kratta - en ogynnsam spiral minnsann. Men kom ihåg att det är tillfälligt!

En kur går absolut att genomföra - och som Jenny här sade så kan ni börja med kuren från natt 2 eftersom hon redan sover såpass bra. Läs på i boken ordentligt innan ni börjar och öva buff och ramsa. Och hur är det med mörkläggnignen i sovrummet på natten? stickmörkt skall det vara så att lilla hjärnan inte blir aktiverad av morgonsolen!
Du kan absolut i samband med kuren börja henne att sova i säng på dagen! det kan tom hjälpa dagsvilorna då man har mer utrymme att böka runt hur man vill!

Återkom gärna med fler frågor då du fått boken och tänker sätta igång! :)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Majken03

Inlägg av Majken03 »

Hej igen!

Hinkar frisk i en vecka, började äta mera lunch och sov bättre. Sen blev jag sjuk, och sen blev hon sjuk igen (dock inte lika sjuk som sist) och så har äntligen första tanden kommit upp lite och jag ser nu även den andra. Så här händer det grejer :)!

Hon sover på rygg i sängen på nätterna och somnar utan minsta knyst, har kommit på att om vi lägger henne kl 19.20 så är det perfekt för henne.. Nu har hon vaknat av hosta några nätter men somnar om fort igen. Men vaknar tidigt på morgonen :(. Imorse hörde jag henne första gången 5.30. Sen tystnade hon, somnade väl om antar jag, men sen tyckte hon det var morgon vid 6.30. En timme tidigare än vad jag vill. Det gick inte få henne att somna om alls!! Plus att hon hade bajsat men jag är så täppt i näsan så det upptäckte jag inte förrän jag såg att det hade läckt igenom lite på pyjamasen.

Har köpt shn boken och läst men eftersom vi inte har några problem kvällar och nätter så tycker jag att det är lite svårt att börja en kur. Skulle ju vilja att ramsan satt så man kan använda den när hon vaknar tidigt.

Så nu tänkte jag att jag skulle kura på dagarna istället, så hon lär sig ramsan. Och då självklart använda ramsan på nätterna och kanske även buffa/solfjädra om det behövs vid tidigt uppvak. Är det helt knäppt tänkt eller? Hon har alltid svårare att somna på dagarna än på kvällen. Och jag vill inte hamna i vagningsträsket eller vänja henne vid att somna med flaska i munnen som hon gjorde en period. När jag la henne imorse för första vilan så blev hon ganska ledsen men jag ramsade och det funkade!! Men när man står utanför rummet är det ju svårt och se när hon är på väg att somna och det är dags för bekräftelseramsa. Men det gick ju bra, kändes så skönt måste jag säga!

Så är jag knäpp som tänker såhär eller inte?
Bebbe född 2012-08-18
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
Nej inte är du knäpp inte... prova att använda sökfunktionen "ramskura" kura med ramsan eller liknande.. jag kommer inte ihåg var men jag toro jag har läst nån tråd på det tidigare... ska kolla med kollegorna! :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag hoppar in lite här. Jag tycker du skall "minikura" som vi oftast kallar det. Både dagen och natten, mest för att få in samma rutin och förutsägbarhet för barnet. Då blir allt samma samma.

Man läser hela SHN boken, speciellt säkerhet, njtningen och de kapitlena.

Sen när man minikurar början man på natt 2 enl. lathunden så man buffar inte så mycket utan man lägger krut på ramsan, det är DEN som för dialogen. Det kan ta sin tid och det är oftast lättare att införa den nattetid och sen köra vidare på dagen.

Så skriv ut lathunden, plugga i boken massor. Bestäm en dag när allt skall ske. KÖR! Börja på första kvällen och kör sen samma på dagen.

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ela-natten

Sätt upp denna på dörren så du vet VAD du skall göra och NÄR.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Tack Torsmamma! :-)

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"