Träning 2013

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Tutan

Re: Träning 2013

Inlägg av Tutan »

Hej tjejer! :D

Huset är sålt! Nu kan jag därför börja fokusera på träning och mat igen :wink: . Nja, en förkylning smög sig på så veckan blev inte så bra ändå...

Tis: Kinect Boxning 40 min.
Sön: Rejält benpass när jag fick dra barnvagnen i 15 cm snö på utflykten idag ca 2x 7 min (Nej, tack till maken som undrade om jag behövde hjälp. Kan själv! :mrgreen: ) + bugg 60 min ikväll.

Vilken härligt rapport SusanD =D> ! Ja, jag tycker det är peppande att läsa. Precis vad jag behöver nu när jag tar nya tag.

Ha en rolig träningsvecka allihopa! :D
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

MamMalin: Trist med förkylning, men nu verkar du på gång igen - bra!

Bluna: Jag har en bok som heter "Oliv" hemma, den har jag använt till veckans recept jag lagat med tema "Medelhavsmat". SÅÅÅÅ gott har vi ätit och det har fått betyg mellan 4 och 5 (av 5 möjliga) här hemma och t.o.m applåder vid matbordet :D Mycket grönsaker och kött med en explosion av smaker av olivolja, vitlök, citron, persilja, vinäger m.m Underbart gott!
Veckans vardagar åt vi:
*Grillade grönsaker (paprika, lök, purjo, m.m) med kassler
*Bönor i ugn (röda bönor, tomatsås, mozzarella, örter) och chorizo
*Potatissallad med stekt kött (potatis koktes och kyldes snabbt, blandades med paprika på burk, persilja, kalamataoliver och toppades med vinägerdressing)
*Kycklingklubbor med rostade rotsaker (sötpotatis, potatis, morot) Kycklingklubborna rostades i ugn med vitlök, olivolja, persilja, rivet citronskal. Sallad till alla rätter.
Per fortsatte temat i helgen och grillade och vi hade grekisk sallad till.
Dessutom är maten snabblagad!! Extra plus!

TorsMamma: Jag läste trådarna och den om Paleo (som jag aldrig hört talas om) lät ju som medelhavskost, men det är väl just explosionen av smaker i medelhavsköket som kanske skiljer.

Jag har ju ätit LCHF flera år innan det blev "modernt" och innan allmänt folk visste vad det var. Gick ner och höll vikten av det, men mådde inte helt bra då jag var för strikt (tappade hår och var yr/trött...) Gick över till något som var mellan GI/LCHF och där har jag varit sedan dess, alltså i många år nu. Fast det har även varit vanlig husmanskost men hela tiden med tanke på att hålla ner på kolhydraterna.
MEN väger nu alltså c:a 6 kg mer än jag gjorde för 1,5 år sedan...

Medelhavskosten är väldigt GI egentligen, men utan mjölkprodukterna.
Jag ska nu väga/mäta mig varje ons.morgon har jag bestämt mig för.
Denna första onsdag visade vågen på -1,2 kg men inget på måtten.

SusanD: IMPONERANDE vad du kör på!! :D

Tutan: Skönt med huset - kom igen nu med träning igen! :D

Veckans träning, 5 pass:
Mån: Motionscykel 55 min
Tis: Zwow 9 10 min + 3 plankor
Ons: Motionscykel 50 min
Fre: Zwow 24, 20 min
Lör: Cirkelpass 4 min.

Jag har just gjort en ny veckomeny med medelhavsmat som jag hoppas blir lika god!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt Anna, då låter ju medelhavskosten som något för er kanske?! =D>

Jag vill ju då gärna tro att Paleo också har massa smak, men tror kanske att den stora skillnaden är att fanns det inte för 10 000 år sen, så kanske man inte skall äta det typ idag. Men örter, vitlök och andra goda smaker fanns ju. Låter supermumsigt. Kanske skall prova den "livsstilen" om jag läser om dina resultat!

Fick man äta mozarella? Spännande! :P
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Tack anna för förklaringen och tack Torsmamma för länkarna, ska läsas. Jag vet inte riktigt vilken linje jag vill gå på...Jag har ju kört någon LCHF variant, dragit ner på kolhydraterna men äter ännu för många. Jag blir dock mätt och nöjd av turkisk yoghurt med linfrö och solrosfrö på morgonen. Håller mig mätt ända till lunch. :wink:

Mycket matsnack nu men det hör ju lite ihop det här med kost,träning och sömn. 8)

SusanD: Känner igen det där med att träna medan barnen gör annat. Jag kan inte riktigt fokusera fullt ut eftersom man blir avbruten mitt i. Ibland är den stora med en stund men så kommer ettåringen och vill ligga mitt på min mage när jag är på golvet och då blir det lite svårare att koncentrera sig. :roll: En fråga: Vad äter du efteråt när du tränar så sent? Har läst att det är så viktigt att äta rejält efter träning. Men att äta stora mål sent på kvällen ska ju inte heller vara bra, eller??? :?

Kanske någon annan som också har synpunkter på det?
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Hej!

Vi har varit på semester förra veckan. Glömde helt att rapportera veckan innan så här kommer två veckors träning.

Må: cykling på gymmet 50 minuter
Ti: styrka ben/rumpa
Ons: cirkelpass hemma ( cardio)
To: styrka överkropp
Fre: vila
Lö: styrka ben/rumpa
Sö: vila - resa

Vi var förra veckan i Eilat på solsemester. Bestämde mig för att ta en vilovecka från styrketräningen. Så min enda träning förra veckan var 2 joggingpass. Och så blev det ju en hel del promenerande. Men nu känns det bra att gå till gymmet igen.

Så duktiga ni varit =D>

Anna, blir spännande att höra om din diet. Jag provade på paleo förra hösten och gillade mycket. Nu har jag tagit lite mjölkprodukter, som kvarg, tillbaka. Men jag tror att på paleo. Har hört av många bara positivt om det.
:heart: Pojke född i dec 2003
:heart: :heart: Två flickor födda i maj 2007
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

TorsMamma: Jag vet inte om man fick äta mozzarella egentligen, även det är ju en mjölkprodukt. Men dietisten sa att man beöver kompensera kalken man förlorar genom att äta 6-7 ostskivor per dag, så jag tänkte att det borde vara ok med mozzarella en dag.

Tilda: Jag tittade i din bogg för några dagar sedan och såg att ni varit i UNDERBARA Eilat!! Vi var där för många år sedan. I början när jag & Per var ihop var vi på Kibbutz i Israel (för 25 år sedan). Efter 2 mån på kibbutz åkte vi runt lite på egen hand i Israel & Egypten och hamnade bl.a i Eilat.
Sedan återkom vi ett par gånger som rena turister.

kram anna
MamMalin

Inlägg av MamMalin »

Spännande med matsnacket, är inte så erfaren men har mig själv som lite försökskanin. Förvånas o får aha-upplevelser nästan dagligen hur mitt välmående beror av vad jag äter, fastän det ju är en självklarhet! Ser fram mot mer matprat.

Årets (troligtvis) sista skidvecka firades som följer:
Må 30 min
On 30 min
Sö 50 min

På dagens skidåkning hade jag nya, lätta skidor o körde i preparerade spår, kändes som en helt annan sport jämfört med de gamla träskidor jag skavt runt på hemma. Det är att häda...men jag längtar liiiite efter nästa skidsäsong!

Skulle vilja börja springa före frukost, tyvärr är jag inte riktigt människa förräns jag fått min havregrynsgröt men jag kan inte springa direkt efter den heller. Förslag mottages tacksamt!

Kram Malin
/ Malin - mamma till lillkillen -09, 5mån-kurad, och lilltjejen -11, SM :heart:
GulligaA

Inlägg av GulligaA »

Hej!

Jag glömde ju skriva förra veckan, eller rättare sagt så åkte vi på fjällsemester söndag morgon, och jag hann inte innan vi åkte.

V 8 såg ut som v 7 minus ett styrkepass underkropp. Jag kommer inte ihåg exakt på vilken dag jag gjorde vad, men är mycket nöjd med veckan!

V 9 har då spenderats i fjällen, 17 pers i en stuga, varav 5 barn under 4 år, så rätt intensivt.
Mån: längdskidor 4 km
Tis: längdskidor 8 km
Ons: långpromenad med barn i pulka.
Tors: längdskidor 1 km (spåren helt igendrivna och brutal motvind, så jag fick vända)
Fre: längdskidor 4 km
Lör: storm, bara vara inne.
Sön: lång resa hem.

Tyvärr har ju veckan innehållt mycket fika, vin varje kväll och massor av god mat. Så, jag är väl inte så supernöjd med veckan.

Vad mycket bra det fanns att läsa om kost i tråden! Jag blir så inspirerad, men nu när jag jobbar så är det mannen som lagar middag, och då blir det mycket makaroner med korv eller köttbullar, färdig pyttipanna och fiskpinnar :( Suck. Jag försöker lägga krut på matiga sallader till, så jag inte behöver så mycket av det andra.

Förra fredagen mätte och vägde jag mig, för första gången sedan jag började lite smått i november med plankan. 1 ynka kilo ned, och 0,5 :!: cm i midjan. Fy, vad deppig jag blev. Förbannade plufsmage att inte ge med sig. Det är väl den här kosten som gör att det brister. Måste få till en plan där. Det kommer ju inte bli jag som lagar middag igen förrän till hösten, och jag vill ju bli snygg till sommaren!

Malin: jag hade en kort period när jag joggade på morgonen förut. Ett ägg, en liten knäckebrödsmacka och vatten åt jag direkt när jag gick upp, och tyckte det gick bra att springa på det ganska direkt efter.
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Veckans rapport:

Måndag: Löpning 20 min
Tisdag: Städade Elsas förskola i 2 tim
Onsdag: Powerwalk 60 min (innan frukost!)

Betyg: 2

Veckan började bra! Barnen var bortresta så jag kunde lägga upp träningen som jag ville, lyx! 8) Sen dalade det, ingen mer träning och massa onödig mat och dryck igen. :roll: Måste också ha en bättre plan för maten. Har filat på en då jag tänkt ha med mig matiga sallader till lunch på jobbet. Måste också dra ner ordentligt på bröd, godis och alkohol. :roll:

Sömnen har varit ok i varje fall, har sovit som en stock på nätterna.
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

MamMalin: Ja, det är väl att häda! :shock: Jag längtar eter våren jag... :wink: Men jag kan förstå att du hade roligt på nya skidorna. Du får åka hit till Ulricehamn, här har vi konstsnöspår som inte tinar bort på BRA länge ännu. Håller med Gulliga A förresten, något litet lätt bara, så kan man träna inna riktig frukost. Om man vill
Bra jobbat förresten!

Gulliga A: Träningsveckan i fjällen ser väl jättebra ut! Men jag vet ju hur det är när man kommer i gäng och både äter/fikar/dricker för mycket. Men tänk på att det hade varit värre om du INTE tränat och levt så! :wink:
Jag tycker du får ta mannen i örat lite nu...Det där låter varken näringsrikt eller sunt. Jag slår ännu ett slag för medelhavsmaten! Det går FORT att laga och är supergott!

Bluna: Lyxig början på vecka! Matiga sallader låter bra.

Min träning i veckan blev 5 pass:
Mån: Motionscykel 1 tim
Tis: Zwow 22, 30 min (nr 22 är en riktig tuff en tycker jag)
Ons: Styrka 40 min
Fre: motionscykel 50 min
Lör: Zwow 6, 12 min.

Vi har fortsatt med medelhavskosten, men varken på vågen eller måtten har det hänt någonting denna vecka. Trist. :cry:
Ett litet avhopp hade vi från kosten på lördagskvällen då vi plötsligt var SJÄLVA! Barnen sov över hos kompisar och vi passade på att gå på fin-restaurang.

kram anna
Tutan

Inlägg av Tutan »

Hej på er! :D
Här kommer en snabb rapport (innan barnen vaknar).

Mån: friskis-dvd core
ons: "daily apparna". 20 min styrkeövningar framför tv:n
tor: bugg 2 tim
sön: bugg 2,5 tim

Mycket dansande alltså blev det förra veckan, lite mindre av styrka.

Spännande att läsa om hur ni gör och tänker kring mat. Själv har jag ju slarvat senaste veckorna vilket gör att jag inte känner mig helt på topp och får lite dåligt samvete. Så idag måndag (jag älskar måndagar :D ) tar jag nya tag! Har plockat fram mina LCHF-kokböcker igen och ska strax göra mig en omelett till frukost. :D Ena månaden Viktväktarna, ena månaden LCHF... Tokigt, kanske inte helt sunt men jag tror inte jag är ensam. :wink:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej Alla träningsvänner!

Vilken härlig fart det är i vår träningstråd, nu får vi se till att hålla takten hela året ut. Eller hur?
Så här såg min träningsvecka ut.

V. 9
Mån - Ofrivillig vilodag då ett av barnen fick hög feber, kände att det var hos honom jag behövdes. Har haft en lång dag full med åtaganden så vila kändes inte orimligt. Ska försöka ha fasta vilodagar och då är det nog måndagar och fredagar som funkar bäst.

3 plankor à 1 min och 20 s vila.

Tis - Sen kväll som vanligt - 2 min hopprep, 10 superman, 10 armhävningar på tå, 10/10 sidoplanka på handen, 10 dips mot en stolssits, 20 Flutter Kicks, 10 close grip Push-up mot köksbordet, 20 Iron crosses med benen i 90 graders vinkel, 10 Let me up med köksbordet som arbetsredskap (fick vila efter 6 och sen göra 4 till, sista gången klarade jag 7 i ett svep), 1 planka à 1 min - Tänkte att jag skulle göra allt tre gånger men den sena timmen och den dåliga nattsömnen tog ut sin rätt så det blev 2 omgångar.

Ons - Sen träning som vanligt, kom igång 21.30 - 2 min hopprep, 10 armhävningar på tå, 10 hantelpress 6 kg, 15 Flyes 2 kg, 10 Tricepspress 6 kg, 10 kick-back 6 kg, 10 pullovers 6 kg. Gjorde allt gånger 3.
3 plankor à 1 min och 20 s vila mellan.

Måste investera i tyngre hantlar, måste. Snart är all is och snö borta från vägen så det är möjligt att komma ut och gå lite rejälare rundor igen utan att halka och slå ihjäl sig.

Tors - Tränade innan lunch för ovanlighetens skull, känns skönt att "ha det gjort".
Det blev 2 min uppvärming och stretch. 10 Utfall framåt/ben med 2 kg hantlar, 10 knäböj ett ben i taget (alltså 10 per ben), 20 tå upp och ner med 6 kgs hantlar, 20 hip extensions, 20 knäböj mot toapallen (30 cm hög), 10 sidoplanka/per sida på underarm, 20 step-up på toapallen med 6 kg hantlar, 10 sida till sida med överkroppen/åt varje håll med 6 kg hantlar. Körde allting 3 gånger.

Fre - Vilodag.
3plankor à 1 min och 20 sekunders vila mellan.

Lör - Tidig träning innan lunch - 2 min hopprep, 20 tvåramssving kb 12 kg, 20/arm enarmsrodd kb 6 kg, 20 knäböj och så upp med raka armar kb 12 kg, 20 ligger ner i sit-up ställning har en hantel 6 kg och får från sida till sida (vet inte vad den här övningen heter, ska ta reda på det), 20/arm enarmsswing och så upp med rak arm, 3 plankor à 1 min och 20 s vila mellan. Körde allt 3 gånger.

Sön - Kom igång redan klockan åtta på morgonen! Det blev 2 min uppvärming och stretch. 10 Utfall framåt/ben med 2 kg hantlar, 10 knäböj ett ben i taget (alltså 10 per ben), 20 tå upp och ner med 6 kgs hantlar, 20 hip extensions, 20 knäböj mot toapallen (30 cm hög), 10 sidoplanka/per sida på underarm, 20 step-up på toapallen med 6 kg hantlar, 10 sida till sida med överkroppen/åt varje håll med 6 kg hantlar. Körde allting 3 gånger.

3 plankor à 1 min och 20 s vila mellan.

Vad det gäller mat så äter jag mer än tidigare, har fullt sjå att hinna med att få i mig all mat. Jag ligger på 1895 kcal per dag och än så länge är det uppdelat på 34% protein, 33% kolhydrater och 33 %fett. Sen väger jag maten och försöker få tillräcklig mängd proteiner per mål och så lite mindre kolhydrater och mer fett framåt kvällen.

När jag tränat sent gör jag en smoothie med banan, lättmjölk, naturell yoghurt, proteinpulver och bär. Orkar ju inte äta en massa men detta gör att jag får i mig det jag behöver.

Kosten är grunden till en god fysik, oavsett hur mycket och omväxlande vi tränar så kommer vi aldrig nå våra mål om vi inte sköter kosten. Jag kan inte känna att jag försakar något utan äter gott och mycket, är alltid mätt och inte småsugen. Äter frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, något på kvällen och så något direkt efter träningen.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
GulligaA

Inlägg av GulligaA »

Vad härligt peppande du är, anna! Nu känns det mycket bättre :D
Ju mer jag läser om medelhavskost, desto mer känner jag att det är min grej. Kyckling med rotsaker i ugn är ju det bästa jag vet! Sökte efter kokboken "oliv", men fick så många träffar. Vad heter författaren? Hittade en bok som heter typ kärlek, olivolja och timjan som verkade mysig. Någon som testat?

SusanD, vad du tränar på! Känner mig lite vilse bland alla namn på övningar du slänger fram, måste googla och se vad det är. Kan behöva lite fler övningar att köra hemma. Idag efter träningen åt jag två knäckebrödsmackor med en burk makrill i tomatsås på. Kanske är för lite...

Jag har mycket att lära om kost känner jag. :?
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D
Tutan: Bra jobbat! Jag har en dotter som dansar bugg och ser att det är mycket fart och fläng i det!
LCHF-böcker finns det ju hur många som helst av nu för tiden, det fanns det inte då jag började för många år sedan, bara ett forum på nätet.
Viktväktarna har vi en tjej i "mammagruppen" som höll på med. Då vi träffades varannan månad kunde hon ha ätit ett halvt äpple under hela dagen bara för att kunna spara points så hon kunde äta ordentligt på kvällen när vi träffades :shock: Det tyckte inte jag lät sunt...Men så antar jag att inte normalt folk resonerar.

SusanD: OJ vilken massiv rapport - du är verkligen på hugget!
Så är det ju, att mat och motion hör ihop. Men när jag nu tycker jag äter sunt och tränar mycket men ändå går upp i vikt - vad ÄR då felet :?: Som sagt är jag inne på medelhavskosten nu och utesluter mjölkprodukter för att se vad det ger...

GulligaA: Tack :wink:
Författaren till boken "Oliv" är Fernando Di Luca och Maj-Lis Hellénius, med lite hjälp av Bo Hagström står det. HUR mycket gott som helst! (Bara en broccolisoppa som inte fått godkännt hittills.)
Vi har hittat fler medelhavsmatsböcker på bokrean nu också.
Den bok du nämner har jag inte hört talas om.

kram anna
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Så dålig jag blivit på att rapportera på söndagar :oops:Bättring på det.

Förra veckans träning:

må: vila
ti: styrka överkropp
ons: intervaller på löpband
to: styrka underkropp
fre: vila
lö: styrka överkropp
sö: vila

Jag börjar märka skillnad nu i kroppen sen jag började träna på gym. Jag har blivit större, vilket varit meningen. Mest muskler med säkert lite fett också. Har ju gjort mindre konditionsträning nu än tidigare. Planen är att fortsätta bygga muskler ännu denna månad och sedan ändra träningsupplägg. Lite mindre tung styrka och mer flås-pass som zwow/bodyrock. Mera jogging också möjligen. Lite skala av det som finns på musklerna nu. Jag älskar att träna på gymmet och är glad att jag började med det.

Anna, Eilat var fint. God mat, behagligt klimat, varmt vatten i havet. Fina snorklingsmöjligheter. Nu görs det inte mycket resor dit. Inte från Sverige åtminstone. Från Finland är det också bara en resebyrå som gör resor dit.
:heart: Pojke född i dec 2003
:heart: :heart: Två flickor födda i maj 2007
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"