Frågor inför kur av 6 månaders liten tjej

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Manfred10

Re: Frågor inför kur av 6 månaders liten tjej

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :D
och förlåt för att du fått vänta så länge på svar... :oops: vi är lite underbemannade här just nu.
Vi har nu kurat i strax över 2 veckor och sammanfattningsvis så går det bra men tar längre tid än vi väntat oss Är fortfarande inte i närheten av en 12 timmars natt utan ett pip
Ni är ännu tidigt i kuren om man ser till det stora hela! Jag tycker att det verkar som om ni jobbar på helt rätt! :D 8-månadersångesten kan spöka både dag och natt. Här på forumet finns flera trådar om den och i barnaboken står mycket bra att läsa! :D Barn är inga robotar som somnar på kommando och sen sover oavbrutet hela natten varje natt. Sover du själv hela natten utan ett enda uppvak? 8) Det viktiga är att hon kan somna OCH somna om själv vid uppvak. Det lär ni henne nu. Att hon fixar det själv eftersom ni finns utanför och håller koll! 12 h nätterna kommer! Och finns det 3 pip i dem så gör väl inte det någonting? Hon kan somna om själv. 8)
I vargtimmarna vid absoluta nödfall går jag in och vänder då snabbt på henne, markerar med kort solfjäder och går ut utan att ramsa. Då somnar hon oftast snabbt om, tyvärr mycket snabbare än med ramsan....
precis så gjorde jag oxå en period! in och ut lika snabbt utan ramsa, så tror tjejen att hon fixade det själv... 8) och det är väl helt ok?! Hon somnar om snabbt och det är huvudsaken i vargtimmen. Men se upp ju längre tiden går och öva vändning dagtid! Snart ger det sig. :D

Jobba mycket med skrattet till godnattet! :mrgreen: :mrgreen: :lol: :lol: När ni ramsar er ut ur rummet gör ni det med självklarhet, inga tveksamheter. Väljer hon att protestera ändå är det upp till henne och tillhör hennes privatliv! Ramsa ännu mer övertygande och glatt på sista versen i stället. Och återgå sen till ert med tillhörande husljud.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
LovisasMamma

Inlägg av LovisasMamma »

Hej igen
Tack Jenny för dina råd!
Sen sist så har vi gjort mer framsteg (tex härliga läggningar utan gråt) även om jag ibland känner att vi står och stampar just i vargtimmarna (som så många andra!). Vi har haft några hela nätter här och där vilket ju är fantastiskt men just nu så verkar vi vara tillbaka till ungefär ett uppvak vid 4-5, som kan vara allt från en kort vändning till mer utdraget. Sedan vaknar hon oftast mellan 06.15-06.45 och det är SÅ svårt att få henne att somna om. Vi pangramsar etc men det är mkt skrik och det är hemskt att vakna så varje morgon för oss allihopa. Ska köra på husljud imorgon tänkte jag, har ni tips på vad man kan använda sig av för ljud (om man inte tex vill dammsuga...)? Har också läst om en "minkur" här som jag ska göra om det inte blir bättre.

Dagarna går också bra dock att det blir svårare och svårare att lägga i sängen vid den första luren 09.00, om man inte går ut i vagnen, då somnar hon rätt enkelt. Kan ta upp emot 25 min för henne att somna och så är det bara 20 min kvar. Kan detta plus tidiga uppvak indikera att vi bör göra om schema till 2 lurar och korta dagssömnen? Eller hur vet man egentligen det?

Vi har nu 14,5 tim:
07 vaken
0715 gröt
09-09.45 sov
10.45 varm lunch
12-13.30 sov ute
14 mellis (frukt & gröt)
15.45-16.05 sov ute
16.45 varm middag med efterföljande bad och bus
18.30 välling
19 godnatt

Nytt schema förslag 14tim 15 min:
07 vaken
0715 gröt
0845 smoothie el smörgås
09.30-10.15 sov
11.15 varm lunch
13-14.30 sova ute
14.30 mellis
17 varm middag med efterföljande bad och bus
18.30 välling
19 godnatt

Det kommer absolut att bli tufft att få henne att vara vaken från 14.30 men det måste ju ske förr eller senare.

Tack på förhand :D
Lovisasmamma
Lovisa 4/7 2012
Kurstart 7/1 2013
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Tjohopp!!

Hur har det gått för er? Ni har fått vänta länge på svar..

Jag kommenterar schemat lite grann:
Kan du tänka dig att lägga lunchen senare så kommer den närmare långluren och inte så nära smoothien heller!

Alternativt håller du kvar em-luren och erbjuder istället en styrkande smoothie eller banan innan den strulande fm-vilan! Och flytta då med fördel fram lunchen! :)

Att plocka bort en hel lur är svajigt och gnälligt till en början men det tar sin lilla tid och så har alla vant sig :) Ni kan ta det mjukt och gå en lugn promenad på eftermiddag i vagnen då man kanske kan luta sig lite tillbaka och blunda en stund. Så småningom kommer hon att vänja sig.

Ha en skön helg!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"