vill inte sova i vagnen.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Awi

vill inte sova i vagnen.

Inlägg av Awi »

Hej!

Vår lilla Wilmer född 20120927 kurade vi 1/3 2012 med gott självförtroende och utan oro (iallafall från pappas sida som tog de två första nätterna) :P Vi visste ju att kuren fungerade :D Vi körde den på vår äldsta son när han var åtta månader.

Så har ser vårt schema ut
19.15-06.45 Natt
06.45 Frukost (bröstmjölk)
8.45-9.30 Sova (lämning på dagis)
10 Äta (bröstmjölk)
11.30-13.30 Sova
13.30 Äta (bröstmjölk)
15.30-16.15 Sova
17 Äta (gröt)
18.30 Nattslurk (bröstmjölk)
19.15 Natt

Schemat passar oss bra med lämning/hämtning och familjens övriga tider men ofta behöver jag använda mig av marginalkvartar (morgonlur, kvällslur och maten) Han är ofta trött och hungrig tidigare och det är lite långt att vara vaken från 16.15 till 17 utan mat. Han har inte kommit igång med annat än gröt än. Något tips?

Sista luren är den som krånglar mest. Häromdagen ammade jag honom när jag kom hem innan 15.30 och då sov han i en timma! Egentligen är tanken att vi ska vara i parken på vägen hem från dagis under sista luren så han får sova ute men nu till ett problem. Han somnar lätt i vagnen, när den rullar men vaknar så snart vi stannar. Jag vill ju behöva inte gå runt med vagnen i parken samtidigt som min 3 åring vill leka. Nu har det blivit så att vi skyndar hem så han får sova in sin säng men vi vill ju vara ute :? I sängen sover han gott på magen men vagnen är för trång. Gjorde ett försök att ha honom på sidan men han sov inte bättre för det. Under kuren buffade vi så han är inte van vid vagning. Men är det det som jag ska börja med när han blir missnöjd?

Hälsar Awi
videunge

Re: vill inte sova i vagnen.

Inlägg av videunge »

Hej och välkommen!

jag tänkte börja med en av dina frågor så fyller nog någon annan på senare. :wink:

MAT. Du är ju inne på det själv. ös på med mat. banan brukar ju vara poppis, rotfrukter, majs, sötpotatis, ärtor, päron, plommon. De senare är bra att ge när man ger mer mat så liten inte blir hård i magen. varför inte börja med lunch och kanske lite frukt till mellis?

Kram
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Awi

Inlägg av Awi »

Tack!

Känns skönt att ha hittat hit :D .

Ja det får nog bli att ligga på lite mer med annan mat så killen håller sig mät.

Kram
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :D

Hur går det här? Märker du nån skillnad efter mattipset?

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Awi

Inlägg av Awi »

Hej :P

Det går tyvärr lite trögt med maten :( . Bara gröt som går ner. Häromdagen blev han jätte ledsen och stor tårar kom när han fick lite mos :? Och nu vill han helst ligga vid bröstet mest hela vakentiden. Detta har gjort att mat tiderna flyttas fram lite hela tiden. Måste få i honom lite mat!
Sova i vagnen går lite bättre men överlag så tycker jag att det ofta är svårt nu med läggningarna. Han är ofta ledsen runt 15 min varje gång :( Vi busar innan läggning så jag vet inte vad som gått snett :?

Hälsningar Lise-Lott
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Jag känner igen det där med anläggningarna. fortsätta busa och skratta och glöm inte själv att leeee hela tiden. tala om hur sköööönt det ska bli att sova!!:-):-):-):-)

Tillrättaläggande med stadig hand och bara ljusa tankar :-):-):-):-)

Det här kommer att gå sååå bra !!

Lämna över resten till liten och återgå till ditt. husljud utomhus som funkade för oss var att stampa lite extra i trappan eller på bron och sopa lite i närheten.

Jobba på med maten med glada miner! Gröt och banan är inte så dumt det heller.;-)

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Och det går över ...kanske jag ska tillägga. ledsamheterna alltså. :-)

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Awi

Inlägg av Awi »

Tack för tips och pepp!

Igår efter nästan en månad efter kur så trodde jag att vi kunde ta oss iväg en heldag och sov skulle funka men icke :?
Sov 45 min i vagnen istället för två timmar under lunch inomhus på lunch ställe. Ville inte somna till sista luren hemma hos mormor. Jag blev jätte stressad och gick in och buffade till söms, fy det kändes som jag förstörde allt vi byggt upp. Sov sedan dåligt under natten som han inte brukar göra annars.

Nu känner jag mig lite låst att han måste sova hemma i sin säng eller under kortlur i vagnen.

Någon som känner igen sig? Och som förhoppningsvis varit med om att det fungerar tids nog.
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Hej!
Jag känner igen mig så väl i det du beskriver.
Jag tror att det är viktigt att kuren fått sätta sig ordentligt innan man ger sig ut på äventyr. Jag upplevde att jag inte kunde hitta den rätta attityden innan jag kände mig helt hundra på att sömnen fungerade klockrent på hemmaplan.
När man befinner sig på bortaplan så blir man lätt, som du beskriver, stressad när det inte funkar som man vill och då faller ju attityden som en tung sten.
För oss tog det drygt en månad innan jag kände att allt satt 100-procentigt, både gällande sömnen, men framförallt gällande min egen attityd.
Tids nog så kommer det att fungera :D , men var beredd på att det kan komma lite fler frågor när man inte befinner sig hemma. Känner du dig lugn, trygg och säker så blir inte frågorna så många :wink:

:D
//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"