Åttamånders sömn

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej :P
Mindre bra går det här :cry:
I morse vaknade hon som igår. Kl 06.00. :shock:
Pratade först lite grann och jag ramsade x2. Tystnade för att sedan stegra sig upp till jätteledsen. Stod upp i sängen. Jag ramsade på för att få henne lugn men eftersom hon inte sätter sig själv ännu (vad jag vet) så tog det ungefär 5 sekunder så var hon ledsen igen. Lugnade med ramsan och stormade in kvart i sju för att hämta en stående tjej.

Hur sjutton ska jag göra :?:
Hon sover dessutom sämre på dagarna nu också så jag vet att hon verkligen behöver sömnen. Hrm, förstår att detta är övergående och att jag bara ska hålla ut men vill så gärna kunna få henne att somna om. :?

Tips :?:

Hej hej
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hm, hm, nu funderar vi lite tillsammans... :? Kan man inte gå in, tyst och snabbt, lägga henne tillrätta, solfjädra (om du nu gör det), och sedan ut? Pangramsa direkt utanför dörren?

Eller ställer hon sig då genast upp igen? :shock:

Vad säger ni andra som har små stå-uppare? Hos oss är det fortfarande sitt-upp-komik som gäller... 8)
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej :D
Jag försöker men det går inte så bra :twisted:
Blir så irriterad på mig själv att jag inte kan få till ett omsomnande. Helt otroligt :evil:
Något fel gör jag men vad vet jag inte. I morse ramsade jag på vid minsta pip. Hon somnade aldrig om utan låg arg och glad i omgångar tills jag tog upp henne kvart över sju i väntan på ett omsomnande. Då hade hon hållt låda sen kl 06.
Hur går det för er?

Kanske bara att avvakta helt enkelt, kommer ihåg vargtimmen (huga :? ) vilken jag aldrig egentligen fick till men som gick över av sig själv efter ett tag.

/Tessan

Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej! :D

Imorse pep han till vid fem, fick en mjuk ramsa, somnade in djupare, och så var det nåt till vid sex, samma sak, och så var han vaken 06.40 joller och någon missnöjesyttring. Jag hämtade honom 06.50, eftersom jag bedömde det som så, att snart så tappar han tålamodet helt och blir grinig.

Nu får någon annan gärna hoppa in här - hur gör man med stå-uppare - som Emma? :shock: Jag vill också veta för framtida aktiviteter... :wink:
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Barnet måste lära sig att sätta sig självt. De gör de så småningom, om de får chansen. Lägg ned, tillrätta, om barnet är ledset. Arg, förbannad och ilsk får man vara. Det går över om man har förtroende för älsklingen och inte är där och "hjälper" hela tiden.

Minns Maria Montessoris ord "All onödig hjälp är ett hinder i utvecklingen".

:D
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

:D Tänk om jag hade det lugn som du beskriver Father of Sons. Vill så mycket men det blir fel :oops:
Nu tar vi nya tag till morgonen som väntar och lägger tillrätta vid ledsamheter men annars drar jag täcket över huvudet!
Frågan kvarstår dock;
:arrow: Hur får jag till ett omsomnande om hon står upp och är det viktigt att få till det?
:arrow: Ska jag lägga tillrätta även om hon står och sedan sätter sig och inte lägger sig ner?

/Tessan

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "