Vaknar för tidigt och skriker i 2 timmar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
JEriksson

Vaknar för tidigt och skriker i 2 timmar

Inlägg av JEriksson »

Hej,

Vi började kuren natten mot lördag den 8/9 och har alltså provat detta i 6 nätter hittills.
Vår lilla tjej är 5 månader och vårt schema ser ut såhär
7.00 vakna och äta
8.35-9.20 sova
9.20 äta
leka och vara ute
11.30 äta
12.00-14.00 sova
15.00 äta
17.00-17.20 sova
leka mysa äta och bada
19.00 god natt

För det första så har vi gått från 12 uppvak första natten till nu bara ett! :D MEN, det uppvaket sker i vargtimmen (mellan 4.20 och 4.50 har det vart och) varar i 2 timmar! Vi har provat att ramsa vilket gör henne fruktansvärt arg, vi har provat husljud och vi har provat att gå in "parkera henne" och köra solfjädern men ingenting biter, så hon skriker som besatt i 2 timmar innan hon somnar av utmattning ungefär då det är dags att väcka henne.
Vi behöver lite goda råd här..vad gör vi för fel?
Dagslurarna fungerar för det mesta bra men även då så blir hon mest arg av ramsan, den verkar inte lugna henne så som vi hade hoppats.
Någon som har något råd?
/Jill
klockan

Re: Vaknar för tidigt och skriker i 2 timmar

Inlägg av klockan »

Hej och varmt välkommen hit :D

Vargtimmen ja :roll: Den kämpade vi med i ca 2 v efter slutförd kur med barn nr 3...den kräver sin man/kvinna - så fortsätt bara är mitt heta tips! För oss funkade det bäst med en pangramsa så fort det frågades (dvs vi avvaktade först och lät honom försöka lösa det hela själv..) : det är helt enkelt påminnelseramsan men endast x 4 och gjatt, uppfodrande och lite sådär pang på (som en fanfar som man bränner av :wink: ). Sen lämnar man och kör med husljud endast (en del kör med klassisk musik oxå).

Läs här: för mer tips om detta ack så vanliga fenomen:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=20621

Ni är lite mer än halvvägs genom kuren så jag tycker inte ni ska känna er stressade el så utan fortsätt och led bara :thumbsup: Det där med ilska/reaktioner vid ramsning är inte helt ovanligt det heller, ibland kan det vara så att man är för "på" och så försöker barnet tala om det för en och ist så svarar man med en ramsa igen :roll: :wink: . Försök lyssna på er tjej, VAD är det hon säger? och hur VÄL har hon tagit till sig ramsan tror ni? Svår avvägning :wink: - på eller av, men så är det.

Är hon hungrig där på morgonen tror ni? Äter hon rejält under dagtid, dvs under HELA dagen inte bara inför natten t ex? Det är den sammanlagda mängden som räknas.

Lite synpunkter på schemat bara:

7.00 vakna och äta
8.35-9.20 sova
9.20 äta
leka och vara ute
11.30 äta
12.00-14.00 sova
15.00 äta
17.00-17.20 sova
leka mysa äta och bada
19.00 god natt

Ser bra ut på det stora hela, men jag skulle ändå vilja peta och be er korta fm-luren till 45 min då detta är en bättre intervall än 60 minuter.45 min är en naturlig skarv som de flesta barn har och då går de upp i ytsömn dvs är lätta att väcka.

Tycker ni att 20 min funkar på em? Annars kan man behöva 45 min i den här, förhållandevis späda åldern.

Jag säger inte att ni ska ändra bara för att, ger bara lite tankar. Ändra isf efter dygn 11 dvs när uppföljningsveckan är över. Och så maten då - puré+frukt+gröt+välling nu framför BM. Se till att ösa på!

:D :thumbsup:
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej och välkomen! :heart:

Så fint att ni har valt att kura, och så fint att ni märker att det går framåt!

Schemat ser bra ut, kanske du kunde precisera lite vad ni har på menyn då ni äter så vi är säkra på att det inte är hungern som gör liten orolig!

Sedan skall ni veta att tidiga mornar och vargtimmen är något som många sliter med länge. Ni är ännu inne i kurandet och det kommer nog att ge med sig bara ni är konsekventa och håller er attityd i skick. För oss tog det en månad förrän det var knäpptyst hela natten. Vi behövde ju inte ingripa sedan den sista tiden, men tösabiten kunde nog vakna för det :)

Sedan slår det mig att du väljer ord som "försöka" med kuren, och att ramsan inte lugnar som ni hade hoppats..
Jag skulle vilja understyka vikten av attityden hos dem som kurar! Ramsan är inte en trollramsa som får barnet att sova. Det är hur NI säger ramsan som räknas! Tänk dig som en diskussion där du skall förmedla besked till den som du talar med. De enda orden du får använda är ramsans. Så om ramsan inte "tar" är det inte ramsans fel utan något som går att åtgärda med att själv öva upp sitt ramsande. Öva tonfall, volym, bestämdhet, lugn dagtid så att barnet inte hör.
I vargtimmen är det viktigt att välja EN strategi. Pröva inte olika varianter utan välj ett sätt som ni kör med och gör så i en vecka minst! Sedan kan ni utvärdera och se om det verkar fungera. kom ihåg att allt detta är helt nytt för er dotter!
Dock - efter att ha sagt detta måste jag understryka att det INTE är meningen att något barn skall skrika i 2 h under natten :shock: . Verkar det vara omöjligt att nå henne med ramsan- gå då in och lugna med solfjäder eller buff. Var dock då beredd att stå ditt kast och lugna ordentligt tom tills barnet somnat. Annars blir det för mycket spring ut och in!
Lyssna på henne! Hur låter hon? Är hon ledsen behöver hon ramsas. Är hon däremot arg kommer ingen ramsa att bita på henne. Då är det viktigt att låta henne svära av sig och sedan svara med ramsan igen bestämt och lugnt då man hör att hon lugnar sig lite. Det är för arga protester som husljud och musik är bra eftersom de bryter svordomsflödet och ger liten något att lyssna till.
Det kommer att ge med sig! ;) svara gärna angående maten så kollar vi vidare med hur vi skulle få ordning på det hela :)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hoppsan - Kockan hann visst före mig då min dator sade upp kontraktet :)
klockan

Inlägg av klockan »

The more the merrier 8)
JEriksson

Inlägg av JEriksson »

Hej och tack till er båda!

Första målet är mjölkersättning, en full flaska så äter hon tills det inte går att få i henne mer (kräks ofta lite efter)
Andra målet är ochså ersättning plus lite mosad frukt, t.ex banan
Tredje målet är gröt, här får vi hålla på ett tag men om hon äter dåligt så brukar jag fylla upp med lite ersättning här med, hon får också katrinplommonpure.
Fjärde och femte målet är också ersättning.

Hon ammar tyvärr inte längre..

Förmiddagsluren är 45 min.. 8.35 till 9.20. och eftermiddagsluren på 20 minuter verkar räcka för att hon ska vara glad och nöjd tills kl 19.

Vår lilla tjej sover på ryggen och blir sjövild då vi vänder henne på mage, vi har därför valt att kura på rygg, jag kan tycka att det är lite svåårt att få ut solfjäderns "fulla effekt" eftersom att hon ligger och sparkar och vevar med armarna och jag vill inte lägga tryck över bröstkorgen på henne utan försöker breda ut handen över benen (men det är inte så lätt) och så lägger jag en tung hand, utan att trycka, på överkroppen.

Jag tror vi börjar med att testa att ge henne en pangramsa och sedan låta henne vara, men hur länge ska man vänta.. om det är av ilska hon skriker, ska jag bara bemöta med husljud och inte ramsa mer då? Och om hon är ledsen, hur länge väntar man tills man provar solfjädern?

De gånger som hon har skrikit ända till morgonen så har hon direkt blivit på bra humör när vi "väcker" henne så det känns som att det är av ilska hon skriker.

Än en gång, tack för era svar! Jag vill bara göra "rätt" från början
klockan

Inlägg av klockan »

Hej igen,

förlåt, läste slarvigt ang fm-luren :? Då ser ju schemat OK ut isf. Hon får ju 2 tim där mitt på dagen så jag antar att 20 min på em är helt funkis :D

Jag vill bestämt flagga för mer MAT! Nu är det bara flytande + lite fruktmos :wink: . Även om hon dricker en hel flarra så mättar det bara för stunden. Hur tänker ni själva kring att börja ge fast föda? För som jag skrev om tidigare är maten en viktig förutsättning för god sömn...

Är man arg ska man lämnas ifred med sin ilska.Inga verktyg i världen biter på arga barn :o . Så lyssna lyssna. Ni känner henne bäst och vet vad som är vad. Vi kunde aldrig öht solfjädra vår son när han var bäbis eftersom han blev rasande, så vår räddning blev just husljuden eftersom de ju signalerar att man finns där ute (jmfr med "Safarin" i SHN-boken). Här lämnas inga barn.

Känner man att man måste gå in och bryta så gör man ju såklart det, men man får ju vara beredd på div reaktioner. Därför är det så viktigt att man är helt med på vad det är man gör där när man stövlar in...Jag skulle hellre råda att satsa på ramsan nu snarare än att gå in lite då och då eftersom det lätt kan förvirra...Det finns en liten "grundregel" : att när man känner att man borde gå in, då ramsar man...så då kan du själv tänka dig hur länge man eg väntar innan man faktiskt går in. Men det där måste du/ni själva avgöra/bedöma, det är omöjligt för oss att säga :wink:

Vill oxå bara tillägga att de tidiga morgnarna och vargtimmen är speciella eftersom barnen ofta känner sig utvilade då, och ett besök inne i sovrummet då är ofta för dem synonymt med att de ska få komma upp = befogad ilska när man sen lämnar dem... :? 8)

Ni gör ett jättebra jobb =D> ! Det ÄR träligt med de här morgnarna, jag vet för jag har själv varit där... Jag vill som sagt oxå avsluta med att återigen flagga för M A T !

