Gå in vid mardröm trots mellan 4.00-6.00?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Siriellen

Gå in vid mardröm trots mellan 4.00-6.00?

Inlägg av Siriellen »

I natt gallskrek vår 2-åriga dotter plötsligt vid 5.30 som om hon hade en mardröm. Väntade med att ramsa ifall hon skulle somna om själv men tog till ramsan som kristilldelning när hon inte slutade. Hon skrek dock upp sig och till slut snyftade hon ordentligt. Gick därför in när hon var tyst en sekund med ett glatt godmorgon. Morgon börjar vid 6.15 egentligen.

1.Skulle jag ha låtit bli att gå in och bara varit tyst och väntat ut henne?
2.Hur länge då i såna fall?
3. Eller skulle jag ha ramsat någon mer gång som kristilldelning?
4. Eller gått in för att trösta så kort som möjligt och sedan gått ut med EN ramsa och sedan varit tyst?
5. Och sedan lägga tillbaka henne när hon klättrar ur sängen trots så nära morgon?
6. Om kl är 4.30 då?

Numrerar frågorna så det blir lättare att svara om någon har svar.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Jag skulle nog ha ramsat först, så som du gjorde.
Sedan skulle jag ha gått in och lugnat (inte tröstat) henne i sängen (när ramsan inte hjälpte alltså).
Jag försöker tänka att en gång är ingen gång. Och förväntar mig alltså inte att det kommer att hända nästa natt igen.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, LO :D

Fyller på lite:

1. Nej, ramsat på en gång, högt, glatt och betryggande, upplysningsvis. ("Det är fortfarande natt, sov så gott bara, allt är som det ska", i tonen.)
2. - -
3. Ja, mjukare, starkare, ännu mer betryggande, om och när hon till sist verkligen blivit ledsen och bad om hjälp.
4. Nej, det vore för tidigt, eller för sent, hur man vill se det - för nära morgonen. Gick du in skulle det bli en "räddning" och bekräftat faran. Man måste minnas att ens uppgift är att lugna, inte oroa (ytterligare).
5. Ja.
6. :?: Ifrågasätt aldrig hennes (goda) nattsömn, så gör inte hon det heller. Mardrömmar ska dämpas ner, inte bekräftas som farliga :wink: :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "