Tidiga uppvak och syskon!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Lollo0058

Tidiga uppvak och syskon!

Inlägg av Lollo0058 »

Hej alla kloka!

Efter lite om och men sover vår minsting hela nätter. Från början standardmodellad, sedan vid 6 mån kurades nappen bort, vid 8 mån omkurning efter sjukdom och runtresandet under juletid. Pust! Stackars barn :?.

Nu till problemet (som så många har) - tidiga uppvak!

Det är bara det att vi bor trångt och alla tre barnen delar rum. De andra två har fått sova med pappan i stora sängen under kurning, men tidiga uppvak kan ju ta veckor (tom månader). Dessutom sov pappan sjukt dåligt med barnen (inte van med barn i sängen :wink:) så han började se ut som ett vrak!. Nu sover de tre barnen tillsammans igen, men de stora börjar bli trötta pga av att lillasyster vaknar 5:30-6 (morgon är 7!).

Vi kan ju inte vara de enda som bor trångt, så lite tips mottages tacksamt. Tycker så synd om de stora barnen.

//Lollo
Pojke :heart: född 2005-09 (kurad vid 4 mån)
Flicka :heart: född 2007-10 (sm från start)
Flicka :heart: född 2012-05 (sm från start, kurad vid 6 mån)
Manfred10

Re: Tidiga uppvak och syskon!

Inlägg av Manfred10 »

Hej och välkommen hit!

Jag tycker det verkar som era barn har det jättebra med föräldrar som tar ansvar för deras väl och ve! :D

Vi har våra barn i samma rum oxå mest för att vi tycker att de är bäst så, ingen behöver sova ensam. Och det är så trevligt att lyssna på deras prat innan de somnar på kvällen och ibland när de vaknar tidigare på morgonen:D :D

Jag har inte upplevt det problem som du beskriver att de väcker varandra. Men jag ska kolla med kollegorna!! Du kan oxå använda sökfunktionen och söka på syskon i samma rum etc...

Något jag gjorde i början när lillebror ibland vaknade tidigt pga att han vänt sig fel eller så, var att snabbt gå in lägga till rätta och sen ut igen utan ramsa. Lillebror somnade om snabbt och storebror märkte aldrig något.

Nu har vi en till lillebror och han gastar ganska friskt ibland om jag inte hinner få fram tuttarna direkt men det märker de andra bröderna aldrig av. :D 8)

Hur fungerar det om du serverar en pangramsa vid uppvaket på morgonen? Så vet alla barn vad som gäller, "det är natt" och kan sen somna om?

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Lollo0058

Inlägg av Lollo0058 »

Hej o tack för svar :)

Jag skrev ett svar i morse som jag lyckades kollra bort. Så klantig! Nytt försök!

Sova i samma rum är toppen. Igår kväll när jag tittade in, sov de stora barnen i samma säng :D. Tydligen hade lillasyster bett storebror att sova skavfötters då hon drömt nåt. När de stora började dela rum var det inget problem. Mellan tjejen flyttade in till storebror när hon var 6 mån! Hon har varit ss sedan 4 mån. De har inte stört varandra.

Minstingen är dock av annan sort. Gladare unge får man leta efter :D, men sömnen har det varit struligare med. Så glad att jag ändå har AW i ryggen!

När minstingen vaknade i morse kl:05 så la jag tillrätta o gick ut med ramsa. Hon somnade om o vaknade igen kl:06. Då pangramsade jag, men utan större resultat. Kl:06:20 kom storebror upp o cirkusen drog igång stort. Nu har vi peppat de stora att ligga kvar i sängen till kl ringer. Får se hur det går imorgon!

Får väl kanske testa öronproppar 8).

Fridens//Lollo
Pojke :heart: född 2005-09 (kurad vid 4 mån)
Flicka :heart: född 2007-10 (sm från start)
Flicka :heart: född 2012-05 (sm från start, kurad vid 6 mån)
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Hur har det gått för er??? :)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"