skratta innan sovdags, och läsa böcker

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Paddington

skratta innan sovdags, och läsa böcker

Inlägg av Paddington »

läste på en annan sida på nätet att AW inte tillät mys eller sagoläsning innan nattning, om det är sant, varför???

Har även läst precis motsatsen, dvs att man ska lugna ner sitt barn, gå ner i varv innan sovdags och inte busa upp för att skratta, är det helt fel?

Många funderingar blir det :-))
***Att st?da n?r man har sm?barn,
?r som att skotta n?r det sn?ar***
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Läs här på forumet om skrattet till godnattet. :) :D
Paddington

jag har läst

Inlägg av Paddington »

om att AW tycker att man ska kikna av skratt, men de kan ju bli uppspelta också?

Men sagor och mys begriper jag inte varför det inte hör hemma vid läggdags, såsom de flesta av jag känner gör och det fungerar. Man tycker det är mysigt, man blir sömnig och så säger man godnatt och så somnar barnet sen... Förstår inte vad tanken är bakom bara.
***Att st?da n?r man har sm?barn,
?r som att skotta n?r det sn?ar***
br

Inlägg av br »

Ju mer du tar in av Annas filosofi ju mer kommer di att inse att barnet inte alls blir uppspelt av att skratta utan spänningar släpper och man blir glad och då slappnar av. Min son kan ibland bli sur precis när hans ak säga gonatt och då börjar jag larva mig och kittla honom så han skrattar så han kiknar. Sedan somnar han lugnt och skönt.

Läs mer så ser du att anna inte alls är emot at tman läser saga osv, det gör vi ofta. Men barnen som nar inte medans vi läser en saga. De läggs i sängen glada!
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Paddington!
Roligt att du ifrågasätter och funderar på så många olika saker! MEN... för att göra dig själv, (och kanske oss andra också) kanske du skulle ta dig en par dagar och läsa igenom barnaboken, så att du får in helheten av vad Annas budskap och filosofi är! Jag lovar dig att dina flesta frågetecken blir utropstecken, och sedan kommer du ju till det mest spännande: att praktisera vad du läst!
Jag vill för allt i världen inte att du ska känna dig ovälkommen här på forumet, men jag förstår om du har svårt att "få till det" genom att "bara" läsa om våra funderingar här! Så - ta och njut ett tag, och unna dig barnaboken. Du blir INTE besviken! Sen kan vi väl få höra vad du tyckte?
Kramis Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
kokos

Inlägg av kokos »

Vi myser och läser ofta precis efter vällingen: inget fel i att läsa och mysa. Men precis innan själva nattningen ska det vara VANSINNIGT roligt! (Vi hinner alltså med både lite mys och en massa bus). För vår del handlar det om några minuters bus och skratt. Jag tror på idén: om du somnar glad och lycklig så sover du gott! Det gör i alla fall jag.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, alla :lol:

..."att AW inte tillät mys eller sagoläsning innan nattning"... Vad jag blir trött, ursäkta :cry: :shock: Vadå "tillät" :?: :evil: :!:

Mys, läs sagor, gosa, dutta och kela i timtal, eller så länge du kan och orkar och hinner och vill, det är väl underbart :!: Ge bara lilla ungen skrattet-till-go'nattet också, allra sist och - tycker jag - viktigast :wink: :lol: :lol: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "