Jag är en nappförälder själv.
Har kikat lite i trådar här och funderat på att ta bort dem. Jag har en son på sex månader och en dotter på tre år (som bara har napp när hon sover för natten). Det låter ju så fint att barnen glömmer den efter några dagar...
Min väninna gjorde slag i sak före mig och tillsammans med dottern tre år (efter överläggningar och god förberedelse) gav de bort dem till tomten i julas.
Nu i mitten på februari, så kommer dottern fortfarande inte till ro förrän framåt midnatt

!!! Följden av detta är att flickan knappt fungerar om dagarna eftersom hon lider av sömnbrist. Väninnan införde substitut med snutte direkt. Snutten används, men nappen saknas... helt enkelt. (Vad skulle det annars vara?)
Frågan är om man kanske gör klokare i att (OM man som föräldrar trugar på sina barn napp), låta barnen ha napp tills de självmant lägger av den..? Eller är jag helt ute och cyklar i det blå?
Blir kluven till hur jag själv ska göra. Upplever inte nappen som nåt problem, eftersom vi bara ger napp när det nannas...