:thumbsup:
klockan

Inlägg av klockan »

PS: Min syster sitt första barn på rygg. De stoppade in ena tummen under rumpan på bäbisen och sen bredde de ut handen/resten av fingrarna över nedre delen på magen och höll bara den där. Andra handen höll de med två fingrar (antar tummen och lillfingret) på framsidan av varsin axel, bara för att markera liksom, inget tryck el så.
klockan

Inlägg av klockan »

"Min syster KURADE" skulle det stå 8)
JEriksson

Inlägg av JEriksson »

Hej,

Ok tack för tipsen, jag ska införa lite mer fast föda, får koka lite potatis och palsternacka mm och mosa ihop, det kanske hon står sig bättre på! :)

Jag ska också försöka lyssna bättre, jag känner mig ganska säker på att hon oftast är arg på morgonen, så först får hon en ramsa när hon vaknar och blir hon förbannad så provar vi med husljud!

Tack för hjälpen, återkommer med uppdatering! :D
klockan

Inlägg av klockan »

Och som sagt, stå på med maten. Gillas det så är det bara att mata på :D
JEriksson

Inlägg av JEriksson »

Hej igen, jag vill börja med att tacka för all hjälp.
Vår tjej är idag 11 månader och schemat ser ut såhär:

7,00 - vakna
7,15 - gröt
9,00 - ersättning 210 ml
11,30 - lunch "vanlig mat" t.ex köttbullar och potatis eller liknande
12,00 - 14,00 - sova lunch
14,30 - ersättning 210 ml
15,30 - mellis, yoghurt, frukt eller liknande
17,00 - middag (samma som lunch)
18,45 - välling
19,00 - godnatt

SHN har hjälp oss jättemycket och vi har gått från att vakna 12 ggr per natt till att få sova hela nätter!
Dock så har lillan sen några veckor tillbaka börjat vakna upp till 5 ggr per natt igen.. Vi har provat att gå in och "parkera" henne och ramsa och oftast somnar hon om då men vi vill ju inte vänja henne med att vi behöver komma in för att hon ska kunna somna om. Vi har provat att avvakta och bara ramsa utanför dörren men det har lett till högljudda och utdragna protester.
Skulle behöva lite råd här, ska vi fortsätta att ge en ek. "pangramsa" och sedan bara vänta ut henne?
Hon har precis börjat gå också, jag har förstått att sådant kan påverka sömnen eftersom att det händer mycket som barnet behöver bearbeta.
Så...ingripa eller avvakta? Tacksam för svar!
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

... och välkommen tillbaka! :lol:

Sedär - nya frågor alltså. Låt detta bli devisen att leva efter nu - och för all framtid höll jag på att säga... :

:arrow: Frågor kommer och går - men svaren är alltid desamma.

Återigen, lugnet och säkerheten - inte ifrågasätta sig själv bara för att lilla barnet gör det, eller tror att hon behöver det.

Hitta en strategi återigen. Jag körde så här att när Ester frågade om nattsömn, oftast läggningar faktiskt - så la jag i stor stil - GLATT så det förslog med en härlig ramsa x4. Sedan direkt till badrummet vägg i vägg och fönade håret under en hel del visslande och nynnande. Allt för att svara att hon lugnt kunde hitta sitt eget lugn och somna för egen maskin. Det var jag minsann inte orolig för. Hastigheten på fönen reglerades efter argsinthetens volym.
När hon svor med mindre bokstäver sänkte jag hastigheten osv. Förde med andra ord en dialog med fönen... :wink:
Det brukade ta två kvällar/läggningar innan poletten ramlade ner och fönen kunde uteslutas ur konversationen och enbart ramsan ut sa sitt. Snygg i håret var jag också. :mrgreen: :P

Det jag menar är att förbered ett husljud som kan följa på pangramsan, kör det tills det går in så att säga. OM hon fastnar kan du avbryta din "syssla" och ge en påminnelseramsa om typ 2 verser - sedan direkt åter till "sysslan". Vissla och nynna, visa att du minsann inte är bekymrad över nåt.

Backa målmedvetet, lyssna av.

//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
JEriksson

Inlägg av JEriksson »

Hej och tack för tipsen!
Vi kör på med den strategin och rider ut "stormen".
Tack för ett snabbt svar!
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

:thumbsup: Hur har det gått för er? :)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"