Alltså www.kostdoktorn.se är en absolut favvo site för info. Vissa går ner i vikt på att äta 50 gr kh/dag, medans andra kan bara äta 10 gr kh/Dag typ.Tutan skrev: Jag tar gärna emot goda råd Torsmamma!Matdagboken.se ska jag kolla. Du får gärna berätta hur en typisk mat-dag kan se ut för dig! Nu har jag precis upptäckt kostbevakningen.se för att skaffa mig en uppfattning om näringsinnehållen i olika livsmedel.
Jag märkte att äter jag för mycket kolhydrater går jag upp i vikt, lagom så håller jag vikten. Men för att gå ner i vikt måste jag helst under typ 10-20 gr KH/dag. Så med detta i bakhuvudet insåg jag snabbt att min favvoefterrätt låg illa till.
1/2 dl keso, 1/2 dl grädde, och typ 10 hallon som mosas och sen blandas ihop.
Med detta gick jag INTE ner i vikt.
Det finns mycket fint skrivet om LCHF för kvinnor och många (inkl. jag har nu fått ändra mig) kan inte äta så mycket mjölkprodukter som man tror då det är svårt att överskrida kolhydrater med det. Så jag äter i princip bara smör och ost. Ingen CF, ingen grädde mera. Kokosfett höjer ämnesomsättningen så det äter jag massor.
En typisk dag numera.
3 dl choklad äggmjölk till frukost.
2 ägg, 2 dl kokande vatten, 1/2 tsk kakao, knivsudd stevia och 1-2 msk kokosfett. MIxas och dricks. En del kör detta som kaffe latte till frukost. samma fast utan stevia och utan kakao, i med kaffepulver eller en espresso.
Lunch, köper LCHF lunch på jobbet. Idag fiskgryta med saffransaioli. Massa grönsaker som blomkål, zuccini, aubergin osv...
Mellis, kokosflingor.
Middag grillad fläskkarre med bea-majo, grillad hallumi lite sallad på sidan om. Försiktig med paprika som är rätt hög.
Om du vill är jag med i en FB grupp som är kanon.
https://www.facebook.com/home.php?ref=t ... ups/LCHFG/
Här finns allt från kostrådgivare till andra bra tipsare. Jag är ju utbildad friskvårdskonsulent/hälsopedagog, men fick faktiskt lära om allt som har med kost att göra.
Tips, gör en "standard majo" på 1 ägg, 3-4 dl neutral rapsolja och någon msk citron eller vinäger. Mixa med stavmixer och ha som grund majo. smaksätt efter dag och behov.
Det största misstaget många nya gör är att man äter för lite fett och förmycket "LCHF godis". typ bär, grädde, nötter, mörk choklad, vin osv...
Att bara hålla sig till det som är under 5% kolhydrater är ganska lätt. Men vissa saker kan springa iväg fort, så jag är numera ganska försiktig.
har man mycket övervikt kan man äta mera liberalt, har man bara några få kilo, säg 5 man vill gå ner så måsta man oftast vara så strikt att det nästan inte är roligt för många.
Hur tänker du kring LCHF och vikten?