Son 4 v vill hoppa över "fel" nattmål, är det okej?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
mamaA
Rådgivare/advisor

Re: Son 4 v vill hoppa över "fel" nattmål, är det okej?

Inlägg av mamaA »

Hej!
Går det ätt förlänga vakentiden är det bra, men inte på bekostnad av övertrötthet. För att få ihop schemat gjorde jag så att jag hade vaken 1.5och sov 2.5 men då blir det ju väldigt mycket sömn, för mycket för er antagligen? Jag vet andra som körde 1.5 vaken och 1.5 sov och byggde schemat runt det.

När du säger extraslurk, menar du då knockoutslurken? Egentligen ska den inte vara med längre :? men det är viktigt att han är riktigt mätt. Så länge han inte somnar av den så kan den kanske vara kvar ett tag tills ni fått bukt med nattmålen och han äter lite stadigare.

Låter som en bra idé att slopa ett målet. Jag hade nog vagnat rätt snabbt innan han riktigt blir arg men sen backat rätt rejält. Han ska inte skrika tills han tystnar själv utan lugna sig av vagningen och somna om. Du backar genom att ha längre tid mellan vagningarna och så småningom kanske övergå till skak i handtag. Annars låter Tutans förslag bra tycker jag.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Ericsson

Inlägg av Ericsson »

När du säger extraslurk, menar du då knockoutslurken?
Nä det är ingen knockoutslurk för vi lägger honom alltid i vagnen innan han somnar. Så då gör det inget att han får mat under hela vakentiden? Har för mig att jag läste någonstans att de ska äta inom en timme men jag kanske blandar ihop det... ?
Två söner födda Jan -11 och Jan -13.
Första SHN-kurad vid 8 mån.
Andra SM från start.
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Behövs den för att kunna sova så kan den väl vara kvar ett tag till. Jag är lite rostig i kunskaperna så här på morgonen nu, kommer inte ihåg om mat inom timmen är vid 2 eller 3 månader #-o .

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Ericsson

Inlägg av Ericsson »

Ja sista slurken behövs för annars vaknar han ofta till under nästa lur (han skarvar iofs alltid vid 45 min men utan slurken är han svår att söva igen).

Idag blev hela dagen övertrött pga att jag försökte hålla honom vaken längre än 1 timme första vakenpasset... Så han orkar bara vara vaken 1 timme på morgonen och 1,5 resten av dagen. Funderade på det med 1,5-1,5. Men hur blir det då med målen? Det blir ju 5 mål om han ska äta vid varje vakenpass. Om jag tänker rätt så skulle det väl se ut såhär tex;

6.30 - Vaken 1
7.30 - Sova 1,5
9 - Vaken 1,5
10.30 - Sova 1,5
12 - Vaken 1,5
13.30 - Sova 1,5
15 - Vaken 1,5
16.30 - Sova 1,5
18 - Vaken 1,5
19.30 - Sova Natt

Och om man har ett nattmål kl 4 så är dom väl inte speciellt hungriga vid 6.30 - 7 ?

Usch det känns svårt detta med schemat...

:heart:
Två söner födda Jan -11 och Jan -13.
Första SHN-kurad vid 8 mån.
Andra SM från start.
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Ja, jag lämnar glatt över det här med schemat till någon kompetent schemaexpert :lol: . Jag har för mig att det var Sarisparis som körde 1.5/1.5 på sin minsting.. :?:

Om du ska ha sista nattmålet så nära frukost kan du ju bara ge lite grand så att han inte är alldeldes proppmätt till frukost. Det är ju en ganska kort period man har det så innan man kan slopa det nattmålet ändå.

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"