Hej!
Min son, snart 7,5 månad, har börjat få 8-månadersångest och nätterna har blivit kaos. Att natta honom går bra, liksom morgonluren som sovs inomhus. Eftermiddagsluren går numera inte alls, men han börjar kanske bli för gammal?
Nej, det är uppvak undernatten som är vårt stora problem. Han vaknar och skriker som aldrig förr. Ibland är han jättearg, ibland jätteledsen. Att buffa eller solfjädra hjälper inte, han bli bara ännu mer arg. Ramsan tar inte, häromnatten skrek han i två timmar innan jag till slut gav upp och la honom i vår säng. Så dumt, men min man och jag stod inte ut. Samma visa natten därpå och natten därefter. Nu vill jag bryta detta mönster innan det går för långt.
Har läst i trådar om mer frisk luft och social delaktighet, liksom råden i BB men känner mig så villrådig. En enda ramsa, tänd lampa, Mozart?! Snälla hjälp!
Schema
0700 Godmorgon och gröt
0830 Gröt
0915-10 Middagslur inomhus
1100 Lunch varm barnmat
1230-1400 Sova ute i vagnen
1430 Mellis fruktpuré
1600-1630 Middagslur (slutat funka inomhus, men går ute i vagn)
1700 Middag varm barnmat
1845 Gröt, bad
1930 Godnatt
8-månadersångest hjälp!
-
mammatillhugo
8-månadersångest hjälp!
Födelsedatum: 31 juli 2012.
Kuren startade: 2 januari 2013.
Kuren startade: 2 januari 2013.
-
mumintrollet
Re: 8-månadersångest hjälp!
Hej!
Och förlåt att du fått vänta på svar..
Det där med 8-månadersångest ja.. Det är fint att du läst på olika råd och tips så att du i alla fall intellektuellt förstår dig på vad han går igenom och vet vikten av att faktiskt låta allt vara som vanligt och bete dig som om allt är i sin ordning.
Lugna honom får du absolut göra
Men inte trösta eller rädda från något farligt - vilket kanske det är att lägga honom i er säng
Men det vet du ju själv..
Vissa får faktiskt hjälp av att låta dörren stå på glänt och ha ett svagt ljus utanför. Ramsa i första hand men tycker du att han är onåbar så gå då in och stå med en solfjäder tills han tom somnat! Huvudsaken att du förmedlar en lugn och en trygghet i hans egen säng. Välj ett tillvägagångssätt som du nu kör med i låt säga en vecka och så ser du om det verkar ha någon effekt. Om du tycker att du håller på att fastna i ett träsk att gå in till honom och solfjädra så är det bara att backa och låta ramsan tala.
Och ja mcyket utevistelse dagtid. Social delaktighet och glada stunder på dagen hjälper massor!
Angående schemat så ser det lite knappt ut med sömnen. Om ni hade 12h natt kunde jag tänka mig att skippa em-luren men ni har 11,5.. Kan ni tänka er att lägga honom redan kl 19? Alternativt kan ni nu i några veckor framåt ta en promenad i vagnen med honom så att han har en möjlighet att vila lite och ta en välbehövlig paus från allt det knasiga och skrämmande nya i livet
Och förlåt att du fått vänta på svar..
Det där med 8-månadersångest ja.. Det är fint att du läst på olika råd och tips så att du i alla fall intellektuellt förstår dig på vad han går igenom och vet vikten av att faktiskt låta allt vara som vanligt och bete dig som om allt är i sin ordning.
Lugna honom får du absolut göra
Vissa får faktiskt hjälp av att låta dörren stå på glänt och ha ett svagt ljus utanför. Ramsa i första hand men tycker du att han är onåbar så gå då in och stå med en solfjäder tills han tom somnat! Huvudsaken att du förmedlar en lugn och en trygghet i hans egen säng. Välj ett tillvägagångssätt som du nu kör med i låt säga en vecka och så ser du om det verkar ha någon effekt. Om du tycker att du håller på att fastna i ett träsk att gå in till honom och solfjädra så är det bara att backa och låta ramsan tala.
Och ja mcyket utevistelse dagtid. Social delaktighet och glada stunder på dagen hjälper massor!
Angående schemat så ser det lite knappt ut med sömnen. Om ni hade 12h natt kunde jag tänka mig att skippa em-luren men ni har 11,5.. Kan ni tänka er att lägga honom redan kl 19? Alternativt kan ni nu i några veckor framåt ta en promenad i vagnen med honom så att han har en möjlighet att vila lite och ta en välbehövlig paus från allt det knasiga och skrämmande nya i livet
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Son född 24.9.2013. SM sedan start